Vi har bott i Japan fr det att sonen var 5,5 mån till nu då sonen är 10,5 mån (reser tillbaka nästa fredag). Han har alltså gått från att bara äta välling till att äta det mesta. Jättekul med denna utveckling tycker vi. Dessutom har han under denna tid fått 6 tänder som han nu använder flitigt.
Oftast så får plutten sin mat först och sedan äter jag/vi. T ex på morgonen får han först flaskan och sedan gör vi morgontoalett. Vi äter ca 30-40 min efter honom. Vi sitter vid soffbordet och äter då "köksbordet" används till dator- och skrivbord (vi bor på lägenhetshotell).
De senaste veckorna har han blivit mycket intresserad av det vi äter och det är ju kul i och för sig, men jag är "rädd" att vi odlar ett "dumt" beteende här. Lite utav att man matar en hund vid bordet om ni förstår vad jag menar
Hm.....
När vi kommer hem skall vi för det första börja äta vid köksbordet och sedan försöka äta när han äter, men just nu är det bara vid frukost och lunch det passar. Middag äter vi ju mycket senare än han.
Hur skall man resonera här? Skall han sitta kvar vid "köksbordet" tills vi också har ätit och då få smaka ? Om han inte vill sitta kvar utan vill ned på golvet och därefter kommer och vill ha, hur ska vi då hantera detta? Det känns mest konstigt nu när vi inte sitter vid köksbordet och han kommer krypandes på golvet och vill "ha". Hur skall man göra om jag tar ett äpple och äter på eller en smörgås när han inte har mattid? Oftast kommer han ju då också och vill ha..... Vi vill inte odla ett beteende av att småäta...
Ibland kan vi båda känna att vi ger honom t ex ett riskex när vi äter bara för att få äta "ifred"
Anna pratar ju om gränssättning vid först 2,5 års ålder. Innefattar det även "matregler"?
Oj, vad långt det blev...
Kram
Kristin