Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ottilia skrev: Kvällens skörd blev en ny väska och en söt babyhjälm. Jag älskar babyhjälmar. Tror att jag ska sy en modell stor och tvinga Maja att ha... :heart: Eller varför inte sy en till mig själv? Nej men gud... Nu såg jag den synen framför mig... Är sååå trött nu :wink:

Gonatt!

/Ottilia
Hej! :D

Fortfarande utan internet i datorn min, men lånar så ofta jag kommer åt - jag har äntligen fått mig en bebis som ser söt ut i babyhjälm. Om du vill kan du få sy några till Mejagos...? Jag betalar såklart! :heart: :D

Och om du lyckas med en vuxenvariant kan vi ha dem vid en ev. syjunta irl i framtiden :P :roll: :lol:

:wink:

/Fjällmor (som fått urcoola mönster från 70-talet av Tessan när hon var här förra veckan =P~ )
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Nu har jag smygit iväg medan man och barn tittar på "Hej, hej sommar"... Tinis, nu tar jag fram tidningen igen och toksynar bilden... Jag tror bestämt att du inte ska klippa där markeringen vid sprundet är. Det är bara en markering för att visa vart sprundet tar slut. Du är inne på rätt spår där! Där markeringen slutar, viker man upp muddkanten och syr horisontellt på baksidan. För jag kan ana mig till att muddkanten är fastsydd på baksidan och att det gör att tyget "åker upp lite". Det är ju så lite så att det knappt syns. Du kanske redan har löst det vid det här laget? Annars... På't igen.
8)

Fjällfolket: Hur gammal är Meja nu? :heart: Babyhjälmen jag sydde igårkväll var strl 6 mån. Men eftersom jag fodrat den känns den lite mindre. Faktum är att min kompis kikade på den idag och vi kom tillsammans fram till att den motsvarar en 4-6 mån bebis. Hennes guldklimp är 7 månader och den satt aningen tight på honom. Jag skulle gladeligen sy upp ett par fina babyhjälmar till dig :D :heart:

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Jag skulle gladeligen sy upp ett par fina babyhjälmar till dig
. Inte till dig... Jag menar till lillstrumpan såklart! :wink: :lol: :lol: :lol:
/Ottilia
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ottilia :heart: \:D/

Meja är 6 mån. Och en nätt liten dam..
Hojta om du vill att jag ska försöka ta mått på blixten :wink: :lol:
iiiih, va skoj!!! Du har pm!

Orkidékramar! :wink:
/Fjällmor
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Men å, här är ju en tråd till som man bara måste vara med i! Vill läsa hela.... har läst början och blivit jätteinspirerad. Något har hänt med min symaskin, de där pinnarna som man sätter trådrullen på går att skjuta ner i själva maskinhöljet eller hur man ska säga, och där har de fastnat! Fånigt fel! Men jag har inte lust att betala för att få det fixat, för jag har aldrig gillat den maskinen, trots att jag fick den i 30-årspresent... och inte har jag råd att köpa en ny, just nu i alla fall...
Sticksugen är jag också...
Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, jag har inte fått till det Ottilia! Bara om jag gör som på tröjan, fäster en lapp över.

Jag har testat att inte klippa horistontellt, men då får man inte det fina raka avslutet där mudden är helt parallell.

Jag blir så fanatisk när jag fastnar på något. Har gjort 4 sprund nu och kantat in.... :roll: :lol:. Det blir bra men det blir inte som på bilden. KAn någon tala för mig att det duger bra ändå!!!! :shock: :lol:

Stilla, det här är ännu en beroendeframkallande tråd. Välkommen säger jag i brist på trådskaparens närvaro. Hon åker husvagn. :D

Orkidékramar, Fjällmor??:D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Fjällmor! 6 månader och en liten "sparris" säger du... Då skickar jag en liten "prova-på" med posten idag. :wink: Med tanke på hur länge du fick vänta på solhattsmönstret, hoppas jag att detta paket kommer innan hösten är här.. :lol: :lol: :lol:

Stilla: Först, välkommen hit! :D Sen vill jag bara säga att vad galet att de där pinnarna går att skjuta ner... Som gjort för att de ska fastna ju! Håller med om att det är trista pengar. Ta fram stickorna istället, det är ju gratis! :wink:

Tinis: Vaet du vad som slog mig? Om du klipper upp sprundet rakt ner. Sen klipper du ur hörnen. Alltså som små jag ut från sprundet (då ser det ut som ett upp och ner vänt y). Då borde du få till det snyggt. Annars så tycker jag som du - det duger! Varför stånga pannan blodig om det inte behövs?

