Mellan 4 och 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
chatina

Inlägg av chatina »

Skulle ett följande schema funka nu när han blir 5 mån? Och.. är det ok att ändra sovstundens start med en kvart bara så där eller är det något jag bör tänka på (nu börjar ena sovstunden 15, men tänkte ändra den till 15.15 som ni kan se nedan)? Vad jag har funnit här på forumet så verkar det vara ok.

7.00 vakna och mat
9.00 - 10.30 sova (1.5)
10.30 ca mat
12- 12.45 sova. (45)
13 - 14 mat
15.15 - 16.15 sova (1)
16.30 mat
18.30 mat
18.45 kvällsordning
19 sova för natt

Mvh,
Catharina
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag skulle lägga 45-min på tredje luren, inte en timme. Sen skulle jag lägga middagen en timme senare för nattslurken kan vara tätt inpå middagen. Det går bra att ändra så tredje luren börjar en kvart senare, bara den börjar samma tid varje dag.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chatina

Inlägg av chatina »

Tack för bra råd. Jag lägger 45 min där på eftermiddagen för jag tror faktiskt att det skulle göra att han somnar snabbare där vid sju. Jag kan (oftast måste jag säga) lägga ner honom klockan sju, då jag vill att han ska sova, men han ligger för sig själv till 19.30 ungefär innan han somnar. Angående maten så undrar jag bara lite vad du menade med flyttningen av middagen (förlåt om jag verkar förvirrad). Så här har jag det nu:

7 god morgon
9-10.30 sova (1.5)
10.30 mat (ammas)
12.15-13 sova (45)
13-14 mat (ammas + provsmaker av mat)
15.15-16 sova (45)
16.30 mat (ammas + gröt)
18.30 nattbyte
18.40 nattmat

OK?

Mvh
Catharina
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen :D ! Du gör ju givetvis precis som du vill och som passar er! Jag hade bara en tanke att flytta fram middagen till 17.30 eftersom den låg lite nära inpå det tidigare målet. Men om det funkar för er ska ni så klart ha det kvar.

/Emma :D
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chatina

Inlägg av chatina »

Tack för ditt tips och jag ska justera lite.

Mvh,
Catharina
chatina

Inlägg av chatina »

Har kommit på lite småsaker som jag undrar över.

1. Innan jag började med detta så var vår son lätt att lägga (men med hjälp av napp som vi nu har slutat med) och han gnällde väldigt sällan. Han sov dock inte hela nätter. Vi ville börja med denna kur då vi ville få in mer rutiner och att han ska få in nattsömnen ordentligt. Nu har vi hållt på med detta i ca 2 v (men då var vi på resa också där det inte funkade så bra) och jag tycker att han är gnälligare än förut. Nu undrar jag om det kanske är ganska normalt så här i början av denna kur då han ska ställa om sig och sina rutiner? Exempelvis så har han i dag inte sovit sina 45 min pass fullt ut utan vaknat 5 min innan.
Relaterat till fråga 1 är även fråga 2 och 3.
2. Om jag har ett 45 min sovpass som ska börja 12.15 så antar jag att jag jämt ska lägga honom då. Nu i början så tar det ca 5 min innan han somnar, ska jag då låta han sova till 13.05?
3. Kopplat till gnälligheten...Kan det kanske vara så att han behöver mer mat. Jag läste om det någonstans här på forumet. När jag har ammat så brukar jag också kunna ge ganska mycket gröt i stortsett efteråt (ammar ca 16.15 och ger gröt 17). Jag har börjat ge smakportioner så vi är på G, men det kanske kan vara en orsak till det gnälliga.

Tack för all hjälp!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

1. Många barn (och vuxna) hamnar i det vi brukar kalla "zombiestadiet" när de får sova ordentligt. Man blir först ännu tröttare för att snart bli pigg och kry! Kanske är det så för liten? Skratta mycket särskilt till läggningarna, låt honom vara delaktig och var mycket ute i friska luften så ska du se att det ger sig inom kort!

2. Vid kortlurarna (20 och 45 minuter) använder man marginalkvart, dvs att om barnet somnar inom en kvart låter man det sova alla sina minuter.

