Start av SM för liten långsamätande social kille

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sisilisko
Kontakt:

Start av SM för liten långsamätande social kille

Inlägg av Sisilisko »

Hej!

Jag har försökt få in SM rytmen med min lille son. Jag har läst tråden "4-veckorflera frågor" http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14178 och det har hjälpt mig lite. Jag har också läst Standardmodells kompendiet och kapitlen i BB.

Sonen är nu 1 vecka och 2 dagar, jag har försökt få honom att äta i 1,5 h och sova i 2,5 h. Kruxet är att han äter jättelångsamt. Nattmålen som ska var 20 min tar det dubbla och dagmålet på 1,5 h tar ca 2 h. Det är inte det att han inte kan suga, han har ett bra grepp men han tuggar långsamt och sväljer långsamt. Han är sammanfattningsvis trygg, lugn och social. De sociala delarna av matpassen tar också tid för han är svår att "trötta ut". Det är otroligt roligt att samtala med honom.

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill, på sikt, hjälpa honom att sova. SM har visat sig bra för andra och jag vill bara ha lite känsla för om jag gör/tänker rätt.

Jag har föresatt mig att räkna efter hur många timmar han sover för att ha koll på att han får rätt mängd sömn. Jag ska uppdatera tråden med vårt schema när jag har det nedskrivet ordentligt.

Nu till mina frågor:
Går det att få en bebis att äta fortare? Hur gör man i så fall?
Måste han äta fortare? Spelar det någon roll för tillämpningen av SM?
Kan man säga att om han får sin sömn, är lugn och glad och vi har ett schema som passar oss så spelar tiderna i kompendiet inte så stor roll?
Kan vi kura utifrån våra förutsättningar, sådana som de nu är?
----------------------------------------
Storebror föddes 080809, BF+2
Lillebror föddes 100516, BF+3
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ska du läsa kompendiet igen och se att det står smekmånad de tre första veckorna. :D Då handlar det inte om SM utan om mat vid varje pip och mat så länge man vill! Det tar ett bra tag innan mjölken och bebisen är mogna för raskare takt, men det kommer, det med! I sinom tid.
Njut nu, det känns som om ni är gott på banan redan här i det nya livet!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och så, välkommen hit! Och tusen grattis till det nya livet! :D :D
Sisilisko
Kontakt:

Inlägg av Sisilisko »

"TorpSara" skrev: Nu ska du läsa kompendiet igen och se att det står smekmånad de tre första veckorna. :D

HA! Jag visste det, att jag missat något. Jag minns nästan ingenting från innan förlossningen, den var lång och tröttande. Tack, tack, tack för att du skriver så tydligt.
(De två hjärnceller jag har kvar verkar ha krockat) :-)

Nu ska jag slappna av. Återkommer om jag får spatt igen.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Njut, och slappna av!
Sisilisko
Kontakt:

Liten uppdatering

Inlägg av Sisilisko »

Hej igen!
Jag skriver detta mest för min egen skull så att jag minns vad jag pysslat med om jag senare skulle behöva hjälp.
Jag har nu njutit som en tok av lillkillen och han passerar i dagarna 1 månadersgränsen eller han fyller 4 veckor. Han följer SM ganska fint utan att jag gör ett stort nummer av det hela förutom att han gärna vill vakna efter 45 minuters sömn (det är tydligen vanligt). Jag tankar då på mer mat. Han sover gärna "för lite".
Jag har läst tråden av Stjärnmamma som heter Panikskrik varje kväll - 5 veckor gammal: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 9ab959376b
Den har jag haft glädje av, mest råden om hur jag kan parera min älskling som fått skrikperioder mellan 19-22. Vänner och bekanta som har varit på besök och hört skrikattackerna har tipsat om allehanda magdroppar och magmassager. Jag "tror inte på" att behandla något jag inte är säker på vad det är med medikamenter, jag beslutade därför att avvakta till nästa BVC besök, fråga BVC sköterskan om råd angående vad "dropparna" är och bara mata på. Sedan såg jag Stjärnmammas tråd och insåg att övertrötthet troligen skulle vara boven i dramat här hemma också.
Min sambo tog upp saken med vår BVC-sköterska och hon sa vant att det är MYCKET vanligt att bebisar skriker mellan 19-22. Hon sa att han troligen är är han övertrött: "han kan inte somna själv så hjälp honom att sova och fortsätt mata sen".
Nu jobbar vi på sömnen. Det märktes en ordentlig skillnad i positiv riktning redan första dagen, det har varit två steg fram och ett halvt tillbaka, jag vet att vi är på rätt linje.
Krümel

Inlägg av Krümel »

:D Vilken klok mamma och vilken klok BVC-sköterska!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

Hej, vad bra att du också har haft hjälp av "min" tråd. :D
Jag hoppas att det går framåt för er.