/Ottilia
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Alltså som små jag ut från sprundet
Det ska stå: som små jack och inget annat...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Y istället för T säger du. Kanske det... Fast vet du, jag har skickat iväg en fråga till Ottobre, och fick svar med vändande mejl. Vilken service! Fast jag förstod verkligen inte mer av hennes beskrivning. Men hon lovade att rita upp det hela åt mig i morgon.

Återkommer! :D

Vet ni, jag höll på att bli med overlockmaskin på marknaden hemma i Småland. Inte så dyrt som jag trodde! Men sen förstod jag att jag inte kunde byta in min gamla och få lite för den, för overlockmaskiner kan visst inte sy raksömn!!! Hade jag ingen aaaaaaning om. :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

raksömn :lol: :sleep: :shock:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Vad smart att rådfråga Ottobre, Tinis! Hoppas att du får till det där sprundet snart. Nyfiken på hur det blir!

Nej, overlocken syr inga raksömmar. Så det gäller att ha kvar den "vanliga". Jag syr ihop med overlocken och fållar med den vanliga maskinen. Jag har sytt en raglantröja som jag bara overlockat kanterna med, det blev jättefint!

Ikväll är det tillklippning som gäller här hemma. Jag ska sy ett par sparkbyxor till en kompis 6 månaders kille.

:D /Ottilia
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Stilla - välkommen!! :D

Ojojoj, full rulle var det här! Jag följer diskussionen med det mystiska sprundet på helspänn, för jag har samma tidskriftsnummer och tänkte använda overallen som grundmönster till en sovpåse till GlennMelody.

Jag är hemma igen sedan en knapp vecka och nu tillbaka på kontorsstolen. Under större delen av semestern har jag sy-pausat och jag kommer att fortsätta med det ett liiiitet tag till. Mannen åker tillbaka till Norrland nästa helg (älgjakt) och då jäklars! Då blir det syateljé hemma! :D Jag ritar och klipper mönster för fullt, så att jag bara skall behöva slita fram projekten och inte behöva ödsla tid på att rita och klippa.

Har förresten fått mina nya namnetiketter. Jag beställde ju nya blå, med vit text och de var jättesnygga! Färgen var med klarblå än vad jag hade tänkt, men ack, så snygg!

Pysslar annars med filmredigering, vilket också är ruskigt roligt. Tänkte ta mig igenom det jag filmade i Gastsjön förra året och se om man kan klippa ihop något roligt. Sedan har jag ju börjat lite med en blogg och skall bara ta mig i kragen och fixa till bilderna, så att jag kommer loss! Ni får besked när det finns något av värde att se.

Kramar på er!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej ÅsaB! Good to have you back! Ja ibland måste man ju faktiskt ta semester från symaskinen också... Roligt att du har fått dina namnband, det påminner mig om att jag måste beställa nya.

Längtar efter att få se din blogg!! Så nyfiken på vad du och alla andra syr och pysslar med!

Jag har på sista tiden sytt lite kläder till Maja. Långärmade t-tröjor och mysbyxor. Så att vi är garderade nu när hösten kommer och det är dags att börja hos dagmamman!

Kram Ottilia
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Bloggen är igång!! :D Och det var jätteroligt att snickra ihop den. Då kanske jag inte heller glömmer att underhålla den... :?

Nu gäller det att få ändan ur och uppdatera lite hemsida också, men idag är det TIDIG läggning som gäller! Det känns att man var uppe lite extra tidigt - GÄSP!!!

Inspirationen rinner till för övrigt. Och Ottilia - vilka fina saker du har på din blogg! Nu får ni andra allt se till att blogga på ni också, så att vi andra inte behöver sitta här i mörket och bara fantisera om alla fina fina saker. :wink: Annars delar jag gärna med mig på min blogg för att visa mina kära AW-vänners alster. Skicka ett pm om ni vill "låna utrymme" - det vore bara roligt! :D
Godnatt!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej ÅsaB!

Nu har jag varit inne och kommenterat på bloggen!

Kram Ottilia
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"