Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

å va fiiin du är!
Jamen jag SA ju det!

Vad roligt att upptäcka att man har en BB-frisör liksom! :shock: Nu ska jag snart till min barnlösa dito som istället har all tid att gräva ner sig i hårstrånas beskaffenhet och de senaste trenderna på hårmarknaden. Vi är alla olika och det är ju tur. :lol:

Pussar och gratulationer i högar till brud-Elle! :heart: Henke har tur som har dig!

Kram Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Elle skrev: Tänk gärna på mig på lördag kl 16.30, då ringer klockorna för oss :heart:
Goa, rara Elle, jag ska tänka på dig jättemycket! Hoppas er dag blir precis så underbar som ni vill ha den!

Jag tänkte på era barns aktiviteter..
Vad gör era och hur mycket?

Mira ska börja i Aikido på lördag, spännande värre. Sen skjuter hon luftgevär på tisdagar, de dagar hennes pappa kan, för det är deras grej!
Och så går hon på juniorerna på måndagar..
Felis rider på tisdagar och har simskola på torsdagar.

Jag känner att det kan bli lite mycket, men också att de orkar mer än de barn som går på fritids efter skolan. Mina har ju hunnit vara hemma hela e.m och tagit det lugnt. Eller ja, lugnt och lugnt, men avslappnat iaf! :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Wow, Torpan. Tjusigt :thumbsup: Men var har du fått allt det där håret ifrån :?: Du är ju lite lockig och har typ axellångt, ju :shock: Eller tydligen inte, då :wink:

Och åååh, visst ska vi tänka på dig på lördag, Elle :heart:

Aktiviteter, Blomman. Mina är ju yngre än dina (rätt så rejält), men vi har haft 3 grejor i veckan, ungefär. Gymnastik, rytmik, sagostund. Men då gick ju inte mina på dagis. Nu har stora börjat lite och då tycker jag tiden och orken krymper lite. Så nu har vi bara två grejor. Tror som du säger att även för skolbarn så blir det lätt lite väl mycket. Tror bestämt det fanns en tråd här på temat. Undrar om det inte var Gablex som startade den...?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Jo, jag hade också nåt minne av en sån där tråd...
Får väl leta lite!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Axel har fritids och kommer hem rätt sent på dagarna så vi har valt att ha en aktivitet bara. Han går på kyrkans "kompisträff" och den dagen flexar jag hem tidigare för att han ska kunna vara med. Dit gick han när hans pappa var arbetslös och han trivs så bra att det känns viktigt att fortsätta.

Gustav har ingen aktivitet alls. Tänkte på Mulle men hann inte med i svängarna när man skulle anmäla sig. Och det gör inte något. Han kommer inte hem förrän kl. 17 normala dagar och då har vi fullt program ändå! :wink:

I morgon åker jag till Stockholm på kurs. bara över dagen men jag har sett till att få några timmar för mig själv också innan jag åker hem. Det ska bli jättemysigt att bara strosa runt. Bra slut på arbetsveckan! Jag längtar!!! :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Fritidsaktiviteter kacklas det om!
Mina "ess" är ju rätt små. Stora S går i förskoleklass, 5 timmar om dagen, och behöver bara gå på fritids nån enstaka gång/månad eller så. Hon sjunger i barnkör som tränar en gång i veckan, och nu ska hon börja simskola på måndag! Det är bara 8 gånger tror jag, men ändå, en tid som ska passas. Det får absolut räcka! Hon drömmer om ridskola, men det får vänta. Om vi nu har råd? Har nån av er erfarenhet av sånt? Hur gamla ska de vara när de börjar med hästar och ridning? Visst är det rätt dyrt? Fast det är ju en himla bra fritidssyssla. Man vill ju gärna att ens barn ska få nåt bra intresse när de blir äldre, och inte bara driva runt... Lilla s skulle nog också gärna börja i den lilla kören för 3-5-åringar, men jag tror det får vänta ett litet tag till. Hon går på dagis 3 dagar i veckan, och blir rätt trött av bara det.
Pratade med en mamma idag vars äldre barn hade aktiviteter varenda dag. :shock: Hon verkade tycka det var jobbigt med all skjutsning. Men hallå, tänkte jag, har inte föräldrarna nåt att säga till om? Måste man låta barnen vara med på allt?
:D Å vad det är skönt med fredag! Visserligen ska jag jobba lite i helgen, men det är ändå skönt när det är fredag och resten av familjen är lediga ett par dagar framåt!
:heart: Ha det gott, alla!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Stilla skrev:Hur gamla ska de vara när de börjar med hästar och ridning? Visst är det rätt dyrt?
Felix började precis rida och han är också -02:a.
Han rider på den islandhästridskolan där jag undervisade förut (nu håller jag en del turridningar istället) . De är tre (!) stycken i hans grupp och hästarna är så lugna att första gången, som var i tisdags, så red de helt själva!!
Man lär sig mycket fortare än om nån går och håller i, vilket tyvärr ofta behövs på "vanliga" ridskolor, ibland nästan en hel termin. Jag tycker islandhäst är bra att börja på, både för deras psyke och för att man alltid får en lagom stor häst!

