Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej i skaparglädjen! :D

Helgen har varit ganska produktiv här med. Sonen har fått fina manchesterbyxor. Helnöjd blev jag för dom ser riktiga ut med gylf och så, men det är ändå bara resår i midjan. Fina inprovningar vid knäna och fickor ger lite arbetad känsla också. Att ungen sen vägrade att ta på dom är ju en annan historia... :evil:

Och så tröja med sprund då.... :roll: Nu har jag gjort 3 stycken och är nöjd (nästan 8) ). Fortfarande ingen ritning från Ottobre, men det går faktiskt att få det snyggt om man är lite pillig.

Åsa, nu ska jag skriva ett PM till dig, äntligen! :D
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vänner vänner! Jag bara måste bubbla av mig lite! :D :D :D

Jag gjorde det igår, jag satte saxen i tyget och klippte ut mönsterdelar till byxorna. Det kändes lite smådramatiskt, det blir plötsligt så stora mönster-delar! :shock: Dessutom är tyget viscosstretch och svårare att se på om det ligger rakt eller inte. Det har ett underbart fall och är liksom mjukt och rejält samtidigt, så jag är helt kär i det, men blir också lite nervös av att det inte är lika lätt att hantera som en del bomullstrikå som jag har jobbat med i sommar. Men ändå - jag gjorde det! :D

Jaha, och sedan då? Där satt jag, klockan var inte ens nio och tygdelarna låg framför mig. Vad var nästa läskighet? Jo, det var fickorna på byxorna. De var nämligen runda i ett hörn och då skall man sy med rynktråd. Jag har glatt hoppat över sådana fickor helt, eller gjort om dem och vikt hörnen istället och varit nöjd med det. Nu kände jag mig lite tuff och klippte en provlapp, sydde i rynktråd och satte igång. Hehehehe... :) Det blev inte så dumt! Ganska pilligt, men blev rätt bra. Så testade jag olika stygn och föll pladask för våffelsöm! Så nu slår jag ett slag för nämnda söm. Fram för mer våffelsöm! Så jag sydde på fickorna med våffelsöm på byxbenen och nåja, skitsnyggt blev det inte, men å andra sidan är hela rubbet svart, så är det någon gång man kan nöja sig ändå, så är det i situationer som denna. Det som var minst roligt var att det svajade lite, så nästa gång (för det blir det definitivt!) så lägger jag någonslags mellanlägg mellan för stabilitet. Blev lite bättre när jag strukit på, så jag gråter inte blod för det. :wink:

Nåväl. Sedan nålade jag ihop byxbenen och gick och lade mig. Nöjd och glad. Väldigt glad, faktiskt. En liten seger.

Här är mönstret, förresten: www.onion.dk - modell 4022 (under Collection och bukser). Jag gör om dem lite, syr på en bredare mudd upptill för att göra dem mer gravidvänliga. Fickor framtill, men inga på benen. Tänkte också sy in ett band i mudden, så att man kan knyta under magen.

Förlåt lite bubbel. Men ibland måste man bara! :D

Nu kommer förresten mannen hem idag, så nu blir det inte riktigt lika mycket tid. Men jag har nästan fått gjort allt jag ville! Kuddarna ligger i soffan och är som ljuvliga praliner! Tunika och tajts nästan klarar och byxorna är helt klart på gång.

Jag säger som Heidi Klum i Projekt Runway: "One day you're in, the next day you're out"
Mentalt känner jag mig lite "in" just nu! :wink: :D :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Åh vilken härlig läsning ÅsaB! Det låter verkligen som att du är "in" och inte "out" just nu! :wink: Tyget som du beskriver låter gudomligt. Jag ser det framför mig just nu och jag försöker föreställa mig byxorna med dina ändringar. Låter verkligen fin-fint! Modigt gjort där att bara sätta saxen i tyget och köra. Tänk vad härligt nästa gång du kommer åt att sy, då är halva jobbet nästan gjort och det är bara rolig sömnad kvar. Mmmm... Nice! :D

Men du... Våffelsöm, vad är det? Jag har en urgammal symaskin och den har säkert inte sömmen. Men när du skriver våffelsöm, så tänker jag på "smock". Blir det så bubbligt av den sömmen, som när man syr med undertrådsresår, som i smock? :roll: :roll: *Förvirrad*
Hur som helst så låter det härligt med ditt projekt!

