Det bröjade med att hon fick sina första tänder vid 10 månader men vi har inte kommit ifrån det än och hon är nu 14 månader. I princip större delen av dagarna är det gråt, skrik och gnäll. Nu har det gått så långt att jag bara måste ändra riktning och bryta totalt innan vi går in i väggen båda två.
Vissa dagar börjar det redan när hon vaknar och fått i sig sin morgonvälling. Direkt efter börjar hon kasta sig och skrika i soffan om jag tex ska gå på toaletten eller klä på mig. Man får inte släppa henne ifrån sig då börjar hon storgråta. leka ensam funakr inte alls, får hon något nytt att pilla med gör hon det i 2 minuter sen sllänger hon iväg det och börjar skrika eller gnälla och går efter mig och drar mig i benet så att jag ska lyfta upp henne.
Samam sak med den sociala delaktigheten. Hon slänger omkring sakerna(tex tvätten), blir uttråkad efter en kort stund, börjar frustrerat kasta omkring tvätten och vill upp i min famn.
Så håller det på i princip hela tiden och det känns som att om hon inte får som hon vill NU så får hon utbrott. Jag ser att mitt största misstag är att jag försöker vara henne till lags hela tiden. Jag försöker med vatten, med en ny leksak, med ja vad som helst men inget duger och till slut blir jag arg för att jag inte vet vad hon vill med sitt gnäll
Enda sättet att få henne glad är att vara ute i parken. Då är hon oftast lugnet själv, knatar omkring och leker och är glad. Hemma funkar ingenting
Måltiderna är också ett kapitel för sig. Hon kan skrika efter mat och när hon får den tar hon 2-3 tuggor och sen börjar kasta omkring sig maten, äter fågelportioner och vägrar när jag försöker hjälpa henne. När hon ätit 1/3 av den lilla portionen vill hon inte ha mer. Börjar peka på allting som står på diskbänken och vill ha det. Får hon inte det så skriker hon och hoppar i stolen. Jag brukar avleda med att gå ifrån bordet, stå intill och pyssla med något annat och det funakr ibland känns det som. Annars lägger jag upp lite frukt och då har hon faktiskt ätit upp lite av maten på tallriken också men inte tillräckligt för sen blir hon hungrig efter 1-2 timmar igen och skriker efter mat.
I övrigt busar vi, kittlas och leker tittut vilekt funkar utmärkt som avledning. Just DÅ! Så fort man slutar börjar hon gnälla och skrika igen..
Hon verkar så frustrerad hela tiden
Jag vet inte hur jag ska hantera detta, behöver input med hur jag ska bemöta henne så vi kan få en fungerande vardag!