Jo, det är dyrt.. därför får mina inte rida samtidigt, en per termin och nu var det Felix tur.. Egentligen kunde jag lärt dem själv, men att undervisa sina egna barn går sådär tycker jag. Hade Mira i en av mina ridgrupper i våras.. det gick väl ganska bra, men det är ändå inte det ultimata!

Imorgon är det Miras första gång på Aikido! Jag tror jag är minst lika förväntansfull som hon är! :wink:

Själv skulle jag gått på ett boxpass idag, men kroppen var inte på humör, så jag gjorde en halvtimme yoga istället.. Jag har ju ändå gymmat två gånger, ridit en gång och ska rida en tvåtimmarstur på söndag, så jag har ju inte bara latat mig den här veckan! Och det där borde jag skrivit i träningstråden! :roll:

Just nu väntar jag på att sambon ska ha läst klart för barnen.. vilket borde bli vilken sekund som helst..
Sen ska VI fredagsmysa lite själva! :wink:

Kram på er
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla :heart:

Vi har också valt att låta barnen ha en aktivitet var, det räcker tycker vi!

Jag håller med blomman, ridning är toppen men dyrt :( , så tyvärr är det många som inte kan låta barnen rida.

Min 14-åring rider och har gjort i många år, och två av de små har fått åka på barnridningen som är en gång i veckan. Det är inget man måste förboka utan man åker dit de gånger man vill och kan. Då kostar en kvart 25.- och det är med ledare, oftast är barnen mellan 3 och 6 år. Kanske finns det nåt sånt hos er också, Stilla? För då kan ju tösen få prova på några gånger. Men å andra sidan blir det nog svårt att motivera ett nej om hon vill fortsätta rida i en "riktig" grupp...
Men annars är ridning och djur toppen, tycker jag :wink: :!:

Nu ska jag slappa i soffan och låta det bli helg :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Tack för info, blomman! Jag kan inget om hästar, har ridit en (1 !) gång i hela mitt liv... Stora S har provat ponnyridning ett par gånger, sån där då någon går bredvid och leder hästen runt en gräsmatta, typ. Hon är helsåld på hästar, önskar sig hästböcker i födelsedagspresent och så. Jag tror det är islandshästar de har på en ridskola inte långt från där vi bor, så det blir kanske bra, då... nån gång... Pappan tycker om hästar, det är nåt som gått i arv från hans pappa tror jag, fast han har nog inte mer erfarenhet av ridning än jag. Men det kunde bli en pappa-grej, att följa med till ridskolan... Jag tar simskolan, för han kan inte simma (då borde ju han gå i simskola, kan man tycka... :roll: ), så får han ta ridskolan som inte är rädd för hästar. Jag tycker hästar är så stora djur. Skulle fotografera hästar en gång i somras, och försökte göra lite ljud så de skulle titta på mig. Kom snabbt på att man inte ska smacka åt dem... :lol:
Fredagsmys, ja... Nu är barnen i säng, men mannen pratar med far sin i telefon. Det är ju rätt fredagsmysigt att sitta här också... men börjar bli hungrig...
Stilla
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Tack Mia också, missade ditt inlägg! Jo, måste nog kolla rid-möjligheterna här. Men det får nog vara till våren, tror jag!
Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Regnet sakta faller ner, tiddel tiddel pom... :roll:

TVÅ stycken barn inomhus en hel dag? :D

I think not. :roll: I eftermiddag - när Sofia sovit sin middagslur - styr vi stegen mot Naturhistoriska :!:

Vad gör ni andra med barnen när det bara regnar precis hela dagen :?:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Päivi skrev:Vad gör ni andra med barnen när det bara regnar precis hela dagen :?:
Idag regnar det inte här, inte än i alla fall ;) Men när det regnar brukar vi baka, titta på film eller åka till Ikea och äta mat :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vera och maken var på boll-i-bompa (fotbollsträning för småtttingar) iklädda full regnutrustning.
Det var inte många barn där :roll: men de hade kul - såklart.

Jag tycker självklart att det är ok att vara inne vissa dagar, men att klä sig rättt och vara ute när det regnar är riktigt mysigt. Det gäller bara att komma ihåg det när man sitter inne och tittar ut. Det har jag svårt för ](*,) :lol:

Barnaktivitet... Vera är med på ovanstående, 5 ggr på våren och 5 på hösten. Vi skulle vilja gå på simskola, men man måste vara 6 år. Inget annat organiserat. Ser inget behov av det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Päivi skrev:
Vad gör ni andra med barnen när det bara regnar precis hela dagen :?:
:arrow: regnpromenad med tillhörande pölplaskande

:arrow: måla med vattenfärg, UTE, diskussionerna brukar räcka resten av da'n sen...

:arrow: skogen

:arrow: och om vi absolut inte vill ut - fixeri i hobbyrummet eller storkok i köket

typ..

/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

ÅH! Jag vill slå ett slag för ridning och hästsport. :thumbsup: En utmärkt aktivitet för barn och ungdomar med det enda minuset att det är dyrt men inte oöverkomligt om man handlar begagnat och inte har en massa andra prylar för sig också.

Tänk vad stallet och den miljön skolat mig i ledarskap, självförtroende och mod. Att som tjej slippa tänka på utseendet, få bli skitig, uppmuntras att vara stark, modig och företagsam. Gemenskapen både med andra tjejer (då var det nästan bara tjejer) och hästarna. Jag fick chans att tävla trots att jag aldrig skulle ha haft råd med en egen häst, uppmuntrad att vidareutbilda mig både som ledare och tävlingsryttare. Stallet var min fritidsgård med engagerade ledare som såg mig och min potential och det blev i sin tur ett skydd mot en massa för tidiga debuter av mindre önskvärda slag. Jag hade inte tid, jag skulle till stallet. Hästarna gick alltid först.

Killar som rider har andra vinster; samarbete, empati, omhändertagande. Att ta hand om sin häst först och sig själv sen.

Med det menar jag att båda könen får en chans att utveckla sidor som inte i första hand är förknippade med den typiska tjej- och killrollen.

Mer hästar åt folket! :heart:

Fjällan, vilken BRA idé! Måla med vattenfärg ute! Tack.

Vi är ute som vanligt även i regn. Med rätt kläder - nemas problemas. Hoppa i vattenpölar är ju skitkul!

Just nu går Jaja 6 år på fotbollsskola och Nike 5 år började på simskola idag. Förra terminen gick de tillsammans på hästskötarkurs på travet. Otroligt roligt och lite opretantiöst där de fick rida varannan gång och köra rockard varannan. Vi föräldrar orkar inte mer än en sak per unge, haha! Näe, skämt åsido, har de mer uppbokat känns det som om vi som familj knappt hinner träffas. Och det vill vi ju inte. :heart:

Nu är nog Elle precis gift... 16.30 så de borde vara i slutet av vigselceremonin nu. :heart:

Kram på er sötnosar! Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"