bakslag efter kur!
Sofia och Emma har nu sovit tillammans ett tag. Det går bra. Sofia nattas lite tidigare, så hon sover när Emma går till sängs.
Men på mornarna är det lite problem.
Når Sofia vaknar , mellan 6 och 6,45, tar jag upp henne oh gör morgon för henne. Storasyster vaknar oftast inom kort och vill också komma upp, men vi har skaffat en väckarklocka till henne. Annars blir moprnarna tidigare och tidigare nämligen. Hon skriker och skriker , så klockan är bättre, den kan man nite skika igång.
Men nu när Sofia kommer upp tidigare så vill hon coså upp.
Sen när hon varit ledsen mellan 30-60 nminuter ringer klockan och alla ledsamheter är som bortblåsta.
Gör jag rätt? Jag tycker ju så synd om henne den stund hon är ledsen på mornarna. Är det fel att lillasyster få gå upp tidigare?
Men på mornarna är det lite problem.
Når Sofia vaknar , mellan 6 och 6,45, tar jag upp henne oh gör morgon för henne. Storasyster vaknar oftast inom kort och vill också komma upp, men vi har skaffat en väckarklocka till henne. Annars blir moprnarna tidigare och tidigare nämligen. Hon skriker och skriker , så klockan är bättre, den kan man nite skika igång.
Men nu när Sofia kommer upp tidigare så vill hon coså upp.
Sen när hon varit ledsen mellan 30-60 nminuter ringer klockan och alla ledsamheter är som bortblåsta.
Gör jag rätt? Jag tycker ju så synd om henne den stund hon är ledsen på mornarna. Är det fel att lillasyster få gå upp tidigare?
Emmas och Sofias mamma
Hej ac och vad roligt att samsovningen funkar så bra
Jag har samma morrontid åt mina, däremot lägger jag oftast treåringen först, då hon behöver sova lite mer nu när hon slutat sova middag.
Så ändra hellre läggtiden, tycker jag!
Kram!
Jag tycker du ska ha samma morgontid åt tjejerna!ac skrev:Är det fel att lillasyster få gå upp tidigare?
Jag har samma morrontid åt mina, däremot lägger jag oftast treåringen först, då hon behöver sova lite mer nu när hon slutat sova middag.
Så ändra hellre läggtiden, tycker jag!
Kram!
Hej Mia!
Ja nätterna går kanon-bra!!!
Det känns bra att kunna ta upp tjejerna samtidigt. Men ska jag vara stenhård med tiden. Det blir ju så mycket skrik opch gråt, eller kan jag flexa mellan 6 och 6.45.
Man blir ju så glad att nätterna går bra, och tycker synd om de ska vara ledsna 30 minuter på morgonen. Trist att börja dagen så när natten gått så bra.
Emma, storasyster, brukar lägga sig kl 7, efter favoriten bolobompa. Sen vaknar hon mellan 6 coh 6.45.
Ja nätterna går kanon-bra!!!
Det känns bra att kunna ta upp tjejerna samtidigt. Men ska jag vara stenhård med tiden. Det blir ju så mycket skrik opch gråt, eller kan jag flexa mellan 6 och 6.45.
Man blir ju så glad att nätterna går bra, och tycker synd om de ska vara ledsna 30 minuter på morgonen. Trist att börja dagen så när natten gått så bra.
Emma, storasyster, brukar lägga sig kl 7, efter favoriten bolobompa. Sen vaknar hon mellan 6 coh 6.45.
Emmas och Sofias mamma
Hej igen!
Jag tycker du ska använda väckarklockan till båda tjejerna!
Ställ den utanför deras rum, alldeles invid dörren, och när den ringer DÅ och inte förr är det morgon!
Och jag tycker också att du ska ha en bestämd morgontid, låt säga 6.30. Då kan du använda dig av marginalkvarten om du hör att det börjar vaknas, och skynda dig att ställa om klockan så att den ringer innan det blir gråt!
Och ta med klockan in i rummet, och låt stora tjejen stänga av den under jubel och klang!
Det behövs säkerigen inte mer än ett par-tre morgnar innan hon fattar galoppen och sover lugnt till klockan ringer!
Vad tror du om det?
Kram Mia
Jag tycker du ska använda väckarklockan till båda tjejerna!
Ställ den utanför deras rum, alldeles invid dörren, och när den ringer DÅ och inte förr är det morgon!
Och jag tycker också att du ska ha en bestämd morgontid, låt säga 6.30. Då kan du använda dig av marginalkvarten om du hör att det börjar vaknas, och skynda dig att ställa om klockan så att den ringer innan det blir gråt!
Och ta med klockan in i rummet, och låt stora tjejen stänga av den under jubel och klang!
Det behövs säkerigen inte mer än ett par-tre morgnar innan hon fattar galoppen och sover lugnt till klockan ringer!
Vad tror du om det?
Kram Mia
Här gårdet inget vidare. Har inte hunnit skriva här ens.
Sofia är dunderförkyld och håller nog på att få tänder. vi lät henne sova inne hos storesyrran ändå. Men det blev inte hållbart, eftersom Sofia hostar och skriker hela nättera. Emma bdå ledsen och störd.
Så nu har vi flyttat in Sofis säng hos oss igen.
Men det är SÅ jobbigt! hon vill inte äta och hon kräks en stor kräk minst en gång om dagen. Hon får i alla fall i sig ersättning och välling.
Vi föröker ha henne kvar i sin säng på nätterna, fast hon hostar och skriker hel atiden. I natt sov hon 30 minuter i ett streck.
Ska man vara lika sträng när hon är sjuk??
på dagarna sover hon max en timme i streck och oftast bara 30 minuter.
Jag har byggt upp sängen med böcker.
hoppas det ändrar sig snart för ingen blir glad av detta!!
Sofia är dunderförkyld och håller nog på att få tänder. vi lät henne sova inne hos storesyrran ändå. Men det blev inte hållbart, eftersom Sofia hostar och skriker hela nättera. Emma bdå ledsen och störd.
Så nu har vi flyttat in Sofis säng hos oss igen.
Men det är SÅ jobbigt! hon vill inte äta och hon kräks en stor kräk minst en gång om dagen. Hon får i alla fall i sig ersättning och välling.
Vi föröker ha henne kvar i sin säng på nätterna, fast hon hostar och skriker hel atiden. I natt sov hon 30 minuter i ett streck.
Ska man vara lika sträng när hon är sjuk??
på dagarna sover hon max en timme i streck och oftast bara 30 minuter.
Jag har byggt upp sängen med böcker.
hoppas det ändrar sig snart för ingen blir glad av detta!!
Emmas och Sofias mamma
Tycker du att ni är stränga när ni vill att hon ska få sova gott hela natten lång? Är man sjuk brukar det krävas mer sömn och inte mindre, även om det fysiskt kan vara svårare att komma till sömns.ac skrev:Ska man vara lika sträng när hon är sjuk??
Lägg några böcker under frambenen på spjälsängen så att huvudändan kommer upp, ha svalt i rummet och ge henne förutsättningarna för att sova även om hon är sjuk. Lite nässpray kan behövas för att underlätta andningen.
Någon extra ramsa kan bjuda på och lite vatten om hon har feber, för övrigt håller ni tiderna med marginalkvarter om det behövs och då handlar de om extra sömn. Sjukdom går över och det gäller att inte förstöra förutsättningarna för den goda sömnen under den korta tid de är sjuka.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jag har böcker under sängen och svalt i rummet koksalt i näsan....
Men det värsta är att hon inte får behålla den lilla mat hon får i sig.
Inatt skrek hon . Kl 3 tog jag upp henne och gav henne lite välling. Då somnade hon faktiskt till slut och sov i flera timmar!!!!
Natten innan tog vi inte upp henne, och då skrek och hostade hon hela natten! Svårt tycker jag.
Hon kräks så väldigt mcyekt med en massa slem.
Jag hoppas vi ska orka i natt. Varit vaken sedan förra lördagen nu,
Men inte tagit upp henne förrän inatt.
Jag vill flytta tilbaka henne till storasyster, men så länge hon skriker hela nätterna kan ju inte hon heller sova!!
Men det värsta är att hon inte får behålla den lilla mat hon får i sig.
Inatt skrek hon . Kl 3 tog jag upp henne och gav henne lite välling. Då somnade hon faktiskt till slut och sov i flera timmar!!!!
Natten innan tog vi inte upp henne, och då skrek och hostade hon hela natten! Svårt tycker jag.
Hon kräks så väldigt mcyekt med en massa slem.
Jag hoppas vi ska orka i natt. Varit vaken sedan förra lördagen nu,
Men inte tagit upp henne förrän inatt.
Jag vill flytta tilbaka henne till storasyster, men så länge hon skriker hela nätterna kan ju inte hon heller sova!!
Emmas och Sofias mamma
-
ilindstrom
Hjälp!!!!
Här går det inget vidare. Sofia vägrar äta puréer och kräks i massor sedan snart 2 veckor sedan.
Hon är ett "kräk-barn" men detta är helt ordoligt. Hon kräks så det stänker ¨på väggarna.
hon hade så för ca 2 månader i ca 2 veckor. Det slutade när 2 tänder kom fram.
Nu har jag hoppats att det ska vara tänderna, men läkarna säger att det inte kan vara det.
Hopplöst! hon har jättesvårt att sova långa stunder, eftersom hon lär vara hungrig.
idag var jag glad att hon åt 1 dl gröt blandat med ersättning under 2 gånger, men på kvällen innan läggdags kräktes hon upp massor!!
stackars liten!!
jag var in på sjukhuset och lill-gumman kräktes ner ett helt rum. Men hon fick bara slemlösande hostmedicin. Men den kräks hon tyvärr också upp direkt.
Hjälp!!!
Här går det inget vidare. Sofia vägrar äta puréer och kräks i massor sedan snart 2 veckor sedan.
Hon är ett "kräk-barn" men detta är helt ordoligt. Hon kräks så det stänker ¨på väggarna.
hon hade så för ca 2 månader i ca 2 veckor. Det slutade när 2 tänder kom fram.
Nu har jag hoppats att det ska vara tänderna, men läkarna säger att det inte kan vara det.
Hopplöst! hon har jättesvårt att sova långa stunder, eftersom hon lär vara hungrig.
idag var jag glad att hon åt 1 dl gröt blandat med ersättning under 2 gånger, men på kvällen innan läggdags kräktes hon upp massor!!
stackars liten!!
jag var in på sjukhuset och lill-gumman kräktes ner ett helt rum. Men hon fick bara slemlösande hostmedicin. Men den kräks hon tyvärr också upp direkt.
Hjälp!!!
Emmas och Sofias mamma
-
TorpSara
Det känns som att ni ska göra ett till besök på sjukhuset tycker jag. Be att få träffa en barnläkare och förbered genom att föra lite logg över vad och när och hur mycket hon kräks. (Mät genom att hälla ut nått av samma typ som hon åt, spätt med lite vatten).
En reflux kan utvecklas till det sämre och då får de ibland lite ont och matvägrar. Det finns bra medicin till det.
En reflux kan utvecklas till det sämre och då får de ibland lite ont och matvägrar. Det finns bra medicin till det.
Hej igen!
här går det sådär.
Sofia har fått tillbaka matlusten litegrann!! Det är ju skönt. Men rätt var det är kräks hon enorma mängder fortfarande. jag har träffat läkare och fått bricanyl, mot barn-astma. De tror att hon kräks för att få upp slem.
Men det är svårt att få i henne medicinen eftersom hon kräks lätt.
Men idag fick hon behålla 2 bricanyl-doser.
men jusst när jag ska lägga henne, glad att hon inte kräks idag, får hon upp allt + lite till!!!
jobbigt!
Kagn jag kräva att hon ska klara 12 timmars sömn endå, trots att hon inte får i sig ordentligt med mat?
hon vaktnar ca: 5.15, coh är vrålhungrig när jag tar upp henne kl 6.
här går det sådär.
Sofia har fått tillbaka matlusten litegrann!! Det är ju skönt. Men rätt var det är kräks hon enorma mängder fortfarande. jag har träffat läkare och fått bricanyl, mot barn-astma. De tror att hon kräks för att få upp slem.
Men det är svårt att få i henne medicinen eftersom hon kräks lätt.
Men idag fick hon behålla 2 bricanyl-doser.
men jusst när jag ska lägga henne, glad att hon inte kräks idag, får hon upp allt + lite till!!!
jobbigt!
Kagn jag kräva att hon ska klara 12 timmars sömn endå, trots att hon inte får i sig ordentligt med mat?
hon vaktnar ca: 5.15, coh är vrålhungrig när jag tar upp henne kl 6.
Emmas och Sofias mamma
Hejsan.
Hur mycket mat får hon i sig ung per dygn i dagsläget?
Hon är ju ingen nyfödd liten tjej så hon bör ju klara 12 h nätter om hon bara får i sig någotsånär med mat, om du börjar införa nattmål är ju risken stor att aptiten fallerar under dagen och det vill vi ju inte heller.
Närmin kille hade jätte hög feber då har jag faktiskt tagit upp och ammat under natten, men då inte när han vaknat utan jag har väckt och sedan lagt ner och gått som om jag inte alls matat.
//Malin
Hur mycket mat får hon i sig ung per dygn i dagsläget?
Hon är ju ingen nyfödd liten tjej så hon bör ju klara 12 h nätter om hon bara får i sig någotsånär med mat, om du börjar införa nattmål är ju risken stor att aptiten fallerar under dagen och det vill vi ju inte heller.
Närmin kille hade jätte hög feber då har jag faktiskt tagit upp och ammat under natten, men då inte när han vaknat utan jag har väckt och sedan lagt ner och gått som om jag inte alls matat.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12