Hur kura ett barn som INTE protesterar vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta K

Hur kura ett barn som INTE protesterar vid läggning

Inlägg av Lotta K »

Hej
Hur ska jag göra för att få min pojke på 5 månader att sova över nattmålet som nu förflyttats från kl 5 till 3 på natten, han vaknar dessutom vid 6.30 och inte 7.30 som tidigare. Han somnar själv på kvällen utan att vara ledsen. VI ger honom mat, lägger honom sedan i säng säger godnatt och går sedan ut. Han påkallar vår uppmärksamhet utan att vara ledsen när han hamnat på tvären i sängen och då inte får plats. När han var 2.5 månad buffade jag honom förbi de övriga nattmålen och han har fram till för lite sedan sovit från 7.30-05.00 ätit och sedan sovit till 7.30.
    cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Då tackar man och är glad, sen slår man sig för bröstet och är stolt över att man redan innan har fått till fina rutiner och gett sitt barn svar på dess frågor på ett betryggande sätt. :heart:

Inför ramsan vi läggningen. Läs om ramsan i verktygslådan ( som jag skulle försöka länka, men jag hittar den inte? ) och bestäm er för en ramsa som helst inte ska innehålla barnets namn. En klassiker är ju Gonatti med sig, sov så gott. Dra sedan ramsan x 4 istället för det vanliga godnattet på väg ut ur rummet. Men utöver det, så kura som vanligt. Följ kuren från Natt 1, men börja vid första uppvaket istället för läggningen.
    Om ni inte får så många uppvak första natten, så kom ihåg att jobba ordentligt med bekräftelsen kommande natt/nätter, så att ramsan sätter sig och sonen förstår innebörden. Lyssna efter dialogen.
    Han är ju redan van vid att ni har ledningen, så det ska väl gå som smort det här.

Lycka till och återkom gärna med frågor om det är något som ni undrar mer över. Hittar ni inte Verktygslådan, så fråga mer om ramsan eller läs i Sova Hela Natten - boken.
    Celeste 061208 :heart: -
    Världens Bästa Barn
    Lotta K

Inlägg av Lotta K »

Hej igen!
    Hur ska jag göra på natten när jag hör honom utan att han är ledsen vet ej om han ens är riktigt vaken, ska jag låta honom vara en stund och se vart det tar vägen eller ska jag vara på direkt buffa alt ramsa?

Har även funderingar på dagslurarna, Han har hittills sovit efter schema på dagarna men vaknar nu tidigare vid varje lur. Schemat har sett ut så här:
    7.30 vakna
    7.30 mat
    8.30 lite påfyllning
    9.30-11 sova
    11 mat
    12.30- 14 sova
    14 mat
    16.30 -17 sova
    17 mat
    19 mat i två omgångar, amning först och efter en liten stund flaska med ersättning
    19.30 sova
    sover antingen på sidan i vagnen( får inte plats på )eller i sängen. Har inte varit så bra på att få honom att somna själv utan har rullat vagnen eller buffat tills han somnat. det är kanske det som är problemet .
    duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om han ligger och jollrar på och inte ber om några verktyg så ska kan inte heller vertygas, såvida du inte kurar honom då följer du givetvis lathunden.

Jag tycker som föregående skribent, inför ramsan vid läggningenoch sen kommer det ett tillfälle då du får sätta den, alltså upprätta en dialog med den.

Givetvis kan du fortfarande genomföra en regelrätt kur och du skulle vilja ha en "mall" på hur man installerar verktygslådan. :D

Gällande dagslurarna så skulle jag ha gjort så att jag tightade upp skemat och häll det på minuten, ju tightare du är med tiderna dessto lättare kan han "sätta" dem. Sedan skulle jag försöka få honom att somna i stillastående vagn, du kan göra det som kurnätterna ungefär, första dagen så vagnar du lugn, och vagnar vid första pip, andra dagen ska ramsan ta över mer osv.

//Malin
    Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
    Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"