Hej!
Vi har en dotter som är 13 månader och som kurades när hon var 9 månader. Detta är helt klart det ABSOLUT BÄSTA vi har gjort och hon har sovit och ätit gott i flera månader!
För några veckor sedan började vår prinsessa att gå och vi har även varit iväg på lite semester och summan av detta (antar jag) har gjort att nu funkar inget riktigt längre... Hon vaknar alldeles för tidigt både på dagsluren och på morgonen och vill inte äta ordentligt varken vid lunchen eller mellisen. Det är dock absolut inga problem att få henne att somna, varken på dagen eller kvällen. Jag skulle därför gärna vilja ha lite tips o råd!!! Är det så att vårt schema kanske inte funkar? Känner själv att jag borde justera lite men vet inte riktigt hur..... Snälla hjälp!
Vårt schema idag:
07.30 vakna, dricker en rejäl flaska välling o busar i vår säng
10.30 lunch
11.00-13.00 dagslur
13.30 mellis (gröt eller välling)
16.30 middag
19.00 gröt sedan borsta tänderna, pyjamas och en massa bus
19.30 somna för natten
Så här ser "verkligheten" ut:
06.30 vaknar och gråter och skriker till slut nästan hysteriskt när hon inte får komma upp, vi ramsar och har t.o.m. försökt solfjädra för att få henne att bli lugn alt somna om men tyvärr lyssnar hon inte ens till ramsandet på morgonen, känns som att det nästan "triggar igång" protesterna mer.
07.15 vi använder marginalkvarten och jublar godmorgon, därefter välling och bus som vanligt
10.15 vi använder marginalkvarten och ger henne lunch för att hon börjar bli så trött och lite pipig. Här äter hon ibland ordentligt efter mycket trugande. Är dock ingen trevlig matstund då hon eg är alldeles för trött...
10.45 dagslur, hon somnar direkt utan ett pip
12.00 - 12.20 vaknar och är jättepigg o glad och helt omöjlig att söva om, oavsett om det är hemma i sängen eller i vagnen. Blir jättearg när vi låter henne vänta tills 12.45 innan vi meddelar att det är dags att vakna.
13.30 mellis, hon äter nästan ingenting, är helt ointresserad av att äta. Jag trugar och hon blir irriterad.....
16.30 middag - hon äter jättebra
19.00 gröt - hon äter oftast bra men det krävs ganska mkt trugande, sång och leksaker (eg helt emot mina principer). Efterföljande tandborstning och bus går jättebra.
19.30 hon somnar gott utan ngt pip.
Snälla, har nån förslag på hur vi ska ändra vårt schema så att dagen blir bättre??? Känns inget roligt med kamp vid varje måltid och att börja dagen med skrik och gråt! I övrigt är ju vår prinsessa en MKT lycklig liten kicka som är pigg och glad och leker och utvecklas som hon ska. Har läst att det är en stor omställning för barn när de börjar gå.... Är det det som spökar?
Tacksam för råd!
//Katta
Vår 1-åring har börjat strula med både sömn och mat
Vår 1-åring har börjat strula med både sömn och mat
Katta
Mamma till en underbar liten kicka, född juni -07 och kurad påsken -08
Hej!
Jag skulle säga att hon sover daglur alldeles för tidigt, och kanske för länge också. Har hon 12 tim natt "behöver" hon egentligen bara 1,5 tim daglur. Mina har haft 2 tim tills de varit runt 15 månader, men då har vi verkligen haft ett superpass utomhus 2 tim varje förmiddag då de har jobbat järnet. Men så fort natten (här var det läggningen) började strula, så blev det dags att korta dagluren. Och jag skulle kunna sätta något på att det är där ni är. För att sedan sova så gott under dagluren så behöver hon förstås ha haft tid att både arbeta en smula och rusa av sig rejält i utemiljö innan. Och det blir tajt på det schemat. Dessutom är det bra att ha ungefär lika mycket vakentid på båda sidor luren, för att slippa en övertrött unge till kvällen.
Så jag skulle föreslå att du lägger luren 12.30-14 alt 13-14.30. Då behöver du även skjuta på lunchen. Står hon sig inte på vällingen i 3,5-4 tim, så kan du istället ge lite frukost när du själv äter. Inom timmen, ungefär. Dvs macka eller något vid 8-8.30 ungefär. Och sedan lunch 11.30-12, kanske. Mellis och middag får också skjutas fram en smula då, för att anpassas efter nya lurtiden.
De första dagarna kommer hon förstås vara rejält trött vid sin gamla sovtid. Särskilt om hon vaknat 1 tim för tidigt. Och då kan du bjussa på en 5 minutare i vagnen när ni är ute och busar på fm. Såvida hon inte har ensamlek och själv tar sig en 5-minutare där. Så gjorde jag med min trötter tills hon var 15 månader, faktiskt. Utan att det inverkade det minsta på sömnen i övrigt. Bara man ser till att ta upp efter exakt 5 min sömn, och genast ha något mycket spännande och roligt att undersöka. För att komma tillrätta med tidiga morgnar så kan jag varmt rekommendera väckarklocka, om ni inte redan har det. Då lär sig barnet snabbt att klockan ringer morgon, och att man därför lugnt kan somna om, om man råkar vakna dessförinnan.
