Semester!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Emmas Mamma

Semester!

Inlägg av Emmas Mamma »

Nu börjar det äntligen närma sig semester! :D
I år har vi bestämt oss för att bila ner i Europa med vår snart 2-åriga dotter, det ska bli underbart.
Jag skulle behöva lite tips fr er föräldrar hur ni har gjort vid lite längre resor. Egentligen är jag inte speciellt orolig för bilresandet utan mer när man kommit på plats. Av erfarenhet vet jag att middagen inte kommer att serveras i vanlig tid som är kl 17.30 och dottern kommer inte att vara hemma alla kvällar för att lägga sig kl 19 - 19.30 som hon brukar. Det blir ju lite andra tider,,,man går på resturang osv.
Tror i och för sig inte att det kommer att bli några större problem - men det lilla man kan förbereda sig för är ju aldrig fel!
Kom gärna med tips och förslag!

Hälsningar från Mamma och dotter som gillar rutiner! :D
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Emmas mamma
vi har rest och reser mycket. Nu är vår dotter yngre men vi håller stenhårt på tiderna oavsett var vi är! När vi nu i sommar bilat ned till Frankrike så har vi stannat för att ge henne mat kl.17.30, då hon ska ha middag oavsett var det blir. Det gäller att planera så man har kylväska och värme möjligheter i fall man stannar där det inte finns. Sen har vi ibland åkt vidare för att sedan lägga på hotell eller liknande när det är dags dvs kl.19.30 om vi kännt att vi "behöver" åka längre så har vi stannat gjort läggningsrutinerna så mycket det går för att sedan lägga till natten i bilen och när vi är framme bara flytta över från bilen in på hotellet.

När vi är på plats så följer vi också tiderna stenhårt. Antingen får hon somna i vagnen där vi är eller så tar vi med resesäng (om det går, om vi är hos vänner). Visst det blir inte att gå ut varje kväll som innan man hade barn. Vår filosofi är i alla fall att det får vara 1 annorlunda kväll dvs sova borta men sen 2 kvällar där man somnar i sin säng. Skulle själv inte vilja bli väckte med överflyttning flera kvällar i rad. Men det gäller att ha med sig allt i väskan så man kan vara flexibel om man känner för det. Det är ju tråkigt att behöva åka "hem" en kväll för att man inte har välling etc med sig om man får ett infall att gå ut och äta :D

Själv tycker jag inte att det finns någon anledning att rucka på rutinerna och tiderna om det inte är absolut nödvändigt. Jag skulle inte vilja vänta med min frukost 2 timmar bara för att vi är någon annanstans :wink:

Hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er. :D

Tror du kan söka på forumet också för det finns en hel del tips om när man reser.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Att resa med barn är en glädje och en underbar upplevelse. Helt plötsligt ser man saker man aldrig sett förut.

Bäst förutsättnigar för en härlig semester är att hålla på mat och sovtider - precis som Sarika skriver. Vi vuxna klarar (knappt ibland) att vänta på beställd mat. De små gör det definitivt inte. Alltså får man mata innan eller ha med sig och på den tiden de är hungriga.

Sedan går det ju alltid att somna i vagnen under middagen. Vi har alltid varit mycket på resande fot och det fungerar mycket bra. Man får dock räkna med att turas om att valla under måltiderna...men vad gör väl det. Så mycket spännande man får se.

De små tycker det mesta är roligt. Om de också bara får röra sig på sina egna villkor.

Önskar er en underbar semester.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
br

Inlägg av br »

Hej

Jag skrev några rader om hur vi hade det p åvår två veckors semester tidigare i år!

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Emmas Mamma

Inlägg av Emmas Mamma »

Tack Sarika! och alla andra!

Ja, det låter inte speciellt svårt . När jag läster era reseberättelser fick jag en AHA- upplevelse. :lol: Det är klart att det ska vara på det viset. Det vill säga precis som vanligt. Att jag inte ens tänkt på det utan tvärtom börjat grunna på hur allt ska fungera,,, :wink:

Tack för alla tips!
Ha en underbar sommar för det tänker vi ha! :heart:
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"