Flylady

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Hege

Flylady

Inlägg av Hege »

Jag förstod inte riktigt helt vad det var hon menade med sine "Hallelujah-moments", men efter själv att ha suckad ett litet hallelujah härom veckan, så vet jag nu. :D :D :D

Antakelig är det som att hitta hit till AW-sidan? Visst är det lite hallelujah?? :wink:

Jag hittade en website där det stod: "Are you living in chaos? Can't Have Anyone Over-Syndrome?"Och det var jag ju tvungen erkänna att jag gjorde. Om än lite skamset. :oops:

Sen läste jag på, jag läste till ögat blev stort och vått, och kännde som jag kännde då jag hittade AW : Detta är något för mig! :!: :!: :!:

Och det är det, Flylady är en egen städ-coach på nätet. :D

En som fattar hur svårt jag har att städa/organisera. En som säger till mig (på trevligt sätt) vad jag ska göra, hur jag ska göra det, hur länge jag ska göra det och (viktigast) låter mig veta när jag är klar. Och dessutom i doser man kan leva med.

Jeg började som sagt förra veckan, jag har följt något som heter "Baby-steps", och det funkar! Jag känner att jag är i kontroll, att hemmet börjar se ut som det borde, och inte som det gjorde.

Jag är överlycklig över detta, jag känner mig nu som en Flylady och undrar ju givetvis om det finns andra Flyladies därute? Kanske även några av forumisterna här?

Jag lägger vid länken, ifall jag har lyckades få någon annan intresserad.

www.flylady.net

Kram, Hege
Jannika

Inlägg av Jannika »

Haha! :lol:

Hege, jag fattar INGENTING men är glad över att du verkar nöjd.

Puss! Jannika
Hege

Inlägg av Hege »

He-he, Jannika, de överlyckliga talar ofta över sig, eller hur?? :D

AW hjalp mig ta kontroll över hur man fostrar lyckliga barn, nu har jag hittat något som ska hjälpa mig återta kontrollen över hus och hem!

Jag är hur lycklig som helst. :D :!:

(Hoppas bara att det funkar mer än en vecka nu... Det var lite därför jag tänkte söka andra som gör detta...) :wink:

Kram!
annica72

Inlägg av annica72 »

Ser intressant ut och helt rätt för mig och huset som gud glömde!! :lol:

Jag läser mer ikväll och hoppar nog på tåget!
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
LinneaOchOliver

Inlägg av LinneaOchOliver »

FlyLady är suveränt! Tyvärr blir det för många mail för min del så de flesta hamnar i papperskorgen men principerna är underbara.

- en zon i huset per vecka (sovrum, vardagsrum, kök, hall,..osv). Visst, det blir inte perfekt överallt samtidigt men det blir i gengäld inte ingrott nånstans. Grundstäda hela huset en gång i veckan men detaljstäda ett rum i taget.

- korta pass på 15 min. Sätt en timer och kör igång! Man hinner mycket på 15 minuter och alla har 15 ynka minuter att lägga på en dag.

- hjälp att bygga upp rutiner. Och visst vet vi att rutiner fungerar? :) Man börjar med små, små steg och bygger upp efter hand.

- m.m

Jag kan tipsa om Skrubba också: http://skrubba.egetforum.se/forum/. Det är ett FlyLady inspirerat städforum.
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
inger
Kontakt:

Oj

Inlägg av inger »

Det finns en lösning för allt.
Jag är imponerad.
Skulle behöva en fly lady på alla områden som rör mig själv nu inte bara städning.

Få se om jag hoppar på detta.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Cyan

Inlägg av Cyan »

Kul att du fått en Halleluja-upplevelse!
Själv får jag ingen sån av den sidan. Mitt problem är att jag vet exakt vad jag borde göra för att få ordning på hemmet, men jag har sjukt dåligt med diciplin. Inser ju hur otroligt mycket enklare det skulle vara att göra ett 15 min-ryck och plocka upp varje kväll istället för att vänta tills det är sånt kaos att jag inte står ut :shock: och då vara tvungen till ett tvåtimmarsryck... Maken är inte ett dugg bättre, men inte så mycket sämre heller 8) .
När jag blir hemmamamma igen får jag väl se till att schemalägga städningen tillsammans med tvååringen medan nya skräpet sover eller nåt...
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Hege

Inlägg av Hege »

Cyan - jag kanske också har problem med självdiciplinen. Eller kanske är det största problemet är att jag ibland behöver arbetsledning. När jag hittade sidan förstod jag ju att här var hjälpen när det kommer til just arbetsledningen. När någon säger vad jag ska göra, då går det lättare. Därav min halleluja. :D

Sen blev jag biten, som golfarna säger. Så nu är det rätt städat i hela mitt kök på kvallen, det är inte bara dishon som är sjajnat.

