Det här med 4% barn, spirited child?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sullan

Det här med 4% barn, spirited child?

Inlägg av Sullan »

Vad tror ni om det? Vilka är era erfarenheter? De menar att 4% barn är de som är extra: sena, smarta, tidiga, arga, sura, glada, pratiga, trotsiga, skrikiga etc.......
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

jag förstår inte, vad är det? altså 4%? 4% vaddå?
3 fina...2005, 2007, 2010
Sullan

"de" säger att 4% av alla barn.....

Inlägg av Sullan »

är lite mera av allt och mer krävande.. det finns att hitta på nätet om man söker på spirited child.
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
inger
Kontakt:

Struntprat

Inlägg av inger »

Jag tycker att det där är struntprat.
Jag tror som AW att alla barn föds med trollspön i handen :) .
För några år sedan målade Agnes(min dotter) en fantastisk bild av sig själv och sin lillebror Gabriel. Båda har trollspön i handen och Gabriel har dessutom en trollerihatt på sig.
Den bilden har blivit väldigt speciell för mig. Dels så ser man hur mycket Agnes älskar sin bror i den.
Men den är också för mig universiell.
Den visar en speciell kraft som alla barn har.

Ja som AW sagt alla barn föds med trollspö i handen. :)
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Bjorna

Inlägg av Bjorna »

Jag känner en del AP mammor och där är spiritid-child och 4%-barnen mycket populära begrepp. Och tänka sig ALLIHOPA har ett sådant barn. Jag tycker att det mest annvänds som en diagnos för att ursäkta att man har noll koll och ett mycket besvärligt och "jobbigt" barn. Han/hon är ju spirited så man kan ju inte kräva det man gör av andra barn.

Jag har en kompis som fick kontakt med BVC-psykologen när hon var nära att gå in i väggen eftersom hon ammade dygnet runt och i princip aldrig sov. Jag trodde i min enfald att hon skulle få höra att det var OK att sluta nattamma (barnet var 1 år) att hon måste se till både sin egen och barnets sömn och se till att båda fick sammanhängande sömn osv.

Men nej då besked hon fick var att hennes barn var ett 4 % barn som krävde lite extra och att sluta nattamma var det inte tal om. I mitt tycke har hennes barn alltid varit synnerligen normalt.

Jag tror att 4% begreppet är ännu en farlig och destruktiv diagnos vi kan sätta på våra barn och barnen är de som hjälps minst av det.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bjorna! Huvudet på spiken! :thumbsup:
Saara

Inlägg av Saara »

Är det samma barn som brukar benämnas överlevarbarn månne? Jag har stött på det begreppet på några sajter och fått den bilden att det är frågan om "extra krävande" barn?
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

4%..? låter som humbug tycker jag.
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"