Maja 11 mån problem med dagsluren

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
m&m

Maja 11 mån problem med dagsluren

Inlägg av m&m »

Vår dotter Maja blev kurad då hon var 4 månader, en lätt kurning följd av god som med endast något undantag vid sjukdom. Nu har sommaren gått och hon har sovit som en stock trots att vi har varit mer eller mindre på resande fot i 6 veckor. hon har sovit dagslurar och nattsömnen på alla möjliga konstiga ställen (badkaret på hotellrummet bla.)

Men nu när hösten kom och allt lugnat ned sig börjar hon strula. Maja är nu drygt 11 mån. Vårt schema under sommaren såg ut som följer (maja 9-10mån)

19-07 Sova natt
9.15-9.35 Sova 20 min
12-12.30 sova 1.5 h

Hon sover som en stock på nätterna och har ibland sovit enda till 7.30 på mornarna under sommaren.

Nu när Maja är drygt 11 mån så när hon började strula med 1.5 timmarsluren mitt på dagen beslutade vi oss för att ta bort 20 minutaren. Men det enda som händer är att hon är jätte trött hela förmiddagen sen när hon väl får sova vaknar hon efter ca 1 timme och är tokledsen och ställer sig upp i sängen. Vi försöker verkligen att aktivera henne på dagarna är ute i princip hela förmiddagen (1-3 h) och även minst 1-2 timmar på em.

Det har nu gått ca 1 vecka sedan vi ändrade schemat så man tycker att det borde börja sätta sig. Är det någon som har någon idé på vad som kan vara fel??? För lång fm. för litesömn? Ar tacksam för alla idéer.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Vad härligt ni verkar ha haft det i sommar och vad bra allt funkat för er. :)

Jag tror att det kommer bli bra med en daglur men det kan ta lite mer än en vecka innan den sitter. Försök att kanske ta det lite lugnt ngn timme innan så hon inte blir övertrött men ändå ngt tillräckligt intressant så hon orkar hålla sig vaken :wink:

Jag tycker gott ni kan ha 2 timmar daglur. Hon verkar ju vara en liten tröttis så det kan ni gott bjuda henne på. Även om antalet sovtimmar blir detsamma som tidigare så är det annat med den sammanhängande. När ni märker att det kommer tidiga mornar eller att hon har svårt att somna på kvällen då kapar ni dagsömnen. Min dotter sov i 2 timmar rätt länge 8)

:arrow: Sova mellan 12-14. Då får hon 5 timmar vakentid både för-och eftermiddag.

:arrow: Strulet kanske då ger med sig själv. Kan vara att hon är lite övertrött.
Mörklägg gärna rummet lite även under dagen. Lättare att sova då :wink:
Pangramsa henne vid uppvaket efter en timme och gör sedan ngt annat förskräckligt viktigt, gärna ngt med slammerljud inblandat.

:arrow: Är det så att hon håller på att lära sig gå så kan de sova lite oroligt men det ger ju med sig när de knäckt nöten

:arrow: Använd dig av marginalkvarten och lägg en kvart innan när hon är så trött. Använd den även på morgonen så kan hon sova lite längre, men bara 15 minuter inte 30. :wink:

Vad tror du om detta?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
m&m

Inlägg av m&m »

Tackar så mycket för de goda råden!!

Precis som du trodde tränar hon ju för fullt på att gå själv, samtidigt som det pricis håller på att komma tänder så det kan väl vara en del i det hela.

Ska prova att mörklägga lite lagom även under dagen, sen är det väl bara att kämpa på. Förhoppningsvis är det som du säger att det kanske tar lite mer än en vecka att det nya schemat ska sätta sig.

Som sagt tusen tack!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
m&m

Inlägg av m&m »

Idag började dagen med att vi väckte Maja 5 över 7. Vi sysselsatte oss fram till 11 sen tog vi det lugn, åt mat och i säng klockan 12.
Rummet mörklades, dock inte kolsvart som på natten, bara persiennerna nere. Satt på radion i rummet bredvid Maja så att det inte skulle bli så tyst hemma (storebror på dagis). Hon somnar som en stock men kl 13.05 vaknade hon igen och var jätteledsen, pangramsade utan resultat, började dammsuga medans min man försökte tjuvlyssna mellan varven men hon blev bara argare och argare, tillslut gick jag in snabbt och lade ner henne och fick henne lugn med en solfjäder. Väl ute forsatte hon skrika, ramsade några gånger, hon blir tok arg och jätteledsen, solfjädrar igen efter ca 30 min, märker att hon börjar ge upp/lugna sig lite, längre mellan skriken och mindre arga, men nu har jag hållt på i ca 40 min, sen blir hon tyst och är det i max tio minuter då hon börjar gny igen, bestämmer mig för att plocka upp henne medans hon är lugn, nu är klockan 2.