Så nu hoppas jag bara att det varar, att jag klarar av att hålla det så.

Och tack för skrubba-länken!! Där satt jag några timmar och sög in info och tips! (Jag kanske håller på att bli sjuk?? Eller tranformeras till amerikansk hemmafru, som blir lycklig av städat hem...?) :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jannika skrev:Haha! :lol:

Hege, jag fattar INGENTING men är glad över att du verkar nöjd.

Puss! Jannika
Jag förstår inte heller. Vad går sidan ut på...? Är det städtips...?

8-[

Nyfiken..

/Fjällmor
Hege

Inlägg av Hege »

Jag ska försöka förklara i "inte så över-entusiastiska hallelujor"... :lol:

FlyLady är en hjälp (för de oorganiserade av oss) till att sakta, men säkert införa rutiner i det dagliga städet. Små rutiner, som när de blir gjort varje dag, gör en himmelvid skillnad från den kaotiska tillvaron man tidigare levde under.

Lite som SHN är det, med verktyg och rutinbeskrivningar, som måste följas om det ska ha den önskada effekten.

Men i motsetning till SHN-kuren, som pang-införs iloppet av några nätter, så blir man inte en FlyLady över natten. Man är en FlyBaby rätt länge, som går med små Babysteg. Detta gör man för att man inte ska slita sig ut på en gång, och sen hata hela konseptet.

Första rutinen som införs är: "Shine your sink!", som betyder att man ska rengöra sin diskho. Grundigt!!

Sen ska man göra det varje kväll. Fast efter att ha rengjort den grundig första gång, verkligen skrubbat den, så behöver man inte göra det mer. För nu skal man "shine sin sink" varje kväll, och då hinner den ju inte bli så där ingrodd. Det räcker mycket väl att torka av den. Om den är tom, märk väl.

Sen går det flera dagar innan nästa rutin införs, sån att "shine your sink" verkligen sitter.

Det blir mycket mer trevligt att gå upp på morgonen när man har en tom och glänsande diskho, mitt morgonhumör har stigit många hack.

Sen kommer fler rutiner, uppdelning av huset i soner, rensing i röran några minuter i taget, just den biten är min favorit: Man ska ställa äggklockan på önskat antal minuter, sen rensa så snabbt man klarar och när det ringer är man ferdig. Som sagt, min favorit, för tidigare har jag aldrig vetat när jag är ferdig. När är man egentligen ferdig med husarbete?
Det är bra och logiskt uppbyggd, och jag kan se att husarbetet kommer att flyta på när jag kommer några flera veckor in i FlyLady-konseptet.

Jag läste på på hemsidan, det är rätt mycket info där, och på samma sätt som både med AW och Doman, så fattade jag galoppen snabbt. Och såg att det var både smart, och just något för mig.

Rutinerna gör jag morgon oc kväll, men nu när jag vet vad de är, så förbereder jag under eftermiddagen/tidig kväll, så det bara är siste finishen innan jag går och lägger mig. Och det går mycket smidigare än jag någon gång hade trodd att husarbete skulle vara.

Nu önskar jag bara att jag hade hittat ett så här konsept för flera år sedan.

Kram, Hege
Hege

Inlägg av Hege »

Jag ska försöka förklara i "inte så över-entusiastiska hallelujor"... :lol:

FlyLady är en hjälp (för de oorganiserade av oss) till att sakta, men säkert införa rutiner i det dagliga städet. Små rutiner, som när de blir gjort varje dag, gör en himmelvid skillnad från den kaotiska tillvaron man tidigare levde under.

Lite som SHN är det, med verktyg och rutinbeskrivningar, som måste följas om det ska ha den önskada effekten.

Men i motsetning till SHN-kuren, som pang-införs iloppet av några nätter, så blir man inte en FlyLady över natten. Man är en FlyBaby rätt länge, som går med små Babysteg. Detta gör man för att man inte ska slita sig ut på en gång, och sen hata hela konseptet.

