Vänner vänner! Jag bara måste bubbla av mig lite!
Jag gjorde det igår, jag satte saxen i tyget och klippte ut mönsterdelar till byxorna. Det kändes lite smådramatiskt, det blir plötsligt så stora mönster-delar!

Dessutom är tyget viscosstretch och svårare att se på om det ligger rakt eller inte. Det har ett underbart fall och är liksom mjukt och rejält samtidigt, så jag är helt kär i det, men blir också lite nervös av att det inte är lika lätt att hantera som en del bomullstrikå som jag har jobbat med i sommar. Men ändå - jag gjorde det!
Jaha, och sedan då? Där satt jag, klockan var inte ens nio och tygdelarna låg framför mig. Vad var nästa läskighet? Jo, det var fickorna på byxorna. De var nämligen runda i ett hörn och då skall man sy med rynktråd. Jag har glatt hoppat över sådana fickor helt, eller gjort om dem och vikt hörnen istället och varit nöjd med det. Nu kände jag mig lite tuff och klippte en provlapp, sydde i rynktråd och satte igång. Hehehehe...

Det blev inte så dumt! Ganska pilligt, men blev rätt bra. Så testade jag olika stygn och föll pladask för våffelsöm! Så nu slår jag ett slag för nämnda söm.
Fram för mer våffelsöm! Så jag sydde på fickorna med våffelsöm på byxbenen och nåja, skitsnyggt blev det inte, men å andra sidan är hela rubbet svart, så är det någon gång man kan nöja sig ändå, så är det i situationer som denna. Det som var minst roligt var att det svajade lite, så nästa gång (för det blir det definitivt!) så lägger jag någonslags mellanlägg mellan för stabilitet. Blev lite bättre när jag strukit på, så jag gråter inte blod för det.
Nåväl. Sedan nålade jag ihop byxbenen och gick och lade mig. Nöjd och glad. Väldigt glad, faktiskt. En liten seger.
Här är mönstret, förresten:
www.onion.dk - modell 4022 (under Collection och bukser). Jag gör om dem lite, syr på en bredare mudd upptill för att göra dem mer gravidvänliga. Fickor framtill, men inga på benen. Tänkte också sy in ett band i mudden, så att man kan knyta under magen.
Förlåt lite bubbel. Men ibland måste man bara!
Nu kommer förresten mannen hem idag, så nu blir det inte riktigt lika mycket tid. Men jag har nästan fått gjort allt jag ville! Kuddarna ligger i soffan och är som ljuvliga praliner! Tunika och tajts nästan klarar och byxorna är helt klart på gång.
Jag säger som Heidi Klum i Projekt Runway: "One day you're in, the next day you're out"
Mentalt känner jag mig lite "in" just nu!