1års schema ?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Liamsmamma

1års schema ?!

Inlägg av Liamsmamma »

Hmm Jag funderar verkligen över hur schemat bör se ut numera! Liam har slutat sova under fm vilan men blir i stället så trött.. hans annars glada humör trytar ofta runt 10.20 för att sedan få en liten kick av lunchen vid 10.30-11. Det har slutat med att jag fått lägga honom redan vid 11.30 många dar..( tidigare lades han 12.30)
Vi har alltid följt schemat punkt å pricka men allt vändes upp å ner då fm lurarna började falla bort och för ca 2v sen har jag aldrig sett han tröttare han sov alla lurar, hela natten å helst ännu mer....????

Sen slutade han sova fm igen och bara ca 1timme mitt idagen. så runt 12.30-13.00 så var han hel vaken.. till följd av att han var riktigt ledsen runt tre.
Jag testade allt men till slut la ja han helt sonika i sin säng å= Tystnad.
Där vilade han å lekte lite ca 15min å ville sedan glatt upp igen... :roll: detta hände flera ggr den veckan..

En dag gick det knappt hålla han vaken så han somnade 10.00 å sov ca 30 min å middagsluren inföll ungefär 13.20-14.20 å sedan sov han sin natt oxå

Nu känner man sig som vilsen å hur ska han då känna!!
visst har det ju funkat rätt bra ändå han sover sina nätter å så men problemet är väl mest att hans humör inte längre håller... det är ju även lite svårt om man måste ha barnvakt då jag inte riktigt längre kan ge klara besked! Allt handlar ju om.. om han inte ha sovit så blir han kanske trött redan...bla bla

:?: Hur tidigt kan / bör lunchen ligga egentligen ?
:?: Ska jag skippa luren på fm helt å hellre låta han sova 2 tim mitt idagen eller??
Tyvärr måste han kanske på dagis här i höst å hur sover dem där då må tro
Ja frågorna är många å jag är mycket tacksam över lite råd! Snacka om att ha hamnat på villovägar

Hans dag är 7-19
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Finns ju flera sätt att lägga schemat på, men det låter ju som det är dags att dra ner till en lur. Många gör det vid 1 års ålder. Vi ger Emil lunch 10.30 och sen sover han 11-12.30. Vill han så får han sova ända till 13.

Borde ju funka även med tiderna på dagis, de flesta barn sover väl en stund mitt på dagen?

Kram från Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Hej emma, tack för svar..
Jag har funderat på en lur jag med.. men sedan han skippade sovningen på fm så somnar han som sagt tidigare på dagen till följd av att han kan vara rejält grinig å klängig mest hela em.. Kan ju vara en blandning av allt möjligt.
Kanske rentutav blir han lite orolig av att rutinerna inte sitter...
Det har ju funkat så bra sedan vi införde schema å så.. man blir väl lite bortskämd å känner verkligen inte igen den griniga liam han är en riktig gla skit annars.

Ser att du väntar smått i okt! Emil hinner alltså bli 1år och 5mån
Vi väntar oxå å lilleman hinner bli 1år5mån han med.. spännande att ha barnen tätt.. ska bli en underbar utmaning
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! 11.30 är ju inte så tidigt för första luren tänker jag om han går upp kl 7.

Grattis till lillasyskonet i magen, ja det är otroligt spännande!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej, :D
vi har bara en lur till Hannes men han behöver en liten vilopaus på fm, vid ca 9:30. En liten tur i vagnen och ibland bilen om det faller sig så brukar räcka, sen finns det energi igen. Det går inte att stanna inne och tro att han ska vara glad och pigg!
Lunch har vi sen vid 11 och middagssömn mellan 12 och 13:30 eller om han vill till 14. Han sover sen natt mellan 19-7.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Sedan sist så har vi gjort lite förändringar..
VI plockade bort fm luren å allt krångel å skrik som då varit knuten till denna lur försvann förstås.
Men visst har jag en trött liten kamrat med mycke ögongnugg fram till lunchen. Ser dock att tiden för fm luren börjar suddas ut så saktiligen

Han är så himla trött så vid 12 händer det tom att han går till sängen å visar att han vill klättra in. Lång luren går utan problem han somnar nog inom nästan 5 min å eftersom han varit så trött så har jag låtit honom sova 2 tim (12-14) Första dagarna var han på sådant bra humör ända fram till kvällsläggningen.
Nu har det hänt att han blivit på dåligt humör då man väckt honom.. precis som om han skulle vilja sova hur länge som helst. Igår var verkligen en sådan dag hela em var förstörd :roll:
Å det största problemet har blivit att den för tidiga morgonen hängt med ( det var så det hela började )imorse vaknade han redan 05.50 å bara kunde inte somna om...(19-7) Han har dessutom börjat bli så arg då något går emot honom. Han gråter så ilsket å verkar ha stora problem med att komma till ro igen.. är det något som dem går igenom nu tro?
Han somnar nu nästan direkt på kvällen oxå, å som följd verkar han vakna tidigt... förr låg han ju vaken iaf ca en halvtimma på kvällen men kanske snarare pga av att han var övertrött pga krånglande lurar.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra? :?:
Jag hittar inte vars problemet sitter. Kan allt det här bero på att vi slarvat med att använda kl i sommar? Vi har väckt honom på nästan samma tid ändå
+- 10min?
Kan 2 tim luren vara för lång? å andra sidan så somnar han ju utan problem..

Vore mycket tacksam för vägledande tips för så här ska han ju inte behöva må..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Liamsmamma!

Jag skulle ha kortat dagvilan till 1½ timme, och ge honom nåt att äta direkt när han vaknar. En av mina flickor hade uruselt humör när hon vaknade från dagluren, och räddningen var att sitta i soffan och få i sig nåt så att blodsockret steg. Lite nyponsoppa, en banan, en smörgås eller liknande.
Och så följa schemat med klockan som hjälp, så tror jag nog ni är på banan snart igen!
Kan det vara så att han precis lärt sig gå? Jag tycker att barnen ofta är lite gnälligare under den här perioden, räddningen brukar heta rutiner, utevistelse och social delaktighet blandat med stora portioner skratt :D :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

När du väl säger det så.... :shock: ett tag vid 9mån (tror jag det va) så va liam alltid lite si eller så när han vaknade. Jag började med att ge honom välling som mellanmål direkt efter vilan och det funkade ju utmärkt.. hade totalt glömt bort det!!! :roll: Det där tynade väl som sakta bort då han ibland inte alls ville ha nån mellis vid den tiden, men å 2a sidan så somnar han ju tidigare på dagen nu.
De är nog det som kanske fattas honom då han vaknar ska absolut pröva!!
:thumbsup:
Ska även ta ditt råd å korta luren å se om inte det kan räta upp det hela.
tack för råden! :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppas det här löser fnurrorna nu :thumbsup: !

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

nu ska jag väl inte måla f-n på vägen men alltså det går verkligen utförs...
Måste bara få skriva av mig.
Igår var vi ute 1timma fram till lunch och efter en grymt grinig måltid
somnade Liam på skötbordet (efter lunch) som klubbad pga den tidiga morgonen (han somnar ALDRIG på det viset) han fick sova i bilen på väg till stugan. Han sov 1 1/2timmma.
Hela em spenderade vi ute i stugan. För allra 1a gången vägrade han mellisen i sten men höll glatt ut till middagen kl16 även den åt vi utomhus
Vi kom hem å han åt lite även med oss, senare bad ,lek och välling inga konstigheter. Han ville själv i säng å somnade inom 10min.

Som jag tidigare skrivit så har han börjat ha tidiga morgonar men i övrigt brukar natten vara helt lugn. Men inte inatt han vaknade först kl01 så himla ledsen, jag va in och bäddade om honom å han somnade om (tänkte att han drömt)
sedan vaknade han vid 03 ledsen igen å han låter verkligen ledsen , jag va in strök honom lugnande å ramsade ut. kl04.50 dags igen nu är det en rejält yrvaken mamma.. byte en blöja så full så full.. ju mer han grinar ju snuvigare blir han då vi alla har en förkylning..han somnade om
05.40 vaknar han igen då började jag verkligen bli oroad vad är det på gång egentligen .. såhär har det inte varit sedan tiden före kuren ju.
Jag gav honom alvedon.. funderar om det är ngr övertänder på gång då huden ser så himla stäckt ut nu på sistonde..
Liam har reflux i urinvägarna å detta uppdagades när han blev rejält sjuk i våras han har därför stående penc. men kan dock bli sjuk så man har väl en varg där oxå...
Efter med. och lite betryggande strykningar över ryggen tystnade det ännu en gång.. Jag tänkte att nnu sover han nog som en stock men 06.10= tidig morgon med rejält skrik denna gång snarare irriterad så vid 06.45 anv jag kl. å marginalkvarten å väntade mig en trött grinig älskling men han har varit på lysande humör..??
Såg trötthets tecken nu före åtta så jag la självsäkert ned honom för att vila å det tystnade direkt. Ger honom en 20 nu så kör vi resten av dagen som vanligt ihopp om att allt ska räta upp sig.

Men som sagt dessa förbaskade vargarna! så fort osäkerheten kommer så slinkar vargen in å förbi.. :cry:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker absolut inte alls att du ska oroa dig!
Små barn vaknar ibland, det kan bero på att de är sjuka, de drömmer, de fryser osv osv, precis som det är för oss vuxna.
Dra inte för stora växlar av det här, utan gör som du skriver på slutet - ge honom en styrkelur nu på 20 minuter och sen tutar och kör ni precis som du planerat!
Jag har också haft barn som somnat i mattallriken, påskötbordet, i famnen, i bilen, och mina barn vaknar de också ibland på natten utan nån speciell anledning - det du ska ta med dig och tänka på är att en gång är ingen gång, men två gånger är en dålig vana!
Så vaknar han, du kollar att det inte är nåt akut, så låter du ramsan sköta jobbet efter den kollen. Annars förvirrar du Liam och inbillar han att han behöver ditt sällskap och din tröst för att sova, och det vill vi ju inte att han ska tro :wink: :!:

Tror du att det är tänderna som spökar, så ge honom en alvedonsupp ikväll innan läggningen, för att hålla dina egna vargar på plats!

Tyvärr känner jag inte alls till det du skriver om reflux i urinvägarna, betyder det att han kissar mycket?
Isåfall tycker jag du ska gå in och byta en blöja när det är lugnt, i mökt och tyst rum, utan att säga ett pip, för då blir det bytt när du styr över det och inte när han behöver gråta sig till det!

Så se framåt nu, en sömnfnurra är inget att gräva ner sig för, och hoppas ni får en fin dag!

Kram Mia
Liamsmamma

SKRIIIK!!

Inlägg av Liamsmamma »

en ny fundering har dykt upp . Liam har de sista kanske 3v. helt plötsligt börjat skrika.. Det började med att han liksom upptäckte att han kunde skrika till å då lätt det ju rejält högt.. men nu så skriker han oxå då något går emot honom tex om en leksak välter å är svår att få upp igen. han tvär skriker också om han inte får som han vill osv.. försöker mest bara inte låtsas om att han skriker men visst börjar det ta då han tex skriker till inne på affären för att han vill ur vagnen eller nått :oops: Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här på ett bra sätt.

Han skriker oftast bara till 1-3ggr och slutar rätt snabbt men hur ska jag göra?
*inte bry mig *hyscha honom * säga nej elr fy ? Känner mig lite rådvill
Jag vill ju inte att han ska lära sig att om man skriker så får man som man vill det blir ju helt ohållbart i längden.

Kom ärna med nå kloka råd :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

En sådan här liten uttrycker sig med de resurser man har, tills man lär honom andra kommunikationsvägar :D . Uttrycka sig måste man ju få, men man kan behöva bli visad HUR det där uttryckandet bäst tar sig uttryck. Att bli hyschad eller fyad för att man vill få något sagt skulle man ju inte själv vilja och inte skulle man lära sig något vidare på det heller, om man tänker efter. Man skriker av olika anledningar, och det kan ju vara bra att tänka på när det gäller hur man vill bemöta det, tycker jag.

Ibland skriker man för att höra sin egen röst och för att man KAN - och har kommit på att det låter kul. Det kan man ju bjussa på, tycker jag. Och själv skojskrika i lite olika tongångar. "Så här kan MIN röst låta". Det går över, det där testandet och är inget att bry sig så mycket om.

Frustrationsskrik är en annan sak, då är paktande alldeles enastående. Dela hans elände. Om det kan du läsa under klistrade favoriter (Gå i pakt).

Skriker man för att få uppmärksamhet, för att få hjälp med något eller så, så kan man åter visa på andra sätt att få uppmärksamhet. Hjälp honom att kommunicera på annat vis. "Ta mig i handen och VISA mig vad du vill, så följer jag med dig", t.ex. Eller vinka åt mig eller vad som nu funkar bra för er. Fler tips finns i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15352

Hoppas det gav dig lite konkreta uppslag.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Nu va man här igen... :wink: Min lilla älskling går verkligen igenom nya "faser" i livet.
Sedan vintertids ändringen är morgonen verkligen åt skogen han vaknar upptill 1 1/2 timme före väckning å skriker iregel för fulla lungor(argt)- tystnar en stund å sen börjas det igen... :?
De morgonar han inte har väckts av något el. vaknat självmant så har han sovit till kl ringt så problemet ligger väl i att klara av att somna om igen.
Vet inte riktigt hur jag ska tampas med det hela.. ramsar jag så tystnar han en kort stund men är sedan på G igen.. har försökt lugna honom i sängen genom att stryka el. bara ha en hand på honom å då e han minnsan lugn å tyst tills ja släpper!!! :D
Dessa dar blir så tunga för honom för då är han ju självklart trött..

Ska jag bara ramsa för att informera om att det fortf. är natt.. iof vore detta ex. kl3 på natten skulle jag inte göra något.. Funderar liksom om han räknat ut att det faktiskt börjar vara morgon då mamma uppvaktar honom!! :roll:
_____________________________________________________________________-
De sista dagarna har han dessutom börjat bli allt mer fysisk arg.. Tex om han inte fått göra som han vill kommer han snabbbt fram med en små arg blick å försöker liksom nypa en i låret men i samma sekund som han tar i så får han visst ågren och gör ett sorts mys gos ljud som han brukar göra å lägger sitt huvud mot benet..
Han verkar som förvirrad .. blir så arg och vill för en millisekund göra något som han uppenbarligen kanske inte alls vill (men måste)
Pappan har jobbat inatt å liam var på dörren å bankar så jag var dit med en rolig grej å plockad helt sonika upp honom å gick därifrån.. då blir han självklart arg å luggar mig helt plötsligt... :roll:

Hur ska man bemöta det här egentligen?? Med nypningen så har jag bara tittat lite förvånat på honom å sen inte gjort nån större grej av det.. Men tänk om han nu börjar luggas el. värre kanske börjar putta 2a barn och så.
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

puff..puff :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"