om bebisen är tyst-hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
m-t

om bebisen är tyst-hjälp!

Inlägg av m-t »

Hej!
Håller för fullt på att kura mina tvillingar som är 5.5 mån. Den ena har just somnat men den andra slutade ganska snabbt gråta så jag gick ut och ramsade och ser hur hon reser sig helt tyst och övar krypning i sängen! Inte ett ljud hörs-helnöjd Vad ska jag göra? Hon skriker ju inte-men jag vill ju att hon ska sova. ska jag gå in och lägga tillrätta och buffa i alla fall eller vänta tills hon blir missnöjd? Nån som har ett bra svar...
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen hit!

:arrow: Ett nöjt barn ska aldrig och åter aldrig verktygas. Undantaget är i vargtimmen då man kan bjuda på en ramsa. Det viktiga är inte huruvida de sover alla sina timmar, utan att det har möjlighet därtill!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Känner så väl igen mig, har oxå en liten som vaknar då och då när han inte ska men han säger inte ett pip, fixar på med sitt bara. JAG vill förstås att han ska sova men TorpSara har så rätt, inga verktyg om han inte ber om det! Pyssla på med ditt du och gör husljud, antingen somnar han själv till slut eller så kommer du till en punkt då det blir dags att verktyga - när han eventuellt blir ledsen och börjar ställa frågor!
m-t

Inlägg av m-t »

Hej igen och tack!
Våra barn är verkligen nöjda och glada-men sover alldeles för lite på ett dygn. Idag sammanlagt 9 timmar och 45 min. De kan ligga och "leka" i sina sängar hur länge som helst verkar det som, vilket i och för sig är bra, men lite svårt att veta hur länge man ska låta dem vara. Idag sov Litea 20 min och låg sedan i över en timme och tittade på sina händer! Jag lät henne vara och när det var tio minuter kvar av hennes egentliga sov tid blev hon lite orolig och jag skyndade mig att ta upp henne innan hon började skrika. Det blir ju inte mycket riktig sömn då precis.
Kurade sonen för två år sedan- som skulle äta varannan timme dygnet runt-och det var mer självklart hur man skulle göra då. Det gick jättebra efter några dygns jobb.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Säger som TorpSara, du kan bara ge förutsättningarna men inte sova åt barnen. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
m-t

Inlägg av m-t »

Ja nu har jag ändrat på schemat och lagt 2 st 1 1/2 timmes sovtider istället för 1 timmes. Då har de ju lite längre tid på sig att träna på att somna om själva. Funkade faktiskt idag då storasyster Linn efter att ha sovit 20 min och därefter legat vaken i ca 45 min plötsligt sov igen :!: Min förhoppning är att de på sikt ska lösa det hela själva. Är bara lite rädd att de ska ha vant sig vid lite sömn på dagen och fortsätta tycka att de är pigga!!
Nätterna går i alla fall jättebra. :P 3:e natten nu. Har kört storebror till mormor och använder hans rum till Linn. Annars blir det sångkör vill jag lova-som är omöjlig för mig att överrösta ens med det bästa magstöd! Hoppas det ska gå att flytta tillbaks henne till Litea på fredag då storebror kommer hem igen. Annars får vi ha henne i köket ett tag. Vi är förskräckligt trångbodda :cry:
m-t

Inlägg av m-t »

Hjälp-nu är bebisen inte tyst längre!
Har just avklarat tredje natten. Bebis 1 somnade omedelbart kl.19.30 och sov ända till 6.10 då hon skrek till och jag gav en pangramsa som räckte. Vi fick väcka henne kl 7! :P Men....
Bebis 2 vill inte alls. Jag går in lägger tillrätta-då utbryter i det närmaste panik. Försöker med solfjädern men det bli bara värre. Gick så småningom ut och ramsade och då blev hon ännu argare (vilket hon ju får i det läget) men jag måste ju kunna lugna henne utan att buffa nu. Tillslut somnade hon men samma sak hände vid 5 och då höll vi på i 1 1/2 timme innan hon somnade så jag kunde väcka henne vid 7. Min man tycker vi ska buffa henne. Tror vi har gjort det för lite. Jag vet inte vad jag ska tro. Nu har vi hållt på i en halvtimme och försökt lägga henne för första dagssömnen och samma sak händer. Har min man rätt? Ska vi börja från början med henne igen? :?: Suck!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jag genomför just kur på mina 5.5 mån tvillingar. Är på fjärde dygnet. Den ena tvillingen svarar jättebra på allt. Älskar buffning, somnar som hon ska själv efter lite gnöl och ramsa. Vaknar hon på natten räcker det att ramsa och hon somnar. Men...
tvilling två funkar inte alls!!
Blir hysterisk när jag lägger ner henne i sängen, för att inte tala om när jag buffar henne eller gör solfjäder. Skriker varje gång ca tre kvart och somnar helt utmattad. Jag vet inte vad jag ska göra för jag känner inte igen det alls vare sig från den första tvillingen eller deras 2 årige bror som vi också kurade och som blev jättebra. Hur får jag bort paniken? Tror att buffningen har gjort sitt för den förknippar hon nog tyvärr bara med obehag. Kan någon hjälp mig innan nästa nattning för nu är hon så hes att jag fruktar för knutar på stämbanden och mitt hjärta håller på att förblöda!!
Tror inte det har med buffningstekninken att göra för den funkade ju på de andra två? Skillnaden mellan de två tvillingarna är att den här som krånglar hade napp innan medans den andra som inte krånglar stoppar in fingrarna när hon ska sova. Om det fortfande är den hon saknar??