Första rutinen som införs är: "Shine your sink!", som betyder att man ska rengöra sin diskho. Grundigt!!

Sen ska man göra det varje kväll. Fast efter att ha rengjort den grundig första gång, verkligen skrubbat den, så behöver man inte göra det mer. För nu skal man "shine sin sink" varje kväll, och då hinner den ju inte bli så där ingrodd. Det räcker mycket väl att torka av den. Om den är tom, märk väl.

Sen går det flera dagar innan nästa rutin införs, sån att "shine your sink" verkligen sitter.

Det blir mycket mer trevligt att gå upp på morgonen när man har en tom och glänsande diskho, mitt morgonhumör har stigit många hack.

Sen kommer fler rutiner, uppdelning av huset i soner, rensing i röran några minuter i taget, just den biten är min favorit: Man ska ställa äggklockan på önskat antal minuter, sen rensa så snabbt man klarar och när det ringer är man ferdig. Som sagt, min favorit, för tidigare har jag aldrig vetat när jag är ferdig. När är man egentligen ferdig med husarbete?
Det är bra och logiskt uppbyggd, och jag kan se att husarbetet kommer att flyta på när jag kommer några flera veckor in i FlyLady-konseptet.

Jag läste på på hemsidan, det är rätt mycket info där, och på samma sätt som både med AW och Doman, så fattade jag galoppen snabbt. Och såg att det var både smart, och just något för mig.

Rutinerna gör jag morgon oc kväll, men nu när jag vet vad de är, så förbereder jag under eftermiddagen/tidig kväll, så det bara är siste finishen innan jag går och lägger mig. Och det går mycket smidigare än jag någon gång hade trodd att husarbete skulle vara.

Nu önskar jag bara att jag hade hittat ett så här konsept för flera år sedan.

Kram, Hege
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hege skrev:Jag ska försöka förklara i "inte så över-entusiastiska hallelujor"... :lol:
Jag är ju en sucker för dina hallelujor iofs :wink: :lol:

:heart:

Tack för förtydligandet :!:
Det låter intressant för oss som är många hemma, ofta båda vuxna :roll:

Längtanskram! :heart:
/Fjällmor
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag, som är en rutin- och ordningsmänniska, med speciell förkärlek för listor ;) hittade Fly Lady för ungefär två år sedan. Jag hade visserligen inget kaos då (heller) med fann en hel del matnyttigt att ta del av :D Nu när jag jobbar följer jag inte FL "slaviskt", men brukar kolla vilken zon som gäller för veckan, och försöka göra något "extra" i den zonen 15 minuter/dag. Och som du säger Hege att komma upp till ett rent och undanplockat kök är en bra start på dagen ;) Och att plocka fram morgondagens kläder kvällen innan tycker jag är kanon!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Alltså... Jag tyckte det verkade så bra så jag satte fart och gjorde ren diskhon i torsdagskväll... Den sken som sola i Karlstá. Dag två skulle jag på morgonen se till att klä mig prydligt inifrån och ut (om jag förstod saken rätt) och hålla hon skinande... Det gick jättebra. Dag TRE... Jag orkade inte ur sängen och drog på mig gårdagspaltorna utan att duscha fram mot lunch och hon... den ska vi inte prata om!

Två dagar fixade jag babystepsen... Är jag ett hopplöst fall? Ska jag försöka igen?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Hege

Inlägg av Hege »

K-ina, det där med att klä sig prydligt - jag vet inte... Jag tar på vanliga kläder, gärna dom jag hade i går. Jag ser det mer som om att om man tar på sina kläder direkt, fixar hår och ansikte, så behöver man inte ta sig tid till det iallafall mitt under frukostens morgonrusning.

Men det där med skorna! Jag upptäckte att när jag tog skor på, skor med snören, sko som sitter fast på foten, så var det som om kroppen kännde att den var på jobb. Och på jobb är det ju inte att tänka på att man inte orkar.... Så jag orkade mer på morgonen. Psykologiskt trick, jodå, men det bjuder jag på. :wink:

Så jag tar på skor, men det är bara mina gamla, rengjorde gympadojjor.

K-ina, inte ge dig så lätt! Kan vi inte göra detta tillsammans? Peppa lite? Kanske det även är någon annan som vill vara nybörjare med oss?? Vi kan göra som Sussi, inte följa helt slaviskt, men göra det som känns rätt för oss?

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"