öm och svullen i ena bröstet....gravid?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Mår mycket bättre......har haft en bra sommar.....harmoni...en glad liten herr J som är heeelt underbar, glad pigg och älskar att hjälpa mamma! Sover och äter som ett riktigt BB barn!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D Grattis! :heart:

Storkramen!
/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ YES!! \:D/ Grattis!!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

hej.....

har lite undran bara...
Kände mig så trött och hängig idag. Tror att lill J kände av det och jag förökte sova när han sov middagsluren, mend då vägrade han sova. Låg och pratade, gnölade i 1, 5 timma! Jag ramsade, tog upp honom för att se så han inte hade feber (han är förkyld just nu), men icke....

Kan det vara så att han känner av att jag är trött och inte har samma toleransnivå?

Blev lite konfunderad...... :?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vilka härliga nyhter Mamma J!

Vi är så många som undrat hur det går för dig, vart du tog vägen. Har du lust och ork kan du väl gå in på Klagomuren och göra en liten uppdatering?

Många kramar! :heart:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Uppdatering finnes! :)
kattklo

Inlägg av kattklo »

GRATTIS!
Övertolka inte lilla J, ibland somnar dom inte bara. :shock:
Tossigt men så är det. :D
Viiiila du i lugn och ro.
Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grattis till plus :heart:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Nu börjar den stoooora tröttheten komma. Skall ju jobba nätter nu i höst och jag undrar hur det skall gå......

Sover ikapp med lille J på middagsluren och känner mig helt slut hela kvällen......

Måste ju orka vara mamma och gravid! Hur gör ni andra? Allt som sall göras, mat, disk, tvätt, städ, utevistelse.........när tröttheten bara väller över?

:?
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:heart: Grattis :heart:

Superkul, hoppas att du får må riktigt bra. Tröttheten vet jag inte vad du ska göra åt, mer än vila :wink:

Kram
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej igen...
Lite rapport....

Är nu i v. 7 redan och är så kollosalt trött...kan sova 20 timmar på ett dygn.....och illamående av och till. Nog känns det att det är ett nytt liv på väg att skapas......

Hoppas att ni andra medsystrar mår bättre...och är piggare....
Huuuuur skall jag orka med vardagsbetyren.......känns så oöverstigligt....
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nja, jag tror att vi känner igen oss 8) Medsystrarna alltså :wink:

Här kommer mina tips:

Mot illamående: Ät lite och ofta, i mitt fall betyder det pyttelite och jätteofta :roll: En-två tuggor på en smörgås, vänta 20 min, 3 vindruvor vänta 20 min o.s.v. Sen dricker jag te med honung, sippar konstant.

Mot trötthet: Sov middag med Lille J, gör saker och ting makligt. Plocka ur diskmaskinen, vänta en stund, plocka i diskmaskinen. Vila, sätt i gång en maskin tvätt... o.s.v. Man märker att man får en hel del gjort fast man gör det väldigt makligt :wink:

Stressa inte, förvänta dig inte att du ska orka det du orkar "normalt" sett. Nu är en annan kropp, ett annat liv. Anpassa dig efter kroppen. Lyssna på kroppen.

Kram :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mamma J skrev:Nu börjar den stoooora tröttheten komma. Skall ju jobba nätter nu i höst och jag undrar hur det skall gå......

Sover ikapp med lille J på middagsluren och känner mig helt slut hela kvällen......

Måste ju orka vara mamma och gravid! Hur gör ni andra? Allt som sall göras, mat, disk, tvätt, städ, utevistelse.........när tröttheten bara väller över?

:?
Åhh NEEEEJ vad tråkigt (även fast saken är god) att höra att Stora Tröttheten samt illamåendet gör sitt intåg.

:arrow: Mina tips; sov. Sov så ofta du kan. "Ofta" kanske inte är ofta som innan barn etc. Själv på helgerna så tar jag lur tillsammans med Klimp, 1½ timme mitt på dagen. Sen lägger jag mig senast 20:00 de flesta kvällarna och sover rätt av ända till 06-07 följande morgon.

:arrow: Vardagsbestyren; skit i dom. Seriöst, skit i dom. Gör de mest akuta som typ tömma blöjhinken. Mitt hem ser ut som hej kom och hjälp mig. Jag har märkt att om jag överanstränger mig, dvs med ngt så enkelt som att dammsuga så kommer kräkskaskaderna som på beställning.

:arrow: Ta så mycket hjälp du kan av maken din. När min förstod hur illa/trött jag mår så fick han ett sisu utan dess like och är den som styr hela kosan där hemma nu.

:arrow: Ha INTE dåligt samvete. Du mår så här nu och så ÄR det. Inget samvete i världen kommer att få dig att må bättre eller bli piggare. Förhoppningsvis går den här perioden över ganska snart. Räkna inte veckor, de kommer att gå utav sig själva. Det är hur surt och segt som helst, man kan inte tro det.. men de gör det.

:arrow: Kolla med din MVC om du kan få akupunktur för illamåendet. Själv går jag privat och betalar den slanten själv. Jag fick också andra piller (Torecan) för illamåendet. Kolla alla vägar, alla möjligheter till hjälp, var inte rädd för att "vara till besvär" hos din BM/MVC. Det sägs att graviditet inte är en sjukdom... jag vill smälla till den som förminskar mitt illamående, ty folk faktiskt ligger däckade efter 2-3dgrs magsjuka men som gravid skall man orka med en konstant sjösjuka veckor i sträck och ändå vara käck :?: Inte rimligt alls anser jag.

:arrow: Ät det du blir sugen på. Är det Billys Pannpizza så ät Billys Pannpizza 7 ggr/dagen. Är det smultron så ät smultron. Jag kan dämpa mitt illamående genom att äta. Vikten har eskalerat men vad göra.

:arrow: Åter igen, ta det lugnt och ha inte dåligt samvete för allt i världen. Som tröst så orkar jag inte med vår Klimp heller :cry: men det är så nu. Jag mår skit och han/våra barn vet om att han/de är älskad/e ändå!

:arrow: Sist men inte minst, GRATTIS till graviditeten :heart:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

en ny rapport......

Nu är jag i v. 9.

Har varit hos en mycket bra läkare som sjukskrev mig i 2 veckor. Klarade inte av nattarbetet.

Så nu sover jag så fort jag får tillfälle. Får hjälp av en granne som passar lille J ibland när jag mår som sämst. Pappa J är hårt arbetande och är inte så mycket hemma. Så städning och tvätt kommer efter nu...PUH....

Men det är tur att man har en så ordningssam liten herre till hjälp här hemma! En liten guldklimp!

Var på BVC idag på läkarbesök med honom, och då frågade doktorn om han kunde hämta något om jag bad honom....jag berättade om hur han hjälpte mig hemma och jag undrar om de trodde på mig.....

Men...när vi skulle gå plockade han i alla leksaker i lådan och plockade skräp i papperskorgen och sa sedan ett glatt Hejåååå!! och vinkade!

"Vilket bedårande barn" hörde jag det sägas när vi gick....... :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Mamma J skrev:
Men...när vi skulle gå plockade han i alla leksaker i lådan och plockade skräp i papperskorgen och sa sedan ett glatt Hejåååå!! och vinkade!

"Vilket bedårande barn" hörde jag det sägas när vi gick....... :lol:
:lol: :heart:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"