Vad tror du om det?
Kram Ewa
Jag skulle säga att hon sover daglur alldeles för tidigt, och kanske för länge också. Har hon 12 tim natt "behöver" hon egentligen bara 1,5 tim daglur. Mina har haft 2 tim tills de varit runt 15 månader, men då har vi verkligen haft ett superpass utomhus 2 tim varje förmiddag då de har jobbat järnet. Men så fort natten (här var det läggningen) började strula, så blev det dags att korta dagluren. Och jag skulle kunna sätta något på att det är där ni är. För att sedan sova så gott under dagluren så behöver hon förstås ha haft tid att både arbeta en smula och rusa av sig rejält i utemiljö innan. Och det blir tajt på det schemat. Dessutom är det bra att ha ungefär lika mycket vakentid på båda sidor luren, för att slippa en övertrött unge till kvällen.
Så jag skulle föreslå att du lägger luren 12.30-14 alt 13-14.30. Då behöver du även skjuta på lunchen. Står hon sig inte på vällingen i 3,5-4 tim, så kan du istället ge lite frukost när du själv äter. Inom timmen, ungefär. Dvs macka eller något vid 8-8.30 ungefär. Och sedan lunch 11.30-12, kanske. Mellis och middag får också skjutas fram en smula då, för att anpassas efter nya lurtiden.
De första dagarna kommer hon förstås vara rejält trött vid sin gamla sovtid. Särskilt om hon vaknat 1 tim för tidigt. Och då kan du bjussa på en 5 minutare i vagnen när ni är ute och busar på fm. Såvida hon inte har ensamlek och själv tar sig en 5-minutare där. Så gjorde jag med min trötter tills hon var 15 månader, faktiskt. Utan att det inverkade det minsta på sömnen i övrigt. Bara man ser till att ta upp efter exakt 5 min sömn, och genast ha något mycket spännande och roligt att undersöka. För att komma tillrätta med tidiga morgnar så kan jag varmt rekommendera väckarklocka, om ni inte redan har det. Då lär sig barnet snabbt att klockan ringer morgon, och att man därför lugnt kan somna om, om man råkar vakna dessförinnan.
Vad tror du om det?
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej!
Jag tror att du har rätt i att dagsluren ligger för tidigt MEN hon är ju sååååå trött då! Idag åt hon ingen lunch och satt och nästan somnade vid matbordet - ögonen föll verkligen ner på henne flera gånger! Förstår inte hur jag ska lyckas hålla henne vaken längre och dessutom lyckas få i henne lunch SENARE..... Men jag ska självklart göra ett försök! Eller, fel 8) jag ska helt övertygad göra en förändring!
Då kommer vi till nästa fråga, hur gör jag nu? Ska jag sakteliga förskjuta med hjälp av marginalkvartar eller ska jag bara satsa med stor övertygelse och hålla henne vaken en timme längre? Vad tror ni om följande schema:
07.00 Vakna, välling
11.00 Lunch
12.00 - 14.00 Sova dagslur
14.00 Mellis med gröt eller välling
16.00 Middag
19.00 Gröt, tvätt, pyjamas o bus
19.30 Sova för natten
Då blir det 11,5 timmar på natten och 2 timmar på dagen. Vilket är bäst? 12 timmar på natten och 1,5 på dagen eller 11,5 timmar på natten och 2 på dagen? Eller spelar det ingen roll?
Alternativt schema:
07.00 Vakna, välling
11.00 Lunch
12.00 - 13.30 Sova dagslur
13.30 Mellis med gröt eller välling
16.00 Middag
18.30 Gröt, tvätt, pyjamas o bus
19.00 Sova för natten
Vilket tror ni är bäst?
Vad gäller morgonen... Vi kör stenhårt med väckarklockan och det har funkat jättebra i flera månader. Men inte längre.... Jag läste ett annat inlägg igår om att man inte ska ramsa så mkt på morgonen så idag försökte jag ignorera hennes klagan... Gav henne bara en ramsa efter ganska lång stund. Funkade faktiskt lite bättre. Det dröjde lite längre än innan då innan hon blev så där jättearg. Så nu ska jag försöka ramsa mindre och se om det hjälper. Någon som har något annat råd? Att börja varje dag med skrik och tandagnissel är sååååå jobbigt för oss alla.....
Jag tror att du har rätt i att dagsluren ligger för tidigt MEN hon är ju sååååå trött då! Idag åt hon ingen lunch och satt och nästan somnade vid matbordet - ögonen föll verkligen ner på henne flera gånger! Förstår inte hur jag ska lyckas hålla henne vaken längre och dessutom lyckas få i henne lunch SENARE..... Men jag ska självklart göra ett försök! Eller, fel 8) jag ska helt övertygad göra en förändring!
Då kommer vi till nästa fråga, hur gör jag nu? Ska jag sakteliga förskjuta med hjälp av marginalkvartar eller ska jag bara satsa med stor övertygelse och hålla henne vaken en timme längre? Vad tror ni om följande schema:
07.00 Vakna, välling
11.00 Lunch
12.00 - 14.00 Sova dagslur
14.00 Mellis med gröt eller välling
16.00 Middag
19.00 Gröt, tvätt, pyjamas o bus
19.30 Sova för natten
Då blir det 11,5 timmar på natten och 2 timmar på dagen. Vilket är bäst? 12 timmar på natten och 1,5 på dagen eller 11,5 timmar på natten och 2 på dagen? Eller spelar det ingen roll?
Alternativt schema:
07.00 Vakna, välling
11.00 Lunch
13.30 Mellis med gröt eller välling
16.00 Middag
18.30 Gröt, tvätt, pyjamas o bus
19.00 Sova för natten
Vilket tror ni är bäst?
Vad gäller morgonen... Vi kör stenhårt med väckarklockan och det har funkat jättebra i flera månader. Men inte längre.... Jag läste ett annat inlägg igår om att man inte ska ramsa så mkt på morgonen så idag försökte jag ignorera hennes klagan... Gav henne bara en ramsa efter ganska lång stund. Funkade faktiskt lite bättre. Det dröjde lite längre än innan då innan hon blev så där jättearg. Så nu ska jag försöka ramsa mindre och se om det hjälper. Någon som har något annat råd? Att börja varje dag med skrik och tandagnissel är sååååå jobbigt för oss alla.....
Katta
-
Gotlandsmamma
Hej Katta!
Jag har 11.5 tim natt för mina gossar, och 2 tim på dagen. Den yngsta brukar som oftast bara sova 1.5 tim på dagen o får sen komma upp. Vaknar han efter 45 min får han en ramse-omgång.
Välj det som passar hela familjen bäst, det spelar ingen roll, huvudsaken är att hon får sin totala sovtid per dygn så att säga.
Ang morgonen, så skulle jag (efter trevande o testande) rekommendera att ignorera gnäll och inte ramsa. Jag tycker mig ha sett att det triggar barnet än mer. Efter några dagar har det släppt tycker jag.
Kram!
Jag har 11.5 tim natt för mina gossar, och 2 tim på dagen. Den yngsta brukar som oftast bara sova 1.5 tim på dagen o får sen komma upp. Vaknar han efter 45 min får han en ramse-omgång.
Välj det som passar hela familjen bäst, det spelar ingen roll, huvudsaken är att hon får sin totala sovtid per dygn så att säga.
Ang morgonen, så skulle jag (efter trevande o testande) rekommendera att ignorera gnäll och inte ramsa. Jag tycker mig ha sett att det triggar barnet än mer. Efter några dagar har det släppt tycker jag.
Kram!
Hej igen!
Precis som Gotlandsmamman säger, så funkar vilket som helst bra. Välj det som passar er bäst, helt enkelt
Morgontidiga ungar får EN pangramsa, vid första pip, som talar om att det fortfarande är natt. I övrigt låter man dem vara. Se nedan:
Kram Ewa
Precis som Gotlandsmamman säger, så funkar vilket som helst bra. Välj det som passar er bäst, helt enkelt
Morgontidiga ungar får EN pangramsa, vid första pip, som talar om att det fortfarande är natt. I övrigt låter man dem vara. Se nedan:
Förmiddagströtta raringar behöver sig en 5-minutare. Min lilltufsa hade inte heller orkat få i sig någon lunch utan sin lilla kortlur - som gjorde underverk för humöret och orken. Jag erbjöd luren i vagnen, medan vi var ute på äventyr. Ibland tog hon lite längre tid på sig att somna. Ibland somnade hon direkt. Behöver man vagna en smula gör man det också. Men man väcker alltid efter 5 minuters sovning.Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Lillamolntuss
Detta schema funkar för vår familj - stämmer dessutom rätt bra med hur det kommer se ut på dagis.
Schema, 17 månader:
07.00 Vakna, välling
11.00 Lunch
14.30 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling, tvätt, pyjamas o bus
19.30 Sova för natten
Bjuder på en 5 minutare ibland på fm.
Schema, 17 månader:
07.00 Vakna, välling
11.00 Lunch
14.30 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling, tvätt, pyjamas o bus
19.30 Sova för natten
Bjuder på en 5 minutare ibland på fm.
Flicka
maj -04 (kurad jan -05), Pojke
mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
-
Gotlandsmamma
Hej,
jag måste bara instämma i och understryka det Ewa säger om en liten tupplur på fm. För vår del räcker det ofta med att bara vila i vagnen eller bilen ett tag och så går det bra att vara lite pigg igen och äta och sova sen. Då blir inte em så lång heller.
jag måste bara instämma i och understryka det Ewa säger om en liten tupplur på fm. För vår del räcker det ofta med att bara vila i vagnen eller bilen ett tag och så går det bra att vara lite pigg igen och äta och sova sen. Då blir inte em så lång heller.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.