Mycket strulig amning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Trollet1969

Mycket strulig amning

Inlägg av Trollet1969 »

Hejsan!

Den 12 juli födde vi vår andra älskade son! :D ! Dock har vi rätt stora problem med hans amning. Vi har en storebror som vi SHN-kurade för ca 1 år sedan och hade bestämt oss för att lillebror skulle bli ett SM-barn redan från början! :) Det uppstod dock ett problem, han gillar inte att bli ammad!!! Det flödar över med mjölk, jag pumpar och sparar och försöker ge honom på flaska (Dr Browns enligt AW-rekommendation), men han vill inte. Dock följer han sin kurva och han går upp men när han ammat mellan 1-3 minuter på ett bröst så börjas det. Ska se om jag kan förklara vad som är problemet; när han sugit mellan 1-3 minuter så börjar han gnälla/gråta och böka runt. Han har bröstvårtan kvar inne i sin mun, mjölken flödar, men han "hittar inget" suggrepp, han blir bara mer och mer ilsk och till slut ligger han och gallskriker vid bröstet, med min bröstvårta i munnen :cry: .

Jag har täta kontakter med BVC som stöttar helhjärtat men som inte vet hur de ska hjälpa, (hade aldrig sett något liknande sa de) Ett amningsråd jag fick från en rutinerad var att jag skulle köpa en bärsjal och ha honom vid bröstet hela dagarna, både sovandes och ätandes för att "bonda" men det går helt emot hur vi vill ha det. Han överöses med kärlek och kram på vakentiderna, men när han ska sova så ska han göra detta i vagnen har vi bestämt. Jag ska på torsdag ringa amningshjälpen på SU för att se vad de kan erbjuda (de har semester), men tänkte kolla om någon här på forumet känner igen detta problem. Jag vill så väldigt gärna amma men så här kan vi bara inte ha det. Om en vecka börjar min sambo att jobba efter semestern och vi har en 2-åring hemma som trotsar jättemycket just nu, självklart, det är inte lätt att bli storebror, men vi måste få till en vardag som fungerar när jag är själv med bägge på dagarna!

Problemet med att han inte äter ordentligt gör ju att han inte sover heller, de flesta dagar har han vakentider på mellan 6-9 timmar och det är ju alldeles för mycket för en så liten kille. Rättesnöret 2-2 för SM-modellen fungerar bara inte i och med att han inte är ordentligt mätt. Vissa kvällar efter att vi suttit i 3-4 timmar och trugar och han gråtandes, så somnar han av ren utmattning och det känns förfärligt...

Så om någon har några tips tar jag gärna emot dessa.

Kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Hej!
När jag ammade Stora s var det lite liknande. Hos henne tror jag det berodde på att mjölken flödade för friskt. Hon satte i halsen helt enkelt, eller svalde för fort så det kom med en massa luft. Jag fick rådet från amningshjälpen att låta henne släppa tills det värsta sprutat över, man kan trycka på bröstvårtan med en handduk så det stoppar. Och så behövde hon rapa mellan varven. Kan det vara nåt sånt? Eller det kanske du redan har provat? Hoppas nån mer erfaren rycker in här också!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Lite snabbt mina bästa tips:
:arrow: Mata sovande bebis. Ta upp honom sovandes, lägg till. Söv honom när allt har gått bananas, låt honom sova 5 minuter och lägg till.
:arrow: Mata liggandes. Stoppar upp flödet.
:arrow: Pumpa ut FÖRE matning om du kan. Då får han inte första störtfloden utan får jobba sig till den feta mjölken.
:arrow: Så fort han börjar krångla, bryt, gå runt med honom tills han lugnar sig (så länge kan ju bröstet spruta ja, jag vet 8) bara bra, så lugnar det ner sig lite... :lol: ) lägg till igen. Upprepa.
Försök bryta den negativa spiralen i tid. Ofta vet man ju var det barkar och då är det bättre att bryta för att göra något annat istället för att truga med ett sprutande bröst och en hostande förbannad bebis!

Och till storebror, förbred med mutor att ta fram vid amning. SPÄNNANDE handväskor med många fack, en rolig överraskningspåse, vindruvor.
Sitt/ligg gärna på madrass på golvet när du ammar så att du är tillgänglig.

Oj, det lev visst några tips ändå! :wink: Det ligger mig väl helt enkelt väldigt nära... 8)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack ska ni ha för era svar :D . Jag tycker att jag anar en liten förbättring när vi rapat honom ännu mera och när jag ligger ner, men inte så mycket detssvärre, men jag ska till mig era råd och hoppas på att få en njutningsfull amningstid framöver :D . Visst är det väl så att det kan strula rätt rejält i början och efter 1-2 månader börjar det att rätta till sig, eller minns jag fel?

Kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"