Till överst på sidan

Lua
Dipl. SHN-kurare Hjärtebarnskontrollant

Registreringsdatum: 17 augusti 2006
Postat: mån aug 25, 2008 18:33 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Mycket bra jobbat! Glöm inte bort att njuta av det du åstadkommit också

Först: jämför inte barnen med varandra. Barn frågar lite olika och ska därmed hanteras lite olika.

Hur är det med attityden? Om hjärtat håller på att förblöda kanske det är knepigt att förmedla den trygghet och stabilitet som din lilla så väl behöver Vissa små personer är mer frågvisa än andra och kräver än tydligare svar. Har du något sätt att lugna henne? Kanske en stabil solfjäder är det rätta? För om hon ställer 50 frågor ska du svara 51 gånger, tills hon nöjer sig och tar emot bekräftelseramsan.

Nappen glömmer hon snart, om ni gör det. Men det är klart att det kan vara en av orsakerna till att hon är mer frågvis.

Kommentarer på det

Kram Lua.

Till överst på sidan

/LO
Forumets ordförande; dipl. SHN-kurare

Registreringsdatum: 24 november 2004
Postat: mån aug 25, 2008 18:40 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Jag funderar på mat också. Är hon riktigt proppmätt? Och här går inte heller att jämföra med hur mycket de äter, de två. Det ska inte gå att få ner en droppe/sked till i den lilla magen.
Även om hon borde vara mätt kan det mycket väl vara så att hon inte är övertygad om att det finns tillräckligt med mat. Truga

/LO

www.sovgott.net
m-t

Inlägg av m-t »

Hej och tack för era svar!
Jo det är sant att bebisarna är VÄLDIGT olika. Egentligen är jag ju själaglad tör att storasyster sover. :lol:
Man blir verkligen förtvivlad och känner sig som en så dålig mamma bara när man märker att man inte kan trösta sin älskling. :cry: Mitt stora bekymmer är just det att jag inte kan lugna henne på något vis. Förr räckte det med nappen (som dock ramlade ur i tid och otid). Vi är som sagt på fjärde dagen i kuren och jag kanske gick lite för fort framåt.Hon hade kanske behövt längre tid på sig att vänja sig vid buffning och solfjädern för inget av det lugnar henne. Däremot märker jag att hon reagerar på ramsan. men hon behöver ju vara lugn för att ta den till sig!!
Ska satsa på att lära henne bli lugn med en betryggande solfjäder hädanefter. Tror det är helt rätt metod! Till saken hör att vi går på sjukgymnastik för den lilla har svårt att slappna av fysiskt och sprätter lite. Det har nog också betydelse att det behövs mer tid.
Maten också-javisst. De äter som hästar plötsligt och man matar och matar och matar och TROR de är mätta för att de just åt så de storknade.
Nu på kvällen var hon så övertrött så hon bara slocknade utan ett pip. Var färdig att ge upp efter em läggningen som var hemsk men jag är så glad att jag inte tog upp henne o nu ska jag ladda attityd och trygghet inför natten.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter bra att använda solfjädern. Det är viktigt att verktygen sitter innan man backar. Så backa bandet tycker jag. :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
m-t

kura tvillingar

Inlägg av m-t »

Hej igen! Hoppas ni orkar med att svara på mina evinnerliga frågor....
Jag börjar bli rätt trött och inte alltid så vis. Nätterna funkar bra. Om de vaknar ramsar jag och de somnar nästan direkt. Vargtimmen blir bättre och bättre. Den ena bebisens dagslurar funkar också bra. Hon blir ibland väldigt arg bara. Jag låter henne vara så somnar hon ändå så småningom. Ibland en bestämd påminnelseramsa som jag i och för sig inte tycker att hon tar emot alls när hpn är så arg.
Den andra bebisen har jag solfjädrat i flera dagar men hon skriker fortfarande jätte länge och jag får stå där ca 30-45 min varje gång. Har ibland bara lagt henne tillrätta och solfjädrat helt kort och resultatet är det samma skrik i ca 30-45 min. hon äter oftast före hon går och lägger sig enligt vårat schema så hon kan ju inte vara hungrig. När jag ramsar tar hon inte alls emot den-möjligen då hon lugnat sig lite kan jag uppleva ibland att hon kommar av sig lite i skrikandet.
Det är så konstigt för hon lyssnar på ramsan på natten helt klart. Ska jag fortsätta med solfjädern och acceptera skrikandet igen. Börjar fundera på om jag verkluigen gör rätt?
Man tappar självförtroendet när man fastnar så här...
m-t

kura tvillingar

Inlägg av m-t »

