Vällingtips?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
AnnSofi

Vällingtips?

Inlägg av AnnSofi »

Hej,

Min lilla gudklimp Stella har nu blivit 9,5 mån men jag har fortfarande inte lykats få henne att ta välling. Vi började ganska tidigt med att ge ersättning som tilläg till amningen då jag inte hade tillräckligt med mjölk. Stella äter fortfarande ersättning 2 ggr / dag (en gång som mellis + nattslurken) men jag skulle hellre vilja ge henne välling. Jag har försökt flera gånger och även blandat välling med ersättning. Varje gång jag försöker äter hon max 50 ml och vägrar sen äta mer. Till frukost äter hon gröt och det tycker hon är väldigt gott men välling är tvärstopp. Visst skulle jag kunna ge henne gröt flera gånger per dag istället för ersättning men jag vill ju inte "trötta ut" gröten och dessutom är det ju så mysigt med flaskmål.

Är det någon som har haft samma problem som har några bra tips på hur man inför välling i ett läge som detta?

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi började med att blanda i väldigt lite välling, typ 1/4. Och när det accepterades så tog vi lite till, och lite till etc. Vad ger du för välling? Det kan ju vara värt att byta sort också!
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Tack TorpSara för ditt snabba svar!
Jag har prövat 2 olika sorters välling men jag tror att det var havrevälling båda två. Hittade något om risvälling här på forumet, så det kanske kan vara värt att pröva? Jag gissar att jag får pröva några vällingsorter till samt öka mängden långsamt.

Ett annat problem är att hon är van vid Dr Browns flaska. Där kommer vätskan väldigt långsamt ut. Blandar jag i välling/ersättnings i mix i denna flaska blir det nästan omöjligt att få ut något. Tar jag annan flaska med större hål tycker hon att det kommer för snabbt. Vad göra??

Har du någon erfarenhet av att det kan vara extra svårt med välling när barnet tidigt vant sig vid den söta ersättningen?

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej AnnSofi :D

Jag har använt Dr Brown till ersättning och Esska till välling. Till Esska-flaskan fick jag här på forumet tips om Mams anatomiska napp till fullkornsvälling. Tror det är strl 5.

Lucine har druckit ettårsvälling sedan hon var åtta månader... Kanske lite väl tidigt men hennes mage har tålt detta fint och dessutom tycker hon att den är mycket godare :!: När jag tänker efter var det först vid ettårsvällingen som min äldsta dotter Leia verkligen började uppskatta välling. Jag tycker att du skall prova :thumbsup:

Leia dricker för övrigt välling i flaska hon med men har en "vällingpip" istället för napp.

Lycka till önskar Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Glömde skriva att vi kör med Sempers välling. ds.
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Nancy och tack för ditt svar!

Vi har haft problem med uppkopplingen här så därför har det varit tyst ifrån mig i några dagar. Under tiden har jag blandat Sempers majsvälling 50 ml med ersättning 150 ml i flera dagar och det har gått bra :) . Jag har kunnat servera den i Dr Browns flaska eftersom majsvällingen inte är så tjock som fullkornsvällingen. Jag har prövat 8 mån fullkornsvälling tidigare utan framgång så jag tänkte att jag försöker med majsvälling innan jag går på 1 års vällingen. (Skall tillägga att jag försökte få tag på risvälling men lyckades inte).

Nu tänkte jag successivt öka på mängden välling och hoppas på att det funkar. Jag har därför införskaffat Mams anatomiska napp så att jag är beredd :wink: .

Jag återkommer med rapport om hur det går.

/AnnSofi
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej AnnSofi :D

Vill berätta att Semper tydligen tagit bort risvällingen ur sitt sortiment :evil:

Sen några praktiska tips som du säkert redan tänkt på men som jag skriver ändå :wink:

-kanske att Stella skulle föredra att hålla vällingflaskan på egen hand :?:
-vänta tills hon är så hungrig att nöden inte har någon lag... :?:

Bra jobbat med majsvällingen :thumbsup:

Nancy
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Nancy och tack för dina tips! :D Jag tar med mig dom inför kommande vecka när det är dags att öka på vällingmängden :wink: .

Återkommer med rapport.
/AnnSofi
Nancy

Inlägg av Nancy »

:thumbsup:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Har du köppt andra nappstorlekar till din Dr Brown?

Jag har gett lilleman fullkornsvälling (som för övrigt innehåller fruktjuice därför är den godare) ur denna flaska men köpte napp med större hål. Tog även bort "cylindern" ur flaskan, har bara "gummiploppen" kvar, vilket man bör ha (har testat att ta bort den med ](*,) )

Ur mättnads synpunkt är det ingen skillnad på 6 mån och 1 års vällingen, gick tillbaka till 6 mån välling när lilleman inte riktigt tålde fullkornet.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Nilam,

Nej, jag måste erkänna att jag inte visste att det fanns nappar med större hål till Dr Browns flaska. Jag tog för givet att det inte går att ge tjockare drycker såsom välling i den pga "gummiploppen och plastcylindern". Ibland kanske man är lite snabb att dra slutsatser... :oops:

Jag är nu uppe i en blandning av 75ml majsvälling och 125ml ersättning (skam den som ger sig) till kvällen och det går bra med Dr Brown i ordinarie utformning och Stella tar det. När jag ökar mängden välling igen ska jag definitivt pröva Browns med större hål och utan plaströr.

Tack för tipset!!

/AnnSofi
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"