Nya shematider!!
Hej! Det gick bättre att lägga han igår, men han vaknar innan 06 igen
Det är nästan 2 veckor nu som han vaknar för tidigt.... Funderar på om det räcker med en 20 minvila på fm? Sen är det väl ändå så att man måste anpassa shemat efter barn och familjesituation...
Bättre att han sover ett rejält pass efter lunch än två halvpass med skrik och stress??
Kram
Bättre att han sover ett rejält pass efter lunch än två halvpass med skrik och stress??
Kram
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
Hej! Så här har dagen varit! Leo somnade 9 i vagnen och vaknade 9.30, jag lät han komma upp 9.35 för han låg fortfarand och jollrade då (ville inte att han skulle börja skrika) Sen somnade han direkt när jag la han i sängen eter lunch 12.35 (hämtade Noah kl 12 idag) Sen vaknade han ca 13.55 och skrek, när han lugnat sig gick jag in. Sen ikväll somnade han efter 10min jollrande/smågnällande. Sen vaknade han nu vid 8 och skrek, men jag satte på dammsugaren efter ramsa så somnade han och det verkar ju vara ett supertrick, för igår em somnade han oxå tillslut till (o)ljudet från dammsugaren!
Problemet är ju på morgonen när han vaknar så tidigt, kan inte sätta på dammsugaren vid den tiden!
Känns
ändå på nåt vis som han är redo för 20 min på fm, om han bara sover sin fulla natt!
Kram
Känns
Kram
-
ilindstrom
Tack Ida
Nu vaknade han ännu tidigare idag, 05.30
Sen har han legat nöjd och jollrat till 6 men nu står han där inne skriker
Jag ramsade mig ut vid 05,30 och satte på klassisk musik, nu rasade jag en gång till när han skrek. Vad mer göra? Pallar inte stiga upp 05.30 (särskilt inte nu
)
Malte vaknar aldrig senare än 06heller, och kör han inte maraton i att klättra ur sängen, så väcker ahn storebror med prt och skrik och det är ett problem för Noah behöver verkligen sin sömn. Sen är det ju typ omöjligt att få Malte att sova middag så de flesta dagarna sover han bara knappt 11 timmar, inte bra
Kram
Malte vaknar aldrig senare än 06heller, och kör han inte maraton i att klättra ur sängen, så väcker ahn storebror med prt och skrik och det är ett problem för Noah behöver verkligen sin sömn. Sen är det ju typ omöjligt att få Malte att sova middag så de flesta dagarna sover han bara knappt 11 timmar, inte bra
Kram
Finns det några tips på hur jag ska göra med Malte, han börja skrika och vägra när han ska klättra i sängen! Tillslut går det efter övertalning och även irritation från min sida
Kan inte lyfta i han fördå blir han hysterisk!
-
ilindstrom
Hej Sanna79!
Hm, funderar på hur vi ska kunna lösa det här. :-k Nu spånar jag bara fritt och kanske inte allt blir enligt SHN, men här känns det som du kämpat på under så många månader och det blir inte riktigt lugnt endå. Hoppas det är okej för dig.
Angående Malte så tänker jag så här: Varken du eller han mår bra av den här kampen angående dagvilan. Jag ser två lösningar på det här. Antingen om du har möjlighet att ta honom på prommenad i vagn så att han prommeneras till sömns under ett par veckor. Så att hans lilla kropp förstår att han måste sova. Eller så låter du honom lyssna på ett band inne i sängen. Kanske det skulle få honom att ligga kvar. Och om han ligger still i sängen så kommer ögonen att bli tunga och han somnar. Personligen tror jag att det sista alternativet är bäst, men vad tycker du?
Angående Leo så behöver han 14 timmar per dygn. Du kan gott dra ner till 20 minuter på förmiddagen och ha 1,5 timme långlur, för du har väl 12 timmars natt? Han ligger då minus tio minuter med det är helt okej.
På morgonen skulle jag ge honom en pangramsa i upplysande syfte och sedan sätta in öronpropparna och låta honom vara. Om du följer samma strategi under 4-5 dagar så brukar de sova. Men det är viktigt att du inte överarbetar honom. Ramsor stör mer än vad de gör nytta på morgonen tror jag.
hälsningar
Ida
Hm, funderar på hur vi ska kunna lösa det här. :-k Nu spånar jag bara fritt och kanske inte allt blir enligt SHN, men här känns det som du kämpat på under så många månader och det blir inte riktigt lugnt endå. Hoppas det är okej för dig.
Angående Malte så tänker jag så här: Varken du eller han mår bra av den här kampen angående dagvilan. Jag ser två lösningar på det här. Antingen om du har möjlighet att ta honom på prommenad i vagn så att han prommeneras till sömns under ett par veckor. Så att hans lilla kropp förstår att han måste sova. Eller så låter du honom lyssna på ett band inne i sängen. Kanske det skulle få honom att ligga kvar. Och om han ligger still i sängen så kommer ögonen att bli tunga och han somnar. Personligen tror jag att det sista alternativet är bäst, men vad tycker du?
Angående Leo så behöver han 14 timmar per dygn. Du kan gott dra ner till 20 minuter på förmiddagen och ha 1,5 timme långlur, för du har väl 12 timmars natt? Han ligger då minus tio minuter med det är helt okej.
