Hur får jag min 8 månaders att sova på mage??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

TorpSara skrev:
dessa små får nämligen inte sova hur mycket som helst på sina lurar på dagis och dagmammor
Min erfarenhet stämmer inte överrens med det alls. De tre närmaste barnen i Edvards ålder går alla på olika dagis, och alla snittar 2 timmar per sovning, flera sover tom 2,5 rätt ofta. Edvard brukar väckas efter 2,5 eftersom vi tycker att det är lagom... :roll: Så, det beror nog mycket på dagiset/dagmamman.
Ja, när min dotter va mindre o sov på dagis så fick jag bestämma hur länge hon skulle sova så rättade dom sig efter det
Min 8 månaders vill inte sova om nätterna
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

Jag hittade inte min gamla tråd bara den som var nerlagd så jag vågade inte skriva i den, så då får jag väl göra en ny. Vi började kura vår son som aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv förra torsdagen. Första natten gick väl egentligen ganska bra eftersom han bara vaknade 2 gånger, men jag fick däremot buffa i en hel timma första gången han vaknade, andra gången han vaknade räckte det att jag buffade 15 min. Andra natten vaknade han oxå 2 gånger, första gången hade vaknade va vi tvungna att ta till buffning men det räckte med ca 15 min, andra gången han vaknade räckte solfjädern. Tredje natten så sov han hela natten vi var helt förvånade och överlyckliga. Fjärde natten vaknade han och höll på fram och tillba i en timma, då trodde jag det va kört o att detta inte funka på min son, men jag gjorde vad jag skulle och läste sedan här att ett bakslag är ganska vanligt speciellt på fjärde dygnet så jag lugnade mig lite och därefter sov han 3 hela nätter. Men nu har han "bråkat" i två nätter med 1 eller 2 uppvaknande på ca 30-45 minuter. Ska det vara så här??
Sedan till en annan sak. Tanken är att han ska vakna 07 på morgon (han somna 19:30 på kvällen) men han vaknar nästan alltid 06 och är klarvaken, det spelar inget roll hur mycket jag än försöker och vips så är klockan 07 och han är lika klarvaken, jag går upp med han och redan 07:30 är han super trött, finns det nåt att göra åt detta?

Nu hittade jag min gamla tråd, typiskt. Jag lägger in det här oxå så kanske någon stänger ner den andra tråden...

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att kurandet går så bra. Det är väldigt vanligt med ett par uppvak då och då så här i början. Man brukar få räkna med minst fyra veckor innan allt sitter, det här är en process som tar tid, olika lång beroende på föräldrarna och barnet. Så ha tålamod och ha målet för blicken så kommer ni snart dit. :wink:

Angående tidiga mornar så sök på det med sökfunktionen här på forum så kommer du få upp kanontips. :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

Tack :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

ilindstrom skrev:Vad roligt att kurandet går så bra. Det är väldigt vanligt med ett par uppvak då och då så här i början. Man brukar få räkna med minst fyra veckor innan allt sitter, det här är en process som tar tid, olika lång beroende på föräldrarna och barnet. Så ha tålamod och ha målet för blicken så kommer ni snart dit. :wink:

Angående tidiga mornar så sök på det med sökfunktionen här på forum så kommer du få upp kanontips. :thumbsup:

Ida
Hej igen!
Uch... nu börjar jag bli lite deprimerad o funderar på om det verkligen har hjälpt på min son. Första vecka (from tredje natten) så sov han ju hela nätterna men nu har han ju vaknat 1-3 gånger per natt och i natt var verkligen jobbig, det var värre än första kur dagen. Det tog sån tid innan han somnade om och sista gången jag var uppe höll jag på från 04-06:15 och jag fick ju ta till buffningen eftersom inget annat hjälpte. Hur länge ska man hålla på med ramsan?? Ska man ha den "för alltid" eller är det dax att sluta med den, för vi har nämligen märkt att när han är lugn och vi börjar ramsa o gå ut så vaknar han till o börjar gråta.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag ska försöka svara på lite på dina frågor.
Först och främst skulle jag uppmana till lite tålamod, hur fantastisk kuren än är så är det ingen trollformel :wink: . Som jag förstår det så har sonen aldrig sovit en hel natt innan och är dessutom kanske inne i 8 - månadersångesten? Dvs en orolig period runt 8 mån, när den säkraste sovare kan få för sig att krångla på nätterna. (tex min..) Men oavsett perioder, så är ju det viktigaste att ni, föräldrarna, vet vad ni gör och varför. Det är ju A-O. Den berömda Attityden.
Ska man ha den "för alltid" eller är det dax att sluta med den, för vi har nämligen märkt att när han är lugn och vi börjar ramsa o gå ut så vaknar han till o börjar gråta.
Ramsan hänger ju med länge, det var ju tex en mamma som hade ramsat sin 12-åring. Kanske var ett extremt exempel men ändå.
Men ramsan ska ju förmedla lugn och trygghet för barnet. Tycker ni att ramsan "tar", dvs har han tystnat på ramsan under något uppvak?
(förlåt om jag missat något i tråden). Tolkar jag dig rätt, om jag fattar det som att ni buffar lugn och sen går ut med ramsan vid läggningen?

