jag håller som bäst på och shn-kurar våra tvillingkillar på 7 månader (tredje natten
Nu när jag läst AW:s kloka tankar kring barn och sömn tänker jag att det kanske finns något här som kan hjälpa oss att hjälpa vår 6-åriga dotter att inte behöva hoppa upp ur sängen så tidigt på morgonen. Oftast kl 6, men ibland innan 6 och ytterst sällan efter 6.30. Så har det varit hela hennes liv.
Så fort hon vaknar till på morgonen är hon klarvaken! Hon kan börja prata som om hon var mitt i en konversation eller springer upp och börjar pyssla med något hon var mitt uppe i föregående kväll.
Ett tag kom hon in till oss och frågade om hon fick gå upp... vi hade bestämt att hon skulle ligga kvar till kl 6.30. Men hon låg bara och vred sig och pratade och störde/försökte väcka syrran som hon delar rum med, så nu går hon upp direkt i stället.
Problemet är självklart att hon oftast inte är utsövd. Ibland är hon trött redan till frukosten
Om hon är uppe längre någon kväll, om vi har gäster eller är bortbjudna, vaknar hon likväl runt kl 6 och de dagarna är naturligtvis ännu värre.
Kan tillägga att hon har svårt att somna själv. Vi läser saga för henne och lillsyster kl 19.30 och sedan sjunger vi tills de somnar, vilket i och för sig brukar gå fort. Men de har aldrig varit trygga i att somna själva. Ibland händer det av ren utmattning.
(Det är bland annat därför vi kurar småbröderna nu, vi vill inte göra om samma misstag)
Kan man "kura" bort de här tidiga morgonarna på något sätt? Tips!?