Feber

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Feber

Inlägg av Mindy »

Simon är sjuk för första gången :( , förutom att han varit lite snuvig. Har 39,5 graders feber och är slapp i kroppen. Några frågor dyker upp hos mamma (som han förstås inte vet om :wink: ):

1. Ska man alltid ge extra vatten på natten vid feber eller bara om de vaknar? I går kväll innan vi gick och la oss så gav jag alvedon och det gick bra, han somnade om. Kanske man ska ge lite vatten då också?

2. Ska man ge Alvedon eller inte? Och i så fall vid vilken feber-gräns?
En del pratar ju om att det är bäst att kroppen får "värka" ut saken, vad-det -nu-är. Tandsprickning (det är en liten pöl i sängen efter varje gång han sovit och han håller på mycket med tungan ut och in, men inget känns i munnen) eller bara någon infektion utan övriga symptom... :roll: Vi har ju trappat ned amningen och han träffade ett främmande barn för några dagar sedan vilket är ovanligt. Dessutom har vi varit på 8-månkoll på BVC och det är ju en riktig bakterihärd. :(

3. Har köpte sockerfri Nyponsoppa (finns blåbär och frukt också). Jag hittar inget i innehållsförteckningen om att den skulle innehålla sötningsmedel så jag hoppas att det inte är så. Någon som har koll?
Tänkte att det kunde vara bra som extra vätska.

4. Nu är han ju slöare än vanligt och därmed mer stillsam, men bör man ändå tänka på att han inte ska fara runt så mycket eller reglerar de detta själva?

Tack på förhand! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

1. Ska man alltid ge extra vatten på natten vid feber eller bara om de vaknar? I går kväll innan vi gick och la oss så gav jag alvedon och det gick bra, han somnade om. Kanske man ska ge lite vatten då också?

Jag ger bara vatten om de vaknar, sover de så vilar kroppen och det är ju bra i sig. Vätska ger jag extra på dagtid istället.

2. Ska man ge Alvedon eller inte? Och i så fall vid vilken feber-gräns?
En del pratar ju om att det är bäst att kroppen får "värka" ut saken, vad-det -nu-är. Tandsprickning (det är en liten pöl i sängen efter varje gång han sovit och han håller på mycket med tungan ut och in, men inget känns i munnen) eller bara någon infektion utan övriga symptom... Rolling Eyes Vi har ju trappat ned amningen och han träffade ett främmande barn för några dagar sedan vilket är ovanligt. Dessutom har vi varit på 8-månkoll på BVC och det är ju en riktig bakterihärd.

Jag ger alvedon om febern går över 38,5 eller om barnen verkar påverkade av febern. Har hört att kroppen jobbar bäst för att bli av med viruset när febern ligger omkring 38,5. Fick också lära mig sist när lilleman hade feber att man alltid ska välja alvedon före ipren då ipren är mkt starkare. Skulle däremot alvedonet inte verka så kan man komplettera med ipren.

3. Har köpte sockerfri Nyponsoppa (finns blåbär och frukt också). Jag hittar inget i innehållsförteckningen om att den skulle innehålla sötningsmedel så jag hoppas att det inte är så. Någon som har koll?
Tänkte att det kunde vara bra som extra vätska.

Den sockerfira nyponsoppan innehåller inget sötningsmedel (i alla fall inte pulvervatianten) den är sötad med svarta vinbär istället.

4. Nu är han ju slöare än vanligt och därmed mer stillsam, men bör man ändå tänka på att han inte ska fara runt så mycket eller reglerar de detta själva?

Låt honom vara som vanligt, far han runt så orkar han i regel det. Det är ett bra mått på hur de mår. Orkar de däremot inte leka ngn stund alls på dagen så bör man kontakta läkare/BVC.

Hoppas att han kryar på sig snart!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D Tack Liw! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
cillamamman
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 19:11

Inlägg av cillamamman »

1. Jag hade inte väckt honom. Bjud vatten när han är vaken.
2. Jag har undvikit alvedon tills allmän tillståndet har varit mycket slött alternativt till feber över 39 grader. Men lillkillens feber stiger mkt snabbt upp till 40 grader när han blir sjuk så han fick feberkramp. Nu ger vi "suppar" så fort han får över 38 grader.
4. Orkar han, så klart att han ska få leka i det tempo han själv väljer. Barn orkar ofta mycket trots hög feber.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"