Ingen bra dag, men hon somnade ju om iallafall. Vi börjar trp att hon har glömt bort vad denna metod gick ut på eftersom hon under de senaste 3-4 månaderna i princip aldrig har vaknat så att vi har behövt ramsa henne. Enda gången hon hör ramsan är när vi lägger henne sen har ju hon somnat nöjt och inte vaknat förens vi har väckt henne. Det känns om att hon undrar vad F*sen vi håller på med. Men om det är så så borde hon ju precis som i början av kuren fatta efter ett par dagar.

Vi nöter på, snart vänder det!"!
Karin

Måns 060210
Maja 070908
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Karin!

Som du själv skriver så är det bara att nöta på.

Jag tycker du ska ge henne en pamgramsa precis när du hör henne. Hjälper inte den går du snabbt in och lägger tillrätta sen får hon sköta sig själv.

För mkt ramsande under dagluren brukar mest reta upp småfolk :evil:
så det bästa är att de för sköta sitt efter tillrättaläggandet :wink:

Funkar inte detta så går vi vidare därifrån men du får ge det några dagar/en vecka.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
m&m

Inlägg av m&m »

Tack så mycket för att du hjälper oss och följer upp det du skriver!!!

Det verkar som att det går åt rätt håll för oss.

Igår vaknade Maja efter ca 45 min pangramsade och hon blev arg, började varva upp men somnade snabbt om igen.
Vaknade sen igen efter bara 10 minuter men då tror jag att det berodde på att jag drog i en knakig dörr just utanför hennes rum, då hade hon däremot svårare att somna om tog kanske tio minuter men hon blev aldrig särskilt arg, hon var mest bara lite allmänt missnöjd, det lät inte heller som att hon ställde sig upp. (Ibland skulle man vilja ha ett tjuvkikarhål in i rummet).
Men efter detta sov hon som en stock, fick väcka henne efter två timmar, skönt!!

Idag somnade hon kvart i tolv. snart har det gårr 1,5 timme utan ett ljud, vaknar hon nu så plockar jag upp henne annars får hon sova två timmar, tror attt hon behöver det!!! Man går dock lite på helspänn och vill inte göra något som förändrar ljudnivån drastiskt i huset förens vi har fått ordning på sovandet igen...

Men nu ahr det ju gått en och en halv vecka sen vi ändrade schemat så det kanske börjar sätta sig, det verkar iallafall som att hon är mindre trött på fm. idag kunde jag till och med åka bil med henne i 15 min utan att hon somnade, jippie!!
Karin

Måns 060210
Maja 070908
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt att höra :D

Att hon är arg gör ingenting det är ledsna barn vi inte vill ha. Lite förbannad får man lov att bli när hela ens liv ställs på ända, -va ska det vara såhär nu :wink:

Vill bara påminna dig om att inte vara försiktig med ljud när hon ska sova. Kör du på som vanligt med dammsugare och musik på. Risken finns annars att ni hamnar i kan-inte-sova-om-det-inte-är-tyst träsket, och det vill vi inte :shock:

Jag har alltid dörren på glänt under insomning men stänger den alltid när hon väl somnat.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
m&m

Inlägg av m&m »

Nej, usch det går åt pipsvängen... Idag vaknade hon efter en halvtimme arg, ledsen, kan inte somna om ....

Vi försöker att ha ljud i huset, men faran är när jag och Maja är ensamma hemma att det blir tyst långa stunder (jag gillar tystand) sen n är man väl kommer på att man ska göra något som lever om i huset vaknar hon eller att man efter et tags sovande börjar prata i telefon, det är förödande. Allt går bättre när hela familjen är hemma och lever om och pratar.

Försöker som du skrev förrut att begränsa ramsandet under dagen, men det känns ibland som lite 5-minutersmetod då,svår gränsdragning...

Men som jag sagt tidigare, det är bara att kämpa på!!
Karin

Måns 060210
Maja 070908
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej m&m!
m&m skrev:Försöker som du skrev förrut att begränsa ramsandet under dagen, men det känns ibland som lite 5-minutersmetod då,svår gränsdragning...
Nej, jag tycker inte man kan likna det vid 5mm, inte ett barn som är kurat och anammat ramsan! Om du lägger ett kurat barn, ramsar dig ut och barnet väljer att skrika och för liv, så har du gett besked med ramsan "du ska sova, jag håller vakt" men med 5mm så lägger du alltid barnet utan att ge några besked alls! Inga svar på frågorna!

Och om Maja väljer att vakna efter 30 minuter, du ger ett ramsbesked om att hon ska fortsätta sova, och hon väljer att vara vaken, så har du inte lämnat henne övergiven; hon vet att ramsan betyder sova!
Vi kan inte sova åt barnen, vi kan bara ge dem de bästa förutsättningar att själva göra det :wink: :!:

Jag håller med Susanne - det viktigaste vad gäller ljuden, är att det är ljud i huset när hon somnar, så hon inte somnar till tystnad! Kanske har du en radio eller tv:n nära som du kan ha på? Och OM hon vaknar av ljud, så förtsätt då med det ljud som väckte henne så att du inte tystar ner, för det kan oroa henne ("vad händer nu då, varför blev det tyst?") Ljud är oftast väldigt lugnande!

