6-åring som går upp för tidigt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
hannaT

6-åring som går upp för tidigt

Inlägg av hannaT »

Hej,
jag håller som bäst på och shn-kurar våra tvillingkillar på 7 månader (tredje natten :) )
Nu när jag läst AW:s kloka tankar kring barn och sömn tänker jag att det kanske finns något här som kan hjälpa oss att hjälpa vår 6-åriga dotter att inte behöva hoppa upp ur sängen så tidigt på morgonen. Oftast kl 6, men ibland innan 6 och ytterst sällan efter 6.30. Så har det varit hela hennes liv.
Så fort hon vaknar till på morgonen är hon klarvaken! Hon kan börja prata som om hon var mitt i en konversation eller springer upp och börjar pyssla med något hon var mitt uppe i föregående kväll.
Ett tag kom hon in till oss och frågade om hon fick gå upp... vi hade bestämt att hon skulle ligga kvar till kl 6.30. Men hon låg bara och vred sig och pratade och störde/försökte väcka syrran som hon delar rum med, så nu går hon upp direkt i stället.

Problemet är självklart att hon oftast inte är utsövd. Ibland är hon trött redan till frukosten :cry: och sen eftermiddag är naturligtvis ingen rolig tid...
Om hon är uppe längre någon kväll, om vi har gäster eller är bortbjudna, vaknar hon likväl runt kl 6 och de dagarna är naturligtvis ännu värre.

Kan tillägga att hon har svårt att somna själv. Vi läser saga för henne och lillsyster kl 19.30 och sedan sjunger vi tills de somnar, vilket i och för sig brukar gå fort. Men de har aldrig varit trygga i att somna själva. Ibland händer det av ren utmattning.
(Det är bland annat därför vi kurar småbröderna nu, vi vill inte göra om samma misstag)

Kan man "kura" bort de här tidiga morgonarna på något sätt? Tips!?
Dotter -02, dotter -04, tvillingsöner januari -08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag tycker ni ska köra en kur på tjejerna också genom att lära dem somna själv på kvällen! De sover hela nätterna, så det är i princip "bara" läggningarna och morgnarna ni behöver ta itu med :?:

När man kurar stora barn går man tillväga på nästan samma sätt, förutom att man inte buffar eller solfjädrar så stora som sexåringar, men man busar och har kul, lägger ner och bäddar om (solfjädrar!) och går med ramsan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn

Med stora barn har man fördelen av att man går igenom på dagen, och berättar att ikväll så ska hon somna själv, i sängen, och så gör man det hela till en p positiv upplevelse!
Visst kan ni sjunga och läsa saga men det gör ni då utanför sovrummet, t ex i TV-soffan.

Och i samma veva tycker jg ni ska införa ni väckarklockan, och visar och förklarar att den ringer när morgonen börjar, och så ställer ni klockan utanför deras rum. På morgonen kan stora tjejen stänga av den - och den brukar ha en magisk inverkan på just tidiga morgnar!
Eftersom du är mitt i kurning så kan du det här tänket nu, och vet att mörkläggningen är jätteviktig, svalt rum och rejält med utevistelse på dagarna.

Så - jag tror helt enkelt en kur på töserna är bästa utvägen, det är aldrig för sent att kura! Det kan ta lite längre tid på större barn, de har levt längre med att etablera sina (o)vanor, men det funkar absolut på dem också!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hannaT

Inlägg av hannaT »

Stort tack för svaret! Det låter faktiskt som en mycket bra idé att köra en kur även på tjejerna. Vi har gjort halvhjärtade liknande försök tidigare, men inte fullföljt. Det ska vi absolut göra nu, känner jag.

Och det där med väckarklockan har jag ju läst om när det gäller de små, men det är ju toppen om det funkar även på 4- och 6-åringarna. :D Väckarklockan kan ju gälla alla fyra barnen och stå i hallen mellan deras rum. Det kanske bidrar till att killarna också fortsätter att sova till 7 som de ska och faktiskt gjort hittills under kuren... [-o<

Tack och kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Toppen! Och visst kan du ha väckarklockan utanför deras rum som en signal till hela barnaskaran! Lysande idé!

Och så vill vi gärna höra hur det går för er!
Tänk så imponerande att kura fyra barn!!!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hannaT

Inlägg av hannaT »

Haha, ska du prata om imponerande - 6 barn!! Där ligger man ju i lä... :lol:

Nu tänkte jag kanske inte vara fullt så imponerande och börja just i kväll med tjejerna... jag tror att det får gå ett par veckor först.
Men sen ska det bli sova av i barnkamrarna!!

:D Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

hannaT skrev:Haha, ska du prata om imponerande - 6 barn!! Där ligger man ju i lä... :lol:
:lol: Du är snart ikapp :wink: Men skämt å sido så har jag inte kurat nå´n av mina egna barn - jag har liksom jobbat lite förebyggande :wink: :!:

F ö är du verkligt klok som avvaktar och kurar klart tvillingarna innan du kör de stora! Och då har du massor av erfarenhet färskt i bagaget också! Så om några veckor kanske du fyller upp den här tråden lite, då :wink: :!:

:heart:
hannaT

Inlägg av hannaT »

Lite kul, för dagen efter du Mia tipsat om väckarklockan började vår äldsta dotter prata om att hon ville ha en väckarklocka för att hon skulle kunna se vad klockan är på morgonen när hon vaknar.
Då hängde jag på och modifierade hennes plan och så ordnade vi med en väckarklocka utanför deras rum som ringer kl 7 och så har jag berättat att ingenting händer innan kl 7 :) så innan klockan har ringt kan de lugnt sova vidare. Hon behöver inte hålla reda på vad klockan är. Det gör klockan åt dem!

Och så får lillasyster sätta på väckarklockan varje kväll och storasyster får stänga av den.
Nu har det inte funkat så bra hittills, kanske för att jag och min man sover i hallen utanför deras rum och stökar lite på mornarna och spelar Mozart och håller på i och med kuren...
Men de pratar i alla fall om att de ska ligga kvar tills klockan ringt. Och lillasyster sover minst fram till att klockan ringt.

Ska nog funka!

Hälsar
Hanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt, Hanna!

Ibland är det så tacksamt att bara haka på barnen!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "