"Jag trodde du skulle ha mens!"

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu tror jag inte att jag mådde tillnärmelsevis så illa som du gör, Frieda. Men det jag konstaterade under min illamåendeperiod, som gjorde att det gick bättre, var att magen aldrig fick bli tom.
Hellre äta konstant, än för sällan!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tessan Sodastream har jag :thumbsup: Och kolsyrat funkar liite bättre än direkt ur kran. Men det är vattnet i sig som är dåligt här. Smakar järn och... lite avlopp faktiskt *gulp*... Köper jag vatten eller dricker vatten annorstädes funkar det fin fint... Nu flyttar vi till Sandviken och förhoppningvis är vattnet godare där.

/LO Jo jag känner till det. Det funkar sådär på mig... Mitt ätande blir väldigt selektivt så här i början av graviditet, men kanske om man går och mumsar på vindruvor eller småbitar av frukt lite nu och då :-k

Vad anbellangar Postafen, jag skrattar på mig vilken "bluff" :lol: :lol: :lol: Inte ens den utlovade "dåsigheten" inträffade :roll:

Kram och tack :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag åt mest smothie. På fet yoghurt och frukt.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Oh jag förstår det :-)
Har precis samma problem här hemma, massa järn i vattnet här. Vi håller på att gräva in vatten och avlopp (kommunalt) så då ville jag inte lägga ner massa pengar på ett filter.
På Coop Forum finns en kanna som heter Anna och filtrerar vattnet. Man köper till patroner till som inte heller kostar speciellt mycket. Vattnet blir som nytt!
Ett tips till om det dröjer ett tag till innan ni flyttar kan ju det vara ett sätt också :-)

/Tessan :heart:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej *frieda*!

En av mina vänner hade riktigt brutalt illamående i sin graviditet och fick prova flera olika mediciner, ett par av dem receptbelagda. Till slut hittade hon en kombination som hjälpte helt. Det kan alltså vara värt att säga till på MVC och att stå på sig. Det finns hjälp att få (om man kan tänka sig att äta medicin, vill säga).

Lycka till!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack /LO och Tessan :heart:

Nemita: Vad för slags medicinblandning var det frågan om :?: Det här är fullständigt ohållbart, faktiskt. Jag har inte alls tid med det här. Min man börjar jobba snart, på ett nytt ställe. Benji börjar i skolan, på en helt ny skola i en ny stad :roll: Jag tror inte att MVC är speciellt kompetenta på den här formen av starkt illamående faktiskt. Därför är det bra om du kunde ta reda på exakt vilka mediciner det var fråga om.

Det här förresten inte tal om "morgonillamående", det här är tal om illamående hela dagarna. Smärtor i magsäcken - samma sak förra gången. Jag tror att det har med ett ordentligt nerdraget matssmältningssystem att göra. Men jag har också i vanliga fall vaga problem med illamående till och från samt ont i magen. Men inte tillnärmelsevis på samma sätt som under de senaste graviditeterna. Det här är helt enkelt inte helt i sin ordning.

Kram :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Jag har mailat henne med frågan. Återkommer så fort jag vet mer. Jag har en kusin som spydde varje dag i åtta månader, flera gånger om dagen, och hon fick aldrig medicin. Så man behöver nog veta själv att det finns. Pinsamt för hennes MVC, helt klart.

Jag har förresten ätit magnesiumkosttillskott tidigare och det sätter fart på magen. Om man äter rimliga mängder (dvs rekommenderad dagsdos) så kan det ju knappast skada. Det gör kanske inte att matsmältningen accelererar, men allt blir liksom "lösare", om du ursäktar att jag blir bokstavlig. :) När jag måste äta järntabletter så kombinerar jag numera med magnesium för att slippa få helt stopp.

Hittar förresten i en C-uppsats på nätet:
http://epubl.luth.se/1402-1773/2007/105 ... 105-SE.pdf
att många läkare har lärt sig i sin utbildning att illamående hos gravida är psykologiskt (suck) och att det är vanligt att de har kvar denna tro, även om man idag inte har stöd i forskning för att det skulle vara så. Det kan vara bra att veta i mötet med sjukvården, tror jag.

Lergigan Comp, Primperan, Esucos är läkemedelsnamn som jag hittar vid sökning på google och som används vid graviditetsillamående.

Återkommer när jag vet mer om medicinen, som sagt.
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack så hemskt mycket Nemita :heart:

Man blir ju direkt förbannad när man läser: "Idag har forskningen till att det finns väldigt lite data som stödjer teorin om att HG (en form av kraftigt illamående hos gravida kvinnor som drabbar 0,05-2% av kvinnorna. min anm) skulle främst drabba kvinnor med dålig mental hälsa." Lägg då till att man naturligtvis hänvisar teorin "dålig mental hälsa" till någon freudiansk j-vla rappakalja med vidlyftiga meningar som "sjukligt behov av sina mödrar", "infantila personligheter" och "hysteri". När :?: ska vi kvinnor bli befriade från fullständigt ogynnsam och direkt farlig pseudovetenskap inom kvinnovården :?:

Nej jag blir så :evil: att jag nästan skäms :oops: ...