Använder du dig av väckarklocka? Det kan vara bra även dagtid, så det är ett tips!

Ha målet för ögonen nu, och känn dig alldeles säker på det du gör!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tänkte bara på en sak, du skrev att hon kanske glömt bort ramsan? Vi ramsar fortfarande varje gång vi lägger så att han inte ska glömma bort den. Nu använder ni ju ramsan en del, men sedan när detta trassel lagt sig kanske det är en god idé att fortsätta ramsa vid varje läggning just för att hålla den vid liv.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
m&m

Inlägg av m&m »

TAck Miar, det låter ju sunt som du säger, Maja vet ju faktiskt att ramsa betyder sova, men det verkar just nu som att någonting stör henne alldeles ohyggligt just nu!
Vi försöker ha ljud i huset, har faktisk plockat upp en radio som står och går utanför hennes rum nu när det har strulat som mest. Tror nog egentligen att avsaknad av ljud är det stora problemet. Hela familjen har ju varit ledig i 8 veckor och nu har storebror börjat på dagis och jag ock min man börjat jobba lite smått så de dagar Måns är på dagis är det ju väldigt tyst.

Ska prova med väckarklocka även på dagen , vi kör med det på morgonen så det är kanske inte så dum idé att införa det även på dagen.

Svar till Emma80
Vi har ramsat Maja vid lägning hela tiden, men hon har u i princip aldrig strulat så att vi har behövt använda ramsan desto mer för "omsomning" mer än i början av kuren. Senaste månaderna har hon ju sovit som en stock och alltid blivit väckt trots marginalkvartar åt alla håll och kanter ibland. Det var därför vi trodde att hon glömt bort själva kurandet.

Tack ännu en gång till alla!!
Karin

Måns 060210
Maja 070908
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Nu har det gått några dagar och jag är lite nyfiken på hur ni har det :wink: :!:

Berätta gärna om du har lust!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
m&m

Inlägg av m&m »

Hej!!

Det går sådär, har haft 1 dag som Maja har sovit utan att vakna, men annars så har hon vaknat minst ett par gånger varje dagslur. Men den stora skillnaden mot för i början av krånglet är att hon faktiskt kan somna om ganska omgående, ibland har hon bara vaknat och skrikit till och sen somnat om.
Vi har slutat att "pangramsa" henne då det visat sig att hon faktiskt kan somna om utan ramsan, verkar mest som att hon blir arg och tycker att vi stör när vi ramsar.

Sen har Maja även blivit lite förkyld och tät i näsan så på något konstigt sätt accepterar man då att hon sover lite halvdåligt. Hon har även vaknat och gråtit ett par gånger på natten under tiden hon varit förkyld, men då somnat om av sig själv. Hon är fortfarande lite snorig så vi hoppas och tror på att det kommer att räta till sig bara hon blir helt kurant.

En annan sak som vi reflekterade över i morse är att hon nästan alltid skriker när hon vaknar nu för tiden. Under sommaren när hon sov så gott var hon alltid glad när hon vaknade och låg länge och pratade för sig själv, nu gråter hon alltid så fort hon vaknar. Likadant vid sänggående, blir först glad men sen när man går gråter hon lite för att tystna när man ramsat klart. Tidigare blev hon bara glad när vi la henne i sängen och sa inte ett ljud när vi gick ut och ramsade.
Det är som att allt har blivit lite knas med sängen som tidigare var en plats som hon älskade!
Karin

Måns 060210
Maja 070908
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Som du själv skriver så är det säkert förkylningen som spökar. Hon somnar ju om själv efter varje uppvak så ngt mer kan ni inte göra.
Tycker ni är jätteduktiga som låter henne vara ifred när hon nu verkar vilja det. :D

Om ni tycker att hon är mkt täppt på natten kan ni henne renässansdroppar, det är koksaltlösning, efter att ni snytit ut rejält. Kan oxå rekommendera "näsfrida" som är en slang som man suger ut snoret med. Den var vi beroende av i perioder :roll: Ni kan oxå höja huvudändan på henne säng. Lägg ngn bok under benen det brukar räcka.

Att hon skriker när hon vaknar kan ju bero på att ni kanske slarvar med skrattet till gonattet. :shock: Det är lätt att man blir lite slarvig med det när man börja tycka att det inte behövs. :? Försök få henne att garva åtminstone hela 10 minuter ngn gång strax innan läggning. Även skratt inför dagvilan kan göra susen mot skrikiga uppvak. Och gärna många ggr under dan oxå.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "