Hej,
ni erfarna mödrar, hur har ni gjort med era barns lurar?
Min prinsessa blir snart 7 månader, och har sedan vi kurade henne för ca 1,5 mån sedan haft sovtiderna 12 + 45 + 1,5 + 45.
Lurarna fungerar i stort sett bra och även nätterna börjar bli någorlunda stabila även om hon inte är någon SS ännu.
Jag har förstått att det är vanligt att minska den sista eftermiddagsluren till 20 min och har väl för avsikt att göra just detta. Men - bör jag genomföra förändringen på 7-månadersdagen, bör jag vänta tills jag märker att inte lika mycket sömn behövs eller är det bättre att börja redan lite före 7-månadersdagen (bättre förekomma än att förekommas?).
Tar gärna del av era tankar och kommentarer!
Hälsningar Stina
Minskning av sovtimmar med ökande ålder
Minskning av sovtimmar med ökande ålder
Mamma till skrutta född januari -08
Hej!
Jag gjorde såhär:
Ung en vecka innan 7 mån bytte jag till 20 min på den sista precis som du skrev. Då hade hon inte visat så jättetydligt att hon ville ha mindre sömn.
Sedan visade hon tydligt att hon behövde ta bort 20 min när hon var 8 mån (hade tänkt byta vid 9 mån), så då bytte jag och det blev genast mycket bättre.
Kram Bea
Jag gjorde såhär:
Ung en vecka innan 7 mån bytte jag till 20 min på den sista precis som du skrev. Då hade hon inte visat så jättetydligt att hon ville ha mindre sömn.
Sedan visade hon tydligt att hon behövde ta bort 20 min när hon var 8 mån (hade tänkt byta vid 9 mån), så då bytte jag och det blev genast mycket bättre.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hej Bea,
och tack för ditt supersnabba svar! En liten följdfråga...
Om jag nu tar bort 20 min från eftermiddagsluren blir sovtiderna 12-45-1,5-20. Var är då bäst att ta bort nästa 20 minuter?
En annan fråga, kanske med risk för överkoncentration - tas de 20 min lämpligen från början eller slutet av luren? Tycker att det verkar rimligt att kapa dem på slutet så att klockslaget för sovtidens start är densamma, men det kanske finns skäl även för motsatsen?
Hälsningar Stina
och tack för ditt supersnabba svar! En liten följdfråga...
Om jag nu tar bort 20 min från eftermiddagsluren blir sovtiderna 12-45-1,5-20. Var är då bäst att ta bort nästa 20 minuter?
En annan fråga, kanske med risk för överkoncentration - tas de 20 min lämpligen från början eller slutet av luren? Tycker att det verkar rimligt att kapa dem på slutet så att klockslaget för sovtidens start är densamma, men det kanske finns skäl även för motsatsen?
Hälsningar Stina
Mamma till skrutta född januari -08
-
TorpSara
Hej!
Jag hade 12-45-1,5-20. Sedan tog jag bort den sista luren helt och skjöt fram den första 15 min och den andra 30 min. Det blev då 12-45-1,5.
Överkoncentrationsvargen är skjuten nu, visst?
Så jag svarar:
Jag minskade 45 min genom att ta bort de sista 20 min.
Kram Bea
Jag hade 12-45-1,5-20. Sedan tog jag bort den sista luren helt och skjöt fram den första 15 min och den andra 30 min. Det blev då 12-45-1,5.
Överkoncentrationsvargen är skjuten nu, visst?
Jag minskade 45 min genom att ta bort de sista 20 min.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen