Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

kiki skrev:
Jannika skrev: Här hemma har vi en full tupp men mer om det en annan gång. :roll:
:shock: :shock: :shock:
:lol: Har ni gjort en Emil, eller :?:

Mia och JennyH: Disa är ok i armen igen!

Härliga, strålande tider och idag har hela familjen varit iväg på familjesim för första gången (Disa har inte babysimmat ens) och vi har två superfiskar här alltså \:D/ Och snacka om att Anton tog revansch på klantiga fröknar och opedagogisk simskola (har nog kacklat i annan tråd om det, när jag tänker efter), för här flöts och döks och hoppades som grodor och simmades bröstsim i flygande fläng medan Disa sprattlade som en galning med alla fyra och tjoade "Me(r)a! Me(r)a!" och gav sig på allt som storebror gjorde. Och mamma blev rörd när denna oändligt mycket klokare och trevligare fröken kommer fram till Anton och berättar hur imponerad hon är: "Gimme five!", säger hon och sonen, som är så stolt så att han nästan bryter ihop slabbar upp näven och ler med hela kroppen :heart:

Och själv inser jag att jag nog inte är gjord för mer fysiskt krävande arbeten. Är aptrött efter förra veckans megaschema. Men den här veckan jobbar jag bara ett pass. Tur för mig det, så jag hinner umgås med de ljuvliga små busfröna och hänga här en smula.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och mamma blev rörd när denna oändligt mycket klokare och trevligare fröken kommer fram till Anton och berättar hur imponerad hon är: "Gimme five!", säger hon och sonen, som är så stolt så att han nästan bryter ihop slabbar upp näven och ler med hela kroppen
Uhu! Nu börjar jag gråta. :( Gulle-Anton och gulle-fröken. :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Stilla skrev: Träffade en bekant som berättade om en knappt treårig släkting som vägrar äta. Det har hållit på sen i julas, och den lille har varit inlagd flera gånger för att få dropp. En halv macka och nästan en risifrutti var tydligen en förhållandevis stor mängd mat som han fått i sig häromdagen. :shock: Annars är det näringslösning som gäller. De har tydligen traktens bästa barnläkare, som konsulterat sina kolleger, men ingen hittar något "fel", fysiskt alltså. Sömnen var det tydligen inget "fel" på, men det där med sömn finns det ju olika uppfattningar om... Han är tydligen lättdistraherad och har "inte tid" att äta. Jag tipsade om den här hemsidan, och hon tackade och skulle tipsa vidare sa hon, de griper efter alla halmstrån för att få rätsida på det här. Vad tror ni, kan det "bara" vara att det har blivit en ond cirkel av tjat och oro från föräldrarna? Hoppas hoppas de vågar sig hit... Jag blir alldeles ledsen av att höra om så små barn med "ätstörningar" som de kallar det.

Stilla
Ojojoj.. :cry: Så där kan ju inte barnet ha det!
Har du tipsat dem om forumet? Tror de kommer hit?

Apropå bröllop och möhippor så bestämde vi oss för att nu när vi firar 10 år i september så ska vi köpa en ring till, en 10-årsring eller en extra förlovningsring. Vi VILL inte gifta oss men vi vill bekräfta våran kärlek på nåt sätt! :heart:

Hahaha, Roger! Vilken tupp! :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

blomman skrev:Apropå bröllop och möhippor så bestämde vi oss för att nu när vi firar 10 år i september så ska vi köpa en ring till, en 10-årsring eller en extra förlovningsring. Vi VILL inte gifta oss men vi vill bekräfta våran kärlek på nåt sätt!
Vad fint! Jag är varm anhängare av egna traditioner och ritualer som känns äkta.

Det känns som om det börjar bli höst. Kallt på morgnarna, vi har tom tagit fram tunnvantar, gulnande löv och soligt men klart i luften. Hönorna vägrar gå ut före lunch (kan iofs kanske bero på sena kvällar med alldelse för många jästa äpplen...) och har minskat äggproducerandet till nästan noll.

Kram på er! Jannika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla från en frånvarande surödla :heart:
Skickar en allmän hälsning att jag tänker på er och läser om er men sedan tar det stopp. ](*,) :D

Askungen på slottsbröllop var förstås fantastiskt. Flickorna var med när jag satte upp frisyr och sedan bar det iväg. Tjusigt som bara den. Lika tjusigt tre på natten när dansen fortsatte utan skor till Kiss "I was made for loving you baby...". 8)

Nu har hela cirkusen flyttat hem. Från 25 kv2 i två månader, utan TV, diskmaskin...till hus vars skötsel legat på is ett tag... :shock: Louise har börjat 6:an (vad hände :shock: ) vilket numera härnere kallas högstadiet. Bara det får mig ju att bli sentimental och gråta en skvätt. Astrid har börjat dagis förra måndagen och den lille mannen skolas in hos dagmamma.

Jag har sagt upp mig, då jag inte fick studieledigt, och på måndag börjar jag studera till psykolog med inriktning på organisationer och företag. Första halvåret kommer jag dock att tvingas pendla till Göteborg så jag håller nu på att tillverka en trollstav. :? För att jag ännu inte vet om det är studierna jag vill satsa på så ska jag starta ett eget företag i min förra branch och köra parallellt - lite hobby sådär.

Så är planen nu...nästa vecka kanske det ser annorlunda ut. :D :shock: 8) :wink:

Så finns här och läser i smyg. Ibland när andan faller på så klampar jag på en stund.

Låter coolt att bli packad av jästa äpplen - kanske vore en variant för en fattig student. Kan du låna ut dina tuppar Jannika så får jag studera på nära håll. Är dock inte säker på att grannarna skulle uppskattade det för de tycker nog vi har tillräckligt med barn som dräller.

Blomman - vi lämnade in våra ringar, smälte ner dem och gjorde om till nya för ett par år sedan. Sedan funderade vi länge på vad vi skulle skriva för nytt romantiskt i. Just då tyckte jag livet var tufft och det enda jag kunde komma på var "I never promised you a rosegarden". När vi sedan kom på något sött (tack vare hjälp från forumet) och gick till vår lilla guldsmed så hade han redan skickat in dem. :shock: Missförstått oss och trott vi skulle ha samma. Dessutom hade de skrivit fel förlovningsdatum i makens. Så det projektet kvarstår...men kanske till nästa bröllopsdag :?: Tycker det är en strålande idé av er. Billigare också än att uppdatera med ny partner. 8)

Ewa - så ljuvligt för Anton. Och för mamman.

Elle - kommer att tänka på dig och glädjas med dig.

Alla - :heart:

Nu ska här väckas en liten man och hämtas liten tjej. Lillebror blir bara så hemskt upprörd över att hämta henne. Han får ju aldrig stanna kvar tillräckligt länge för att leka. Hm...Sedan kommer rara storasyster hem och ska packa för skolläger 2 nätter.

Varma kramar till er alla
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nu har det kommit en liten Nancy-bebis! :heart:

Lani Elektra född idag vid tvåtiden, ca tre kg tung.

Tjoho och grattis! \:D/ :D

Vad modig du är Susanne*! :shock: :thumbsup: Det trollas nog fram nåt bra ur det där gissar jag.
"I never promised you a rosegarden".
Underbart roligt! :lol:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag är så stolt så jag kan spricka. Vet ni vad? Den lilla flickan som föddes idag, Lani Elektra, är min guddotter :heart:. Det är första gången någon frågar mig om jag vill vara gudmor, och jösses vad hedrad jag är.

Vi pratade om det, jag och sambon. Mamma, det kan liksom vem som helst bli. Men gudmor blir man bara om någon tycker att man är lämplig. Har gått på nålar hela dagen, väntat på sms, skickat sms, försökt ringa till en avstängd mobiltelefon, undrat och oroat mig och varit pirrig och glad. Jag har också pratat med Nancy, som lät sådär skönt trött och matt och glad och lättad som man känner sig på bb. :D Hon hälsar att hon kunde se sina knän bakom svullnaden igen.

Heja Susanne*!! Jag lägger också min karriär (vilken karriär?) åt sidan och satsar nytt i vår! Då börjar jag plugga till sjuksköterska, efter att ha funderat på psykologutbildningen massor. Men sjuksköterska blir det, bra lön, vem vill ha det liksom? :lol:

Och mina vänner, vet ni vad som ÄNTLIGEN ljuder i köket? Ljudet av en tvättmaskin, inkopplad idag! :cool:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad fint Jenny! Jag förstår känslan. Det är ju verkligen en ära!
Jag vill också byta jobb jag är skitless, verkligen. Jannika, vad säger stjärnorna? :wink: Det var visst en måsteförändring i korten ju...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gör ett snabbt inhopp. Fantastiska Nancy har fått en tös till, vilken lycka. Grattis även till gudmor JennyH, det är stort.

Jag ska också byta bana, Father A har deklarerat att han gärna är hemma om jag bara ser till att tjäna lite mer pengar än vad jag gör på mitt nuvarande jobb. Är dessutom gräsligt trött på mitt jobb, eller kanske inte jobbet i sig utan mer arbetsgivarna som är ganska speciella milt sagt.

Så vad ska jag nu göra då? Utbildad barnsköterska men vill inte tillbaka till något barnsjukhus, statsvetare som läst nationalekonomi men utan lust att arbeta i huvudstaden där de mest intressanta jobben finns, djursjukvårdare arbetar jag som idag och det har jag ingen lust att fortsätta med. Har läst personaladministration på universitetet men bara en grundkurs så det är ju inte så mycket att hurra för. Men det som intresserar mig är att arbeta med organisation och personal. Så ja tack, ett sånt jobb tar jag gärna. Hm, var hittar jag det då?

Söka jobb har jag aldrig gjort :oops: , mina jobb har jag fått genom tur, typ varit på rätt plats vid rätt tidpunkt, kontakter och vadslagning. Undrar om det kommer funka den här gången också?

Än så länge är jag föräldrarledig, börjar jobba den 1 dec och ska så göra i 6 mån medans Father A är hemma men sen vill han ju fortsätta vara hemma. Helst skulle jag ju vilja hitta ett nytt jobb innan den 1 dec så det brinner lite i knutarna. Måste nog börja engagera mig misstänker jag.

Så nu tassar jag ut igen, dags att gå och lägga mig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

Susanne* skrev:När vi sedan kom på något sött (tack vare hjälp från forumet) och gick till vår lilla guldsmed så hade han redan skickat in dem.
Såklart!
Är det nån som har nåt fint kärlekscitat att dela med sig av?
Jag tror jag avstår från ditt förstnämnda, Susanne.. :wink:

Grattis Nancy till ännu en dotter och Grattis Jenny till att bli Gudmor!

Apropå Gudmor och Gudfar, så har vi blivit det några gånger. Första gången så var min sambo så lycklig så. För nu kunde han börja ha kritstrecksrandig kostym och prata med hes röst.. :roll:
Varför finns det inga såna där häftiga Gudmödrar? Som sitter i toppen av ett maffiasyndikat? Det är en film Hollywood missat att göra!

Spännande med banbyten, flera stycken dessutom!
Men är inte det typiskt föräldraledighet? Då hinner man tänka över vad man egentligen vill göra!

Jag är också dålig på hur man söker jobb. De verkar mest bara ramla in, och det är det som gör livet så spännande! Plötsligt befinner man sig i en situation som man inte hade en aning om för ett år sen!

SusanD, du kan jobba på arbetsförmedlingen! Där hade du kunnat få fart på grejerna!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och hå vad ni skriver :D :!:

Och jag håller med blomman - vad många det är som funderar på att byta inriktning på jobb! Kul!
Jag vet ju själv inte vad jag ska bli när jag blir stor :roll: men vill gärna läsa; endera fortsätta min väldigt avsvalnade lärarurbildning eller så börja läsa på socionomlinjen... Eller så få tag i ett väldigt roligt och stimulerande jobb :lol: ! Jag har ett år på mig, sen måste jag ta tag i det hela på allvar.

Igår kom vi hem från vår Finlandskryssning, gud så härligt vi haft det! Tänk vad roligt det var att äta i lugn och ro, få prata till punkt, dricka rödvin och goa drinkar, sova mitt på dan, flanera i Helsinki, dricka en latte, köpa en kofta, gå på marknad, spela enarmad bandit och VINNA!, och så sköta tandborstning grundligt :lol: :wink: - det var en underbar resa! Nu är batterierna fulladdade, och även om kroppen inte riktigt är i fas med själen, så är jag nöjd :wink: .
Vi har bestämt att ge oss en sån här resa lite oftare än vart sjätte år...

Fast idag är det lite trist ändå, Filip har precis gett sig iväg med Alice till sjukhuset, för hältan vill inte ge med sig. Läkaren ringde igår och ville se henne, och det är jag glad för! Så just nu är det bara jag och Frida hemma, och vi väntar på att de ska ringa och berätta hur det går. Hade tänkt följa med, men det är ju trots allt elva mil enkel resa, och för Fridas skull är det bättre att vara hemma. Det finns ju roligare ställen än sjukhus :roll: ...

Här hos oss är himlen öppen och det bara VRÄKER ner, så våran morronprommis får vänta lite.

Kram på er alla, och ett extra grattis till Jenny som förärats rollen som Gudmor!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Ja, det låter som om ni måste åka liiite oftare Mia. Nu när det blev så lyckat dessutom. Hoppas det är OK med lilla ben-fröken. :heart:

Milo sitter i mitt knä med öronproppar i och frågar med jättehög röst:
-Hör du mig mamma? JAG hör mig, hör du mig? Hör du mig?

Eftersom han har öronproppar i så måste han fråga flera gånger, haha! :lol: Humor.

Grattis Jenny! :D

Shit SusanD vad du har hunnit med! Jag är iofs inte förvånad med ditt tempo på allt annat. :lol: Jag tror det dimper ner nåt roligt snart som du bara inte har tänkt på än. :idea:

Puss Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag gillar Milo skarpt :lol: Min typ av humor :heart:

Åh vad härligt med en liten Lani :heart:. Och stort grattis JennyH :heart:. Det är verkligen en ära. Och ljuvligt att följa dem genom livet. Har en 9-årig guddotter som jag har riktigt god kontakt med, men sämre är det med min 6-åriga juvel som bor i England. Det har inte blivit många Englandsbesök sista åren, så numer kallar hon mig Fairy Godmother eftersom hon inte minns hur jag ser ut och bara får paket och brev neddimpandes då och då :cry: . Härligt för er att vara så nära varann :heart:

Framtida yrkesplaner var det gott om. Att Susanne* kommer passa som handen i handsken i sin nya roll, tvivlar jag inte på. Och att SusanD är en fena på allt vad organisation heter går ju heller inte att ta miste på. Och JennyH, du verkar NÄSTAN ha bestämt dig :lol: . Liiiite veligare tycks du och jag vara Mia :lol: Jag SKA söka till bibliotekarie, men finge man önska sig en bättre lämpad kropp hade jag hellre blivit trädgårdsmästare. Och inte vill den önskan riktigt släppa taget om knoppen ändå. Inte är det lätt inte. Och ska jag nu skaffa mig ännu en utbildning - och i den här åldern - så får jag ju se till att den räcker några år utan att jag tröttnar och vill byta igen.

Blomman och Elle: Grattis till er båda, på era stora dagar :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev: Milo sitter i mitt knä med öronproppar i och frågar med jättehög röst:
-Hör du mig mamma? JAG hör mig, hör du mig? Hör du mig?
Påminner mig om en flygtur med Felix när han var runt fyra, tror jag. Plötsligt börjar han prata med HÖG röst.
Jag säger :Oj, vilken hög röst du har, kan du prata lite tystare tror du?
Felix: Men mamma, vilken låg röst du har!! Och vilken låg röst jag har!! (med mycket hög röst!)
Jag: Det är nog för att du har fått lock för öronen.
Felix: *tar sig på öronen* Neeej, jag har inga lock! :roll: :wink:

Jag har varit på gymmet idag! Det var nästan ett år sen, innan jag blev så sjuk med lymfkörteln och ledvärken och allt det där..
Åh, vad skönt det var! Underbart, men min rygg och bröstmusklerna var under all kritik!

Hoppas Alice ben ger med sig, Mia!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

SusanD skrev:Är dessutom gräsligt trött på mitt jobb, eller kanske inte jobbet i sig utan mer arbetsgivarna som är ganska speciella milt sagt.
Beror de på att de har anställd dig fast ;) ? Och vad för typ av jobb skulle du kunna tänka dig, eller snarare vilken arbetsgivare skulle du kunna tänka dig vara anställd hos?
Vi hakar på arbetsförmedlings-tänket, men tror mer på bemanningsföretag, så att du inte behöver vara på samma ställe för länge... 8)

Och med dina utbildningar och erfarenhet borde det ju finnas några jobb runt om i Skåne, kan man tycka. :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"