sovtider

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
snuttis

sovtider

Inlägg av snuttis »

Hej!
Min son blev nyligen ett år och sover väldigt bra tack vare SHN kuren (genomfördes första gången vid ca 7 mån och sedan repetition vid några småkriser). Frågan är om han får sova för mycket. Schemat ser ut på följande sätt:
7.00 morgon
7.30 välling
9.00 vila 20 eller 45 min, målet är 20 men om det inte går att väcka honom så har han fått sova vidare till 45 min.
10.30 lunch
13.30 gröt
14.00-15.30 vila
17.00 middag
19.00 välling
19.30 sova

Har försökt att införa endast en vila mitt på dagen, 12-13.30, och en liten vila på eftermiddagen, om han blir för trött och grinig, men det har inte gått. Han har varit helt omöjlig att ha att göra med när han inte har fått sina gamla rutiner dvs vilan på förmiddagen och en senare lunchvila.
Vad råder ni?
mamma till snuttis, född aug 07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är han trött så ska han ju såklart få sova! Den enda gången man behöver oroa sig för att de sover för mycket är ju när de själva börjar signalera det genom att vakna för tidigt eller ha svårt att somna. Gör han inte det så ska han ju få sova, såklart! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Precis som Torpsara skriver så ska barnet få sova om det är trött. Min 14-månaders sover precis som din. En kortare förmiddagslur och en längre lur mitt på dagen och det kommer han göra ett bra tag till. Du kommer tydligt märka när det är dags att dra ner på lurarna. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "