här ska kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HH

här ska kuras

Inlägg av HH »

Börjar att göra som inte ska, starta en ny tråd :oops:

Nu har vi avklarat första natten av kuren på vår lilla 4 månaders tös.
Inför kuren har vi läst på som tusan, verkligen försökt att nöta in. Vi kände oss verkligen laddade igår kväll.

Så här gick det.

La en glad tjej vid 19.30, tillrättalade och började buffa, höll på tills 20.00
ramsade ut, fick gå in igen flera ggr och göra om fram till 20.20. Då lugnade hon sig och jag påminde+bekräftelse.
20.28 började tokskrika, avvaktar och ramsar
20.30 buffar, hon skriker hela tiden, går ej att lugna
buffar tills 21.04 då lugnar hon ner sig, ramsar ut
21.10 bekräftelseramsa, hon somnar :D
0.30 vaknar, är där på stört men hon börjar tokskrika igen, ålar sig som en orm när jag buffar, vilket gör det svårt att buffa.
0.55 lugnar ner sig, ramsar ut , men börjar skrika på en gång. avvaktar fortsätter sen att buffa.
1.08 blir lugn, ramsar ut.
1.10 bekräftelseramsa
1.12 en ny bekräftelse för säkerhets skull, hon somnar :D
2.20 vaknar och tokskriker, börjar buffa och ramsa om vart annat, försöker verkligen lyssna av skriket men får inget grepp på vad slags det är.
2.50 svarar på buffning, lugnar ner sig, ramsar ut
2.54 påminer+ bekräftelse
3.00 bekräftelse, hon somnar :D
04.35 Vaknar börjar skrika, buffar och ramsar
04.53 lungar ner sig, ramsar påminner + bekräftelse
04.57 bekräftelse, hon somnar :D
05.50 vaknar och verkligen tokskriker, lugnar ner sig emellanåt, försöker då ramsa , resultatet blir att hon börjar skrika ännu mer, lugnar ner sig, tuggar på handen, snyftar, jag ramsar högt och lågt, rullar över på rygg, jag vänder tillbaks med tillrättaläggandet, buffar , ramsar hon fortsätter att vrålskrika ända tills 06.50, då lugnar hon sig något . :cry:
Då när hon ligger och tittar lite så gör jag glad morgon.

Under natten när jag ramsade så tyckte jag att det inte gick fram till henne, hon bara fortsatte att tokskrika, och ändå så försökte jag göra mig hörd.
Tyckte också att hon blev rädd av buffningen och nästan skrek ännu mer.

Andå gav jag inte upp och kände mig ganska stark hela natten, gav mig tusan att vi ska få detta att funka.
Vore dock tacksam för lite feedback inför andra natten.
Mannen tar hand om dottern nu, själv ska jag gå å lägga mig. :sleep:

//Helena
Dotter Matilda född april-08
_lill

Inlägg av _lill »

Hej Helena!

Jag kurade också min dotter första natten inatt, så jag har inga tips att ge dig, men jag skulle bara vilja säga: vilket jobb vi gör!! :D Tycker att du låter härligt stark och motiverad!! Själv hade jag en svacka när jag vaknade alldeles för tidigt i dag (inte så lätt att sova på dagen) - men nu är jag peppad igen. Lycka till i natt, ska bli roligt att läsa hur det går för er!

Kramar _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
HH

Inlägg av HH »

Hej lill !

Kul att höra att vi är flera tappra kurare här ute :D Håller med att det är ett tufft jobb vi gör, med det är det värt :P våra töser ska ju förhoppningsvis få sova gott härdanefter....och vi oxå.
Härligt att du håller geisten uppe, vi har ju klarat av en natt, nu tar vi nya tag inför nästa.

Vill gärna ha lite tips och råd inför andra natten, som sagt så tyckte jag att ramsan tog dåligt på tösen, ska jag fortsätta att nöta och nöta eller har du lill eller någon annan något tips och trix att dela med sig :?:

hur gick din natt lill??

Kramar Helena
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag är nog inte rätt person att ge tips än så länge iaf... Däremot kan jag peppa :D

Ska ladda upp med chick-flicks (får nog bli ljudlöst dock) ikväll tror jag, man får ju passa på nu när man har lite fritid :lol:

Nu ska jag fixa lite gröt till stumpen!

Här kan du läsa om min kurning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 157#160157

Kramar _lill
HH

Inlägg av HH »

Här kommer en dagrapport...

Jäntan har varit hemskt trött och gnällig idag, inte så konstigt kanske...

06.50 gör glad morgon när hon precis lugnar ner sig lite och hämtar andan.
07.00 ammar,kanonhungrig, äter jättmycket, får lite ersättning oxå
08.30 sova, håller sig knappt vaken men är jätteduktig och kämpar
10.00 får väcka henne, inte roligt, trött och grinig.
10.00 mat , puré+amning, mums
11.30 sova ute i vagn, behöver bara vagna lite, ramsar och bekräftar, somnar
12.15 väcker tösen igen, lika grinig nu oxå..
13.00 mat, amning´+lite ersättning
14.15 sova igen, vagnar lite, ramsa, bekräftelse, somnar utan problem
15.00. vaknar själv, är lite glad för första gången idag, jollrar och pratar lite :D
16.00 mat, gröt+amning
17.30 liten tupplur, skriker lite så jag vagnar och ramsar, hon svara snabbt på vagning men börjar skrika direkt när jag slutar, fortsätter att bara ramsa,till slut så blir hon lugn , bekräftar
18.00 får väcka igen, stackars liten :cry:
nu är det dags för bad och gonattslurk.

Tycker ändå att dagen har gått jättebra, vi har hållit tiderna till punkt å pricka, få nu se hur natten blir, känner mig jättepeppad, vi ska klara det här.

//Helena
HH

Inlägg av HH »

Dags för natt 2.

19.30 nattning, börjar skrika, buffar lugn å ramsar X6
fotsätter att skrika, avvaktar, hon låter kanske lite förbannad,
svårt att riktigt säga.

19.40 lugnar ner sig, ramsar X4
tystnar bekräftar X4

19.44 ligger å smågnäller, avvaktar, bekräftar sen X4

19.53 tystnar , bekräftar X4

Somnar

Nattningen tog ca 25min, ett steg framåt sen igår :D
Är lite fundersam dock om det verkligen är ramsan som tar eller om hon är så jättetrött att hon somnar, kanske både och.

Ska se hur natten blir, det är bara att jobba på eller hur lill :?: :)
_lill

Inlägg av _lill »

Way to go ;)

25 min tog det för oss också!

Hoppas du får en lugn natt!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Tycker att det låter som att hon lyssnar på ramsan. I natt jobbar ni in den ännu mer, buffning endast vid kris. :wink:

Kram Bea

Ps: Jag är uppvuxen i Borlänge :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hur går det för er? :)

Sitter själv här och försöker hålla mig vaken.... var länge sen man tittade så mkt på tv :wink: Iris har sovit i 6,5 h nu - det var lääänge sen!
HH

Inlägg av HH »

Det har gått jättebra inatt, definitivt ett steg framåt :)

01.35 vaknade tjejen, började gnola lite smått, jag avvaktade lite, ville inte lägga mig i först, sen kom hon igång med skriket men nu hördes det väl att det var ett skrik fullt av frågor...jag ramsade och försökte göra mig hörd..kanske jag borde ha avvaktat lite mer...