Jag håller SÅ med om att vad man hör från sin omgivning är "oj, ont i magen". Följt av rekommendation att köpa Miniform.
För min del har jag verkligen känt att "det ÄR inte magont". Visst, det kan ju såklart vara det, men jag har inte upplevt att själva beteendet tytt på det på något sätt. Och jag har inte alls velat testa Miniform bara för att testa. Däremot kör jag med Sempers magdroppar, som jag förstått är jättebra och fungerar förebyggande.

Hur som, lite ifrån ämnet, men iallafall så är jag rätt övertygad om att det i vårt fall handlat i princip uteslutande om övertrötthet. Jag har räknat sov- och vakentid och försökt identifiera problemtiderna, och jobbat på en bättre rytm. Vi är verkligen inte i hamn än, men känns iallafall som att vi rör oss åt rätt håll.

Stort lycka till.

ps. Krümel - hej kusin :lol: :wink:
Jag har en fråga i min tråd, som du kanske har lite åsikter om, ang. tumsugning... Kramen!
:heart: Dotter född 2008-07-15 (39+5) :heart:
Sisilisko
Kontakt:

Fyramånader - feedback på schema - varning långt

Inlägg av Sisilisko »

Hej!

Jag har haft stor glädje av detta forum. Nu vill jag bara berätta hur vi skridit frammåt. Vi är inte riktigt i hamn med dagsschemat, jag tar ett steg i taget: först natttsömnen, sedan förmiddgassömnen och nu våra stötestenar.

Harry började sova hela nätter när han var 2,5 månader. Det gick halvautomatiskt och berodde mest på att jag engagerade mig i att ge mat på exakta tider, säkerställa att han fick tillräckligt med mat och att jag med all önskvär tydlighet visade vägen. (Har ni hört den förut?) :-)
Det var ett stort: Jaha! Ledarskapet handlar inte om att benhårt bita sig fast i "såhär ska det vara" utan att ledarskapet handlar om "såhär gör jag - titta". En viktig läxa. I "såhär gör jag" är djupt grundläggande och väldigt vänligt, som Dalai Lama ungefär.
Jag har berättat om detta för trötta väninnor, de tror mig inte riktigt. På sätt och vis är det nyttigt för mig att få stå upp för något jag tror på; jag får ofta höra när jag har problem/funderingar att det skulle bero på att jag håller noga på mina dagsrutiner... Mina rutiner är dock inte skriva i sten, jag har några stötestenar som jag ännu inte fått kläm på:
- Ofta ökas längden på måltidens längd under dagen. Frukosten kan vara ca 30 minuter, lunchen 45 och eftermiddagsmålet 60 minuter, sista målet 1,5 h.
- Luren på eftermiddagen inte sitter som en smäck, målet innan nattning tar lång tid och att jag har svårt att få Harry att sova längre än 45 minuter, en timme. Han har haft svårt att sova dagtid från dag 1.
- Harry somnar ofta när han äter, snikar åt sig en lur, något som jag tror gör att han har svårare att somna "när han ska". Jag lägger honom alltid vaken så att han får somna sig själv.

Våra dagar ser ut såhär, förutsägbara men rörliga beroende på stötestenar:
7.45 väckning
8-9 Mat. Han äter 15 minuter, rapar, blöjbyte, pratar och äter 15 min till.
9-9.30 Ensamlek med viss övervakning
9.30 Social delaktighet/lek med mamma/Sångstund/Promenad
ca 10 Lur (fm luren är ca 1 timme och en kvart)
11 Vakna, jag arbetar och gör lunch.
12-13 Mat och sedan lek
13.30 Lur ca 45minuter, 1 timme.
14.30 Arbete/Promenad/Social delaktighet
16-17 Mat.
17-17.30 Lur 30-45 minuter.
17.30 Pappalek och matlagning
18.00 Middag
18.45 Bad och kvällsrutin.
19.15-20.45 Sista målet inför natten. Han läggs vaken och ligger i mörkret och pratar ett tag tills han somnar. Han äter i sömnen från ca 19.30. Jag "väcker honom" innan jag stoppar honom i sängen. Ibland pratar vi lite innan jag stoppar honom i sängen. Jag håller på att införa skratt.

Jag skulle uppskatta feedback på min dagsrutin.
Hur får man barnet att inte sova när han äter? Har det, enligt er erfarenhet, någon betydelse?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sisilisko och varmt välkommen till Forumet :D Grattis till juvelen och till er härliga start. Bra jobbat! Här nedan är ett svar som Anna skrev i en annan tråd. Allt stämmer ju inte överens på er situation men kärnan är viktig:
annawahlgren skrev::D Lugna sig, lugna sig :wink: :lol:

En nyfödd kan verkligen vara omöjlig att både hålla vaken och väcka, eftersom sömnen hos en nyfödd är att likna vid medvetslöshet. Men den här lilla älsklingen är inte nyfödd längre, och det visar han bl a genom dessa långa nattliga sejourer som vi inte vill ha.

Du måste bryta detta mönster som går mot full snutt-karriär :wink:

Och då får man vara lite brutal. Sikta in dig på en (dryg) timmas matande åt gången dagtid. Då är det mata-rapa-mata-rapa som gäller och inte så mycket som en halv minuts slummer :shock: Så fort han börjar krångla vid bröstet eller håller på att somna, bestämmer DUrumet att han absolut måste rapas just NU, och den rapen framkallas inte med några nuttiga små puffar över ryggen eller lilla baken utan med rejäla bonkningar, nerifrån och upp, så att du i princip CHOCKAR honom vaken, utan att för den skull naturligtvis vara våldsam. Kolla i spegeln att han inte blundar och se till att han inte har en chans, om man säger!

Så fort han sedan är vid medvetande igen, och har sina vackra ögon uppslagna (lätt chockad, alltså :shock: ) lägger du honom till igen, direkt, utan att darra på målet och utan att vänta på att han ska säga "Ja, tack, jag tar gärna lite påfyllning." Tratta in bröstet bara och träna in ömma järngreppet, så att han inte har så mycket att välja på - ingenting, rättare sagt. Bröstvårtan är i munnen och ingenstans kommer han, så det är bara att suga. Och så bryter DU när det börjar likna dåsande och icke-sugande och/eller protester och hivar upp honom på axeln igen, i ett utomordentligt stadigt grepp över ryggen, och bonkar på igen med andra handen löst knuten, så att han blir klarvaken igen, osv (och vi talar mindre än en minut här per "rap" under måltiden).

Det här är ett gammalt beprövat gamla-tiders-barnsköterske-knep. Man fick helt enkelt se till att "tvinga" ungen att äta när det gavs möjlighet, för sedan gavs det ju ingen mat förrän det var dags igen (tre och en halv timme senare (minst, enligt den förhärskande fyratimmarsprincipen).

Förstår du :?: Bjud honom en timme åt gången på det här viset (dagtid) och lägg honom INTE ifrån dig medan "matningen" (mata-rapa-mata-rapa) pågår. Vi vill ha tydliga gränser här. När man äter äter man, länge nog. När man sover sover man, länge nog. Man blandar inte ihop saker och ting till en osäker snuttröra.

Ta alltså ledningen tämligen brutalt här och betänk att ditt jobb är att bevaka barnets intressen, inte att tycka synd om dig själv (ja, jag vet :cry: men DET har då aldrig kurerat någon liten älsklings överlevnadsångest).

När du sålunda kan genomdriva mål efter mål på det här sättet och sedan hålla honom vaken ytterligare minst en halvtimme, helst två (enligt principen 2-2, som du SIKTAR mot) blir ni av med både snuttande och ömsesidig osäkerhet, och han kommer också att äta mer och mer åt gången. Vilket behövs nu, och det får INTE tummas på :!:

Din överkoncentration och oro är en annan bedrövlig femma som du får göra upp räkningen med, bäst du kan bakom kulisserna, och INTE låta påverka barnet. Naturligtvis måste han få sova groda med knäna uppdragna - det är ju det han är till för, höll jag på att säga. Vad i fridens dar ska du där och försöka räta ut benen på honom för då :?: :!: Låt barnet vara i fred, om du inte tycker dess ömme fader ska ändra DIN sovställning när du trynar som bäst :x Och givetvis kan du vagna. Varför inte :?:

Men först och främst och grundläggande för evigheten måste du lära dig att ge barnet allt han behöver, snyggt och prydligt, varje gång, och sedan låta honom vara i fred för dig. Förlåt att jag säger det :oops: men det ÄR en konst att lära sig. Han kom till världen för tre veckor sedan. Vad upplever inte folk på en treveckorsresa i Thailand :?: Han har inte kommit till världen enbart för att hålla dig i handen, lika lite som du skulle orka drunkna i ögonen på en och samma medresenär varenda minut dina tre veckor i Thailand.

