Lillebror ska kuras och flytta in till storebror - hur då??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mama Jay

Lillebror ska kuras och flytta in till storebror - hur då??

Inlägg av Mama Jay »

Jag kurade Leon när han var 6 månader - 2006. Det gick alla tiders och än idag sover han ALLTID, oavsett vad från 19.30 till 07.00. Han är 2,5 år. Nu är det dags för hans lillebror, Mio, att också kuras. Han är idag 5 månader. Han sover i egen säng i vårt rum, men planen är att han ska dela rum med sin storebror. Nu vet jag inte hur jag ska lägga upp det? Ska jag kura direkt i Leons rum - då kommer han ju att vakna - kanske bättre att kura i vårt eller utanför?? När ska Mio i så fall in i deras rum? Jag är också lite orolig för det här med att ligga på magen - andingslarm är inte något för mig - Mio vänder sig hit och dit hela tiden så man tycker att det borde vara OK. Jag, som redan gjort kuren en gång känner mig i alla fall lite nervös inför att göra den igen - vet inte varför - är ju heeeelt slut - får aldrig sova - det är alltid någon som är vaken!! :wink:
Mama Jay
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, kura lillebror någonannanstans än inne hos storebror och så flyttar du in honom när han sover 12 tim natt om det är det du valt att ha. Han behöver inte vara någon säker sovare för storebror kommer inte störas om lillebror vaknar och behöver en ramseomgång under natten.

Känner du dig lite osäker så läs på ordentligt så du är säker på hur du ska gå tillväga med lillebror.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mama Jay

Tack!

Inlägg av Mama Jay »

Tack för svar!

Mama Jay
Mama Jay
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Varsågod kära du :)

När lillebror äntligen får flytta in till storebror så kommer de sova så gott tillsammans och inte stör de varandra heller vilket man skulle kunna tro.
Om Sigge vaknar för tidigt och håller låda kan Emil på sin höjd säga: Tyst Tittis, och när Sigge tystnar hörs ett BJA från Emils håll. För det mesta vaknar inte ens Emil om Sigge härjar en stund, och Sigge somnar alltid om när han inte får någon respons på sitt snack.

Det är härligt att ungarna sover i samma rum, en trygghet för alla.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mama Jay

Inlägg av Mama Jay »

Ännu en natt med 10 uppvak...måste göra kuren väldigt snart. Ska jag kura honom i vårt sovrum? Eller typ utanför eller i hallen? Mio ska sova 11,5 tim natt, visst bli det då 4 tim dag för en 5 mån? Vill att han ska sova 19.30-07.00 som storebror, men vet ej hur jag ska lägga upp dagen. Storebror sover ca 12.30-14.00 och man vill gärna få synk på dem. något förslag?

lite desperat.

kram
mama jay
Mama Jay
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

Man kan kura en liten unge varsom helst egentligen bara det är ordentligt mörklagt och avskilt så tillvida att barnet inte ser någon, ljud däremot är inget problem. Det är helt möjligt att hänga mörkläggningsgardiner runt spjälsängen bara han inte kan nå dem, då kan ni härja i samma rum. Om det inte är möjligt kan han ju vara kvar i sovrummet och ni vuxna sova i vardagsrummet under kuren, den är ju inte för alltid.

En 5 månaders ska sova 15 tim per dygn så om du har 11,5 tim natt så har du således 3, 5 tim sömn som ska fördelas under dagen. Vad sägs om 45 min fm-lur, 2 tim mitt på dagen och så 45 min på em? När du gör lillebrors schema så utgå från måltiderna, det bör vara 3,5 - 4 tim mellan dem, sen sätter du dit sovtiderna och synkar det med storebrors sovtid. Det finns trådar med schemaförslag så du kan få lite uppslag.

Och du, nu behöver du ju inte vara desperat länge. Du ska bara fixa och förbereda lite innan det är dags för kurning och då kommer lillebror snart att sova natten lång och då kan ju även du göra det.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mama Jay

Inlägg av Mama Jay »

Tack igen!

Vad tror du om att lägga lillebror i vardagsrummet för det är mörkt. Men det ligger en bit ifrån vårt sovrum så kanske hör vi inte honom då - eller alltså tillräckligt fort.

Ska förbereda mig och kanske börja på måndag eller så.

Kram
Mama Jay
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad tror du själv? Om du tror det funkar så kommer det att funka. Så enkelt är det, och samtidigt så svårt. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Metalmamman
Kontakt:

Re: Lillebror ska kuras och flytta in till storebror - hur d

Inlägg av Metalmamman »

Mama Jay skrev:andingslarm är inte något för mig
Varför inte :?:

Vi kurade nyss vår son under liknande omständigheter. Han sov hos oss men flyttade in till storasysters rum i samband med kuren. Hon skulle egentligen sova hos sina kusiner de första kurnätterna, men de fick förhinder, så hon sov inne hos oss istället. Hon vaknade inte en enda gång under de nätterna, trots att dörren till barnens rum är i vårt sovrum och det ramsades en hel del där, med rejält magstöd :) Sover storebror så tryggt i vanliga fall så kommer nog inte några nätter i en annan säng sätta hans sömn ur spel.

Läs gärna vår tråd om hur vi gjorde, den heter "Tillbaks igen".
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
Mama Jay

Inlägg av Mama Jay »

Nu är det dags. Börjar kura lillebror i kväll. Han får sova i ett gästrum, storebror har nämligen börjat vakna tidigt och behöver även han lite extra kurning av pappan. Jag sover på madrass utanförgästrum.

Lillebror är 5 1/2 månad, så här har jag gjort schemat: (skulle vara tacksam för synpunkter och kanske lite pepp :D

07.00 vaken
07.15 mål 1 frukost (ersättning)
08.45-09.30 45 min förmiddagslur
10.30 mål 2, lunch fruktpuré & ersättning
12.00-14.00 2 h sova (storebror sover 12.00-13.30)
14.15 mål 3 gröt
16.30-17.15 45 min eftermiddagslur
17.30 mål 4 middag grönsakspuré & ersättning
19.00 mål 5 nattslurk ersättning - eller kan jag brja med 6 mån välling nu?
19.30 sova natt (precis som storebror)

11,5 h nattsömn, 3,5 h dagsömn...om jag har räknat rätt efter att inte ha sovit på 5 månader...

Som sagt, tacksam för synpunkter!

KRAM
Trötta
Mama Jay
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Mama Jay och välkommen hit :heart: :D

Vad roligt att höra att storebror sover så bra sedan kurningen (med undantag för tidig morgon just nu :wink: ).

Angående schemat så ser det bra ut tycker jag. Kanske att det blir lite långt mellan lunchen och långluren. Kanske att det behövs någon slags påfyllnad innan långluren, men det där märker du. Kör som ditt schema ser ut idag.

Ser fram emot rapport imorgon. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu är det dags. Börjar kura lillebror i kväll. Han får sova i ett gästrum, storebror har nämligen börjat vakna tidigt och behöver även han lite extra kurning av pappan. Jag sover på madrass utanförgästrum.

Lillebror är 5 1/2 månad, så här har jag gjort schemat: (skulle vara tacksam för synpunkter och kanske lite pepp

07.00 vaken
07.15 mål 1 frukost (ersättning)
08.45-09.30 45 min förmiddagslur
10.30 mål 2, lunch fruktpuré & ersättning
12.00-14.00 2 h sova (storebror sover 12.00-13.30)
14.15 mål 3 gröt
16.30-17.15 45 min eftermiddagslur
17.30 mål 4 middag grönsakspuré & ersättning
19.00 mål 5 nattslurk ersättning - eller kan jag brja med 6 mån välling nu?
19.30 sova natt (precis som storebror)

11,5 h nattsömn, 3,5 h dagsömn...om jag har räknat rätt efter att inte ha sovit på 5 månader...

Som sagt, tacksam för synpunkter!

KRAM
Trötta

Till överst på sidan

spindelkvinnan

Registreringsdatum: 24 april 2008
Postat: tis aug 05, 2008 16:55 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Jag tror stenhårt på att ge välling på kvällen. När jag kurade min dotter var hon 4.5 månader. Hon fick lite utsädd välling på kvällen och den nästan knockade henne på ett sätt ersättning aldrig gjorde. Vad kul att ni ska kura! Se till att äta och vila själv också

Till överst på sidan

kiki

Registreringsdatum: 11 november 2006
Postat: tis aug 05, 2008 17:01 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag tror också på välling

Schemat ser kanon ut. Det här kommer gå lysande

Kram Kristina

http://www.family.se/vi/1005428.htm?ca=11_a
Mio 10,5 mån efter jordgubbsfest

Till överst på sidan

Kantarella
Dipl. SHN-kurare

Registreringsdatum: 01 april 2006
Postat: tis aug 05, 2008 18:29 Rubrik:

Hej Mamma Jay.

Schemat ser bra ut. Mitt är nästan identiskt- har en 5-månaders.
Jag tror också på välling. Försökte själv som nattslurk för ett par veckor sedan. Togs dock inte emot av herrn så jag la ner med tanke om att göra ett nytt försök igen efter ett tag. För min del kan det vara lägligt att blanda fifty-fifty med ersättning. Kanske något för dig också?

I vilket fall så vill jag bara förmedla att de kan sova gott utan välling också. Min Ian får ersättning som nattslurk efter en rejäl portion gröt som mål 4. På det står han sig hela natten.

Lycka till nu inatt
Rapportera gärna.

/Åsa

Till överst på sidan

Kantarella
Dipl. SHN-kurare

Registreringsdatum: 01 april 2006
Postat: tis aug 05, 2008 18:30 Rubrik:

Hej Mamma Jay.

Schemat ser bra ut. Mitt är nästan identiskt- har en 5-månaders.
Jag tror också på välling. Försökte själv som nattslurk för ett par veckor sedan. Togs dock inte emot av herrn så jag la ner med tanke om att göra ett nytt försök igen efter ett tag. För min del kan det vara lägligt att blanda fifty-fifty med ersättning. Kanske något för dig också?

I vilket fall så vill jag bara förmedla att de kan sova gott utan välling också. Min Ian får ersättning som nattslurk efter en rejäl portion gröt som mål 4. På det står han sig hela natten.

Lycka till nu inatt
Rapportera gärna.

/Åsa

Till överst på sidan

Mama Jay

Registreringsdatum: 18 juni 2007

Postat: tis aug 05, 2008 19:04 Rubrik: Kuren har börjat!

Hade läst här på forumet att jag skulle dricka red bull...preparerade, kissade, bäddade, fixade och så var det dags!

19.30 skratt till go natt m Mama Jay pappa Schlagerkungen och stolte storebror Leon.
Ramsan x 1
Lägger till rätta och buffar...Mio svarar dåligt på den skvätt välling han fått i sig och kräkts varje gång jag kommer till slutet på buff. Kur i två minuter och redan kräks i säng...well jag fick springa ut å hämta papper, ingen bra början. Torkar upp, men låter Mio ligga kvar i kräk, hur farligt kan de va??? Buffar så ryggen gnäller. Han är trött, han har läääängtat efter att få sova på magen. Jag har varit nervös, men faktiskt skippat andningslarm, han vänder sig åt alla håll och kanter oavsett. Mio avslappnad, jag ramsar x 4 mig ut 19.43.
19.45 skriker, när han tystnar ramsar jag x 4
19.47 gallskriker, gardinhelvetet har trillat ner, hrmpf
pappan in och fixa, jag in och trixa och hej och hå och nu ska du sova och buff hit och dit, men stackaren är så trött efter 5 månaders icke sömn så han somnar på ramsan x4 när jag går ut och har inte hört ett pip sedan 19.50. Älskar att jag orkat börja kura igen (kurade ju Leon för 2 år sedan, men det kändes så motigt den här gången).

Tack för pepp!

KRAM
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mama Jay

Kämpa, kämpa

Inlägg av Mama Jay »

Då kör vi på den här tråden...tänkte att jag behövde akuta tips idag så det var därför jag startade den nya. :D Tack alla hitintills för inlägg, synpunkter och pepp. Det behövs.

20.40-21.20 har varit ett helvete. Skrik, skrik, skrik och ja, trots att man kurat förut så börjar man undra om den lille Mio kanske har ont någonstans eller om han avskyr att ligga i kräk (det gör jag) eller om han kanske ändå är hungrig eller eventuellt bajsig? Buff och ut och ramsor och tålamod och sist bekräftelsen och ett litet snyft från honom. Glädje, på banan igen!

KRAM
Mama Jay
kiki

Inlägg av kiki »

:heart: :heart: :heart: Bravo, BORT BORT med tankarna om hunger och sjukdomar du vet ju att han är fullproppad med mat och dessutom kärnfrisk :lol:

Men du, gud vad roligt med en MIO :heart: :heart: :heart: Då finns det 3 Miosar här nu, 2 killar och så min tjej :lol:

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"