Våningssängs funderingar
Våningssängs funderingar
Hej.. tänkte kolla om ngn har erfarenhet av våningsängar..vi funderar på den från ikea "kura" tror jag den heter och är lägre än vanliga sängar. från vilken ålder kan man använda en sån.det känns lite tidigt vår dotter, är 4 och lillebror 2 men samtidigt skulle det vara praktiskt då vi får ett till barn om 4 mån och bor trångt. Samtidigt är jag orolig att hon skulle ramla ut även om hon så skulle vara 5-6 år . dock finns det ju en "sänghimel" liknande sak som man kan fästa över vilket kanske skyddar...suck ngn som har erfarenhet ??
mvh T.p
mvh T.p
barn födda 04/06/08
Hej
Jag sov i våningssäng med min lillebror från att jag var knappt 4 år. Då började han (2 år) att klättra över spjälsängen.
Vi hade en ganska hög våningssäng som senare gjordes om till två vanliga sängar genom att ett mellanstycke togs bort.
På översängen (där jag sov) fanns det ett räcke, som min pappa tyckte var både för lågt och för kort, så han satte på ytterligare en bräda, vilket fungerade utmärkt. Enda gången jag ramlade ner var när vi busade i sängarna - då var jag 6 år...
Jag sov i våningssäng med min lillebror från att jag var knappt 4 år. Då började han (2 år) att klättra över spjälsängen.
Vi hade en ganska hög våningssäng som senare gjordes om till två vanliga sängar genom att ett mellanstycke togs bort.
På översängen (där jag sov) fanns det ett räcke, som min pappa tyckte var både för lågt och för kort, så han satte på ytterligare en bräda, vilket fungerade utmärkt. Enda gången jag ramlade ner var när vi busade i sängarna - då var jag 6 år...
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Jag gillar inte våningssängar alls... Jo, de är bra ur platssynpunkt. Vi har också haft en. Min ena son, som då var 9-10 år, ramlade ur en natt och slog i huvudet. Han fick hjärnskakning och låg på sjukhuset tre dagar
Nu var han visserligen "vild" när han sov, och sängen var av äldre, hög modell, men jag har inte vågat skaffa någon efter det.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
-
father of sons
Är det barnens rum som är litet/trångt?
Vi har haft funderingar på våningsäng också, men har nu beslutat oss för tre loftsängar senare istället (då får de "eget rum" under loftet).
Har ni sett trevåningsängen? Den kikade vi också på ett tag, men så började vi undra över hur luften blir där emellan? Någon som har erfarenhet av den sängen?
http://www.mobelmagasinet.se/hotel/mm.n ... 19FAB?open
/ Mamman till sönerna
Hej
Jo eg är alla rum små i vår trea. Funderat på att byta så att barnen får vardagsrummet framöver men det beror på hur länge vi bor kvar här.
Har aldrig sett en 3 våningsäng
visste inte att det fanns. Men nu vet jag..
Loftsängar lät faktiskt som en bra ide, är dom lägre än vanliga våningsängar? Finns antagligen olika storlekar
mvh t.p
Har aldrig sett en 3 våningsäng
Loftsängar lät faktiskt som en bra ide, är dom lägre än vanliga våningsängar? Finns antagligen olika storlekar
mvh t.p
barn födda 04/06/08
-
ms Sophie
Vår dotter fick just en kura-säng i januari (då var hon 2.5 år gammal) eftersom hon börjat växa ur resesängen (lång som attan är hon).
Det har inte varit några problem för henne att sova i den och det tog några upp- och nerklättringar bara så visste hon hur hon skulle göra.
Det jag gillar med den är att kanterna ändå är "hela" och relativt höga.
Hon har inte klättrat ur (även om hon kan) den på nätterna/kvällarna och när hon sover är det, som jag upplever det, med lite "ombonad" spjälsängskänsla.
Hon kan ligga hit och dit och överallt i sängen utan risk att falla ur.
Hon sover i motsatt ände mot stegen ner.
Vi har en madrass under för eventuella övernattande gäster eller för mys/bus.
Och så är den inte heller så hög, jag är iofs relativt lång men kan lyfta upp henne och lägga henne i sängen eller så klättrar hon.
Det har inte varit några problem för henne att sova i den och det tog några upp- och nerklättringar bara så visste hon hur hon skulle göra.
Det jag gillar med den är att kanterna ändå är "hela" och relativt höga.
Hon har inte klättrat ur (även om hon kan) den på nätterna/kvällarna och när hon sover är det, som jag upplever det, med lite "ombonad" spjälsängskänsla.
Hon kan ligga hit och dit och överallt i sängen utan risk att falla ur.
Hon sover i motsatt ände mot stegen ner.
Vi har en madrass under för eventuella övernattande gäster eller för mys/bus.
Och så är den inte heller så hög, jag är iofs relativt lång men kan lyfta upp henne och lägga henne i sängen eller så klättrar hon.
Vilken cool trevåningssäng! En bra lösning för oss som bor i ett ytte-pyttelitet hus där grabbarna delar på ett så litet rum att det inte ens räknas som ett rum.
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Mormor har våningssäng. Där älskar Vera att sova. Ingen hög kant runt, så jag var orolig i början. Men det har gått bra. Största nackdelen är att den är jobbig att bädda.
Vi har tänkt oss en halvhög säng till Vera, med massa förvaring under, för i hennes rum går inte in en våningssäng.
Och susan - Igår sa Vera att hon kanske fick sova hos Emil i den där garderoben
om vi hälsar på...
/LO
Vi har tänkt oss en halvhög säng till Vera, med massa förvaring under, för i hennes rum går inte in en våningssäng.
Och susan - Igår sa Vera att hon kanske fick sova hos Emil i den där garderoben
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!