Har alla larm? Hur ändra sovtider?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Har alla larm? Hur ändra sovtider?

Inlägg av Susanne G »

Har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha besvarade av ngn vänlig själ. Vår dotter sover inte på magen( fy på oss) men vi vill börja med detta så snart som möjligt. Har alla larm eller kan man köra utan, hon är snart 6 mån.
Vi behöver nog oxå ändra hennes sovtider. Som det ser ut nu så sover hon 15.5 timme dygnet vilket är lite för mkt. Natt 19-7. 8.30-9.15, 11-13 och 15-15.45.
Hon har börjat vakna vid 6 eller tidigare , kan det bero på att hon sover för mkt på dagarna? Hon är oxå väldigt trött på kvällarna eftersom hon varit vaken ända sedan 16. Förr hade vi en kvällslur men sedan den togs bort och vi flyttade fram nattläggningen är hon alltid ledsen när hon läggs, det var hon inte innan. Vi vill dock ha natt 19-07. Kan man bara förskjuta tiderna på en dag tex 9-9.45, 12-14 och 16.30-16.50. Skulle vara skönt att få eftermiddagssömnen lite senare så att hennes nattläggningen kunde bli roligare med mkt skratt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
JH

Inlägg av JH »

Vi har inte larm till Elsa.... Hon har sovit på mage sedan hon föddes (vi försökte med rygg i 2 veckor men efter nästan ingen sömn alls gav vi upp och då sov hon för första gången flera timma i sträck). Har dock fått en känga av Anna W för att vi inte har det så det är väl bäst egentligen.

Du får nog andra svar för mitt hjälper väl inte så mkt! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi vill dock ha natt 19-07. Kan man bara förskjuta tiderna på en dag tex 9-9.45, 12-14 och 16.30-16.50. Skulle vara skönt att få eftermiddagssömnen lite senare så att hennes nattläggningen kunde bli roligare med mkt skratt.

Vi har haft larm till Karl. fr 5 mån till ca 7 mån. Vi skaffade till slut två plattor då han rörde sig så mkt. Men nu har vi tagit bort det helt.

Vi har ändrat i hans schema mer än en gång. Är hon dötrött före 9.00, eller skulle hon fixa att vänta till 9? Hon borde ju fixa två timmar. Karl sov vid 6 mån 9-9.45, 12-13.30 samt 15.30-16.15. De brukar ha lättare att hålla sig vakna en längre stund på kvällen. Skrattet är jätteviktigt. Vi lägger ofta honom kvart i sju, för han är sååå trött.

Hoppas du fick några svar.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Vi har inget larm till Izabelle, och har aldrig haft. Hemskt nog av den anledningen att vi inte hade råd att varken hyra eller köpa ett. Hon var 6 månader och 1 vecka när vi drog igång kuren. Visst är vi oroliga, och det blir några fler turer in för att kolla andningen än vad som är nyttigt, men vi försöker ändå lugna oss med att det är så liten risk att något händer och att denna risk minskar för varje månad. Dock hände det våra bekanta som förlorade sin lille son vid 7 månaders ålder, samma dag som Iza skulle födas, så den senaste månaden har varit ganska jobbig, då vi tänkt mycket på det som hände och oroat oss.

OM vi skaffar fler barn så kommer vi att först ha sparat ihop till ett larm :) för då kommer det att sovas på mage från dag 1.

Jag tycker att tiderna som Åsa skrev låter jättebra. Jag vet inte vad som är bäst, att flytta hela dagen i ett svep, eller att flytta lur för lur. Har själv ett liknande problem som jag måste fråga om. Jag hade nog gjort det senare, och använt mig av marginalkvartarna. Dvs lägga och ta upp en kvart senare varje dag tills man är framme vid den nya tiden.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej Isobel.

Vad hände med er bekantas barn som förlorade sitt barn vid 7 månaders ålder. Var det PSD? Fanns det underliggande orsaker.

Vår dotter ligger på mage sedan 5,5 månaders ålder. Vi har inget larm. Hon vände sig vid 4 månaders ålder och ligger mest hela dagarna på mage när hon är vaken. BVC säger att risken för PSD minskar när barnen kan vända sig själva.

Jag är mycket intresserad av att veta om BVC lugnar en utan befog. Har läst en del om PSD på nätet, men har inte tagit del av statistik och har ej heller fått information om PSD för "äldre" bebisar har några bi-orsaker. Om dessa barn kan vända sig redan, om de är vana att ligga på mage etc.

Vår dotter vänder sig ofta under natten till någon slags sidoläge, men ligger oftast på mage.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

När vi ska börja lägga henne på magen ska vi då göra det inför natten. Hon sover aldrig på magen och kommer bara att ligga och kika. Vi kommer förmodligen att få hålla på att "solfjädra henne en del. Ska vi börja med dagen eller starta " sova på mage" vid nattläggningen, vilket är bäst.
Tiderna såg bra ut. Kanske bättre med en 45 min på eftermiddagen. Ska nog försöka senarelägga eftermiddagen till 16-16.45, då borde hon ha krafter kvar till kvällen.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Hej HelBoB!

Ja det var PSD som drabbade dem. Jag var nog lite otydlig med det. Underliggande orsaker har jag faktiskt inte frågat om, det kändes inte rätt. Det enda jag vet som på något sätt kunde ha påverkat var att mamman rökte. OM det har påverkat vet jag dock inte.

Vår dotter hade också börjat vända sig och sova på mage självmant ett par veckor före kuren. Det var också en grej som bidrog till att vi inte skaffade larm. Hon kunde obehindrat ändra läge i sömnen själv och det tyckte vi verkade betryggande.

/Sofia
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Ja ni kan börja lägga henne på mage till natten. Jag tycker inte att ni ska in och solfjädra i onödan. Om hon bara ligger och kikar utan att protestera så är det ju lugnt :)
Love

Inlägg av Love »

Rökning är en av de vanligaste "faktorerna" som man kunnat kartlägga vad gäller PSD så de som inte röker löper mycket mindre risk att det drabbar deras barn. Naturligtvis kan man inte säga att det är rökningen enbart som gjort att barnet dog men det är definitivt en riskfaktor (både för barn och föräldrar). Förskräckligt hemst att det kan hända en 7-månaders bebis. Då är de ju så stora! Stackars föräldrar! :cry:
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Ja det var verkligen hemskt.
:cry:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

När jag skrev att hon ligger och kikar så menar jag uppe på armarna, hon ligger alltså inte med huvudet på madrassen. Ska man inte få ner hennes kropp på ngt sätt. Hon fattar nog inte att hon ska sova på detta sättet då hon aldrig har gjort det.
(Vi skaffar nog ett larm först. Sänder en tanke till dina bekanta)
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Ok ja då fattar jag :)
Hmm jag vet inte hur du ska göra faktiskt... så det är nog bäst att låta något av proffsen svara på den frågan :)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Usch vad hemskt. Stackars människor. Hur tar man sig igenom något sådant. Vi har nästan nyss tagit bort Karls larm, hm.

Läste på aftonbladets föräldrasida om ngn forskning, tydligen ngt om att vissa barn saknar ngt. Dvs signalen i hjärnan som skall se till att börja andas inte fungerar.

Har även läst att vaccinet kan härledas till PSD.

Så det är nog inte så enkelt. Men man kan ju tänka på att även ryggsovande barn drabbas.

Om man överhuvudtaget funderar och grubblar över detta så skulle jag definitivt skaffa larm. Hur ska man annars kunna koppla av.

Börja till natten. Då är de oftast mer trötta, efter en dag med massor med mat och massor med skoj.
Buffa om det behövs annars solfjädra. Solfjädrar ni så använd lillfingret att peta ner huvudet.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:shock: Snälla, tro inte att risken får PSD är över för att barnet kan vända sig självt :!: Det finns barn så gamla som 1,5 år som slutat andas i djupsömnen. Jag ber er, behåll larmet :!: Läs "Sova på mage - risk för PSD?"
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Tack för svaren. Det får bli ett larm först, sedan startar vi vid nattläggningen.
Hon vaknar alltid 6 när det egentligen är morgon 7. Kan det bero på att vi körde 11 timmar natt de första 2 1/2 veckorna och sedan ändrade schemat till 12 timmar? Hann hon vänja sig vid 11 timmar natt? Ska vi ge oss och göra 11 timmar natt igen eller stå på oss? De senaste två veckorna har vi kämpat med denna 1-1 1/2 timme varje morgon. Idag vaknade hon 5.45 och började dock aldrig gråta. Jag var ute i köket och fixade för att visa att det inte är morgon än. Hon sover i samma rum som oss ( vi bor i en 2:a) och vi har inte skärmat av henne, det kanske vi borde.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"