3. En sån stor herre kan mycket väl behöva mera mat! Bra att ni är på G!

Kram Lua. :heart:
chatina

Inlägg av chatina »

Hade av misstag skapat en ny tråd...Klistrar in dessa frågor här där de ör hemma...
Förlåt att jag ställer så många frågor, men de kommer kommer upp efter hand. Jag har tänkt lite på det här med mat.. Så här ser det ut i dag:

7.00 God morgon och mat (ammas)
9.00 - 10.30 Sova
10.30 Mat (ammas) + smakportion
12.15 - 13.00 Sova
13.00 Mat (ammas)
15.15 - 16.00 Sova
16.00 Mat (ammas)
17.00 Mat (Gröt)
18.30 Kvällsbad
18.40 Mat (Ammas + ersättning)
19.00 Godnatt!!!

Skulle gärna vilja ha råd på om det ser det bra ut? Vad jag funderar lite på är om jag borde ge honom lite gröt även på morgonen?
Tack!!
m-t

Inlägg av m-t »

Hejsan!
Jag är ingen expert på detta alls. Håller på att kura mina tvillingar (snart 6 mån) och har precis som du hållt på snart 2 veckor. Den ena är ganska duktig men den andra (som också använde napp som din förut) är precis som din bebis-gnällig och skriker mycket-speciellt vid varje läggning fortfarande.
Jag har däremot märkt att även den bebis som är ganska duktig krånglar om hon inte är absolut mätt. Har därför bestämt att ändra schemat nu så de varje gång de ska sova, äter i stort sett precis före. De vräker f.ö i sig mat-allt! Jag har försökt hålla 3-4 timmar mellan måltiderna men det går inte. De blir för hungriga. Kanske din son också behöver äta precis före han ska lägga sig?
Vad beträffar att sonen vaknar fem min för tidigt hela tiden. Jag har lyckats få mina tvillingar att sova till sju på mornarna!! :D Däremot på dagarna har alla mina 3 barn alltid haft sovpass på lite mindre än 45 min, närmare exakt 41. Sover aldrig vare sig mindre eller mer (annat än 1.5 h lur som inte riktigt blir 1.5 h förstås heller) Jättekonstigt, men eftersom även 2-åringen var likadan har jag inte brytt mig så mycket om det.
Sedan är det nog så att barn är olika. Alla behöver fasta tider och rutiner men det kanske är så att de som skriker och protesterar mest får man vara mest envis med, för det är nog de som behöver fastheten allra mest och när det väl sitter sitter det som berg!
Lycka till-vi kämpar på kram M-T :wink:
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, det ser fint ut men jag skulle slå ihop 16-17 målen.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
chatina

Inlägg av chatina »

Tack!

Vad är det som kan vara orsaken till att han ofta vaknar innan och bland mitt i sin sömnperiod? När han sover sitt pass 9-10.30 så har han nu några gånger vaknat strax efter 10 och när han sover 15.15-16 så har han i två dagar vaknat jätteledsen 15.50. Ska jag vagna honom 15.50? Han sover hela prioden om jag är ute och går med honom, men jag kan ju inte alltid göra det.

/Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur är det med skrattet till go nattet innan dagslurarna?

//Malin
chatina

Inlägg av chatina »

Jag försöker, men det är inte helt lätt att få honom att skratta då han är så himla trött. Ca 10 min innan sovdax så vill han bara sitta i knä eller bli buren (inte alltid men oftast den senaste tiden), men jag ska testa att slå på min stora charmoffensiv och se om det kan hjälpa :D
duggan

Inlägg av duggan »

Ge charmen en chans på minst 3 dagar, jag trooor du kommer att märka lite skillnad allt! :wink:
chatina

Inlägg av chatina »

Det är verkligen en fröjd att kunna lägga sin son klockan 19 och veta att han sköter resten själv, det är också en fröjd att han somnar om på natten om jag ramsar och ibland av sig själv faktiskt. Han sover inte hela nätterna än, men det beror på mig då jag var lite mesig först och valde att ge honom ett nattmål kl 04.00. Det slutade jag med i går då jag faktiskt märkte att han mest blev störd av detta mål. Jag antar att han snart sover en hel natt??

Nu har vi hållt oss hemma för att allt ska sätta sig, men om tre veckor så fyller min mamma år och ska ha fest. Jag är nu lite nervös för att festen ska förstöra denna underbara kvällsrutin som vi nu byggt upp. Jag undrar därför hur länge det brukar ta innan man kan åka bort på tex en fest?

Jag har skrivit och frågat lite innan om min sons uppvaknande som ibland sker innan sovtiden är färdig. Jag har också problem om jag går in i en affär och han sover. Då vaknar han nästan alltid så jag vågar inte göra det längre för att jag inte vill att han ska vakna. Är detta vanligt?

/Catharina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"