Hur hjälpa mitt lilla matvrak?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HEAL

Hur hjälpa mitt lilla matvrak?

Inlägg av HEAL »

Hejsan!

Min tjej på 3,5 år är av det väääldigt matglada slaget, vilket jag är väldigt glad för.

Men, aptiten känner inga gränser och jag vet inte hur jag bäst hanterar detta för hennes skull. Tidigare lät vi henne äta som hon ville, men vid två tillfällen (ca ett år sedan) har hon ätit så mycket så att hon därefter har kräkts - och jag har skämts som sjutton vid dessa tillfällen för att jag inte satt stopp :oops: :oops: .

Både jag och min man är väldigt kostmedvetna. Godis och andra sötsaker existerar bara när det är kalas. Lördagsgodis är ett ännu okänt begrepp här i huset. Så vad hon äter är inget problem.

Det känns dock fel att hon ska sitta och äta lika mycket som jag och min man gör, vi är också väldigt matglada - och har båda lätt att lägga på oss om vi inte tänker oss för. Vi vill lära ut goda matvanor genom att hon ska se hur/vad vi äter och att en sund kost därmed ska bli naturlig för henne. Vi tycker att det är viktigt att aldrig diskutera vikt i hennes närvaro.

I dagsläget stoppar jag henne vid flera måltider per dag. När hon säger att hon är fortsatt hungrig efter t ex lunchen säger jag "Nämen vad bra, då orkar du mellanmål sedan." Ibland säger jag att lilla magen kan få ont om hon äter mer. Jag har aldrig gjort någon stor grej av det i tonen jag säger det på.

Varför jag vill stoppa henne undrar ni kanske?
- Hon verkar inte ha några spärrar. Äter för att hon tycker om själva ätandet och maten (vilket ju är positivt i grunden). Hon behöver inte all denna maten och jag vill inte att hon skall bli överviktig med de följdeffekter det kan leda till hälsomässigt och inte minst risken att bli retad. Det behövs så lite för att någon ska bli retad eller mobbad.

Skulle bli väldigt glad för lite klokskap kring detta.

Kramar Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Frida :D

Jag har också en tjej som är väldigt matglad - alla mina barn gillar mat och jag har inte haft problem med aptiten till någon av dem, om man säger så :wink: :roll: . Men så min 5½-åring är som sagt mer matglad än de andra, och precis som din flicka äter hon och har svårt att känna när hon bli mätt.

Vi är också kostmedvetna och här är inget godis, fikabröd, läsk eller så under veckorna, utan bara på lördagarna. Men ändå är tösen kraftig, och har varit det jämt. Ingen av de andra barnen är det, eller har haft problem med vikten, så det är nog en kombination av låg förbränning och ärftlighet, och så har hon alltid varit en typisk "semla"! Något medicinsk "fel" finns inte, och hon är hur frisk som helst annars.

Så här gör vi:

:idea: Vi har slutat ställa fram maten på bordet, utan vi gör iordning portionerna vid spisen, och då får alla en portion var. Vill man ha mer så får man äta så mycket grönt man vill :D :!:
:idea: Vi har alltid frukt framme, och en frukt efter maten brukar vara poppis!
:idea: Hon får själv göra iordning sin mat (skära, hacka, blanda) så det får ta lite tid vid bordet!
:idea: Vi ser till att prata och göra lite pauser, annars äter hon gärna glupskt och hinner inte känna sig mätt.
:idea: Och så får hon nästan alltid vara med vid matlagningen, jag upplever det själv så att jag inte är lika hungrig när det är jag som stått vid grytorna :wink: .
:idea: Vi pratar aldrig bantning eller vikt!!!
:idea: Alltid vatten till maten!
:idea: Frukosten är det mål då hon får ta om, för den är grunden för hela dagen. Så då blir det nästan alltid dubbla portioner gröt, smörgås och ägg!

Kan inte komma på nåt mer just nu, men just det att göra iordning maten vid spisen har gjort att vi inte behöver fundera över fler portioner, för det är bara den man blir serverad som gäller! Och frukt och grönt på det.

Och du - njut av din matglada lilla semla! De brukar ha en förtjusande personlighet, de här matglada små barnen :wink: :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vilka jättebra råd du fått av Mia :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Mia!

Vilka bra tips - tack för att du delar med dig :heart: :D .

Det där med att lägga upp maten vid spisen känns som en väldigt bra idé. Så har jag och min man gjort förr när vi behövde dra ner på mängden mat, det är ju så lätt att ta lite extra bara för att det är gott annars. Det blir ett bra sätt att slippa diskussioner kring hur mycket man ska äta och inte.

Och så kan man ju ha lite fräscha grönsaker på bordet att ta mer av om man har lust.

Frukosten borde vi nog utöka här. Har själv alltid varit en frukostmänniska, men till vardags nuförtiden är det bara fil, müsli och torkad/färsk frukt. Delvis för att lillebror är så otålig och det drar gärna ut på tiden till upp emot en timme för storasyster om det finns mycket gott. Men det ska vi försöka lösa med att lägga om ensamleken för lillebror.

Tack igen!

Kram Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :heart:
Härligt att du har en plan Frida. :thumbsup:

Mia :heart: Stort tack till dig, också från mig, för att du delar med dig. Jag har aldrig stött på en Semla så det var mycket lärorikt för mig att läsa. Jag trodde nog inte att barn kunde äta mer än vad de "behövde" och hade nog snarare överanalyserat :wink: och trott att det bottnade i andra orsaker, ex. att mat blivit laddat. Därför var det väldigt lärorikt för mig och mycket tankeväckande. Tycker ni har ett mycket bra sätt att bemöta "problemet" och lära för framtiden.

Varm kram till er alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Vad bra om du kan få lite inspriation av mina erfarenheter, Frida :!: jag blir jätteglad om du berättar hur det går för er!
Kram!

:heart: Ewa och Susanne* - tack! Och varma kramar till er båda!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tänk vilken tur att vi har Mia på forumet! :heart:

Och att hon har så många olika barn att jämföra med till allas vår glädje och ökade kunskap.

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack Jannika, du är då för rar!
Jag är så glad jag med över alla barnen - tänk vad de lär mig, varje dag!
Kram!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"