Tack för tipset om magnesium. Jag har fått tips om magnesium innan av TorsMamma fast då i ett annat syfte. Det kan vara värt att prova :)

:idea: Något jag är tacksam över den här graviditeten är att jag inte har drabbats av den stora tröttheten. Det gör att jag orkar mer, trots illamående.

:heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Magnesium!!! Borde nog alla äta. Själv äter jag 500 mg per dag. Gjorde både före, under och efter grav. Det reglerar sig självt. För äter man för mycket kommer det ut lite snabbt ;) .

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej *frieda* och GRATTIS till grav :heart:

Jag har läst igenom din tråd, om än lite slarvigt, och vill tipsa dig om Lergigan Comp.
:arrow: Postafen.. tssss säger jag, jag kallade dessa för Postajävlaklen sist. Det bet inte ett smack.

Lergigan Comp tog bort udden av illamåendet, dessvärre blev jag ganska dåsig utav dem i början. Men eftersom du inte ens blev trött av Posta**** så kanske Lergigan Comp inte gör dig trött heller.

Sen yrar folk i bästa välmeningen om de dära "Sea bands" på Apoteket. Dubbel tssss på dem men kan vara bra att prova!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Det var lergigan min kompis åt. Hon hjälptes inte heller alls av Postafen. Hon blev väldigt trött, framförallt i början, av lergigan, så hon tog en på kvällen, sov sig igenom den värsta dåsigheten och kunde fungera hjälpligt på dagen. Det blev bättre så småningom och framförallt - illamåendet försvann, hon kunde äta och dricka. Det brukar ju göra att man piggnar till också. :)

Illamående som företeelse blir verkligen taskigt behandlat - jag tänker på det som står i den där uppsatsen. Jag mådde bara lite, lite illa när jag var gravid och blev oerhört förvånad över hur fundamentalt det påverkar det psykiska välmåendet. Det är extremt jobbigt mentalt att må illa, även om man inte spyr! Jag undrar om det är kopplat till att kroppen helt enkelt ska ta illamående på allvar, eftersom det kan bero på att man ätit något giftigt (nu tänker jag grottmänniska-funktionen och artens fortlevnad)? Jobbigt är det, i alla fall.

Hoppas du hittar något som hjälper!
Kram
/Ewa
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Nemita :heart:

Just Lergigan tar jag inte för det blev jag direkt avrådd från att göra förra graviditeten av AW.

Jag mår bättre nu. Vad det beror på vet jag inte, men det känns som att det har vänt. Nu kan jag både äta och dricka "normalt".

Jag tror som du om illamående som en varningsignal att man fått i sig något giftigt. Ett intressant faktum är att illamående vid gravidtet är ett vanligt förekommande västerländskt problem ;-) Men det är ovanligt i övriga delen av världen. Kanske kan säga en del om vår matkultur :roll:

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Inga problem! :)

Skönt att du mår bättre. Varför är Lergigan ett problem enligt AW? Vore intressant att veta. Min kompis blev inlagd med dropp under sin första graviditet för att hon inte kunde äta, och då kändes det ju bra att få medicin som hjälper under den andra. Men den kanske har några andra nackdelar som man får ta i så fall?

Ja, jag läste någonstans om just den fiskrika dieten i asien/japan och att man sällan mår illa där. Kanske är något med Omega-3 som ju ofta tipsas om här också?

/Ewa
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*frieda* skrev:Tack Nemita :heart:

Just Lergigan tar jag inte för det blev jag direkt avrådd från att göra förra graviditeten av AW.

Jag mår bättre nu. Vad det beror på vet jag inte, men det känns som att det har vänt. Nu kan jag både äta och dricka "normalt".

Jag tror som du om illamående som en varningsignal att man fått i sig något giftigt. Ett intressant faktum är att illamående vid gravidtet är ett vanligt förekommande västerländskt problem ;-) Men det är ovanligt i övriga delen av världen. Kanske kan säga en del om vår matkultur :roll:

Underbart att höra att du mår bättre :heart:

:arrow: Dock undrar jag nyfiket liksom Nemita, hur det kommer sig att Lergigan avråds? -Det är för tillfället det jag stoppar i mig för att ta udden av illamåendet :roll:
Omega3 stoppade jag inte i mig sist men gör det friskt den här gången, trots det spyr jag, ngt jag inte gjorde sist.

:arrow: Vilken vecka är du i Frieda?
*Griper tag i alla möjliga halmstrån om att mitt illamående är snabbt övergående :)

*Kram* och åter igen, ljuvligt att höra att det har vänt för dig!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

hej på er alla illamående blivande :wink: Här är länken till *friedas* gamla "kräktråd", jag tror det står där i om lergigan... annars kanske ni kan få en massa annan inspiration därifrån!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8265

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"