Era barns favoritbocker

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nian

Era barns favoritbocker

Inlägg av Nian »

Hej alla!

Jag ska till Sverige och halla foredrag om tre veckor och da tankte jag passa pa att bestalla bocker pa natet sa att de vantar pa mig dar!

Vad har era 2-3-aringar for favoritbocker? Laser ni pek- eller mer komplicerat?
Griffin gillar Max-bockerna och ocksa Alfons (orkar hela sgan och sitter still).

Tack for tips och kramar!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Rolig fråga!

Anton har lite olika favoriter, men Emma-böckerna gillar han. Emmas första dag på dagis, Emma går till tandläkaren, Emmas lillebror är sjuk osv. Totte-böckerna är ju ungefär samma stuk. Författaren heter Gunilla Wolde.

En annan toppenbok, som Anton dock inte riktigt förstår hela lustigheten med än men tillräckligt, är Bajsboken, Pernilla Stal...nånting.

Mulle Meck
Nämen Benny (finns som titta-lyssna-saga med cd till)
Vilda Bebisresan (finns som titta-lyssna-saga med cd till)

Säg till om du vill ha författarna...

Pekböcker är lite tråkigt för Anton, men om det är för lite bilder, eller för mkt text så tappar han snabbt intresset. Sen läser han iofs pappans faktaböcker också, tittar på bilderna och frågar om ALLT :lol:. Alfons är gräsfall för Anton, kanske lite för mkt text på varje sida...

:D
Lua

Inlägg av Lua »

"Ingrid har plåster" av Katarina Janouch. Toppenbok, enligt båda småttisarna.

"Knacka på" för Isaks del och "Lilla H cyklar på" för Allis.

Kram Lua. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Disa är tokfrälst i Mamma Mu-böckerna (Wieslander) och läser dem om och om igen, dagarna i ända. Samma med Maja och Lilla Kotten-böckerna (Lena Andersson). Pippi och Emil som bilderböcker gillar hon också skarpt. Samma med Spöket Laban och Pulvret (Sandberg). Ellen-böckerna har varit väldigt populära tidigare, liksom Mulle Meck och Halvan, men det tycks passerat - just för tillfället iaf.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Barbapappa böckerna, den när de flyttar och bygger hus är favoriten.
Vem ska trösta knyttet? Tove Jansson
Tre sma grisarna. Och annat som är lite läskigt...

Lycka till!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Matilda Mus-böckerna
Castor-böckerna
Bamse-böckerna
Alfons Åberg-böckerna
Busiga Bebben-böckerna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Elle

Inlägg av Elle »

Här hemma är Kråke-serien mycket populär just nu. Skriven av Marie Bosson-Rydell och utgiven av Gleerups Utbildning. Olle är med i Kråke-bokklubben och får en bok varje månad.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Bu och Bä! Jättefina bilderböcker med lite text, om vardagliga saker som att städa och gå i skogen och gå och handla, som tokar till sig lite. Olof Landström har ritat och skrivit också tror jag. (Samma som gjorde Kalles klätterträd, ni minns?) Båda små-s:en har älskat dem.
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här läser vi Totte och Malin-böckerna just nu!

Och så Busiga Bebben (hon är preciiis som Frida säger de två större :lol: )

Sen har Frida en favvo som heter Bajs-Plutten - om en liten kyckling som ska lära sig bajsa på toa, och som avslut i boken trycker man på en knapp så spolar toan :lol: !

Oline läser svampböcker :roll: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Stilla skrev::D Bu och Bä! Jättefina bilderböcker med lite text, om vardagliga saker som att städa och gå i skogen och gå och handla, som tokar till sig lite. Olof Landström har ritat och skrivit också tror jag. (Samma som gjorde Kalles klätterträd, ni minns?) Båda små-s:en har älskat dem.
Stilla
Själv ÄLSKAR jag Bu och Bä! Och önskar att det kunde finnas hur många som helst. Underfundigt och med sådan varm, subtil humor. Båda barnen har gillat dem också, men mamma mest - om jag ska vara riktigt ärlig :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Håller med om Bu och Bä! Lagom med text och hur kul som helst. Bu och Bä får besök skulle jag välja om jag bara köpte en bok med dem.

Sen är serien med Småflodhästarna rolig också. Den är också av Lena Landström precis som Bu och Bä. Också lagom med text.

Andra favoriter är böckerna av Cecilia Torudd om Måns och Linus. "Pinnen", "Vi måste bada", "Jätteskriket" och "Korv till middag". Tyvärr verkar de svåra att få tag på. Vi har lånat på bibblan men det går ju inte för dig.

Böckerna om Viggo av Birgitta Westin och Mati Lepp gillar både Lovisa och jag.

Böckerna om Magda och Loppsockan av Lena Arro och Sara Gimbergsson är också jätteroliga.

Böcker med lite mer text, men inte för mycket är böckerna om Gittan av Pija Lindenbaum. Det finns en samlingsvolym med de två första böckerna. Praktiskt!

Alla böckerna ovan tycker jag själv också är roliga att läsa. Inte helt oviktigt!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Ja! Viggo! Mycket igenkänning där! När Viggo säger "Nej!" t ex. Perfekt för små trotsare!
Stilla
Nian

TACK!

Inlägg av Nian »

Tack alla snalla for era bra och framfor allt NYA boktips!

Jag vaxte sjalv upp mer eller mindre pa bibliotek (mamma hade hand om biblan i 4 olika orter som vi bodde i!), och tycker fortfarande att det kanns lite knappt att kopa bocker, men nu har jag inte riktigt det valet!

Minns bockerna jag laste med Olivia; alla Astrid Lindgren, Vilda Bebin, Mamma Mu, Pettson & Findus, men kande att jag ville ha lite mer inspiration, som ni nu givit mig!

Tack igen. Nu ska har bestallas!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hoppar in och tipsar om Morris-böckerna av Lotta Olsson. De gillade Gustav jättemycket för något år sedan. Morris är en hundvalp och jag tror att han identifierade sig med valpen... Lagom mycket text och trevliga bilder!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, Morris är toppen. Här gillas också Spyflugan Astrid, av samma författare. Lite läskig vid första läsningen, men sedan hur populär som helst.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"