Själv så har jag avslutat Fjällmors beställning av babyhjälmar och dessa läggs på posten idag! Kika gärna in i bloggen så går de att beskåda. (Om typ 5 minuter...)

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej igen!

Ottilia - jag hittade en länk med diverse sömmar: http://www.pfaff.com/se/media/creativev ... _CV_SV.pdf
Nu har jag ingen Pfaff, men det spelar ju ingen roll.
Våffelsömmen är söm 1.1.12.
Annars använder jag mycket overlocksöm 1.2.6 för att exempelvis sy bensömmar och liknande och skall sömmen synas på rätsidan använder jag 1.2.8. Båda fungerar jättebra och är favoritsömmar.

Jag skall definitivt gå in och titta på bloggen! Men nu måste jag faktiskt jobba lite! :shock:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men ååååh va ni e proffsiga! :D nu pratar ni snart så jag inte förstår, men kul är det!

Och vilka bloggar, sen... underbart skoj att få se det ni gör!

och Ottilia...jisses...hjälmarna är så fina så jag blir rörd :heart: :cry: :-({|= Vi föll pladask för den översta... :wink:

Dessa kommer vårdas ömt och skickas vidare med kärlek.

Tack :heart:
/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Åh vad glad jag blir Fjällmor över att du gillade dem! Phu... Alltid lite nervöst att få fria händer... Vet du, jag kände på mig att ni skulle gilla den bruna bäst. :wink:

kram-kram!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Igår rinde de från dagis och tyckte att sonen min kanske behövde komma hem. Finns tydligen ett samband mellan sjukdom och fränt luktande bajs? Jag ifrågasatte inte, utan åkte och hämtade älsklingen, som naturligtvis mådde hur bra som helst. :roll:
Så tji eftermiddag på jobbet, men jag är ju så där lagom sjuk i huvudet och såg istället 90 minuter framför mig, då sonen skulle sova hemma och jag fick sätta mig vid symaskinen igen! Så nu är byxorna nästan färdiga, bara sådär i en överraskande handvändning. Skall bara sy benmuddar, som inte skall vara för tajta, men ta in vidden lite. Och jag måste erkänna att jag är helt kär i byxorna! Tyger är underbart, modellen skitbra, mudden visserligen lite konstig (stretchar mest på fel håll!), men bra för både gravidmage och vanlig pluffsmage, när den återkommer.

Men jag måste lära mig att tänka lite innan. Jag har sytt knapphål i mudden och dessa skulle naturligtvis egentligen stadgats upp på avigan av typ vliselin eller något svart tyg, som gjorde att de höll formen. Nu öppnar sig knapphålen lite knasigt, men då har jag lärt mig det. Skall ju trä ett band igenom och knyta, så då syns det inte. Dessutom har man ju långa tröjor över kanten, så även utan band syns det inte. Man lär så länge man lever. :D
Nu skall jag inte säga för mycket, men jag tror att det är de bästa byxorna jag sytt någonsin!

Manisk? Vem? Jag????? :shock: :shock: :shock: :wink:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej ÅsaB!

Har du lagt upp dem i bloggen? Bilden på byxorna alltså? Manisk? Du? :roll: :lol: I så fall är jag lika manisk jag... Vill se byxorna nuuu!!! :wink:

/Ottilia
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ottilia - tålamod, min vän. Tålamod! :D Så fort de är färdigsydda kommer de definitivt att läggas ut. Frågan är bara när jag skall kunna sy klart. Jag är lite knasig nu, för mannen har precis kommit hem efter flera dygn borta och jag nästan hoppas att han skall gå över till bästa kompisen/grannen några timmar, så att jag skall hinna sy klart! Och då har jag knappt sett honom sedan i fredags!! :? Men senast till helgen skall jag absolut bli klar!

Jag går och funderar... Jag köpte ett jeanstyg i höstas från Stoff och Stil. Jättesnyggt, aningen ljusare, men det är lite väl tjockt för att sy barnbyxor i, tycker jag. Så då undrar jag: Kan man ens sy jeans till en vuxen? Nu blir jag lite töntig, men jeans är ju så mycket en smaksak, så personligt och "viktigt", i allafall för mig. De skall ju gärna vara så där lagom slitna, ha sömmar på rätt ställen och så. Nu, när jag är byxinspirerad, funderar jag på om jag skall sy jeans till mig, efter samma modell som byxorna jag syr nu. Kanske med sidofickor och lite roliga sömmar? Eller är töntfaktorn bara för hög? Eller är det jag som är för patetisk nu???

