Vill köra kuren, kan vi? Lite frågor innan...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma080429

Vill köra kuren, kan vi? Lite frågor innan...

Inlägg av mamma080429 »

Hej!

Vår son är nu 4 månader och vi vill att han ska få en hel natts sömn. Han sover på mage med larm sedan 2 månader tillbaka och har sovit i egen säng sedan han var ca 3 veckor. Jag har läst Sova hela natten boken och min man läser den just nu med stort intresse:-). Känner att jag nog vill läsa den en gång till innan vi kör igång och behöver samtidigt svar på lite frågor...

Vår son har (vad jag tror) inte stora sömnproblem, dvs han vaknar inte stup i kvarten på natten. MEN han har stora problem mellan 4 på morgonen till 7 (då det är morgon) då han stånkar, stönar, vänder huvudet fram och tillbaka, fram och tillbaka och allmänt verkar sova väldigt oroligt. Han lägger sig 19:30 på kvällen och kan sen sova fram till vargtimman då problemen alltså börjar.
1) Till min första fråga, kan vi använda kuren på honom för att få ordning på dessa morgontimmar? (Vill även att han ska känna sig trygg och kunna somna själv vid läggningen).

Tyvärr (har jag förstått nu, har vi nog stört honom mycket på nätterna då jag tagit upp och ammat honom i snitt 2 gånger per natt för att jag trodde att han var hungrig. Han har då aldrig varit riktigt vaken, men verkat hungrig så att säga. Han har då kastat sig över bröstet. För ett par nätter sedan, efter att ha läst Annas bok tog vi inte upp för amning på natten... och mycket riktigt, han sov..., dock oroligt under vargtimmarna (men det gör han oavsett amning eller ej). Han var inte heller jättehungrig direkt på morgonen.

2) Hur ska vi kurera vargtimmarna när han egentligen inte är vaken? (Men sover mycket oroligt om inte vi som vi gjort fram till nu lugnar på något sätt. Hålla handen, in med nappen (ska definitivt sluta med denna), amma...osv.

Vi har försökt att skissa på ett schema. Som det ser ut nu får vi inte riktigt ihop det bra. Det blir 16,5 timmars sömn. (Han har redan 2 fasta sovpass som fallit sig naturligt - ett 2 timmarspass på förmiddagen och ett 1,5 timmars pass efter lunch. Sedan måste han ha 1,5 timmar på eftermiddagen annars orkar han inte. 3) Ska man alltid ha 15,5 timmar för en 4 månaders eller fungerar även 16,5 timmar om barnet verkar behöva det?

4) Vad jag läst i boken verkar inte 1 timma vara en bra sömnperiod, stämmer det? Fungerar 1 timma och 5 min? Dvs 45+20 minuter...

5) Hur kan man göra på dagen när han sover i vagnen. Om jag märker att han är på väg att vakna (men fortfarande sover) på "fel" tid, kan jag i förebyggande syfte vagna lite lätt? Eller är det helt no-no även om han sover?

6) Hur väcker man på dagen? Försiktigt eller storilat som på morgonen? Eller ska han vakna själv? Ska jag var där när han vaknar?

7) Hur hanterar man om barnet drömmer på gråter/skriker i sömnen på natten? (Det händer inte så ofta, men det händer och då väcker han sig själv tillslut och är upprörd och rädd)

Vår son har till och från varit en liten matkrånglare och sedan någon vecka tillbaka får han flaska med blandat bröstmjölk/tillägg eftersom jag inte har så mycket mjölk längre. (Har haft så mycket krångel med amningen att vi nu gått över nästan uteslutande till flaska, vilket är lugnare för oss båda - men det är en annan historia.) Det jag funderar över är sista slurken inför natten. Av någon anledning när det är svårt att för honom att äta denna (personligen tror jag att han är för uppe i varv/för trött/för mycket att titta på) äter han om han får ligga på sida i vagnen (eller spjälsängen). Han har aldrig somnat med flaskan, men det är ju det sista innan han somnar. 8) Vet att detta inte alls är bra och att man då missar skrattet till go´nattet, men kan vi (om han inte vill ta flaskan annars) låta han få den i sägen/vagnen och sen ta upp honom och skratta ett tag innan vi lägger honom?

Detta blev ett långt inlägg, men vi känner oss fortfarande osäkra och är därför mycket tacksamma för svar på dessa frågor
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen hit :heart: ! Ni tänker helt rätt med kuren, kanon att ni läst på så bra. Bra att du ställer dina frågor här och inte till barnet.