Jag hoppas du förstår vad jag far efter och inte tar illa upp. Det är SAKLIGHET som anbefalles :idea: liksom respekt för att han måste få vila mellan varven från både det ena och det andra :idea:

För lilla barnets skull. Och för din egen. (Och mera mat :wink: )

:heart:
När har han nattmål? Vill du "spika" ett schema nu eller fortsätta räkna vaken-och sömntid?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sisilisko
Kontakt:

Inlägg av Sisilisko »

Elle skrev: När har han nattmål? Vill du "spika" ett schema nu eller fortsätta räkna vaken-och sömntid?
Jag märkte att jag är lite oklar i mitt inlägg... jag läste vad jag skrev...
Han sover från 20.30, när nattmålet slutar till 8.00 när jag väcker honom.

En sak som var bra med att jag skrev till forumet är att jag hittade lösningar själv. Jag _såg_ helt plöstligt att jag "gör olika" på dagen och natten. På kvällen häller jag honom i sängen och går. Han snackar lite för sig själv och somnar. På dagen har jag haft en tendens att "vara snällare". Så jag började göra som på kvällen, HA! När han vaknar på dagen går jag in efter 3 minuter och stoppar om. Första dagen tog det tid men idag på förmiddagen sov han i 1,5 h.

Så nu ska jag justera schemat efter hur JAG och endast JAG vill ha det: 1,5 h sov på förmidagen och 2 h på eftermiddagen. + Inget sov mitt i maten.

Kram och med vänlig hälsning!
Sisilisko
Kontakt:

Jag glömde tacka!

Inlägg av Sisilisko »

Hej!

Jag måste bara tacka för att jag fick chansen att skriva av mig och komma på rätt väg. Nu har jag ett schema som ser ut såhär, med MYCKET små variationer:

7.45 väckning
8-9 Frukost med rap-paus och blöjbyte.
9-10 Ensamlek som bryts med mammalek, promenad, hushållssysslor.
10-11.30 Sov 1,5 h
11.30 Väckning, blöjbyte, mamma äter lunch. Ev. smakportion
12-13 Harry äter lunch med rap-paus och blöjbyte.
13-14 Lek, promenad, hushållsysslor, arbete
14-16 Sov med rap-paus och blöjbyte.
16-17 Middag som bryts för att laga middag, pappalek
18 Mamma och pappa äter middag Harry deltar i samvaron.
18.30 Nattrutinen börjar med ev 15 min matslurk och sen badas det
19.15-20 Nattamat
20 Sover för natten

Hörrni! Det tog 2 dagar att sätta detta i verksamhet när jag gav mig tid att reflektera över vad jag _verkligen_ gjorde. Är det konstigt att barnet inte sover sammanhängande på dagen när jag inte skickar samma signaler som på natten? Nej!
Jag synade mina stötestenar och svaret bara _kom_ och med referensen som Elle skickade till Annas text här ovan landade det.

När Harry var nyfödd blev jag remitterad till samtalsterapi. Min terapeut berömde mig vid sista besöket förrförra veckan och sa att jag är MYCKET duktig på att reflektera över mig själv. :-) Hon har verkligen rätt.

Hundra kramar till ALLA som fixar med och skriver till detta forum, ni har betytt mycket för mig.

- Sisilisko
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag håller med, du har reflekterat över dig själv MYCKET BRA! :D

Jag ser att du endast har 2 lurar på schemat, de absolut flesta har 3 lurar till ca. 7-9 mån, men om detta verkligen funkar så kör på det du har i alla fall fått in alla sovtimmar/dygn som det skall vara. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sisilisko
Kontakt:

Liten uppdatering - tillbaks till tre lurar

Inlägg av Sisilisko »

Nu har vi reviderat schemat igen.
Förra revideringen den ovan med två långa lurar om dagen gjordes precis när lillkillen hade tandsprickning. Inte undra på att han var trött och behövde sova länge. Jag lyckades lägga ihop två och två och fatta de varför allt var så jobbigt när han högg mig i fingret och jag kände två vassa piggar i nedre käken.

Nu har vi gått tillbaks till tre lurar om dagen.

Jag förväntar mig inget svar på detta inlägg, det är mest för mitt eget minnes skull och för att tipsa andra oerfarna mödrar om att bebisar kan få tänder när de är 4 månader... :o
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:
Vår yngsta fick sina första tänder när hon var 3,5 månader...

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"