Sen undrar jag lite mer om vad ni har gjort under uppvaken på nätterna? Det undrar jag eftersom det går snabbt att vänja barnen vid nya saker. Vilka verktyg har ni använt?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

Ramsan hänger ju med länge, det var ju tex en mamma som hade ramsat sin 12-åring. Kanske var ett extremt exempel men ändå.
Men ramsan ska ju förmedla lugn och trygghet för barnet. Tycker ni att ramsan "tar", dvs har han tystnat på ramsan under något uppvak?
(förlåt om jag missat något i tråden). Tolkar jag dig rätt, om jag fattar det som att ni buffar lugn och sen går ut med ramsan vid läggningen?

Sen undrar jag lite mer om vad ni har gjort under uppvaken på nätterna? Det undrar jag eftersom det går snabbt att vänja barnen vid nya saker. Vilka verktyg har ni använt?[/quote]

Ja, under nån enstaka gång har det räckt att ramsa in geonm dörrspringan, men det har nog bara hänt 1 eller 2 gånger. Oftast blir han så ledsen så inget annat än buffning hjälper. Så under hans uppvak på natten har vi då först försökt med att ramsa genom dörrspringa, har inte det hjälp har vi gått in och gjort solfjädern och ramsat ut och då sista utvägen har vi tagit till buffning och ramsa. Men oftast då vi buffat o han slappnat av o tystnat så vaknar han till så fort vi ramsar o blir ledsen igen. Det är precis som man stör honom med ramsan....
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

Det blev lite dumt ovanför såg jag. Jag skulle citera Cissii och svara men det ser ut saom jag skrivit allt *suck*... hoppas ni förstår :?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Nu har jag inte läst hela tråden men det låter som om ramsan inte satt sig ännu. Om han blir lugn och avslappnad av buffning och solfjädern så är det nu ddags att backa. Så här skulle jag göra vid läggningen:

Lägg kanonglad unge tillrätta i sängen och ramsa ut med en glad hurtig ramsa. Lyssna av, låt liten reagera. Hur låter han? Arg, sur och förbannad får man vara, det tar vi inget extra för. Går han ner eller skriker han upp sig? Om han blir tyst så bekräftar du om han blir mer upprörd så ramsar du högt och ljudligt, ända från magen. Du ska överrösta honom om det krävs så ramsar du 6, 8 eller 10 gånger. Avakta igen och lyssna av. Såhär håller du på tills han blir tyst och lugn då ger du bekräftelsen. Antagligen så protesterar han igen, låt honom reagera. När han tystnar igen så bekräftar du. Ge dig inte, du ska ha sista ordet. Det är superviktigt för det är så ramsan sätter sig. Ramsan ska vara detsamma som att somna. :wink:

Sedan gör du lika på natten. Gör såhär ett par nätter så kommer ramsan tas emot lika bar som buff och solfjäder.

Ida

www.sovgott.net
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

ilindstrom skrev:Hej!

Nu har jag inte läst hela tråden men det låter som om ramsan inte satt sig ännu. Om han blir lugn och avslappnad av buffning och solfjädern så är det nu ddags att backa. Så här skulle jag göra vid läggningen:

Lägg kanonglad unge tillrätta i sängen och ramsa ut med en glad hurtig ramsa. Lyssna av, låt liten reagera. Hur låter han? Arg, sur och förbannad får man vara, det tar vi inget extra för. Går han ner eller skriker han upp sig? Om han blir tyst så bekräftar du om han blir mer upprörd så ramsar du högt och ljudligt, ända från magen. Du ska överrösta honom om det krävs så ramsar du 6, 8 eller 10 gånger. Avakta igen och lyssna av. Såhär håller du på tills han blir tyst och lugn då ger du bekräftelsen. Antagligen så protesterar han igen, låt honom reagera. När han tystnar igen så bekräftar du. Ge dig inte, du ska ha sista ordet. Det är superviktigt för det är så ramsan sätter sig. Ramsan ska vara detsamma som att somna. :wink:

Sedan gör du lika på natten. Gör såhär ett par nätter så kommer ramsan tas emot lika bar som buff och solfjäder.

Tack för svaret! men ska jag inte gå in hur mycket han än gråter?? Ska jag bara ta ramsan genom dörren??

Ida
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack för svaret! men ska jag inte gå in hur mycket han än gråter?? Ska jag bara ta ramsan genom dörren??
Klart att du kan gå in, men då pratar vi K A T A S T R O F. Och inget annat. Grundtanken med SHN är ju att lära barnen att sova utan vårt kroppsliga bekydd, vilket du ju nu har bekräftat (och bekräftar) att han behöver. Så länge du springer in och buffar kommer han ju tro att det är vad han behöver för att somna om.
Lita på ramsan och att du kan förmedla lugn och trygghet till honom utan att han har dig hos sig.

Läs januarikrönikan. Och lär dig att backa.
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

En annan fråga. Min son sover drygt 2 tim per dag, uppdelat på 3 gånger. Vi har lagt det så eftersom han blir trött väldigt fort och oftast inte kan vara vaken alldeles för många timmar i sträck, han är uppe redan 06 på morgonen och går och lägger sig 19:30 så det måste nästan bli 3 gånger som han sover. Men jag undrar bara om det är okej enligt denna metoden att han sover 3 gånger eller spelar det ingen roll så länge han får sina timmar?? (han blir 9 månader nästa vecka)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Kring 9 månader brukar dom flesta gå ner på två lurar per dag, men om han inte sover alla sina timmar på natten förstår jag att han är trött på dagen, men nr dom börjar sova som folk om nätterna kommer du att märka att han inte alls behöver lika mycket sömn på dagarna.

Hur ser tilltänkt schema ut?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"