1) Ni kan absolut använda kuren till vargtimmesproblem också. Gör som det står i boken, natt ett lägger ni tillrätta och buffar tills han är lugn, ramsa er ut. Bekräfta när han är lugn, precis som det står i boken. Låt alltid bekräftelsen få sista ordet, du kan behöva bekräfta många gånger. Då lär han sig att förknippa den med sömn. Vid ev. uppvak under natten gör ni likadant, gå in och buffa lugn (generöst med buff första natten så han vet att ni är där och har koll), ramsa ut, bekräfta när han tystnar osv. Skippa nappen, men det hade ni ju redan tänkt. Mörkt i rummet också.

2) Försök lyssna av om han är vaken eller ej, sover han är det ju onödigt att störa. Man behöver inte verktyga någon som inte är ledsen.

3)Vid 4 mån är det vanligt med tre lurar, t.ex. 45 min+2 h+45 min+12 h natt. Prova det tycker jag. Självklart kan han behöva mer sömn än så men prova med fasta tider så kommer det kanske passa med 15.5 h ändå.

4) 1 h är inte naturlig sömnrytm, lägg 45 min eller 1,5 istället. Man kan inte lägga ihop 45 + 20. Kan och kan förresten, du bestämmer ju men som sagt så är det inte den naturliga rytmen och om du väcker då riskerar du att få en liten tröttis som är i helt fel fas.

5) Jag skulle inte vagna i början av kuren om man märker att han håller på att vakna. Kanske vill han bara byta ställning lite och då stör man mer än gör nytta om man är där och vagnar. Men om han faktiskt vaknar så är det samma där, dag ett generöst med vagning tills han är lugn, skak i handtaget i sidled som besked (istället för ramsa) och sen avvakta! Sen backar du mer och mer för varje dag.

6) Jag brukar väcka glatt även dagtid. Du väcker eller tar upp när han är lugn efter exakt tid. Du måste visa att ni har ledningen så han lugnt och fint kan lämna över allt till er. Om han ska sova i 45 min men det tar över en kvart att somna så kan du väcka efter 20 min istället så det inte förstår för mycket av resten av dagen. Men om han somnar på 10 kan han sova klart sina 45. Är du med? Hur menar du om du ska vara där när han vaknar? Du tar upp på bestämd tid och resten av tiden ska du finnas där för att lyssna av honom, men för varje dag som går ska du backa mer och mer och inte springa dit vid minsta pip.

7) Om han bara drömmer så gör inget, vaknar han så får du hantera det som vilket uppvak som helst efter det som står i boken om de olika dagarna.

8) Ang. maten så kan ni väl börja lite lätt med smakisar? Brukar vara lättare att fixa nattsömnen med mat i magen. Glöm inte plommonen då för det är lätt att bli förstoppad när man börjat sova och äta. Maten brukar ordna sig när sömnen är god, så försök ge flaskan på kvällen (inte i sängen dock!) och sen får hans aptit kommer vart efter. Han kan väl få den i vagnen då och sen ta upp och skratta?

Se om någon annan vill tycka något annat :D . Det blev väldigt snabbt och lite stelt kanske mitt inlägg, men jag var bara så mån om att svara dig så jag skrev mest det nödvändiga. Läs och begrunda och fortsätt gärna fråga!

:heart: Kram Emma :heart:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Oj, tack så jättemycket för snabbt svar!

Håller med om (och har också märkt på vår son) att 3 lurar är bäst dagtid. Vi har redan hyfsat regelbunda lurar och han är då lätt att lägga (i alla fall på förmiddagen). Men det är alltså fel med 16,5 timmar då totalt? I så fall måste vi nog korta ner en av hans redan inarbetade lurar med 45 minuter.

Med att vara där när han vaknar menar jag nästan "hänga över vagnen". Räcker det att man är i närheten och gör ljud så han hör att vi är där? Som det är nu har vi oftast (när han börjar vakna själv på "utsatt" tid) varit precis vid vagnen och är glada och pratar med honom typ "Nejmen, heeeej är du vaken!!!" osv.. Han brukar besvara detta med ett leende... Det jag undrar är om det räcker att bara finnas i närheten (samma rum) och låta honom vakna helt själv och kanske mer kalla på uppmärksamhet? Alltså inte gråta men mer, "hejhej, nu är jag vaken, vad gör ni för något?" om du förstår hur jag menar...

Vi ska definitivt börja med smakisar (planerat på måndag faktiskt:-)) så jag hoppas att han ska få lite bättre aptit då.

