Matstrul med 2-åring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Trollet1969

Matstrul med 2-åring

Inlägg av Trollet1969 »

Hej!
Jag är på jakt efter tips på att få 2-åring att äta utan att kasta och kleta med maten.

Anton, som fyllde 2 år 31/5, är i högsta grad delaktig i middagarna. Han är med och gör dem (inte alltid, men ibland), han är med och dukar, lägger upp mat etc. Vi äter samma mat som han gör, men väldigt ofta så matvägrar han.
Då ter sig mönstret följande: Han tar två stadiga nävar och fyller dessa med mat från tallriken, kastar dessa på golvet, försöker sen kasta tallriken (vi hinner ibland ta bort den). Vi tar därefter bort honom från bordet och pratar med honom, men likaväl så är nästa måltid likadan.
Anton blev storebror för drygt en månad sedan, så självklart spelar det in, men har var likadan innan.

Han har strikt schema på mat och sovtider och väldigt sällan får han nåt där emellan. Mellis kl 14.30 och middagen 17.00.

Tips :?:

//Mvh Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej!
Puffar upp lite och undrar om det är någon som har några tips?

Kram från mig
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sorry! Jag ska genast ropa på våra duktiga barnafostrare, det är mer en fråga för dem! :wink: :lol:
kiki

Inlägg av kiki »

Här är en bra mat tråd.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 67&start=0

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Lena :D
Nu är natten sen men jag ska försöka formulera mig så både du och jag förstår vad jag skriver. :D :wink:

Lille raringen är ute för att testa "vad händer om". Som du märker så fungerar inte "prat" och ord på små raingar utan det är handlingens ord som måste tala. Sorebror eller ej - sådant här händer ändå så blanda inte in det - för er egen skull. Då halkar man lätt ut på lite dåligt samvete is och hanterar det mindre sakligt än man borde och kanske gör annars.

Han hjälper till och gör allt som han ska göra. Bra så och låt honom gärna jobba lite ännu mer. Innan maten så presentera gärna allt som det vore en nobelmiddag och gör det till en happening. Alltför ofta så sätter vi bara fram saker, som faktiskt är en riktigt upplevelse, och visar inte på fascinationen och glädjen.

Om han sedan kastar maten så säg sakligt "åh är du redan mätt och färdig, ta hans hand och tacka för maten, lyft ner honom och gå vidare med er måltid." Gissningsvis kommer han då att stå förbluffad första gången och vilka komma upp igen. Utspelas samma scenario så gör du samma igen. Att sitta och kasta mat är inte aktuellt utan då är man mätt och klar och får gå. Inga diskussioner och inga mellanting.

Prata också glatt under middagen om de olika sakerna i maten och gör hela måltiden intressant.

Möjligtvis är det dags att bara ge frukt istället för mellis :?:

Lär gärna i Barnaboken "Bekymmer - mat".

Rapportera och återkom gärna med fler funderingar och reflektioner.

Varm kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack alla för era svar! :D
Återkommer med rapport om ett tag!!

Kram Lena
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"