syskon, galenskap, hjälp!

Samtalsforum med barnen i fokus
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ursäkta att jag kommer här och kapar tråden :oops: Men jag måste bara fråga. Satt och läste bb igår, det jag känner att jag inte har svaret på är hur jag ska hantera situationen OM slaget eller sparken eller vad det kan vara redan är ett faktum?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Lingontuva skrev:Ursäkta att jag kommer här och kapar tråden :oops: Men jag måste bara fråga. Satt och läste bb igår, det jag känner att jag inte har svaret på är hur jag ska hantera situationen OM slaget eller sparken eller vad det kan vara redan är ett faktum?
Vid första gången (just den stunden) VISAR du HUR man gör. "Oj då! Så HÄR gör man, man klappar fiiiint! Ååh, så bra. Så skönt!" Fortsätter beteendet så kan du vid första tillfället på dagen varna, säga att "Nej, men oj då, nu glömde du visst." Visa igen, och samtidigt berätta att slå/sparka får man inte göra, bara på bollen. Inte på någon annan. Fortsätter det ändå, så får man gå och sparka på kuddar/bollar för sig själv tills man är färdig med det och kan vara med bland folk igen. Förvisning alltså. Och nogsam uppföljning av dig. Är det senare på dagen, skulle jag ge varning och påminnelse om hur man gör vid första incidenten. Och sedan förvisa. Men också förebygga, genom att vara med som en hök och fånga händer och fötter innan de kom dit och, som Päivi, säga "Och här sitter lillasyskonet och väntar på en kram. En sådan bra tur att du kom just då!" eller något åt det hållet. Hoppas det blev klarare så.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Mycket! Nu ska här ändras beteende :lol: Tack Ewa :heart: du är en klippa!
Ewa

Inlägg av Ewa »

:oops: :heart: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
m&m

Inlägg av m&m »

Hej!

Jag läser och skrattar mina barn är precis osm dina, kul att se att det är fler som har det som en själv där hemma.

Jag ska genast visa min man detta sen ska vi köra igång och följa alla goda och kloka tips och råd som finns på denna sida!!

TACK!!
Karin

Måns 060210
Maja 070908
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

( mitt amen skulle självklart komma efter päivis mail)

Måste bara säga att jag blev glad :oops: när jag läste era mail! alltid sååå skönt att veta att man inte är ensam om att storebror står på lillasysters rygg, kör över cykeln över hennes fot, sätter sig på hennes rygg, biter henne i fingret, kastar hennes leksaker åt tjotaheiti bara för att han kan inte för att han själv vill ha dem. (hon ka ndessutom inte krypa än, så då är det extra skoj att slänga bort saker).

Ska bar auppdatera och berätta hur det går!

Vi berömmer stup i kvarten fortfarande, vi vill följa Pävis råd och göra detta minst en vecka till. Vi berömmer verkligen hela tiden, så fort det finns en tillstymmelse till möjlighet så tar vi den - Jaaaa vad fint att du visste att man skulle köra bredvid syster och inte på henne! Åh vad snällt att du tänkte dela med dig av vindruvorna (i början så tyckte jag inet alls det funkade, det där med att säga att han tänkte göra något som han inte alls tänkte göra, han svarade bara - nää, jag tänker INTE ge lillasyster vindruvr! men nu, så vet jag att jag ska ta det precis innan han hunnit tänka att han inte ska ge henne dem, och DÅ funkar det! då får hon alltid vindruvorna.

Vi är på honom som hökar, fortfarande så är han på henne om vi slappat ett tag och inte varit alerta, men det känns som det blir färre gånger, i alla fall ås gör han lfer spontana snälla saker än förr.

jag tror verkligen att detta kommer att funka.

förtroende försöker jag ge honom minst en gång om dagen, i form av att passa syster när jag bara måste göra något annat. et varar bara några sekunder, men det erkar räcka.

Sammansvetsa funkar också bra, allra bäst för syster som blir så oerhört glad när hon får göra samma sak som bror. bror har också så smått börjat be om att syster ska få vara med, -mamma jag blir faktiskt arg på dig om syster inte får trolldeg hon också! sa bror till mig idag. :shock: -"oj oj, jamen du har så rätt, det är väl klart att syster ska ha trolldeg! Vad bra att du har full koll på vad syster vill, jag visste inte att hon ville, men det visste du!" storebror blev mycket stolt. - "ja det visste jag".

avleda kör vi med speciellt på kvällarna när frekvensen på galenskapen blir tätare, och jag inser att det är detta som ska finnas kvar när berömmet måste avta.