....glömde säga att hon inte är så hysterisk som jag hade problem med i helgen. Det är en väldig skillnad. Hon är"bara" arg helt enkelt och ibland är hon lite mindre arg och ligger och "maler" istället för skriker. Men som sagt, håller på alldeles för länge tycker jag varje gång. Och vi har hållt på så här några dagar nu utan bättring och jag tycker vi fastnar hela tiden. Ibland kan hon tystna en stund och jag ramsar uppmuntrande men så drar hon igång igen.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Nu har jag inte följt med i hela tråden och orkar inte heller läsa igenom den ikväll :oops: :wink: Så om du får svar du redan fått så får du bort se från mina :lol:

Det jag tänker är att fröken fräken verkar ha fastnat och jag skulle nog hålla nere på ramsningen på morgonen, bara bjuda på en pangramsa och blir hon sedan arg och verka fastna skulle jag sätta på HÖG klassisk musik eller höga husljud (typ dammsugare)
Jag skulle ställa en väckarklocka som ringer in morgonen samma tid, poletten brukar trilla ner relativt fort om man håller samma strategi benhårt.

Sedan kan man alltid se över mörkläggningen en extra gång, så det verkligen är beckmörk även om solen har gått upp.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
m-t

Inlägg av m-t »

Hej igen!

Skulle bara vilja rapportera lite och få hjälp med schema. Vi kom av oss lite pga maginfluensa på barn 1,vrålförkyldning på barn 2 och öroninflammation med söndervärkt trummhinna på barn 3 -alla älsklingar sjuka SAMTIDIGT!
Vi är ändå vid gott mod och ska snart ta itu med stora killens rutiner oxå som blivit något lidande sedan tvillingarna kom.

Storasyster tvilling har helt klart fattat vad det innebär att sova. Hon har väldigt lång ner-varvnings-sträcka då hon kan ligga tyst i sin säng upptill 30 min innan hon somnar, men oftast somnar hon ganska snabbt nu för tiden. Vaknar hon till brukar det hjälpa med pangramsa. Skulle hon mot förmodan fastna, somnar hon definitivt till dammsugaren.

Lillasyster tvilling och jag har hela tiden fått kämpa mer. Hon fick panik av både buffning och solfjäder -Länge. Gillar inte vara "fasthållen" (likadant i bilen).
Vi var på läkarkontroll och både läkaren och hennes sjukgymnast vill skriva ut sömntabletter! för de sa att "sådana barn brukar ha väldigt svårt att somna" (om hennes sprättighet). De ville dessutom återinföra nappen!

Detta fick mig att gå hem och jobba ännu mer bestämt med solfjädern. Tänkte att jag MÅSTE MÅSTE MÅSTE lära mig att lugna mitt barn utan droger till varje pris!! Jag smög på henne solfjädern. Stod och klappade henne och solfjädrade lite då och då, mer och mer. Inte vet jag om det var rätt eller fel men nu äntligen några veckor efteråt, fungerar solfjädern jättebra och lugnar oftast ner henne efter några minuter. Nu tar läggningarna ca 5 min med oftast bara lite gnäll- ibland inte ens det- mot förut panikskrik i upp emot en timme varje gång. I går var första dagen som hon somnade själv, direkt efter jag solfjädrat och gått ut. Hon låg helt tyst och plötsligt bara sov. Jag är så tacksam till att SHN finns!!! Fruktansvärt med sömntabletter till en 6-mån bebis, när hon helt enkelt behöver LÄRA sig HUR MAN GÖR när man somnar.

Nu gäller det bara att inte fastna! Jag har fått kopncentrera mig på att lära bebisen att slappna av hittills men nu är det dags att gå vidare. Tips emottages med tacksamhet om hur man får ramsan att ta riktigt! Vet inte om jag vågar dra ner på solfjädern redan när den äntligen funkar och hon kanske behöver hjälp att slappna av fortfarande ett tag till. Svårt att veta med såna här sprätthönor...Har läst annas råd till twinmamma som hjälpt mig jättemycket.
Som det är nu har vi 2 problem kvar och det är omsomning både på morgonen och i långa sovpasset på 1 1/2 h. Tänker att det nog löser sig när ramsan tar vid helt. Om några veckor fyller de 7 mån och jag skulle vilja ha tips med schema redan nu. Vårt schema idag ser ut så här (förenklat)

7 vakna, tillägg
8.30 gröt
9-10.30 sova
11.30 lunch
13-13.45 sova
15 mellanmål
16-16.45 sova
18 gröt
19 sova

De är trötta på fm. Därför långa turen där. Kan det vara ide att korta natten med en halvtmme? Upp 6.30. Då hinner jag med storebror bättre dessutom.
Tack för den bästa hemsidan med råd och stöd.
Kramar M-T
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ojoj, sömnmedicin till så liten dam..vilken TUR att dom här barnen har just DIG till mamma måste jag säga, DU är suverän!!!

Jag skulle rekomendera en omkurning el en minikur dvs att kura från althundens natt två, det är den natten man sätter ramsan så det är där du bygger upp dialogen, så det är nog där dubörjar rimligvis.

Gällande schemat undrar jag hur gamla dom hunnit bli?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"