Somna själv

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Det går fortfarande bra. Några nätter har han vaknat lite oftare. Dock har han blivit så trött på kvällarna, så jag har slutat kämpa för att hålla honom vaken till 22.30 utan lägger honom runt 21. Han sov igår 21.30-2.30, 2.45-7 och 7.30-8.30.

Alarmet fungerar riktigt bra. Inge fellarmning alls utam när jag glömde att stänga av den mitt i natten och höll på att skrämma livet av sambon. :wink:
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Jo jag har också glömt stänga av larmet en och annan gång... :roll:
Ser fram emot fler trevliga rapporter framöver.

ps. det är inte ovanligt att nätterna blir tidigare och tidigare ju äldre de blir. För mig vart det till slut vid 2 mån kl. 20 och sen till 3 mån kl. 19. Så för oss vart det också naturligt. :wink: ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Hallå nu var det länge sen jag var här inne. Hoppas er sommar har varit bra!!

Det har gått riktigt bra över sommaren. Tar lite tid innan han somnar på kvällen, men annars har allt varit bra. Jag har behålligt en nattmatning eftersom jag tycker att han fortfarande är liten (viktmässigt). Han ammar då en stund och somnar om direkt.

Nu har det dock rullat ner en hel säck grus i maskineriet. De senaste nätterna har han börjat vakna massor med gånger och det spelar ingen roll vad jag gör. Jag lyckas ofta få honom att somna om efter ca 10-20 min. För att han sen ska vakna igen efter ca en kvart och så börjar de om. Jag börjar kvällen med att peppa mig massor med jä**ar ammana och gott om attitud om att så här ska det inte vara. Efter 3-4 timmar är dock all min energi tagit slut och jag är helt slut. Jag tar upp honom ger honom bröstet. Han äter de tomma snabbt (verkar inte ha särskillt mycket mjölk), men sen somnar han inte om utan verkar sur över att det inte finns mer mat. När jag lyckas få honom att somna om vaknar dock igen efter ca 1½ timme och så börjar vi om. Orkar dock inte hålla på att söva honom lika många gånger den här gången. Han äter surar en stund över att det inte finns mer. Jag lägger ner honom han ligger glatt och jollrar runt en timme( jag somnar före honom så han somnar iallafall själv). 1½ timme senare är klockan 7 och han vaknar som han brukar och är pigg och glad till skillnad från hans mor.
De här var tredjenatten med det här mönstret.

Nu är jag mästare på att hamna i bortförklaringsträsket (jag lever lite påhoppet att det ska gå över av sig själv) och tänker att det nog bara är en utvecklingsfas, min mjölk börjar sina, kanske har ont i magen av gröten, kanske en tand påväg, för få osmedaljer till sverige osv. Men faktum kvarstår att det är en ohållbar situation och även om han inte verkar lida av trötthet än så länge så gör jag det.

Tyvärr så tvärvägrar han all form av mjölkersättning. Han äter dock ca 1 dl gröt innan vi börjar med nattningsprocedurerna.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
kattklo

Inlägg av kattklo »

Mer mat säger jag.
Och för att få i honom mer mat under dan måste nog nattmålet bort. 8)
Eller hur har ni det med morgonaptiten till exempel?

Vi har aldrig lyckats med flaska under det här taket, men det finns ju många andra sätt att få i sig föda. Pipmugg eller den klassiska skeden.
Allan äter 2 grötmål och ett mål lagad mat om dan. I morgon blir det ännu mer mat in på schemat och även välling i pipmugg efter amningen på morgonen.
Och jag vet att vi är ganska modesta med vårt matschema om man jämför med många andra här på forumet.
Många som har slutat med amning kör ett vanligt 1-års schema (aså sempers, hipps el dylikas) på sina halvåringar. Dvs 2 lagade mål mat, 2 grötmål, frukost och välling.

All god sömn som det vittnas om här på forumet kräver en stoppmätt, proppmätt mage.

KRAM!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Aha aha.
Ser att han är tidigt född.
Vi var senare med 11-12 timmar natt med A än med K och vad vi gjorde sista veckorna för att maxa på hans mättnad inför natten utan att för den skullen störa morgonaptiten var att sluta mata 04 och börja mata 22 i sömnen istället.
Som en extra kvällsslurk.
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Jag ska verkligen försöka få i honom mer mat om jag lyckas. Han äter ofta på dagarna lite väl ofta eftersom jag tycker att han aldrig verkar nöjd. Hur mycket han får i sig är ju omöjligt att veta. Runt sex så får han som sagt gröt. Han brukar få i sig ca 1 dl med lite lirk. Han har nyligen börjat med smakisar och får lite till lunch. Men än så länge blir det inte så mycket att jag skulle kalla det en måltid. Men han börjar få upp lite mer intresse så snart börjar han säkert äta mera pure.
Han är alltid hungrig på mornarna kanske ska lägga in lite mer gröt där.

Vi får se hur det går i natt.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Jag bestämde mig för att se om det berodde på hunger. Kämpade för att få i honom så mycket som möjligt på kvällen. Han sov gått till 23. När han vaknade så lyfte jag upp honom direkt och gav honom bröstet istället för att få honom att somna om. Han åt och verkade nöjd somnade om direlt. Vaknade som vanligt vid 3 och åt och somnade om direkt sov till 6.30.
Sammanlagda vakentiden var 35 min. Ungefär så mycket som jag fick sova förra natten.

Så antagligen är han hungrig. Nu är två matningar inga problem för mig även om det inte är enligt boken. Frågan är om jag ska vara glad och nöjd över att han han inte vaknar en gång i kvarten och vänta tills han äter riktig mat och förhoppningsvis välling innan jag börjar satsa på 12 timmars nätter.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du göra så. Det är det många som har gjort! Huvudsaken är att magen är mätt och mamma lugn! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"