Tidiga morgnar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Toppen. :thumbsup:

Risken är om man börjar plocka upp dem tidigt på morgonen så har den där morgonen en tendens att bli tidigare och tidigare. :roll:
Att stiga upp först 7.15-7.30 är inte ngt orimligt. :D Helt normalt. :lol:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!
Jag skrev ju igår att vi skulle pangramsa idag på morgonen. Det blev inget med det men vi kanske bedömde fel. Första pipet var idag vid 06.50 och det var verkligen bara ett pip. Sen vid 07.05 började hon låta lite igen i omgångar lite prat, lite gnäll och tyst där emellan. Min sambo gick in 07.15 med klockan när hon fortfarande var lugn. Nu två frågor. Skulle vi ha pangramsat vid 06.50 eller 07.05? Som det var nu fick hon ingen ramsa alls. Fråga 2: Borde vi ha lite is i magen och ta upp henne 07.30 som faktiskt är hennes morgon?
C
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker ni ska pangramsa vid första pipet. Alltså 6.50 och tagit upp henne 7.30.

Försök nu ha lite is i magen imorgon. 8) Det är bra om man kan hålla tiderna mer exakt under kurningen.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!

Imorse sov hon till 07.30 och vi fick väcka henne med klockan :D. Känns helt underbart!

När hon skulle sova middag 12.30 som vanligt var hon väldigt svårsövd. Brukar max ta 5 min innan hon somnar, idag tog det 15 min. Tror du det beror på att hon kände sig mer utvilad än vanligt? Ska vi fortsätta lägga middagsovet vid 12.30 eller är kanske 13.00 bättre?
Nu har jag gungat henne i vagnen i 30 min o hon somnade aldrig om! tog upp henne inom marginalkvarten men hon har bara sovit 1 timme och 15 min på dagen idag. Hon kan ibland vakna till under sin middagslur men det är bara att gunga i ca 2 min så sover hon gott igen. Detta hade jag inte räknat med.. Känns som det måste vara en reaktion på lång natt eller?
C
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

07.30 Wow =D> \:D/ Underbart.

Precis som du själv tror så tar hon längre tid på sig att somna för att hon TROR att hon har sovit tillräckligt. Det har hon inte. :wink: Och jag tycker absolut att ni ska behålla luren från 12.30. Om insomningen tar lång tid under en längre period först då kan ni flytta fram den.
Inte bli orolig nu och tro att hon behöver sova mindre [-X :roll: :wink:

Jag tycker att ni ska införa ramsa även på dagen. Tycker inte du ska vagga vagnen i 30 minuter. :shock: Hon kan ju somna själv på kvällen och natten, varför inte oxå under dagen? Snart kommer hon kanske sova dagluren i sängen och då är det ju skönt att ha ett verktyg att ta till. Eller hur?

Grattis än en gång till nattsömnen :sleep:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!

I morse vaknade hon 07.00 men vi ramsade och hon varvade aldrig upp så vi gjorde morgon 07.30. Hon somnade dock aldrig om. Var nästan lite inställd på att vi skulle få väcka henne idag igen men men.

Somnade nu utan problem vid 12.30 med viss vagnande.
Problemet med dagsömnen är att hon oftast vaknar till när hon sovit ungefär en timme. Då känns det lätt att bara dra vagn en liten stund för att hon ska somna om. Tror att det skulle gå ganske lätt efter en dag eller två att lägga hennei sängen och hon somnade men att få henne att somna om på dagen när hon tror att hon sovit klart känns svårt. Tror att en stor anledning att hon sover så bra på natten är att är kolmörkt. På dagen när hon vaknar till ska det ju bara vara lite dämpade belysning, eller? Säg att vi börjar lägga henne i sängen under middagsvilan. Vad gör vi de dagar vi är ute och vill att hon ska sova i vagnen? Går det bra att gunga henne då eller lägger vi ner henne och ramsar då med? En sista fråga. När hon börjar dagis hur gör vi då med ramsandet på dagen?
C
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Man kan göra det lite mörkare även på dagen. Så här har vi gjort: På natten har vi mörkläggningsrullgardin, drar för vanlig gardin och över det hänger vi en mörk filt. :shock: På dagen har vi bara skippat filten men kört det andra.

De flesta barn som vaknar till under dagvilan störs och vaknar upp mer av synintrycken. Så om man har dunkelt i rummet och täcker över suffleten vid vagnsovande så är det enklare att få till ett omsomnande.

Om ni börjar ha henne i sängen på dagarna och börjar med en dagramsa så betyder inte det att vagnsovandet är slut. Den första tiden kanske ni kan hålla er till sängen men när dagkuren är inkörd så går det utmärkt att variera sig.
Jag tycker absolut ni kan köra henne till sömns de ggr hon ska sova i vagnen. 8)
Det kan ju faktiskt bli så att hon kommer sova bättre i sängen på dagtid då det kanske är lite bekvämare och mer plats. :wink:

Angående dagis så hittar ni säkert en bra lösning. De flesta dagis har småbarnen sovande i vagnar ute. Sover det inne så kan ni ju bara säga att hon somnar själv och ge dom ramsan. :wink: :lol: De flesta barn vänjer sig vid hur de gör på dagis men jag tycker definitivt att ni ska säga hur ni brukar göra.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!

De senaste två morgnarna har hon vakanat 07.00 respektive 06.45:( Jag har pangramsat och i morse solfjädrade jag henne lugn men när jag gick gått ut med ramsan och sen bekräftelseramsat blev hon bara ledsen. Innan jag var inne hos henne låg hon bara och klagade men nu varvade hon verkligen upp. När hon var lugn en kort stund gick jag in med klockan, 07.15.
Känns som hon tror att hon ska få komma upp när jag kommer in och blir bara besviken när jag går ut igen. Känns som om vi ska vänta så länge som möjlighet med att gå in, stämmer det?
De senaste dagarna har hon även somnat bra på dagarna och sovit 1 h 40 min resepektive 2 timmar. Känns som ett mönster, hon sover längre på dagen och behöver mindre på natten och tvärt om, eller tror du att det är en tillfällighet? Hur många dagar och nätter ska det gå innan man verkligen kan utvärdera hennes sömnbehov? Nu har vi "minikurat" i en vecka men kanske det behövs mer tid än så?
C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej J o C :D

Du har absolut rätt i att man ska dra sig i det längsta från att störa på morgonkvisten, och OM du går in så tycker jag du ska solfjädra henne riktigt, riktigt sömntung, och allrahelst få till ett omsomnande så att DU får väcka henne :!:

Hon har ju sovit sin fulla tid under den här veckan, så jag tycker du ska ha lite mer is i magen och köra en vecka till, målmedvetet!

Har du ordenligt mörklagt? Så att det inte är morgonljuset som väcker henne!

Ett litet ps :wink: Det är jättebra om du skriver in födelsedatan för tösen i din profil, så är det lätt för oss som vill hjälpa att se hur gammal hon är! Gå in på "profil" här ovanför!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J o C

Inlägg av J o C »

Hej Mia!
Tack för tipsen!
Vår tjej är 13 månader och vi har letat efter i profilen var det skulle skrivas in men hittade det inte..Hur går vi tillväga?
C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

J o C skrev:Vår tjej är 13 månader och vi har letat efter i profilen var det skulle skrivas in men hittade det inte..Hur går vi tillväga?
Titta här ovanför, under flikarna, så står det "sök" "medlemslista" "grupper" "profil" osv med liten text! klicka på "profil" så kan du fylla i din egen profil där!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!

Tack för hjälpen, tror att födelsedata nu ligger under detta inlägg men det återstår att se :)

Idag vaknade skruttan 06.30 :( men somnade om direkt efter pangramsa och sov till 07.30 :D Det var första gången som vi verkligen fick svar på ramsan omedelbart och hon somnade om, jättekul faktiskt att se!
C
Prinsessa född juli -07
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Toppenjobbat på alla fronter :thumbsup: - signaturer sitter där den ska :wink: och pangramsan ÄR magisk!

Heja, heja!
J o C

Bakslag?

Inlägg av J o C »

Imorse vaknade hon klockan 6. Hon fick en pangramsa och låg tyst till 06.20 då hon började gny igen. Hon fick en ramsa till men hon fortsatte att gnälla o varvade upp, gick då in o solfjädrade tills hon blev tyst och lugn. Gick då ut med ramsa. Jag gick sedan in i duschen och när jag kom ut så hade hon varvat upp rejält och var jätteledsen. Gick in och solfjädrade igen och då blev hon ännu mer frustrerad, slingrade sig och försökte slå sig fri. När hon sedan lugnade sig lite smög jag ut med ramsa igen. Hann knappt utanför dörren förrän hon varvade upp igen. Klockan var nu 7 och jag lät henne ligga och gny till 07.15 då jag gjorde glad morgon. Nu frågorna:
Har bakat in bekräftelse i ramsan senaste dagarna, var det för tidigt och skall vi gå tillbaka med separat bekr. ramsa? Hon har ju svarat bra tidigare.
Gjorde jag fel som gick in?
Verkar snarare som hon varvar upp mer när man gått in, problemet var ju att hon vaknade så tidigt. Tycker också mig märka att hon varvar upp av husljud, verkar bita bättre med ramsa och tystnad.
J o C
Prinsessa född juli -07
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det är inte för tidigt med inbakad bekräftelse. Ni har gjort alldeles rätt.

Vid tidiga uppvak ska man akta sig väldigt noga för att gå in. De flesta barn har svårt att klara av det utan att bli jätteledsna. Hon tror liksom att det är morgon när man går in. Ge 1 pangramsa och avvakta, avvakta och avvakta. Kanske sätta på klassik musik om husljud stör henne?
Vad tror du? Har ni provat musik? Om du tycker tystnad är bättre så kör på det.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "