Standardmodellen 2 veckors bebis
Standardmodellen 2 veckors bebis
Har en liten son på 2 veckor som jag kör standardmodellen med efter bästa förmåga sedan han föddes. Han vill dock äta JÄTTEMYCKET. Ibland upp mot 2 timmar... (senaste veckan) Så då försvinner ju principen med 1,5 timmes vakentid med umgänge inkluderat!
Förmiddagarna börjar bra med mat (bröst 1, rap, bröst 1 igen, rap), blöjbyte, härligt umgänge med prat och sång, mat igen (bröst 2,rap, bröst 2 igen, rap) ca 2 timmar och sen sova (ca 1-1,5 timme). Sen på eftermiddagen blir det nästan bara blir amning, han får aldrig nog. Sover endast ca en timme när jag går med vagnen. Sen sover han ganska mycket under kvällen. Innan läggdags måste jag ta upp honom sovandes och göra kvällsskötningen (ca kl 22) Nätterna fungerar dock jättebra. Han vaknar 1-2 gånger med ett litet pip och vi kör då bröst 1, rap, blöjbyte, bröst 2, rap. Inga problem att somna om. Skulle önska lite tips om hur jag får dagen mer jämn enligt standardmodellen, eftermiddagen blir väldigt "låst" som det är nu. 
Mamma till A -05 och V -07
-
Gäst
Grattis till bebisen!
Vi begåvades med en liten flicka för drygt fyra månader sedan, och jag var också ivrig att komma igång med standardmodellen för henne! Jag upplever dock i efterhand att jag kanske hade lite för bråttom, ställde lite för höga krav på henne och på mig själv - när hon inte åt på en timme eller hade tid över att umgås etc så kändes det "inte perfekt"...
Först vid två månader kunde ett ordentligt schema skönjas tycker också jag, även om hon sov fint på nätterna redan från tre veckor (6 timmar i sträck, sedan 8 vid ca två mån, 10 vid 3, nu 12). Det känns som att hon åt åt åt under hela sin vakentid i början, det är nog inget konstigt.
Jag vill bara säga att jag verkligen önskar att jag inte hade varit så inställd på schema och timmar precis i början, jag hade njutit mer av allt om jag låtit henne få styra helt åtminstone första månaden. Däremot skrev jag upp allting hon gjorde - när hon åt, sov, var "social" - det gjorde att vi ändå lättare kunde se mönster och upprätta schema efter det när hon blev lite äldre. Sedan två månader ungefär är tjejen helt inkörd på scheman som uppdaterats allt eftersom hon vuxit och nätterna blivit längre.
Om du vill veta hur hennes tider såg ut mer i detalj så finns anteckningarna kvar någonstans!
Lycka till med sonen!
Först vid två månader kunde ett ordentligt schema skönjas tycker också jag, även om hon sov fint på nätterna redan från tre veckor (6 timmar i sträck, sedan 8 vid ca två mån, 10 vid 3, nu 12). Det känns som att hon åt åt åt under hela sin vakentid i början, det är nog inget konstigt.
Jag vill bara säga att jag verkligen önskar att jag inte hade varit så inställd på schema och timmar precis i början, jag hade njutit mer av allt om jag låtit henne få styra helt åtminstone första månaden. Däremot skrev jag upp allting hon gjorde - när hon åt, sov, var "social" - det gjorde att vi ändå lättare kunde se mönster och upprätta schema efter det när hon blev lite äldre. Sedan två månader ungefär är tjejen helt inkörd på scheman som uppdaterats allt eftersom hon vuxit och nätterna blivit längre.
Om du vill veta hur hennes tider såg ut mer i detalj så finns anteckningarna kvar någonstans!
Lycka till med sonen!
Lisa
Tack för svaren! Nu har ju sonen hunnit bli 7 veckor och jag har lyssnat till era råd och tagit det lugnt med schemat.
Fortfarande ser dagen lite olika ut med mat och sovtider lite på varierande tider (han styr). Däremot är natten klockren. Somnar 22 varje kväll och vaknar 04.30 för ett nattmål. Somnar om direkt. Sover sen till 8.00, äter och somnar om till 10! Föräldrarna myser...
Ska börja styra in mot 8 timmars sammanhängande nattsömn när han blir 2 månader. Det var ju ett bra tips att skriva upp vilka tider han väljer under dagen, så får vi se om något mönster syns... Nu har det varit lite si och så med rutiner under dagen, det är ju semestertider och min man är ledig 8) . Har blivit turer ut till stugan och med båten, besök hos bekanta m.m. Albin har hängt med på allt möjligt. Kanske blir lite mer ordning nu till hösten när allt blir som "vanligt". 
Mamma till A -05 och V -07
Schema nio veckor
Hej!
Precis vid 9 veckors ålder, som Albin är nu?, förlängde vi dotterns natt från sex till åtta timmar. Såhär såg det ut innan och efter:
07:30 – 08:30 Vaken, mat
08:30 – 10:30 Första luren, 2 h
10:30 – 12:30 Vaken, mat
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 17:00 Vaken, mat
17:00 – 19:00 Tredje luren, 2 h
19:00 – 22:00 Vaken, bad, mat. Obs! Här inkluderas en 20-minuters lur, cirka 20-20:30
22:00 – 04:00 Sova natt! 6 h
04:00 – 04:20 Nattmål
04:20 – 07:30 Sova natt vidare, 3 h
Totalt: 15,5 h sömn plus 20 minuter
När vi gjorde om schemat ville vi ta hänsyn till följande:
- 8 timmars sammanhängande nattsömn
- Så småningom önskade vi att hon skulle sova natt från 19:30-07:30
- Vi ville behålla långa luren mitt på dagen så länge som möjligt
- Vi ville förkorta kvällspasset, som trots att hon enligt våra anteckningar ”ville” ha det så, visade sig vara alldeles för långt för henne (och för oss)…
Då blev det såhär:
07:30 – 09:00 Vaken, mat
09:00 – 10:30 Första luren, 1.5 h
10:30 – 12:30 Vaken, mat
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 17:00 Vaken, mat
17:00 – 18:30 Tredje luren, 1.5 h
18:30 – 20:30 Vaken, bad, mat
20:30 – 04:30 Sova natt! 8 h
04:20 – 04:50 Nattmål
04:50 – 07:30 Sova natt vidare, 2 h
Totalt: 16 h sömn
Lisa
Precis vid 9 veckors ålder, som Albin är nu?, förlängde vi dotterns natt från sex till åtta timmar. Såhär såg det ut innan och efter:
07:30 – 08:30 Vaken, mat
08:30 – 10:30 Första luren, 2 h
10:30 – 12:30 Vaken, mat
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 17:00 Vaken, mat
17:00 – 19:00 Tredje luren, 2 h
19:00 – 22:00 Vaken, bad, mat. Obs! Här inkluderas en 20-minuters lur, cirka 20-20:30
22:00 – 04:00 Sova natt! 6 h
04:00 – 04:20 Nattmål
04:20 – 07:30 Sova natt vidare, 3 h
Totalt: 15,5 h sömn plus 20 minuter
När vi gjorde om schemat ville vi ta hänsyn till följande:
- 8 timmars sammanhängande nattsömn
- Så småningom önskade vi att hon skulle sova natt från 19:30-07:30
- Vi ville behålla långa luren mitt på dagen så länge som möjligt
- Vi ville förkorta kvällspasset, som trots att hon enligt våra anteckningar ”ville” ha det så, visade sig vara alldeles för långt för henne (och för oss)…
Då blev det såhär:
07:30 – 09:00 Vaken, mat
09:00 – 10:30 Första luren, 1.5 h
10:30 – 12:30 Vaken, mat
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 17:00 Vaken, mat
17:00 – 18:30 Tredje luren, 1.5 h
18:30 – 20:30 Vaken, bad, mat
20:30 – 04:30 Sova natt! 8 h
04:20 – 04:50 Nattmål
04:50 – 07:30 Sova natt vidare, 2 h
Totalt: 16 h sömn
Lisa
Lisa