Vad skall jag annars göra av tyget? Syr jag byxor till Walle kommer han inte ens kunna böja benen... Kan man "mjuka" till dem lite på något sätt? Fast är de tjocka, så är de.

Dilemma. :?
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tålamod säger du... :shock: Ja, ja... Jag får vänta... :wink:

Gällande jeanstyget så har jag sett jordens snyggaste jeans på en syblogg. Har verkligen försökt hitta/komma ihåg var, men förgäves... Hur som helst så hade hon sytt ett par jeans till sig själv och de var sååå snygga. Skitcoola helt enkelt. Jag vill peppa dig att våga sy jeans till dig själv eftersom du dessutom syr "gravidjeans" så kan du ju göra resår i midjan och allt. Jag tror att det kan bli hur fint som helst. Kosta kanske på dig jeanstråd, så att du får snygga sömmar, men sen är det ju bara att köra! Jag kommer ihåg att tjejen med jeansen hade gjord fräsiga ( :wink: ) stickningar på bakfickorna. Detta låter jättenördigt, men var hur snyggt som helst!
Go for it ÅsaB!

Kram Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vad ni inspirerar mig! Gillar den här tråden skarpt. Jag kan inte låta bli att skratta Åsa, jag känner så väl igen mig.

Åsa, nu har jag fått tillbaka kameran så snart skickar jag bilder på den berömda sprundtröjan och lite annat så kan jag gästspela i din blogg.

Idag har jag sytt en långärmad t-shirt (ottobre) till tjejen. Vitt tyg med ugglor på (sååå underbart 70-tal) och en liten grön muddkant vid halsen. Fast jag tror jag måste dra i mudden mer vid mina ringningar. Den blir lite stor känns det som... :roll:. Ottobre är verkligen fantastiskt! Vilka mönster! Vilken inspiration. Vilka snitt. I löööööv! Tack för att du tipsade Åsa!

Och idag var grannen över med kataloger från Stoff och Stil. VARFÖR gör du så mot mig frågade jag. Jag måste ju JOBBA!!!!! :shock: :lol:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tinis: Var det den senaste Stoff och Stil katalogen? Den kom ju på posten idag och innehöll sååå mycket fint!

Uggletyget (om det är det jag tror) är jättegulligt. Visst kan man bara gå igång så mycket på vårt älskade 70-tal?

Längtar efter att få se dina bilder i ÅsaB:s blogg!

Kram-kram från Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag skickat bilder till Åsa :D

Jo, ugglorna är fina, Ottilia. Fast inte jättebra kvalitet på tyget, för det var svårt att få det trådrakt. Affären som har tagit fram tyget ligger i Söderköping, inte så långt från mig alltså. En riktigt fin tygaffär!!!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack tack Tinis! Vilka fina saker! Och nu har jag lagt ut två bilder på bloggen! Det kommer mer, men nu kommer kollegorna snart! :shock:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hehehe... Nu är det klart! :D Alla Tinis bilder är ute - gå in och titta! Jag lägger gärna ut fler, för alla som önskar! :D

Ottilia - tack för inspiration och tankar kring att sy jeans. Jag tror faktiskt att jag skall ge mig på det projektet trots allt. Det blir nog inte gravidjeans, för jag misstänker att jag inte kan få dem över baken ( :shock: ) och eftersom jag bara har tio veckor kvar ( :shock: igen!) och nog inte hinner med fler barn, så satsar jag nog på "vanliga" jeans. Fast mudd i midjan hur som helst - man har ju tröja över. Och det behöver ju inte vara de jeansen man tar på sig när man skall gå ut eller vara fin, det kan ju vara sandlådejeans!

Jeanstråd hade jag helt missat, men det skall man ju ha naturligtvis. Sedan tänker jag faktiskt spana in nitar att sätta vid fickorna, så ser det ännu mer "riktigt" ut. Det är bara det där med fina slitningar som är lite trist att man inte får, men man får väl slita själv! Eller kanske slipa med lite sandpapper??? :?

Idag skall jag nog se till att få mig en halvtimme vid symaskinen. Är nästan färdig med inte mindre än tre saker, så något skall jag väl ändå får färdigt ikväll???

Ha en trevlig helg, alla glada!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"