Hur får jag min 8 månaders att sova på mage??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ellinore
Kontakt:

Hur får jag min 8 månaders att sova på mage??

Inlägg av Ellinore »

Jag har en son på 8 månader som vi tänkt kura när vi är redo och tillräckligt pålästa men vi har ett problem och det är att sonen vägrar att lägga ner huvudet när han ligger på mage och när man försöker lägga ner huvudet så får han panik. Man vill ju inte tvinga ner huvudet. Är det någon som har tips och råd på hur jag ska göra på den frågan när vi börjat kurandet??
Min 8 månaders vill inte sova om nätterna
mariaulfsdotter

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej!

Vår son gillar inte heller att sova på mage utan föredrar att sova på sidan. För oss har det gått jättebra att kura fast han sover på sidan. Det roliga är att när vi väcker honom på morgonen så ligger han oftast på mage i alla fall :D
Lycka till!
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

mariaulfsdotter skrev:Hej!

Vår son gillar inte heller att sova på mage utan föredrar att sova på sidan. För oss har det gått jättebra att kura fast han sover på sidan. Det roliga är att när vi väcker honom på morgonen så ligger han oftast på mage i alla fall :D
Lycka till!
Ok, så det går att köra kuren fast han ligger på sidan?? Ja, det känner jag igen, har sett att han i bland sover på magen.... men det är helt omöjligt att somna han på magen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit :D
En fråga!
Hur mycket tid har han tillbringat på mage över huvud taget i sitt liv? I vaken tid? För det som händer när man lägger ett barn på mage är att de helt plötsligt KAN lyfta på huvudet.
Det är en träning som jag tror är automatisk. Så mitt heta tips - förekommer nog här på sina ställen också - är att ha honom MYCKET på mage på dagarna. Då kan han upptäcka sin förmåga och träna när han inte ska sova.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

/LO skrev:Hej och välkommen hit :D
En fråga!
Hur mycket tid har han tillbringat på mage över huvud taget i sitt liv? I vaken tid? För det som händer när man lägger ett barn på mage är att de helt plötsligt KAN lyfta på huvudet.
Det är en träning som jag tror är automatisk. Så mitt heta tips - förekommer nog här på sina ställen också - är att ha honom MYCKET på mage på dagarna. Då kan han upptäcka sin förmåga och träna när han inte ska sova.

/LO
Han har vart mycket på mage ända sen han föddes (föutom när han sovit då) Nu kryper han så han ligger ju inte på mage direkt :-)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det låter bra! :thumbsup:
Känner du att din attityd och magkänsla blir bättre av att han ligger på sidan, så går det också, som sagt :D !

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

/LO skrev:Det låter bra! :thumbsup:
Känner du att din attityd och magkänsla blir bättre av att han ligger på sidan, så går det också, som sagt :D !

/LO
Vad bra :) då får vi försöka på sidan. tack så mycket för svaret!
Ellinore
Kontakt:

Re: Hur får jag min 8 månaders att sova på mage??

Inlägg av Ellinore »

Ellinore skrev:Jag har en son på 8 månader som vi tänkt kura när vi är redo och tillräckligt pålästa men vi har ett problem och det är att sonen vägrar att lägga ner huvudet när han ligger på mage och när man försöker lägga ner huvudet så får han panik. Man vill ju inte tvinga ner huvudet. Är det någon som har tips och råd på hur jag ska göra på den frågan när vi börjat kurandet??
Sen undrar jag oxå om det är ett måste att ta bort nappen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, detta är en 8 mån så han kan faktiskt sova lite "som han vill" och då tycker jag inte att man "måste" kura på mage, även om verktygen faktiskt fungerar bäst så. Men om han ligger på sidan skall han ligga med huvidet bort från dig och inte se dig.

Nappen går tyvärr inte att ha när man kurar om du måste springa in och sätta dit den hela tiden. Sköter han den själv så får ni själva bestämma men vår erfarenhet är att den STÖR mer än den hjälper. Han glömmer den på 1 natt om ni gör det. :wink: 8)

Läs, läs och läs. Läs så ögonen blöder. Ställ sen frågor här så inget är oklart innan du drar igång med kuren. Här finns massor med bra forumister med fina svar! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

TorsMamma skrev:Hej, detta är en 8 mån så han kan faktiskt sova lite "som han vill" och då tycker jag inte att man "måste" kura på mage, även om verktygen faktiskt fungerar bäst så. Men om han ligger på sidan skall han ligga med huvidet bort från dig och inte se dig.