På morgonen skulle jag ge honom en pangramsa i upplysande syfte och sedan sätta in öronpropparna och låta honom vara. Om du följer samma strategi under 4-5 dagar så brukar de sova. Men det är viktigt att du inte överarbetar honom. Ramsor stör mer än vad de gör nytta på morgonen tror jag.
hälsningar
Ida
-
ilindstrom
-
ilindstrom
-
TorpSara
Tack
! Känns befriande att ni förstår mig
Orkar verkligen inte kämpa med Malte på dagarna längre, samtidigt som jag ju vet hur mycket han behöver sin sömn
Idag har han haft fullständiga utbrott här (vanmakt) han har skrikit sig blå i ansiktet och dunkat sig själv i golvet och vridit sig som om han har demoner i kroppen
jättejobbigt att se, och jag vet ju att mycket beror på trötthet.
Nu är det så att vi f
ått en vattenläcka här hemma och imorgon kommer de och drar upp golvet i pojkarnas rum och hallen, så då tänkte vi att alla 3 får sova i vårat sovrum och jag och mannen i vardagsrummet (och så kommer det nog bli närmsta månaden
) Så då kommer ju Leo sova sin lur i sovrummet och vet inte hur jag ska göra med Malte
Antingen får han vila i datarummet och lyssna på saga eller läsa bok, men det blir ju utan sin säng eftersom jag inte kan dra ut den varje dag när det är vila. Men problemet är ju att Noa brukar få titta på ilm, och ska han sitta i vard.rummet och titta på film, så kan jag ju aldrig hålla kvar Malte i datarummet (precis jämte) för då kommer han oxå vilja titta p film. Eller så får vi ha kollektiv vila jag, Noah och Malte i vard.rummet. Typ läsa bok och lyssna på saga tillsammans de dagar det inte är dagis
Nu har vi beslutat att Malte ska gå på dagis några timmar i veckan iallafall. När jag fick reda på graviditeten så kände jag att det känns som ett bra beslut. De är bara 4 barn i Maltes lilla grupp (waldorf) och "fröken" där är supergullig. Jag vet ju inte hur det kommer gå med sovningen där heller? Men kanske är det bästa att vi försöker vila gemensamt i vardagsrummet ändå? Annars Noah i sagorummet och jag och Malte i vard.rummet?
Leo har somnat bra nu på middagsluren, vaknade en kvart innan uppstigning. Skrek ganska län ge ikväll, somnade till dammsugaren
Om han bara kan sova som han ska på morgonen så vågar jag g över till 20min-lur på fm, men det är kanske oxå just därför som han inte sover som han ska på morgonen? Tycker han känns hungrig, men han får ju så mycket mat som det går att proppa i han på kvällen
Tack för att ni tar er tid
Nu är det så att vi f
Nu har vi beslutat att Malte ska gå på dagis några timmar i veckan iallafall. När jag fick reda på graviditeten så kände jag att det känns som ett bra beslut. De är bara 4 barn i Maltes lilla grupp (waldorf) och "fröken" där är supergullig. Jag vet ju inte hur det kommer gå med sovningen där heller? Men kanske är det bästa att vi försöker vila gemensamt i vardagsrummet ändå? Annars Noah i sagorummet och jag och Malte i vard.rummet?
Leo har somnat bra nu på middagsluren, vaknade en kvart innan uppstigning. Skrek ganska län ge ikväll, somnade till dammsugaren
Tack för att ni tar er tid
Hej igen... glömde
Hur gör jag nu när de alla 3 ska sova i samma rum? Leo läggs ju 18.30 nu och de andra 19. Men det brukar vara en hel del skrik från Maltes sida och ibland en del spring från Noah den ålen
Han ska ha vatten etc.... Ska jag kanske rentav lägga de alla samtidigt nu istället? Vill ju inte att de andra ska väcka Leo när de lägger sig! Och hur gör jag p morgonen. Bara ramsa som vanligt? Är ju tråkigt om de ska väcka varandra för tidigt! Som det är nu så vakanr ju både Malte och Leo innan 6, och oftast väcker Malte Noah oxå
Ska vi kanske ha skrattet till gonattet i vard.rummet och sen liksom.... NU ska ni få sova i samma rum alla 3, tänk vilken tur Leo har som ska få sällskap av sina storebröder
Nu får ni tänka på att inte störa varandra så att alla får sova gott här inne tillsammans! Eller?? Det svåra är bara att hinna.... är jämt själv nu för tiden och att lägga Leo tidigare brukar vara skönt just för att jag då har lite tid med Noah och Malte sen... ta pyjamas, borsta tänder, läsa, busa! Samtidigt som ju både Noah och Malte hade behövt lägga sig 18.30 oxå med tanke på att ingen av de sover på dagarna nu
Vad tycker ni? Hur skulle ni gjort?
kram
Ska vi kanske ha skrattet till gonattet i vard.rummet och sen liksom.... NU ska ni få sova i samma rum alla 3, tänk vilken tur Leo har som ska få sällskap av sina storebröder
Vad tycker ni? Hur skulle ni gjort?
kram