Femtontimmarsbarn på dagis...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ewa skrev:Och sedan är det gratis för 4-åring. Villkoret här i kommunen är att man följer skolåret, och alltså inte har sina barn på förskola under loven (höst, jul- sommarlov) och studiedagar. Vet inte om samma gäller på andra håll.
Jo, så är det här också, Ewa. Men det gäller från hösten det år de fyller fyra, och Alice fyller sina fyra år i januari, så hon går inte gratis förrän nästa höst. Och det är ju ingen svindlande summa vi behöver betala för henne, men jag tycker ändå att när man faktiskt betalar så borde man ha liiite mer att säga till om :?
K-ina skrev:Visst får du använda mitt svar - även om det är ett av mina sämst formulerade... (Men när jag tänker på det här blir jag så himla upprörd så fingrarna bara skriver!)
Tack och nä, inte ett dugg dåligt formulerat, ju! Förstår precis hur du menar, man vill få ur sig så fort som möjligt så fingrarna snubblar över tangenterna :wink:
Och pust vilka förmiddagar han hade, din sambo :shock: måtte ju vara rena semsterna att börja jobba :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi

Inlägg av Sussi »

Tinis skrev:Nämen Sussi, nu förstår jag inte. Är inte Maja 4 år? Då är det ju allmän förskola som gäller och det är gratis 15/vecka. Vi betalar inte ett smack för Henning. Och vi har 3 dagar/v, 5 tim/dag

:D
Jo hon är 4, t.o.m. 4 1/2 ;) Om man har barnen 15 timmar pga att man är hemma med småsyskon eller arbetslös (som min man är) får man 25% "rabatt" på heltidsavgiften fr.o.m. september det år de fyller 4. Inte gratis... Om jag fattat allt rätt :roll:

När jag var föräldraledig med Maja gick William 15 timmar/vecka på allmän förskola. Men då var tiderna 8-11 (en annan förskola), helt värdelöst!! Fast gratis...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

miar70 skrev:Sussi, jag såg inte att du svarade mig, vi måste ha varit ute samtidigt! Det låter ju helt sjukt att du måste betala för heltid :shock: ! Varför då?

I den här kommunen finns bara heltidsavgifter! Förr kunde vi välja halv- del- eller heltid, men efter sista valet togs det bort, och alla betalar för heltid. Men vi får inte ha Maja där mer än 15 timmar iom att min man är arbetslös...

På din fråga om han svarade mig på varför de ändrade tiderna (från nåt som funkade så bra...) så var det såklart för att det krävdes med personal vid luncherna om alla barn skulle äta där... Det var helt enkelt den enda anledningen!

Och det tänkte de lösa med att ev. anställa en frukostpersonal - smart :roll: :shock: :? NOT!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sussi, det här gäller för allmän förskola (tagit ur information från Uppsala kommuns hemsida :wink: )
Allmän förskola för fyra- och femåringar

Från höstterminen det år barnet fyller fyra år erbjuds allmän förskola. Placering i allmän förskola gäller under skolans terminer och skall följa skolans läsårs- och lovtider. Den allmänna förskolan erbjuds 3 timmar/dag och är förlagd till förmiddags- eller eftermiddagstid och vistelsetiden planeras i samråd med varje förskola. Lunch ingår inte. Lokala avvikelser kan förekomma. Det är frivilligt för barnen att delta i verksamheten. För närvarande är den avgiftsfria verksamheten i Uppsala kommun i många områden integrerad i den ordinarie förskoleverksamheten.
Information och regler om förskola, förskoleklass och fritidshem.
Läs: Broshyren Regler och avgifter (pdf)
Vårt dagis har varit flexibla och erbjuder allmän förskola även 3 dagar/v, 5 tim/dag kostnadsfritt.

Kolla upp om ni verkligen ska betala eller om ni bara betalar just för att ni inte har 3 tim varje dag som det står.

Sussi

Inlägg av Sussi »

Tinis skrev:Sussi, det här gäller för allmän förskola (tagit ur information från Uppsala kommuns hemsida :wink: )
Allmän förskola för fyra- och femåringar

Från höstterminen det år barnet fyller fyra år erbjuds allmän förskola. Placering i allmän förskola gäller under skolans terminer och skall följa skolans läsårs- och lovtider. Den allmänna förskolan erbjuds 3 timmar/dag och är förlagd till förmiddags- eller eftermiddagstid och vistelsetiden planeras i samråd med varje förskola. Lunch ingår inte. Lokala avvikelser kan förekomma. Det är frivilligt för barnen att delta i verksamheten. För närvarande är den avgiftsfria verksamheten i Uppsala kommun i många områden integrerad i den ordinarie förskoleverksamheten.
Information och regler om förskola, förskoleklass och fritidshem.
Läs: Broshyren Regler och avgifter (pdf)
Vårt dagis har varit flexibla och erbjuder allmän förskola även 3 dagar/v, 5 tim/dag kostnadsfritt.

Kolla upp om ni verkligen ska betala eller om ni bara betalar just för att ni inte har 3 tim varje dag som det står.

Tack för infon, Tinis!

Ok, då är det 3 tim/dag som gäller allmän förskola. Och nu minns jag att en bekant har sin son på samma dagis som Maja går på, och hon hade ändrat till 3 dagar/vecka (och betalar) därför att tiderna annars var 8-11 och det gick inte att ändra på. I den här kommunen är vi inte flexibla ;) Då har jag nog förstått det rätt, att vi får 25% rabatt på heltidsavgiften.

(Sorry Mia, för trådkapningen!)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sussi skrev:(Sorry Mia, för trådkapningen!)
Men Sussi, det gör väl inget :D :!:

Uppsala och Ånge kommuner verkar vara lika fyrkantiga ](*,)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi

Inlägg av Sussi »

miar70 skrev:Uppsala och Ånge kommuner verkar vara lika fyrkantiga ](*,)
Ja vi får nog helt enkelt ta vårt pick och pack (och alla ungar) och flytta hem till Tinis ;) :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sussi skrev:
miar70 skrev:Uppsala och Ånge kommuner verkar vara lika fyrkantiga ](*,)
Ja vi får nog helt enkelt ta vårt pick och pack (och alla ungar) och flytta hem till Tinis ;) :lol:
Haha, ja, tror du hon blir glad över fyra vuxna och tretton barn på tröskeln :lol: :wink: :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Hahaaaaa! Gud vad ni är härliga!

Flytt hit vetja, vi har ju nyss byggt ut ju! :lol:

Sämre sällskap kan man tänka sig. Får kanske bearbeta maken lite först bara.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmmm, då kan ni ju starta eget 24/7-dagis, med helt egna villkor :lol:. 15 barn får jag ihop det till om ni flyttar ihop, fast det är klart, en del är ju liiiite äldre än dagisålder kan jag tänka mig :roll: :lol:.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gud vilken bra idé, JennyH! Löser alla våra problem liksom :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Ett gammalt, hederligt kollektiv, jag tar med mig hönsen och traktorn, och så odlar vi och fostrar barn och skiter i kommungubbar och femtontimmarsregler :D Å alla få vara me :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Åhhh ett kollektiv, med höns, traktor och alltid någon vuxen hemma! Det kan väl inte bli bättre?!? :D

Jenny: fyra av mina och tre av Mias klarar sig nog utan barnomsorg, helt riktigt :)

Tinis: inte har maken din nåt emot det, det kan jag väl aldrig tro ;)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sussi skrev:
Jenny: fyra av mina och tre av Mias klarar sig nog utan barnomsorg, helt riktigt :)
Men då kan ju dom JOBBA på dagiset :!:
Sussi

Inlägg av Sussi »

JennyH skrev:
Sussi skrev:
Men då kan ju dom JOBBA på dagiset :!:
Vilken kanonidé!!! 7 personal och 8 barn låter som en bra fördelning :lol: Tinis, när kan vi komma? ;)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"