Jag ska försöka förklara i "inte så över-entusiastiska hallelujor"...
FlyLady är en hjälp (för de oorganiserade av oss) till att sakta, men säkert införa rutiner i det dagliga städet. Små rutiner, som när de blir gjort varje dag, gör en himmelvid skillnad från den kaotiska tillvaron man tidigare levde under.
Lite som SHN är det, med verktyg och rutinbeskrivningar, som måste följas om det ska ha den önskada effekten.
Men i motsetning till SHN-kuren, som pang-införs iloppet av några nätter, så blir man inte en FlyLady över natten. Man är en FlyBaby rätt länge, som går med små Babysteg. Detta gör man för att man inte ska slita sig ut på en gång, och sen hata hela konseptet.
Första rutinen som införs är: "Shine your sink!", som betyder att man ska rengöra sin diskho. Grundigt!!
Sen ska man göra det varje kväll. Fast efter att ha rengjort den grundig första gång, verkligen skrubbat den, så behöver man inte göra
det mer. För nu skal man "shine sin sink" varje kväll, och då hinner den ju inte bli så där ingrodd. Det räcker mycket väl att torka av den. Om den är tom, märk väl.
Sen går det flera dagar innan nästa rutin införs, sån att "shine your sink" verkligen sitter.
Det blir mycket mer trevligt att gå upp på morgonen när man har en tom och glänsande diskho, mitt morgonhumör har stigit många hack.
Sen kommer fler rutiner, uppdelning av huset i soner, rensing i röran några minuter i taget, just den biten är min favorit: Man ska ställa äggklockan på önskat antal minuter, sen rensa så snabbt man klarar och när det ringer är man ferdig. Som sagt, min favorit, för tidigare har jag aldrig vetat när jag är ferdig. När är man egentligen ferdig med husarbete?
Det är bra och logiskt uppbyggd, och jag kan se att husarbetet kommer att flyta på när jag kommer några flera veckor in i FlyLady-konseptet.
Jag läste på på hemsidan, det är rätt mycket info där, och på samma sätt som både med AW och Doman, så fattade jag galoppen snabbt. Och såg att det var både smart, och just något för mig.
Rutinerna gör jag morgon oc kväll, men nu när jag vet vad de är, så förbereder jag under eftermiddagen/tidig kväll, så det bara är siste finishen innan jag går och lägger mig. Och det går mycket smidigare än jag någon gång hade trodd att husarbete skulle vara.
Nu önskar jag bara att jag hade hittat ett så här konsept för flera år sedan.
Kram, Hege