Hmm, skaket i handtaget. Det har jag nog inte läst tillräckligt om känner jag. Gör jag det istället för ramsa på dagen?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej och grattis till beslutet att ta tag i "sömnproblemen".
Välkommen är också du till detta forum som är en riktig guldgruva villj ag lova :!:

Jag tycker att ni ska spika ett schema på 15,5 timmar. Märker ni att han behöver mer sömn så kan ni använda marginalkvartar på lurarna - dock inte kortlurarna (=5, 20 och 45 minuter).

Jag avråder från att "hänga över vagnen". Sömnen är hans egen och er närvaro riskerar bara att släppa in en massa vargar. Det fina med kuren är att när man väl tagit över ledningen så litar också barnet på ens förmåga som ledare och vägvisare. De sover till de blir väckta helt enkelt, för de behöver inte själva ta ansvar för sina grundläggande behov. Det gör ni och i det slappnar han av. Så väck honom när lurtiden är slut. Och när han sover ska ni lämna honom ifred, helst i ett eget rum, eller en egen avskärmad hörna. Sömnen är hans egen.
Anna berättar någonstans i SHN-boken om det lilla barnet som sov bakom draperier i det stora vardagsrummet. Utanför tyget hade föräldrarna ofta främmande, musik skrålade och folk pratade och skrattade. Ungen sov som en stock tills den gången någon gäst började tveka på om det verkligen låg nån där bakom tyget och drog bort det för att titta. Ungen vaknar då med ett illvrål.
Sömnen och den privata sfären bör man respektera anser jag. :wink:
Du kan alltid göra de vanliga husljuden när han sover, det är alltid tryggt och mysigt att somna och sova till. Gör som ni brukar göra, dammsug om ni behöver, plocka disk eller tvätta. Ingen häsnyn behöver tas till barnet som sover gott ändå. Ljud stör inte, däremot ljus. 80% av alla intryck kommer från synen. Därav vikten att ha det kolmörkt på natten. Det behövs dock inte dagtid.

Angående nattslurken så bör ni ge den utanför sängen. Och funkar det inte med flaska så finns det många som kör gröt till nattslurk. Eller mosad banan. Det är läge att införa smakisar nu och allra helst om ni ska kura. Då behöver lilla magen vara så mätt att det bokstavligen sprutar ur öronen på honom. :wink:

Du kan också använda ramsan på dagtid. Jag ser det så här. Tillrättaläggande som besked om att det är sovdags. Vagning för att lugna och skak i handtaget som talar om att vagningen upphört. Det kan jämföras med solfjädern som används som avslut på buffningen i säng. Sen gå från vagnen med ramsa.
Jag vet att många inte kör med ramsa i vagn men jag har alltid gjort det. Smaksak kanske.

Lycka till :!:

/Åsa
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Tack för svaret Åsa!

Så om jag tolkar dig rätt ska barnet alltså alltid väckas, även dagtid när luren är över? De ska inte vakna av sig själva? Hur väcker jag honom dagtid?

Är det ok att dagtid gå förbi vagnen då och då (om man är på väg förbi) eller ska den stå i ett hörn av rummet tex så att man inte "stör" genom sin närvaro? Även om man kanske gör ljud som vanligt...
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Oj, glömde också fråga en annan sak om dagslurarna. Detta har verkligen visat sig vara en guldgruvajavascript:emoticon(':D')
Very Happy

Ska dessa också föranledas av "tjo och tjim" eller kan allt bara vara som vanligt. Kanske att man går omkring en stund och tittar på saker tex?

Min son brukar sällan gråta när jag lägger honom för dagslurarna, men dock vill han väldigt gärna resa sig upp på armarna och vägrar lägga sig ner. (Även om han är trött) Ska jag då låta honom hållas ett tag tills han lägger sig ner själv och somnar eller ska jag lägga tillrätta igen eller vagna eller ramsa?
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Nu skriver jag igen och hoppas att någon orkar/kan svara på alla frågor..

Som jag skrev tidigare har vi haft det lite problem med amingen till och från och även nu på senare tid med flaskan. Vår son har väldigt svårt att få i sig tillräckligt med mat på dagen och detta börjar kännas riktigt jobbigt. Allra svårast är det på eftermiddagen kvällen då han verkar hungrig, men när han får mat gnäller han, vänder bort huvudet, tar några tag, gnäller igen osv...

Idag har han kanske sammanlagt fått i sig 500 istället för 1 liter... och vi vet inte vad det beror på. Råd och tips mottages tacksamt!

Vi ska nästa vecka börja med smakisar och gröt också så fort som möjligt. Jag hoppas att detta ska göra att han blir lite mättare och att aptiten kommer igång.

Nu till min första fråga. Borde jag ge honom ett mål på natten när han ätit så dåligt på dagen? Vi har ju alltså inte startat kuren än utan bara testat att ta bort nattmålet ett par nätter.

Kan jag testa att ge honom välling för 6månaders istället för ersättning/bröstmjölk på kvällen? Är det mer mättande?

Borde vi vänta med att köra kuren tills hans aptit kommit igång?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :lol:

Gällande dagslurar, så brukar jag alltid passa på att köra ut vagnen på bron om det ändå ska sovas i vagn, det är ju så skönt att sova ute!

Men om det sovs inne så har jag kört vagnen i ett hörn, men jag vet att många bara låter vagnen stå mitt i händelsernas centrum, och jag tror att det är väldigt olika hur känsliga barn är.

500 ml är i underkant, hur ofta äter han och hur ofta? Det låter jätte bra, men smakisar, här ökade vi på från smakis till en halv banan på 3 dagar, efter 5 dagar åt han en hel :shock: Maten var en välsignelse tyckte min son :lol:

Jag skulle inte ha ett nattmål vid kuren, utan ta alla ändringarna på samma gång, bort med napp (om han har ngn), ändra schema, plocka nattmål osv, barnen brukar få ett stort aptit uppsvung efter kuren.

Hur ser tilltänkta schema ut?

jag tycker absolut du kan prova med välling, du kan börja med 1/4 deln välling pulver och sedan öka på till full dos, då får hans mage vänja sig sakta och även han vänjer sig vid smaken succesivt.

Dagslurarna ska också ha en liten busstund före och sedan rätt ner i vagnen, jag skulle nogsolfjädra tills han ligger avslappnat i vagnen, alt vagna.En förutsättning för att man ska kunna sova är ju att man ligger ner! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag brukar busa och skratta innan dagslurarna också, men där gör man lite olika. Vissa kör inte skrattet-till-godnattet då men det är ju aldrig fel att göra tycker jag! Du ska absolut väcka även på dagarna, för om han sover för mycket på dagen kommer även natten att påverkas. Det är bara att väcka och vara glad, vänd honom utåt och skratta i spegeln eller något annat skoj. Det viktiga är att inte gå och bära och "trösta" som att det skulle vara synd om honom som fått sova så gott. Bara ta med honom i det du gör för tillfället, lägg honom på magen och se till att han har något skoj att hålla i.

Jag tänker att aptiten kommer när sömnen är god, så börja med smakisar ni och kör sen igång kuren så kommer han säkert att få upp sin aptit. Jag är ingen matexpert men jag har givit 6-månadersvälling tidigare och det gick bra.

Självklart kan ni gå förbi vagnen, men ha en mörkläggningsfilt över. Ljud går bra som sagt, men inte synintryck.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Mitt tangentbord slutade fungera och under tiden svarade Duggan, ja bättre med två svar än inget :).

/Emma :heart:
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Tack för svaren tjejer! Saker och ting klarnar mer och mer :) .

Det jag fortfarande funderar lite över är om jag måste väcka på dagen om min son vaknar själv på utsatt tid. Alltså, han ska enligt schemat vakna vid 11 och en minut i 11 börjar han vakna till av sig själv. Säg att det blir så, ska jag ändå se till att väcka honom då innan han vaknar ordentligt själv?

Hur gör ni rent praktiskt när ni väcker på dagen? Pratar, hand på bäbisen, ta upp direkt... eller hur gör man? Själv vill man ju helst bli väckt genom att någon kanske lägger en hand på och skakar lite försiktigt samt skrattar och pratar lite.... Vi testade att väcka honom igår när ett sovpass var slut, men han blev arg/ledsen/rädd (vi var mycket noga med att inte ta upp förrän han lugnat sig samt inte tycka synd om utan låtsas att allt var jätteroligt och inte alls någon fara, så gör vi nästan alltid).

Gällande maten så äter han var tredje timma, på dagarna. Oftast inte mer än en gång på natten den senaste tiden.

Ett tilltänkt schema ser ut ung såhär: (Ni får gärna tycka till!)

7 Morgon
7:30 Frukost
9-10:30 Sova
10:30 Äta (Senare kanske detta mål som mellanmål och sedan lunch vid 11:30?
12:30-14 Sova
14 Äta (När han äter annan mat blir detta mellanmål)
16-17:30 Sova
17:30 Äta (Blir middag när han äter annan mat)
19 Nattslurk
19:30 Godnatt

Får inte ihop det riktigt... Sammanlagd sömn blir 16 timmar vilket ju är i överkant. Problemet är att han har svårt att hålla sig vaken mer än 2 timmar i sträck och dessutom äter han bäst då han precis har vaknat. (Förutom på morgonen av någon anledning). Sovpasset på förmiddagen från kl 9 är redan inarbetat, fast han sover gärna till 11 nu när han inte sover så långa nätter.
Tar tacksamt emot tips hur jag får till detta schema så att det blir 15,5 timmar. Har helst färre och långa dagslurar, på förmiddagarna sover han bäst, lite mer oroligt på eftermiddagen.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det jag fortfarande funderar lite över är om jag måste väcka på dagen om min son vaknar själv på utsatt tid. Alltså, han ska enligt schemat vakna vid 11 och en minut i 11 börjar han vakna till av sig själv. Säg att det blir så, ska jag ändå se till att väcka honom då innan han vaknar ordentligt själv?
Japp, då rusar du in och väcker honom glatt innan han hinner märka något. :wink:
Hur gör ni rent praktiskt när ni väcker på dagen? Pratar, hand på bäbisen, ta upp direkt... eller hur gör man?
I vår familj så tar vi upp i famnen och väcker där. Då blir de små inte ledsna utan det är rätt mysigt att sitta i mammas/pappas knä en stund och vakna ordentligt. Men alla har nog sitt sätt. Gör det som känns rätt för er. :wink:
Tar tacksamt emot tips hur jag får till detta schema så att det blir 15,5 timmar. Har helst färre och långa dagslurar, på förmiddagarna sover han bäst, lite mer oroligt på eftermiddagen.
Det finns flera alternativ. Antingen så sätter du 12 timmars natt och kan då ha 12, 45, 2, 45 eller 12, 1.5, 1.5, 45. Om du vill ha 11,5 timmars natt så kan du ha 11.5, 1.5, 2, 45

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Hej!
Nu är vi tillbaka igen och vårt lille troll är drygt 8 månader redan. Han är en riktig solstråle som precis lärt sig krypa och gärna ställer sig upp mot möbler.

Men.... sömnen är sådär... Efter att jag skrivit här första gången började han sova ganska bra tyckte vi. Somnade själv vid 7, sov till 4 då han fick mat och sen sov vidare till kl 7 då vi väckte (och fortfarande väcker) honom (Vi möts alltid av ett glatt leende:)). Eftersom han aldrig varit särskilt stor i maten och inte gick upp så bra i vikt ville vi inte ta bort nattmålet så därför la vi kurandet "på is". Men senaste tiden har han sovit oroligt igen. Han vill inte somna själv och vaknar flera gånger per natt. För några veckor sedan ville han ha välling 2 gånger per natt och var då alltid vrålhungrig trots att han också senaste tiden fått riktigt bra aptit och ätit som en häst på dagarna. Vi hade tänkt att nu när han äntligen äter så bra dagtid kan vi ta bort nattmålet, men istället verkade det som att han bara var hungrigare på natten än vanligt. Dessutom verkar det som han drömmer mycket och skriker i sömnen tills han väcker sig själv. (Vad gör man då förresten?)

Men nu måste nattmålet bort och den lille plutten måste få sova ostört 12 timmar!

Dagtid har vi fortfarande relativt fasta tider både när det gäller mat och sömn. 1,5 timma sova på fm och 45 min på em brukar det bli. Han sover i spjälsäng i eget rum.

Nu känner vi att vi behöver lite peppning för att komma igång och klara kuren. Vi vill båda läsa boken en gång till innan vi kör igång.

Men, nu till min fråga... är 8,5 månader en "olämplig" ålder att kura på? Är det något särskilt vi ska tänka på i så fall? Måste det vara en och samma person som tar första nätterna? (Tänker på att våra ryggar kanske inte klarar av att stå och buffa då spjälsängen är sänkt)
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Kom på att det kanske kan vara bra att skriva hur vår dag ser ut också, om det kan underlätta för er att svara:

07 - god morgon
08 - frukost (hemmagjord havregrynsgröt, äter en vuxenportion nästan + leverpastejsmörgås)
10 - 11:30 sova
12 lunch (oftast en stor burk + frukt)
14:30 - 15:15 sova (brukar innan detta få en flaska välling)
17 middag (hemmalagat + frukt)
19 godnatt (nattslurk innan)

+ en flaska välling (ibland mer :oops: ) på natten.

Ibland vill han inte ha nattslurken. Hur gör man då? Han kan väl inte klara sig hela natten utan den?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jo dom kan klara sig utan kvällsslurk, den erbjuden man för att fylla upp men i sltändan är det dagens totala intag som räknas i slutändan.

8 månaders ångesten spökar säkert men det är ingen fara, det går att kuara ändå.

Jag tog en kudde och stod på knä och hade armarna genom spjälorna, det yckte jag funkade bäst för min rygg!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"