01.50 lugnar ner sig och tystnar, bekräftar X4, tjejen somnar :o tjohooo

Sen sov hon ända till 05.50 , då drog hon igång en riktig aria som varade i ca 1 timme, hon var helt omöjlig att lugna ner, försökte att göra sysslor, slog på damsugarn, inget hjälpte, tills slut så tystnade hon vid 06.50. Gick in och gjorde glad morgon vid 07.00, då fick vi ett leende :D

Är ändå nöjd över natten, kan inte komma ihåg när hon vaknade bara en gång sist :shock:

Eftersom jag och "vilda Matilda" föregående natt försökte överrösta varandra, hon med skrik, jag med ramsor (vi trodde huset skulle lossna från grunden och ramla ner i Dalälven :lol: ) så skicka jag inatt iväg mannen att sova hos svärisarna "så åtminstone en av oss får sova inatt""( kan tillägga att lilla svärmor ser på detta med kurning med evil eyes, men jag å tjejen ska nog visa henne minsann). Mannen hade gott kunnat sova hemma, lätt att veta i efterhand...

Har några frågor , kanske någon kan hjälpa.
:?: Ang: Vargtimmen. Det står att man bara ska lägga tillrätta en gång, samt solfjädra och gå ut. Vår dotter vände sig från mage till rygg och bara tokskrek imorse, fler ggr. Gjorde jag fel som gick in och vände tillbaka och la tillrätta, ramsade å gick ut? Är det bättre att låta henne ligga kvar på rygg fast hon hatar det :?:

:?: Ang Vagnen: Både jag och min man tycker om att ut att gå mycket med vagnen, hur gör vi det bäst nu i början på kuren för att inte förstöra ramsor och sömn. När man går så vaggar det ju hela tiden. :?:

Bea: Jasså är du från blge, åsså har du lämnat vår fiina stad för 08-land :?: :roll:

//Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vilken bra natt! :D

Svarar så gott jag kan så kanske någon annan fyller på :roll: .

Jag har också läst att man ska vara sparsam med vändningar. Har också läst att man kan öva vändningar på dagen mycket så att hon klarar det själv sen när hon behöver.

Jag skulle lägga en lur i vagn (promenad om det är det du menar) och ha det så genom hela uppföljningsveckan. Sedan kan ni välja lite som ni vill, men hos oss är det enklast att ha samma sovplats på tex långluren.

Kram Bea
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej HH och superbra jobbat!
Vilka framsteg ni gör :!:

Du får jättebra svar av Bluna, jag vill bara flika in och berätta att vi nu under kurarkursen i Gastsjön haft en liten mr O som vände sig på rygg flera gånger och inte alls kunde somna om så, och första två nätterna vändes han direkt tillbaka på mage - in, vända tillbaka, solfjäder och ut.
Men för att inte det ska bli ett träsk, så måste man backa även där, så natt tre fick han ligga och beklaga sig ett tag och få möjligheten att själv vända sig. Vilket han inte gjorde, så när gråten inte avtog gick kuraren in, vände tillrätta, solfjädrade och ut.
Så du har helt rätt i att träning dagtid är en förutsättning, och sen verktyget backa och avvakta och lyssna av hur hon hanterar denna lilla livskris :wink: . Och OM du ågår in och vänder så gör det snabbt, lugnt och fint!

Heja på!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack miar70!

Där har du svaret HH! :D

Det är så bra med det här forumet för man lär sig alltid saker medan man lär andra :lol: .

Kram Bea
HH

Inlägg av HH »

Tack Miar coh Bluna för era tips. Nu randas juh tredje natten, om det händer inatt igen så ska jag avvakta och se lite vad som händer innan jag störtar in.
Hon tränar på filt på golvet dagligen och kämpar på bra med att lära att vända på sig.

När det gäller vagnspromenader så ska vi pröva att göra som bluna tipsar och välja samma lur ett tag så få vi sen hur vi gör.

Annars har dag 2 gått skapligt, lite fnurra på lurarna bara, hon har somnat nästan genast efter tillrättalägadet och ramsa, men sen så vaknar hon och börjar skrika, har väntat på hon ska lugna ner sig och sen ramsat, först tar hon nya tag och skriker men sen så lugnar hon ner sig igen, då har jag bekräftat X4 och hon somnar. Skönt att se att ramsorna börjar ge verkan :)

Kram Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad bra det går! \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"