Hej!
Det här inlägget innehåller väldigt mycket sömn, men hittade ingen annan lämplig plats för det. Hoppas att det är OK!
Vi kurade vår dotter när hon var fyra månader och hon har sedan dess sovit, i stort sett, hela nätter. Nu har vi dock lite problem med hur vi ska anpassa mat- och sovschemat till att hon bli äldre. Hon är nu 8 månader och äter och sover som följer:
Vaknar kl 8 efter att ha legat sedan kl 20. Dricker 220 ml välling.
Somnar vid 9.30 och sover till 11. Då äter hon en portion gröt.
Sover igen mellan 13-14. Äter mat och efterätt vid 15.
Sover 16-17. Äter en portion gröt vid 19. Dricker drygt en halv flaska välling strax innan 20 och somnar sedan gott.
Det här schemat har vi följt ett ganska bra tag, bortsett från att hon lurat vid lite andra tider på em. Hon sover alltså 15,5 timmar per dygn, varav 12 av dem är på natten. Läser i Barnaboken att hon vid denna ålder ska sova en timme mindre per dygn än vad hon nu gör, och ytterligare en timme mindre om någon månad. Jag måste alltså korta ned lurandet på dagarna, men jag vet inte hur! Känns drastiskt nog att ta bort en timme nu, och snart ska ytterligare en timme bort! Kanske kan göra som så att hon får sova en halvtimme kortare på fm och en halvtimme kortare på em (dvs 9.30-10.30 och 16-16.30 alt 16.30-17)? Eller är det bättre att bara korta ned fm-luren, flytta fram middags-luren och skippa em-luren? Hon är som oftast väldigt grinig på em och gnuggar sig i ögonen, så därför känns det lite "läskigt". Eller är hon så bara för att jag låter henne sova för mycket? Saken är den att hon har ett par uppvak varje natt - eller hon vaknar som oftast inte, utan "kinkar" mest i sömnen - men hon somnar 9 av 10 gånger om efter bara någon minut, så länge vi buffar.
Nu ska vi också ta bort ett grötmål och införa middag. Funderar på vilket utav målen jag ska ta bort, och om jag ev ska införa yoghurt som mellanmål - allt för att hon ska fortsätta sova bra. Känns lite fel att lära henne att äta middag kl 19, strax innan hon ska sova. Och om jag ska ändra alla sovtider, innebär ju det att jag också måste ändra mattiderna. Hur gör ni? Hur ser era mat- och sovscheman ut?
Nu blev det här långt, och säkert lite rörigt - men jag hoppas så att någon utav er har lite goda råd!
Tack på förhand!
Mat & sömn för en 8-månadersbebis
-
spindelkvinnan
Hej
!
Så här ser schemat ut för min åttamånaders tjej:
7:00 220ml välling
8:30 gröt och smörgås
9:00-9:20 tupplur
12:00 lunch-vanlig mat
12:30-14:00 Tupplur
14:30 mellanmål, ofta yoghurt och frukt
(16:00-16:20 Tupplur. Tyvärr är det som förgjort att få Lovisa att sova här...)
17:30 Middag-vanlig mat.
18:30 välling-det hon orkar vilket varierar från 220 till 100 ml...
19:00 Godnatt.
Tanken är att när hon blir äldre helt ta bort förmiddags och eftermiddagsluren (den senare har Lovisa själv visat att hon inte tycker att hon behöver).
Lovisa har uppvaknanden mellan 5 o 6 ganska ofta. Jag kör just nu en femdagars minikur av detta, jag går upp och "pangramsar" henne o hon somnar faktiskt om av det..
Hoppas du kan ha nån nytta av att veta hur vi gör.
ha det fint!
Stina
Så här ser schemat ut för min åttamånaders tjej:
7:00 220ml välling
8:30 gröt och smörgås
9:00-9:20 tupplur
12:00 lunch-vanlig mat
12:30-14:00 Tupplur
14:30 mellanmål, ofta yoghurt och frukt
(16:00-16:20 Tupplur. Tyvärr är det som förgjort att få Lovisa att sova här...)
17:30 Middag-vanlig mat.
18:30 välling-det hon orkar vilket varierar från 220 till 100 ml...
19:00 Godnatt.
Tanken är att när hon blir äldre helt ta bort förmiddags och eftermiddagsluren (den senare har Lovisa själv visat att hon inte tycker att hon behöver).
Lovisa har uppvaknanden mellan 5 o 6 ganska ofta. Jag kör just nu en femdagars minikur av detta, jag går upp och "pangramsar" henne o hon somnar faktiskt om av det..
Hoppas du kan ha nån nytta av att veta hur vi gör.
ha det fint!
Stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
-
TorpSara
Hej och varmt välkommen hit!
Man MÅSTE ju inte ta bort sömn, sover de gott så finns det ingen anledning att ändra.
Lite funderingar: Vaknar hon naturligt efter 60 minuter? Det är ett sk onaturligt sömnpass, få barn har dem i sig. Det kan vara ett av skälen till att hon blir trött, att hon aldrig får sova "klart".
Nattuppvak kan bero på mycket dagsömn, men detta låter ju inte som egentliga uppvak. Däremot blir det ju det om ni springer in och stör... ni ska ju inte buffa längre på natten, det skulle ni ha slutat med för fyra månader sedan.
Ramsar ni inte alls?
Om maten
Det är MYCKET välling och gröt.
Bättre med en riktig lunch vid 11, mellis (gröt tex) vid 15 och middagsmat 18. Det är tider hon kan ha långt upp i skolåldern. Välling till morgon och till kvällen som nu.
HÄR finns schemaförslag, lägg till tid om hon är en tröttmössa. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303
Man MÅSTE ju inte ta bort sömn, sover de gott så finns det ingen anledning att ändra.
Lite funderingar: Vaknar hon naturligt efter 60 minuter? Det är ett sk onaturligt sömnpass, få barn har dem i sig. Det kan vara ett av skälen till att hon blir trött, att hon aldrig får sova "klart".
Nattuppvak kan bero på mycket dagsömn, men detta låter ju inte som egentliga uppvak. Däremot blir det ju det om ni springer in och stör... ni ska ju inte buffa längre på natten, det skulle ni ha slutat med för fyra månader sedan.
Om maten
Det är MYCKET välling och gröt.
Bättre med en riktig lunch vid 11, mellis (gröt tex) vid 15 och middagsmat 18. Det är tider hon kan ha långt upp i skolåldern. Välling till morgon och till kvällen som nu.
HÄR finns schemaförslag, lägg till tid om hon är en tröttmössa. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303
Nej, ofta vaknar hon faktiskt efter 45-50 min, men brukar ligga kvar och "babbla" till jag plockar upp henne. Vaknar hon inte då, går jag in och väcker henne när det gått 1 timme. Jag har faktiskt läst det här om naturliga uppvak, fattar inte alls hur jag har missat det när jag planerat hennes sovrutiner!
Går vi inte in till henne (sover i eget rum) när hon kinkar på natten, vaknar hon. Ofta handlar det om att hon bökar efter nappen, vilket jag glömde att ta med förut. Ibland illvrålar hon i sömnen.
Det här med napp har jag funderat mycket på. Hon tog inte napp de första månaderna, utan vi "lärde" henne att ta napp, helt idiotiskt egentligen. Anledningen till att vi gjorde det var att vi så innerligt ville att hon skulle sova mer än vad hon gjorde, och många gav oss rådet att kämpa på med nappen. Hon sov nämligen bara ungefär 2 timmar per dygn, fram till hon var drygt 3 månader. Jag vill att hon slutar med napp, men jag är livrädd för att det skall omkullkasta sömnen.
Och nej, vi ramsar inte. Jag läste på alldeles för litet om kuren innan vi drog igång den, vi var förlamade av trötthet här hemma och ville bara få det gjort. Jag upplevde det som att ramsan inte tog, efter fem nätter, och buffade i stället. Och där är vi nu. Ska vi kanske börja om med kuren utan napp och med ramsa?
En sak till: Vi lägger henne vid 20, men hon somnar aldrig då, utan ligger och babblar en stund och somnar sedan av sig själv. Det är väl inga problem?
Har suttit med penna och papper nu ett tag, och spånat på ett schema - hon sover ju nu 1,5 timme på fm - ska vi kanske flytta den luren till middagstid och ta en 45-minutare på fm i stället?
Tack för all hjälp och ett varmt välkomnande!
Går vi inte in till henne (sover i eget rum) när hon kinkar på natten, vaknar hon. Ofta handlar det om att hon bökar efter nappen, vilket jag glömde att ta med förut. Ibland illvrålar hon i sömnen.
Det här med napp har jag funderat mycket på. Hon tog inte napp de första månaderna, utan vi "lärde" henne att ta napp, helt idiotiskt egentligen. Anledningen till att vi gjorde det var att vi så innerligt ville att hon skulle sova mer än vad hon gjorde, och många gav oss rådet att kämpa på med nappen. Hon sov nämligen bara ungefär 2 timmar per dygn, fram till hon var drygt 3 månader. Jag vill att hon slutar med napp, men jag är livrädd för att det skall omkullkasta sömnen.
Och nej, vi ramsar inte. Jag läste på alldeles för litet om kuren innan vi drog igång den, vi var förlamade av trötthet här hemma och ville bara få det gjort. Jag upplevde det som att ramsan inte tog, efter fem nätter, och buffade i stället. Och där är vi nu. Ska vi kanske börja om med kuren utan napp och med ramsa?
En sak till: Vi lägger henne vid 20, men hon somnar aldrig då, utan ligger och babblar en stund och somnar sedan av sig själv. Det är väl inga problem?
Har suttit med penna och papper nu ett tag, och spånat på ett schema - hon sover ju nu 1,5 timme på fm - ska vi kanske flytta den luren till middagstid och ta en 45-minutare på fm i stället?
Tack för all hjälp och ett varmt välkomnande!
-
kattklo
Hej!
Nu får du bäst hjälp på Späda och små eller på kurbarn under ett- om ni vill kura om i stor stil vill säga.
Jag tror "bara" ni behöver införa några fler verktyg än buffen och ta bort nappen med Attityd. Den glömmer hon på ett par dagar om ni vet vad ni gör! Och kan besvara hennes frågor.
Och TVÅ TIMMAR per dygn! Är det sant??? Vad gjorde hon resterande 22 timmar?
Förstår att ni var desperata och i jämförelse så är ni strax i mål.
Att hon ligger och babblar ett tag är ju bara trevligt höll jag på att säga. Hennes ensak. Men se till att ha becksvart i rummet.
Det är klassiskt ja, och skönt, att ha den längra vilan mitt på dan och en kortare på fm. Sen känner jag pluttar som har haft TRE sovpass om dan upp till ett års ålder. Så visst kan det variera, hur pömsiga di är, ongarna.
Jag erbjöd en em-lur eller iaf en vila i en gående vagn fram över åttamånadersångesten. Det behövde K.
KRAM
Nu får du bäst hjälp på Späda och små eller på kurbarn under ett- om ni vill kura om i stor stil vill säga.
Jag tror "bara" ni behöver införa några fler verktyg än buffen och ta bort nappen med Attityd. Den glömmer hon på ett par dagar om ni vet vad ni gör! Och kan besvara hennes frågor.
Och TVÅ TIMMAR per dygn! Är det sant??? Vad gjorde hon resterande 22 timmar?
Förstår att ni var desperata och i jämförelse så är ni strax i mål.
Att hon ligger och babblar ett tag är ju bara trevligt höll jag på att säga. Hennes ensak. Men se till att ha becksvart i rummet.
Det är klassiskt ja, och skönt, att ha den längra vilan mitt på dan och en kortare på fm. Sen känner jag pluttar som har haft TRE sovpass om dan upp till ett års ålder. Så visst kan det variera, hur pömsiga di är, ongarna.
Jag erbjöd en em-lur eller iaf en vila i en gående vagn fram över åttamånadersångesten. Det behövde K.
KRAM
-
spindelkvinnan
Hej AnnaElise!
Vill bara säga att vi tog nappen från Lovisa o gav henne en snuttefilt som hon sover med. Det har funkat jättebra och nätterna blev mkt lättare. hon suger lite på tummen, täcket och snuttefilten istället. Lovisa illvrålar också i sömnen, gjorde det alldeles nyss.
Eftersom ni verkar ha en pratglad liten tös så tror jag som amatör att det kommer gå jättebra att introducera ramsan nu.
Lycka till med nya schemat!
Stina
Vill bara säga att vi tog nappen från Lovisa o gav henne en snuttefilt som hon sover med. Det har funkat jättebra och nätterna blev mkt lättare. hon suger lite på tummen, täcket och snuttefilten istället. Lovisa illvrålar också i sömnen, gjorde det alldeles nyss.
Eftersom ni verkar ha en pratglad liten tös så tror jag som amatör att det kommer gå jättebra att introducera ramsan nu.
Lycka till med nya schemat!
Stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
-
TorpSara