här ska kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Även jag lärde mig lite 8) , då jag har en liten kille som vänder sig och tricksar i sängen så att han inte kan somna om.
Han KAN vända sig, men får tydligen inte alls till det när han ligger i sängen, men nu ska vi öva mer vändningar på dagen, helt klart!

Och backa och avvakta förstås :!:
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
HH

Inlägg av HH »

FANTASTISKT \:D/

Måste bara berätta :D
Tjejen vaknade tre ggr mellan 05.45-06.45, hon började gnöla lite och precis innan hon skulle ta i och skrika så drog jag en snabb ramsa med bekräftelsen inbakad, kan man tänka sig, tjejen suckade lite och somnade om :D ..det var nästan..(bara nästan :P) ...som jag ville att hon skulle vakna igen, bara så jag skulle få pröva igen, det känns fantastiskt när man ser att ramsan tar :)

Utöver detta så tog det ca15 min för henne att somna igår, skrek lite, jag avvaktade och sen när hon lugnade ner sig så ramsade jag och hon somnade.
Sen vaknade hon en gång kl 01.45 och skrek lite , men samma där , jag väntade tills lugnet kom , sen satte jag in stöten :lol:

Nu känns det jätteinspirerande att fortsätta att kämpa på, ett steg i taget...

//Helena
Dotter Matilda född april-08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Exakt så sätter du in ramsan! Bra jobbat!!!! :thumbsup: :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
_lill

Inlägg av _lill »

Härligt Helena!!

Visst är det skönt att känna att man gör RÄTT :D

kramar!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Elle

Inlägg av Elle »

Helena, STRÅLANDE jobbat med ramsan =D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
HH

Inlägg av HH »

Rapport dag 3!

Lurarna har gått sådär, hon vill gärna ligga och skrika lite varje gång vi lägger henne, alltifrån 3 min till 15 min på alla lurar idag.
Jag brukar alltså lägga ner henne, solfjädra ca 5-10 sek, gå därifrån med ramsan. Men hon brukar börja skrika direkt jag lägger henne och visserligen lugnar hon ner sig så småningom, då ramsar jag igen med bekräfelse inbakad.

Ska jag göra något annorlunda för att få henne att sluta skrika eller ska jag fortsätta som nu. Jag undviker att t.ex vagna utan bara ramsar. Är detta något som brukar gå över för barnet :?: Det är ju synd att hon ska förlora sovtid på framförallt dom korta lurarna, eftersom jag tar upp henne på utsatt tid.

Dags för natt 4, tjejen somnade efter 4 minuter, efter att först jamlat lite. Jag bekräftade när det blev tyst, då började hon skrika lite men tystnade nästan på en gång, bekräftade igen då.

Tack för all support, det värmer verkligen :heart:

//Helena
HH

Inlägg av HH »

Natt 4 har gått jättebra :D

Lade tjejen vid 19.30 och hon somna på 5 min..
Sen sov hon tills 06.40 :shock: ..kanoon..
Hon har varit mycket piggare idag och lurarna som hon haft hitills har också gått bra, hon somnar inom 10 min..rätt okej tycker jag... :)

//Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

HH titta i _lill:s tråd, där ser du hur du kan använda marginalkvartarna på de korta lurarna. :wink:

Jag tycker det går jättebra, tålamod...snart sitter det.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
HH

Inlägg av HH »

Natten har återigen gått väldigt bra :D
Tjejen vaknade en gång vid 05.55, då jag fick ramsa en gång så hon somnade om. Sen sov hon tills glad morgon vid 07.00.

Dagsluren imorse gick sådär, hon somnar efter ca 10 min, men sen vaknar hon efter 1 timme (ska sova 90min) och bara skriker , ingen ramsa hjälper.

:?: Har dock lite funderingar kring maten :?:
Hon har precis börjat med smakportiner, typ fruktpure´, samt lite havregröt , amning och ersättning ger vi henne också.
Så här ser det ut nu.
07.00 Amning båda bröst+ersättning ca 90ml
10.00 ersättning 120ml+fruktpure+katrinplommon
13.00 amning
16.00 gröt+ersättning+katrinplommon
19.00 amning
19.30 go natt

Upplever ibland att hon är hungrig ändå, fast vi försöker att trycka i henne så mycket vi kan. :?: Kan/bör vi ändra på något :?:

//Helena
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker att schemat ser bra ut. Truga på kafferepsvis så att liten absolut inte vill ha mer. Jag förstår nog inte riktigt din fråga. När verkar hon hungrig?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
HH

Inlägg av HH »

Hej Ida!

Vi funderade om hon kanske möjligtvis inte var helt mätt vid framförallt dagslurarna, eftersom hon inte kan sova en hel lur helt och hållet. Det är bara en fundering. Hon verkar jätte hungrig när vi tar upp henne vid lurens slut och det är lite tid kvar tills det är matdags.

Idag har vi ökat på måltiderna med amning (kl.13.00, och 19.00) med lite ersättning.
Idag har vi verkligen trugat och hon verkar inte så hungrig iaf. Jag ska ha lite mer tålamod när det gäller sovtiderna, jag har läst mycket på forumet och man lär sig jättemycket . :o

En dagslur gick bra idag samt att nattningen gick galant..

Tååålamood Helena :!: :!:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Japp då förstår jag. Det kan vara som du säger. Jag vet att endel just i den här ålder fyller på barnet precis innan långluren med tex. banan eller bröstmjölk.

Vad bra att det går framåt med nattningen och dagluren. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
HH

Inlägg av HH »

Gårdagen gick väldigt bra med alla lurar coh även nattningen igår gick bra.

:?: Har dock en fundering :?:
:?: Inatt vaknade hon vid 02.30 och låg och grejade lite, hon verkade ligga och småskratta och tugga på snuttefilten, hon låg ganska länge, ca 45 min men hon verkade inte missnöjd på något sätt.
Själv så avvaktade jag tills jag hörde att hon började bli otålig innan jag ramsade+bekräftade, det tog ytterligare 15min innan hon somande fick ramsa en gång till.
Skulle jag ha ramsat direkt när jag hörde att hon vaknade eller gjorde jag rätt i att vänta, hon började nästan att skrika på slutet innan hon lugnade sig och somnade. Trodde att eftersom jag väntade så länge så kanske hon jagade upp sig i onördan :?:

Kram Helena
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :lol:

Jag brukar säga att nöjda barn ska inte verktygas, så enligt mina åsikter så tycker jag att du gjorde det bra inatt. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"