Amadeus och en himla massa frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

miar70 skrev:Kanske ger dagens kodknäckning resultat nu inatt :?: :!:
Två nattmål a´ 20 minuter :!: :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hurra du har hittat det!!!! GRATTIS!! Som du märker är alla barn lite unika och det gäller att hitta SIN EGEN väg inom ramen för SM.

Go Amadeus Go!

:lol: =D> :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Låter fint med 2 relativt korta nattmål. GRATTIS =D>

Och jag kan hålla med om att det är evigt kodknäckande :wink:
Man får små ledtrådar hela tiden, och så hittar man biten som fattas. Och sen hittar man nästa bit :wink: Jag har tänkt tanken många gånger: NU har jag det, och så har ytterligare en bit fallit på plats.

Och som Torsmamma säger så ska man hitta sin egen SM,
jag menar här på forumet, finns ju massor av folk som SM: at, men jag tror inte att alla gjort på pricken lika.
jag har ju SM at tre barn, och har förstått att man kan visserligen ha allt i ett kompendium som finns här på forumet, men man måste även på ett vis följa barnet tendenser..

Man måste lära sig känna barnet.
Är det en tröttis, en piggis, en långsamätare, eller snabbätare. etc.
Och när man kläcker koderna all eftersom, som utformar sig till slut en härlig SM vardag.

Kram :heart:
Antonias mamma

"En gång är ingen gång". Detta passar förträffligt på mitt senaste inlägg här :roll:. Amadeus äter 3-4 ggr per natt och strular rejält med omsomningen efter sista målet - då man är PIGG och VAKEN som tusan... :x Nu på onsdag blir han en månad gammal och ska då alltså kunna klara natten med ETT mål mat :shock: :roll:
Viserligen är jag dipplad men bara på SHN - inte på SM :wink: , så nu undrar jag:

:arrow: Eftersom man ännu inte kan sätta ett schema utan ska följa babyn inom ramen för SM, så infaller ju läggningen aldrig samma tid två kvällar i rad. Ibland börjar sista målet kl.20, ibland kl.22. Hur ska man då kunna dra nätterna över en kam och ta bort alla mål mat utom det kring kl.4 :?: För att kunna göra det borde jag ju få till läggning kl.22 varje kväll och det är ju omöjligt före jag sätter schema. Eller :?:

:arrow: Om jag nu bestämmer att jag ska ta bort alla nattmål utom ett - ska jag då vagna bort alla dessa på en gång eller ett i taget :?:

Tack på förhand! :D

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna :heart:,

Tor och många SM barn med honom har inte klarat av 6 timmar utan mat förren runt 6 veckor gamla. Så mitt första råd är, skynda långsamt.

Sen gjorde jag personligen om SM lite. Inte för att det inte stämmer men för oss var aldrig natten kl. 22 utan snarare kl. 20 varje kväll. Så om jag vore du skulle jag se det som att ha 2 nattmål (MINST) och då är dessa kl. 23 och 04 i min åskit som steg 1.

Vill du dra ner på nattmål är det superviktigt att man verkligen är proppmätt om dagen. 5 rejäla mål och 8 timmar vaken skall man vara för att klara av 6 timmar ( i detta fall 5 som steg 1).

Men då tycker jag att du skall ta upp och mata sovandes bebis (något längre än de 20 min som står, detta kommer mera runt 2 mån kan jag lova) kl. 23 och 04. Man kan tumma med tiderna upp till 15-30 min tycker jag.
Vagna resten av tiden och kör ca. 2-2 på dagen. Första vakenpasset är mera runt 1,5 medans sista är mera runt 2,5. Resten av dagen är ca 2 tim vaken med lite marginalkvartar här och där.

:!: MEN, jag vill sätta ett obs här. Detta är HUR jag tolkar SM inte hur jag vet att många andra gjort. För många är lite generösare med SM än att man skall tolka det så ordagrant som jag just gjort.

Har du läst bland mina favoriter? TÄnker på Lucine och alla dess frågor som Nancy där hade, kanske kan den inspirera dig lite.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

Tack Tors Mamma :D Jag kommer nog inte att ha så bråttom att ta bort nattmålen då detta är enda gångerna han tar bröstet utan att bråka... :cry:

Men jag har nu en fråga som jag skulle vilja ha ett rakt svar på :!: Anna skriver följande om SM:

"Hungern är en tills nu helt obekant, otäck känsla, som sätter den lilla människoungens främsta imperativ i skärande fokus: överlevnadsdriften. Det nyfödda barnet vet mycket väl att hon inte kan föda sig själv. Hon är utlämnad åt en ohygglig ovisshet, som fyller henne med ångest. "Ska någon höra mitt skrik? Kommer någon att ge mig mat? Kommer jag att kunna överleva på det jag får?" De frågorna besvarar du genom att:

* ta upp barnet ögonblickligen: "Jag hör ditt skrik";
* ge mat ögonblickligen: "Jag vet vad du behöver";
* ge så mycket mat barnet kan ta emot: "Ja, du kommer att överleva";
* ge en extra påfyllning efter skötning och umgänge: "Du ser att det finns mer, du kan sova i lugn och ro."

När de två första månaderna gått, har du lindrat barnets överlevnadsångest i så hög grad att den lilla inte behöver skrika mycket mer överhuvudtaget. "

...samt:

[i]"Låt barnet bestämma första tiden när målen ska påbörjas men fuska inte med de stora målen – sträva alltid efter att verkligen göra dem 1 ½ timme långa, med ett vaket barn! Annars rasar lätt hela bygget.
Omvänt, sträva alltid efter att få sömnpassen mellan målen minst 2 tim långa. Vaknar man för tidigt och tror att man ska äta efter att ha sovit ordentligt i 20 eller 45 min, får man vagnas lite eller småbuffas en stund, så att man somnar om. Och så får man mer mat nästa gång innan man läggs!"[/i]

Detta gör mig inte klok på hur jag ska göra :!: #-o Amadeus har nu hela sista veckan vaknat varje dagpass efter 45 minuter. (Han är nu 1 månad gammal exakt). Vad ska jag då göra :?:

:arrow: Ta upp och mata igen eftersom han ju skriker, men INTE är hungrig utan bara spyr upp allt igen, men för att döva överlevnadsångesten :?:

:arrow: Eller vagna om varje gång, såsom Anna också skriver :?: Leder då inte detta till att jag enbart cementerar ångesten för honom :?:

Ska tillägga att han nog tystnar med vagningen och troligen somnar om, men vaknar igen efter varje 10:e minut, vilket gör mina dagar till ett vagningshelvete nu. Alternativet verkar vara ett snutthelvete med snuttsovande och snuttätande och lika lite står jag ut med det. Jag matar ju honom proppfull med flaskan vid varje mål och har honom vaken minst 1½ h, så...

:arrow: VAD ÄR PROBLEMET :?: :?: :?:

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Antonias mamma:
Jag tänkte gör mig ett litet försök att svara på dina funderingar. Men särskilt rak, är jag måhända inte 8)
Men jag har en svacka i hur man ska förmedla SM, så att det blir rätt, för den frågande (jag har en tråd under diskussionsforum om saken)

NOG OM DET.

Så här tror jag.
Och så här har jag gjort själv. Om något uppenbart inte fungerar, så tar man sig en funderare, vilka pass fungerar, kan man göra justeringar, behövs lite mer vakentid där, tex. Kanske behövs en extralurk inför ett särskilt sovpass :?:

Han är en duktig pojke, som är vaken så länge, utan att stjäla en enda minut,
mina barn har hela bunten, tjuvat minuter, under matningen. Ända tills de var 3-4 månader. (men mer än 5 har det aldrig blivit)
Men då synerhet i slutet av vakenpasset, så brukar jag hålla helt vaken.
Då är det bättre att de får tjuva sin minut, mitt i målet.

Och om att vagna, eller buffa över skarvar: Var där på studs, så att barnet ine ens hinner förstå att det vaknat...

Nu var ju inte mitt svar kanske inte det raka svar, du sökte, men kanske hoppar någon in som verkligen kan ge svar på tal :wink:

Kram
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Sonica svarar så bra :D Men jag tänkte bara tillägga ett litet tips: Mata i sömnen. Tratta in en flaska när han sovit i ca 20 min och kolla om han tar lite mer :wink: Gör det förslagsvis i vagnen.
Antonias mamma

Tack för era svar sonica och frieda, men jag puffar för att få mer raka besked angående mina frågor:

Anna skriver följande om SM:

"Hungern är en tills nu helt obekant, otäck känsla, som sätter den lilla människoungens främsta imperativ i skärande fokus: överlevnadsdriften. Det nyfödda barnet vet mycket väl att hon inte kan föda sig själv. Hon är utlämnad åt en ohygglig ovisshet, som fyller henne med ångest. "Ska någon höra mitt skrik? Kommer någon att ge mig mat? Kommer jag att kunna överleva på det jag får?" De frågorna besvarar du genom att:

* ta upp barnet ögonblickligen: "Jag hör ditt skrik";
* ge mat ögonblickligen: "Jag vet vad du behöver";
* ge så mycket mat barnet kan ta emot: "Ja, du kommer att överleva";
* ge en extra påfyllning efter skötning och umgänge: "Du ser att det finns mer, du kan sova i lugn och ro." När de två första månaderna gått, har du lindrat barnets överlevnadsångest i så hög grad att den lilla inte behöver skrika mycket mer överhuvudtaget. "

...samt:

"Låt barnet bestämma första tiden när målen ska påbörjas men fuska inte med de stora målen – sträva alltid efter att verkligen göra dem 1 ½ timme långa, med ett vaket barn! Annars rasar lätt hela bygget.
Omvänt, sträva alltid efter att få sömnpassen mellan målen minst 2 tim långa. Vaknar man för tidigt och tror att man ska äta efter att ha sovit ordentligt i 20 eller 45 min, får man vagnas lite eller småbuffas en stund, så att man somnar om. Och så får man mer mat nästa gång innan man läggs!"

Detta gör mig inte klok på hur jag ska göra. Amadeus har nu hela sista veckan vaknat varje dagpass efter 45 minuter. (Han är nu 1 månad gammal exakt). Vad ska jag då göra :?: Vilket av följande är RÄTT :?:

:arrow: Ta upp och mata igen eftersom han ju skriker, men INTE är hungrig utan bara spyr upp allt igen, men för att döva överlevnadsångesten.

:arrow: Vagna om varje gång. Leder då inte detta till att jag enbart cementerar ångesten för honom :?:

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,

Jag har alltid gett rådet till så här små att vaknar min inom 30 min får man mer mat, efter 45 min så vagnas man om. Ja, då är det en aning vagning från helvetet jag vet, men man kan inte snuttamma dem heller hela dagarna. Eller?

Så jag är inne på att du tar ledningen visar att NU skall man sova och NU skall man äta. Jag har 100% kontroll och DU slipper. :evil:

TYP, är du med?

Jag vet att AW skiver att 9 av 10 skrik är mat och det 10 är övertrötthet. Jag hade reglen att när Tor vaknade vid just 45 min så skek han med stängda ögon och ville helst bli "vagnad" (vi fastnade ju i vagnträsket va...) Men då visste jag i alla fall att han var trött och inte hungrig, han vill bara bli vagnad, han visste ju inget bättre om man säger.
Han tystande också DIREKT när jag vagnade så då visste jag också att han inte var hungrig, så försök att precis som du gjorde med raparna där, att LÄSA av signalerna lite mer, du kommer också att hitta detta, jag lovar.
Tor 2006

*frieda*

Inlägg av *frieda* »

När Engla var i Amadeus ålder befann vi oss i samma dilemma. Hon vaknade tveklöst efter 45 min sömn på 2:a och 3:dje luren. Jag vagnade, utan imponerande resultat :roll: Hon somnade egentligen aldrig om efter 45 min luren och ibland gallskrek hon. Då fick jag tipset från en annan forumist att väcka försiktigt efter 10 eller 20 min och ge mer mat. Hennes teori var att ungen inte var tillräckligt mätt och därför vaknade efter en för kort lur.

Det funkade inte för oss :evil:

Vad som däremot fungerade var att mata extra i sömnen efter ca 15 min sömn. Det handlade då oftast inte om att hon åt så imponerande mycket till, någon ml bara. Men tillräckligt för att hon skulle sova vidare.

Så mitt svar på din fråga:
Antonias mamma skrev: :arrow: Ta upp och mata igen eftersom han ju skriker, men INTE är hungrig utan bara spyr upp allt igen, men för att döva överlevnadsångesten.

:arrow: Vagna om varje gång. Leder då inte detta till att jag enbart cementerar ångesten för honom :?:

Är: Ingetdera. Varför ska du ägna dig åt någonting som inte fungerar :?: SM är en ledstång - som någon så vackert uttryckte det, något man håller i med ett mål för ögonen. Ingen manual. Inte på samma sätt som SHN - som är en sovkur för barn med sömnproblem.

Mitt förslag är att du istället förlänger sovpasset genom att försäkra Amadeus, redan i sömnen, om att det finns mat. Att han kommer att överleva. SM handlar till syvende och sist om att du ska förekomma Amadeus med en, för honomm, tydlig livförsäkring i handling :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh vilka underbara svar, av *frieda* och Torsmamma.