Kanske är det så att man till och från måste ta till en hel drös med berömmelse om man kommer på avvägar, men med sammansvetsningen och avledningen och förtroendet så tror jag vi är på rätt väg i alla fall.

snälla ni andra! skrive gärna era upplevelser, det hjälpte verkligen att läsa era små inlägg ovan!
3 fina...2005, 2007, 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åååh jag blir helt varm och sitter här och ler när ja läser ditt inlägg! Trodde jag hade något klokt att lägga till men det behövs ju inte. :D Mamma S kan själv. 8)

Applåder och visslingar:

=D> =D> =D> (busvisslar) =D> =D> =D>
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

tack kära mentor :oops: :oops:
Gäst

Inlägg av Gäst »

JO! :D NU kom jag på en grej!

Om du orkar och vill - och vill se en ÄNNU större effekt :o - så kan du göra den här övningen på kvällen innan du går och lägger dig:

:idea: Skriv upp tre bra saker som sonen har gjort idag. Mena det. :wink:

:idea: Skriv upp tre saker som du är tacksam över när det gäller hur dagen har varit med barnen. Känn känslan - då drar du till dig FLEEER såna händelser! :shock: :D

Inga långa haranger - men det är väl värt fokusskiftet. Ju mer DU fokuserar på det som redan är bra, desto mer sänder DU ut den signalen till allmänheten, och desto mer lockar DU till dig FLER händelser som är bra, och desto tacksammare blir DU, och desto starkare blir din sändande signal, och desto mer trevligheter kommer till dig...

Ja. 8) Du fattar. :D

"The better it gets, the better it gets" som de säger i min nya favvobok "Ask and it is given" av Esther Hicks. :wink:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Älskar ditt förslag till övning, det ska jag absolut göra!!

En annan fråga, i sammanhanget, vad gör man då åt 11 månaders tjejens illskrik när något inte går hennes väg (mat/bror/leksak/kastrull you name it) det är ett falsettvrål utan dess likhet bland nu levande varelser.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mamma S skrev: det är ett falsettvrål utan dess likhet bland nu levande varelser.
:lol: Tänk La Scala, Maria Callas - Turandot. 8) En primadonna har inte fått sin vilja fram. Orkestern i orkesterdiket HUKAR sig... :shock:

Vad gör man?

Avleder...

Nollar... (= ger plats. Folk får reagera. Sedan kommer de själva på trevligare saker att sysselsätta sig med.)

Ger En Paus. :shock: Folk orkar inte riktigt med sig själva i alla lägen :roll: då kan det vara bra med en äppelbit att gnaga på eller en vagnpromenad eller vadsom helst som just ger en PAUS. :wink: Att bli lyft upp och ner på mitt i det tråkiga, att bli vält omkull i en stor vuxensäng och pussad på magen på... :P Något som byter ut hennes tråkiga vibbar till andra, mer roliga sådana. 8)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Här kommer en liten rapport efter bara en halv dag. Vilken skillnad!!!! Mammafjärrkontrollen är helt ur funktion och det har funkat hur bra som helst :D Han har varit på g mot lillebror och jag har sagt ungefär "men ååååå så snäll du är som ska krama lillebror, han ville ju det", eller "oj vad snäll du är som ska ge saken till lillebror", och visst han ser lite förvånad ut och så är det som att han kommer på att "just ja, det var ju det jag skulle göra" och så gör han det :lol: Har haft många anledningar till beröm och ungen blir såååå stolt! Vi har jobbat på ordentligt idag, stora städdagen inför helgen!

Nu sover båda två, S på soffan efter lite bolibompa och J i vagnen....på mage...utan larm.... det har gått jättebra innan men då larmet gått två nätter i rad nu så är jag lätt nervös och kollar hans andning hela tiden.... (helt OT)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här tråden är ju världens vibartionslyftare! :D

Här kommer jag hem efter att ha - för första gången i mitt liiiiv - undervisat små pluttiga tvåor :shock: i musik (Nä, deras näsaor når INTE till bordskanten... 8) ) och så kommer en Lingontuva med världens smaskikataste rapport. :P

Mums. 8) Mera, tack. :lol:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Gött Lingontuva! Våra barn kommer vara som förbytta efter denna "kur"!

idag har varit en alldeles underbar dag. Storebror har varit så snäll och det har inte funnits en enda anledning till att inte berömma, snarare tvärtom, snällheten har inte vetat gränser. Lillsyster har falsettat en del, men det har storebror rådit bot på, - här får du en leksak syster! har han sagt t.ex.

Mamma myser.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mamma skall fortsätta mysa, tycker jag. 8) Då får hon precis exakt mera av det hon nu beställer.

Är champanjen tillräckligt avskyld :?:

:-({|=
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"