Nappen går tyvärr inte att ha när man kurar om du måste springa in och sätta dit den hela tiden. Sköter han den själv så får ni själva bestämma men vår erfarenhet är att den STÖR mer än den hjälper. Han glömmer den på 1 natt om ni gör det. :wink: 8)

Läs, läs och läs. Läs så ögonen blöder. Ställ sen frågor här så inget är oklart innan du drar igång med kuren. Här finns massor med bra forumister med fina svar! :D
Tack så mycket för svaret! :)
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Välkommen hit Ellinore.
Ser att du har fått bra hjälp där av TorsMamma och /LO. Kanon! De vet vad de pratar om.

Har du funderat ut något schema än, och hur ser det ut? *nyfiken i en strut som vanligt*
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
Ellinore
Kontakt:

Inlägg av Ellinore »

Metalmamman skrev:Välkommen hit Ellinore.
Ser att du har fått bra hjälp där av TorsMamma och /LO. Kanon! De vet vad de pratar om.

Har du funderat ut något schema än, och hur ser det ut? *nyfiken i en strut som vanligt*
Hej :-)
Nja... inte helt säkert ännu. Men så här på ett ungefär med sovtiderna:
vaknar: 06:30 (07:00 kanske)
sover middag: 08:30 ca 1½tim
Sover middag: 12:00 ca ½tim
sover sista luren:15:30 ca 1 tim
somnar för natten: 19:30

Verkar det bra??
Det e ju på ett ungefär hur vi redan har det o jag tycker det verkar bra
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill bara smita in och säga, om du nu planerar schema, att har du ett barn som skall gå på dagis före 2 års ålder, så skulle jag införa 12 timmars natt, dessa små får nämligen inte sova hur mycket som helst på sina lurar på dagis och dagmammor. :cry:

Men är du hemma till över 3 år så kan du köra på 11 timmarsnatt och sen införa 12 lite senare. :wink:

Kom ihåg att de naturliga sömnpassen är 5 min, 20 min, 45 min och 1,5 tim, 2t, 3t osv... (alltså inte 60 min) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

dessa små får nämligen inte sova hur mycket som helst på sina lurar på dagis och dagmammor
Min erfarenhet stämmer inte överrens med det alls. De tre närmaste barnen i Edvards ålder går alla på olika dagis, och alla snittar 2 timmar per sovning, flera sover tom 2,5 rätt ofta. Edvard brukar väckas efter 2,5 eftersom vi tycker att det är lagom... :roll: Så, det beror nog mycket på dagiset/dagmamman.
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Bestäm antal timmar/natt och placera sedan ut resten under dagen. Vid åtta månader behöver de 14,5h sömn/dygn.
Någonstans runt 8-9 månader så drar de flesta ner från tre till två lurar, så vet du att det kommer att dröja ett par veckor till innan ni kör igång, så kan ni kanske planera in två lurar. Å andra sidan så kanske han behöver en extra liten lur en bit in i nionde månaden ändå, eftersom han ligger lite back på sömnkontot.

Ett förslag är:

7.00 Godmorgon

9.00 Sova 45 minuter

12-13.30 Sova 1½h

15.30 Sova 20 minuter

19.00 Godnatt.

Kan det fungera med dagislämning och -hämtning tro?
När de sen är dags för två lurar är det den sista luren, 20-minutaren, som du tar bort. Fick själv fråga om det för att färska upp minnet. *s*
Att den långa luren ligger mitt på dagen är för att det är den lur som hänger med längst, ända upp till två-, ibland tre-årsåldern.
Vad gäller mattiderna så ska det ju gärna gå 3,5-4h emellan så det är ju bara att utgå från första och räkna framåt :)

Jag hittade jättebra info i någon tråd här som jag lyckligtvis sparade, för jag hittar inte tråden igen. Jag mailar den till dig.
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"