Och som du ser, så vi som använnt oss av SM, har ju testat lite olika, och sen klurat ut en väg. Man finner lite pusselbitar längs vägen. Det vi har gemensamt är att vi försöker lista ut hur vi ska lindra överlevnadsångesten på bästa sätt,
men vi har nog gått lite olika vägar allihopa. Och ingen väg är den rätta, det är inget recept. SM är en vägledning, med lite ledtrådar, där den främsta ledtråden är maten.

Det finns svängrum för att testa sig fram här, INTE hålla på med ditten och datten, och hattande fram och tillbaka, där man överlämnar ledingen åt barnet, MEN ett sökande, efter hur man kommer fram till njutningen.

Nu har jag inte BB framför ögonen, men jag kan svära på, att jag läst ett kaptiel som handlar när man ska styra upp tillvaron för 4 månaders barnet, så står det att man kan ha en extraslurk innan sömnen, om det fortfarande behövs.
Så min tolkning är att det måste finnas utrymme för att läsa av sitt barn.

Kram på er
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu menar ju inte jag att ditt barn är 4 månader, ¨men ville påpeka att det finns utrymme, inom SM, att vara sökande och lyhörd :heart:
Antonias mamma

Stort TACK för era eminenta svar! :D :heart:
TorsMamma skrev:Jag har alltid gett rådet till så här små att vaknar min inom 30 min får man mer mat, efter 45 min så vagnas man om. Ja, då är det en aning vagning från helvetet jag vet, men man kan inte snuttamma dem heller hela dagarna.
Han tystande också DIREKT när jag vagnade så då visste jag också att han inte var hungrig, så försök att precis som du gjorde med raparna där, att LÄSA av signalerna lite mer, du kommer också att hitta detta, jag lovar.
* Tack för den gränssättningen TorsMamma! Mer mat om uppvak före 30 min., vagna efter 45 min.
* Amadeus tystnar också direkt jag börjar vagna, men somnar aldrig om ordentligt utan startar upp igen antingen en eller tio minuter efter att jag gått från vagnen. Så håller han sedan på passet ut, och det är detta som gör det till ett vagningshelvete :x .
*frieda* skrev:När Engla var i Amadeus ålder befann vi oss i samma dilemma. Hon vaknade tveklöst efter 45 min sömn på 2:a och 3:dje luren. Jag vagnade, utan imponerande resultat :roll: Hon somnade egentligen aldrig om efter 45 min luren och ibland gallskrek hon.
Vad som däremot fungerade var att mata extra i sömnen efter ca 15 min sömn. Det handlade då oftast inte om att hon åt så imponerande mycket till, någon ml bara. Men tillräckligt för att hon skulle sova vidare.
* Tack frieda*, jag ska nog pröva detta också. Om han däremot börjar dra i sig några mängder i sömnen får vi bara ännu mer problem, eftersom han ofelbart vaknar efter en timme för att spy om han inte fått upp ALLA rapar :?
sonica skrev:Det finns svängrum för att testa sig fram här, INTE hålla på med ditten och datten, och hattande fram och tillbaka, där man överlämnar ledingen åt barnet, MEN ett sökande, efter hur man kommer fram till njutningen.
Nu har jag inte BB framför ögonen, men jag kan svära på, att jag läst ett kaptiel som handlar när man ska styra upp tillvaron för 4 månaders barnet, så står det att man kan ha en extraslurk innan sömnen, om det fortfarande behövs.
Så min tolkning är att det måste finnas utrymme för att läsa av sitt barn.
* Tack Sonica - det kändes bra att höra.

Jag har fått mycket mer mjölk tack vare ihärdigt drickande av olika amningstéen och pilsner, mer mat (känns för j-t med tanke på vad vågen visar, nämligen samma som på BB :evil: :cry: ) och mer dryck överlag. Men han kräver sin flaska ändå inför andra omgången och det enda sättet jag får målen att funka NÅGORLUNDA på är:

1. Bröst 1
2. Skötning
3. Bröst 2
4. Umgänge
5. Flaska
6. Sova

Han tar inte någon andra omgång från bröst 1 före skötningen men är heller inte nöjd att vänta på andra omgången tills efter umgänget. Så det är mat mest hela tiden känns det som trots att han bara suger 8 min. från vardera bröst.
Har för mig att jag läst någonstans att detta inte räcker på långa vägar, vilket det ju inte gör heller, men jag får ju honom inte att suga mer heller.

Och det irriterar mig stort att SM inte funkar såsom det borde :( :x

Tankar :?:

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"