Hej ulrikaj!
Ja, jag önskar vi kunde säga att vi är på rätt spår här, men så är inte fallet tyvärr... :^o
Igår provade jag enligt tidigare förslag att försöka bryta mönstret, genom att sakligt och bestämt lägga tillbaka honom i sängen, solfjädra och ramsa ut. Helst innan han hann ur sängen. Reaktionen blev som följer:

En polis utanför min dörr, va kul!!

Det här kallar jag underhållning på hög nivå!! 8)
](*,) Jag hann inte ens ut ur rummet innan han var på väg över kanten igen, än mindre ramsa färdigt. Jag kan nog lova att på en timme klättrade han minst hundra gånger och då överdriver jag inte!!
Han gillar underhållning den här killen! \:D/
Och vem gör inte det...men sovtid är inte underhållningstid, eller hur? då händer inget, man ska sova...
När min man kom hem vid 21-tiden var jag på bristningsgränsen och grät i köket när han la ner den lille rymmaren...Sen sa min käre make att nu får det vara nog, han har fått för mycket uppmärksamhet för det här beteendet, vi måste ju lita på att han sover! För det är ju det man gör vid den här tiden.
Så vi beslöt oss för att ge honom en paus. När han lagts tillrätta igen, stängde vi dörren och satte en låda framför så att han inte kunde komma ut. Det tog nog 20 min innan han ens försökte. Och föräldrarna tittade på tv och pratade och grejade som vanligt, för han sov ju.

Vi visste ju egentligen att han var vaken, han hade tom tänt lampan i rummet. Han var helt tyst och verkade inte pyssla med något annat. När han började försöka öppna dörren och ropade, så ramsade vi. Sen blev han ledsen och min man gick in och "upptäckte" att han var uppe; OJ är du uppe??

Då får vi gå och lägga oss igen. När han ramsat ut så hörde vi inte nåt mer och han sov när jag åkte hemifrån imorse strax efter sex. Nu vet jag inte hur morgonen blev, men troligtvis sov han till klockan skulle ringa vid sju.
Funderar på att fortsätta på den här linjen, att vi litar på att han sover. Inte sätta för dörren, men stänga och gå ut och greja i köket osv. Sen om han kommer ut till oss då får jag agera förvånad och leda tillbaka. Funderade tom på att såga av ett par spjälor i sängen så att han kan lägga sig själv, så att vi slutar springa i hans rum vid läggning. Sen vad han gör innan han somnar det är är upp till honom, men han har i alla fall fått förutsättningarna för att sova och vi litar på att han gör just det. Vad tror ni

Min känsla är att han fått underhållning så det räcker, dessutom har vi slutat lita på att han sover och det måste vi börja göra igen.
Det blev långt detta, men nu har jag fått det ur mig!
Tack för att ni bryr er!
KRAM