Kurtips, läggningsgråt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
gardenia

Kurtips, läggningsgråt

Inlägg av gardenia »

Hej!
Mitt första inlägg på detta forum, behöver lite stöd.
Vår 14-månaders dotter började vi kura för en vecka sedan. Vi har nått viss framgång, det verkar gå mot längre perioder av obruten sömn, som längst 5 timmar utan avbrott vilket är mycket bra jämfört med hur det har varit. Det tråkigaste så här långt är dock sänggåendet. Hon börjar gråta direkt när vi går in i sovrummet. Vi är mycket noga med skrattet till godnattet, hittills går det dock direkt över i gråt när hon inser vart det bär hän. Sedan gråter hon mer eller mindre konstant i 20 minuter. OFTAST tystnar hon kort efter ramsa men börjar gråta inom högst en minut igen. Vi försöker avvakta men ramsar igen när det tilltar. Ibland när det övergått i ordentlig ulk-gråt har jag fått uppbåda allt jag har för att inte gå in men hittills har vi inte gått in en enda gång efter första natten utan bara ramsat. Känns jättejobbigt att läggningen verkar ha blivit sådan ångest för henne! Natt 7 var rekordbra, grät bara 8 minuter innan hon somnade men idag på natt 8 åter 20 minuter gråt.

En annan fråga gäller morgonen. Vi har satt 06.30 som morgon, idag vaknade hon gråtande precis när vi skulle väcka. Vi försökte ramsa henne till sömns i 10 minuter, med bara minutkorta gråtstopp som resultat. Till sist sprang vi in under en paus när hon åtminstone inte grät, men vi fann henne sittandes med tårar längs kinderna och hon såg olycklig ut.. Hur skulle vi ha gjort?
Dotter född juni 2007 samt dotter född januari 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej gardenia och jättevälkommen hit till forumet :D :!:

Jag måste få börja med att säga att jag tycker ni sköter kuren jättebra, inga onödiga vargar drar ni in till henne och det är toppen!

Nu är det så, att läggningarn kan ta ett tag att få till! Och framförallt då för de äldre barnen, som levt med andra vanor under ganska lång tid! Så här gäller det att hela tiden ha målet för ögonen, och för er är målet att hon ska somna lugnt, själv!
Om du läser här på äldrebarn-forumet, så ser du snart att många haft problem med läggningarna ett bra tag, men så en käll så händer det: barnet läggs, är nöjd och tyst och somnar tyst!
Sen finns ju de barn som gärna vill klaga lite ändå, varje kväll. Min yngsta tös, som fyller två snart, har varit en sån "modell" och det är faktiskt först nu, för ett par månader sen, som hon slutade med kvällsgnölet!

Har ni provat med husljud eller musik när hon klagar på kvällen? Många kurande föräldrar har väldigt välstädat då just dammsugare har en nästan magisk effekt! Och att hon hör att livet levs vidare utanför hennes dörr är tryggt, hon vet att ni är där och vaktar åt henne. Så att fastna vid hennes dörr och lyssna brukar reslutera i än mer gråt!
:arrow: Massor med skratt och bus, precis som ni gör!
:arrow: Några buff som markering, och en avlsutande solfjäder då du själv tar några höga, långsamma andetag.
:arrow: Ut med en klar, tydlig, glad ramsa som du går iväg från dörren och ramsar slut på
:arrow: Inget avlyssnande, på med dammsugarn!
:arrow: Hör du att hon fortsätter skrika, så ge henne en ramsa till, när du känner att du vill gå in men inte förr!
:arrow: Fastnar hon och är riktigt ledsen, så erbjuder du en solfjäder, och då står du tills hon är helt sömntung och lugn! Tänk på att då själv andas högt och tungt!
:arrow: Fuska inte med ramsan ut! Hur frestande det än är, så måste du avsluta med ramsan, alltid!!!

Vad gäller morgonen, så tycker jag ni hanterade den jättebra! Om ni hör att hon vaknar precis när ni ska gå in, så tänk bort det! Bete er som om hon sov som en gris :sleep: och "väck" henne!
Visst är det bra att få till ett omsomnande men det kan vara svårt när det är så precis på tiden!

Och nu gäller det att inte titta bakåt, utan håll fokus framåt, hela tiden! Det är bättre att göra fel med rätt attityd, än att göra rätt med fel attityd :wink: :!:

Ni är en så bra bit på väg, men shn är en process som måste få ta sin lilla tid! Det är en vacker gåva ni ger er flicka :heart: - den goda sömnen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
gardenia

Inlägg av gardenia »

Tack för ditt snabba svar Mia!
Värdefulla råd som vi ska använda oss av, inatt åker dammsugaren på..
Ett annat bekymmer vi har är att det oftast kommer en strulperiod mitt i natten. Natt 7 (som är vår bästa hittills) gnölande hon lite då och då runt midnatt men somnade om själv flera gånger och behövde bara ramsas en enda gång. Natten till idag (natt 8) var dock åter jobbig. Mellan 00.30 och ca 02 var hon tyst i 2-4 minuterspass och däremellan var det gråt, gråt. Tystnar oftast på ramsa eller strax efter, men tar ny sats efter en kort stund. Hon har fram till kuren alltid fått en vällingflaska nånstans mellan 23 och 01, så det är väl inte så svårt att tänka sig att det tar lite tid att vänja sig av med, men jag undrar lite om det är vanligt med så långa gråtperioder mitt i natten? Med tanke på att hon ändå tystnar på ramsan, har man något att vinna på tillrättaläggande med solfjäder ändå? På morgonen ligger sen hon helt galet och utan täcke, så hon stökar runt en hel del.
Det känns rätt hopplöst där mitt i natten när hon äntligen tystnat en lite längre stund, man drar sin bekräftelseramsa och genast går hon igång igen.. Inatt stuntade vi i ärlighetens namn i den till sist när hon blev lugn efter 1½ timme.. Dumt?
Vi är fortfarande fast beslutna att fortsätta kuren, men är tacksamma för fortsatt coaching!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Nu är ni så pass långt i kuren att det på allvar är dags att back, och framförallt gäller det uppvaken på natten!

Jag vet inte hur ni brukar göra, men ha is i magen och avvakta tills du känner att du vill gå in - och då och inte förr slänger du iväg en ramsa! Bekräftelseramsa är inget du behöver göra nu, den bakar du in i den vanliga ramsan, du går ner i sista versen, drar ut på den så att den bli bekräftelsen! Hoppas du förstår hur jag menar :wink: !

Jag skulle akta mig för att gå in på natten, är du orolig över att hon ligger knasigt så vänta tills hon varit tyst i tio minuter. Då kan du gå in och lägga tillrätta och bädda om!

Om jag får ge mig på att gissa :wink: , så tror jag att nattens frågande gett resultat, och det skulle förvåna mig om det inte vänder nu! Jag tror att ni kommer att märka stor skillnad inatt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
gardenia

Inlägg av gardenia »

Tack igen för snabbt svar!
Det känns väldigt tryggt att kunna vända sig hit när det är lite uppförsbacke..
En kort fråga till om bekräftelsen: Räknas det som att man har bekräftat om man använder bekräftelsetonfallet på sista versen ÄVEN om hon inte var tyst innan?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

gardenia skrev:En kort fråga till om bekräftelsen: Räknas det som att man har bekräftat om man använder bekräftelsetonfallet på sista versen ÄVEN om hon inte var tyst innan?
Jepp! Fast du kan "tänka bort" bekräftelsen nu, tycker jag! Ramsa dig ut och skriker hon som attan så ta i så du överröstar, och så går du ner i tonfallet och draaaar uuuut på sistaaaa verseeeen oooordeeeentliiiigt :wink: Men OM det är megafrågor nån läggning, och du upplever att ramsan inte "tar" då ger du separat bekräftelse!

(Ibland kan man få köra en bekräftelse-genomgång efter flera månader, det blir förtrots, övertrötta, trots osv osv :roll:)

Skönt att du känner stöd av forumet, det är exakt det som är meningen :D :!:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "