När det gäller att de små ska delta i hushållsarbete och vara socialt delaktiga har jag en liten fundering.
Min lilla Klara nu ett år och två månader älskar att hjälpa till då jag diskar. Hon tar sin "diskpall" och kämpar med den hela vägen från hallen till köket under stånk och stön. Väl framme vid diskbänken svingar hon sig upp och ger nästan alltid upp ett förtjust skrik då hon väl är på plats.
Egen svamp och disktrasa är hon utrustad med och disk finns det alltid i massor. Detta kanske är en knäpp fråga men då vi står där vid diskbänken, (storebror är också oftast med)så diskar jag och ungarna plaskar och häller vatten och grejjar, alltså leker. Likaså vid matlagning, de hjälper ofta till lite till en början men efter en stund så leks det med mjöl och kastruller, vispar och annats skoj. Min fundering är alltså om detta "räknas" som att hjälpa till eller ska man verkligen se till att de DELTAR heeeela tiden och lek och skoj får komma efteråt.
Funderade bara lite...
/Lilla Klara
Gills det?
-
Lilla Klara
Gills det?
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
Hej
Mångaharläst men ingen verkar kunna svara på din fråga. Inte jag heller. Jag funderar ofta på samma sak. För här är det på samma sätt.
Men visst gills det. Fast ju äldre barnen blir desto mer "riktiga" saker behöver de göra. Och desto mer egna saker ska de ha ansvar för.
/LO
Mångaharläst men ingen verkar kunna svara på din fråga. Inte jag heller. Jag funderar ofta på samma sak. För här är det på samma sätt.
Men visst gills det. Fast ju äldre barnen blir desto mer "riktiga" saker behöver de göra. Och desto mer egna saker ska de ha ansvar för.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
HannaManna
jag undrar också
Jag funderar också ofta på precis samma sak, hoppas någon har lite synpunkter!
Som jag har förstått det så räcker det med att de är med och arbeter på sitt sätt men att man då och tar hjälp på riktigt och sen tackar så mkt för hjälpen. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)