Envis 15 månader tös

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
bärgartösen

Envis 15 månader tös

Inlägg av bärgartösen »

Hej!

Jag är ny här på forumet... Vet inte om detta inlägg har hamnat rätt!

Jag har en dotter som är 15 månader som aldrig har sovit en enda hel natt. Jag funderar på att kura henne nu då jag känner mig helt utmattad och inte orkar med vardagen.

Min man jobbar skift och är ibland borta flera dygn i sträck. Mitt problem egentligen är väl att jag fortfarande ammar min dotter till sömns varje kväll. Men hon vaknar alltid efter någon timme eller två.
Jag vet att jag borde ha slutat amma för länge sedan, men jag får inte min dotter att dricka välling. Hon hatar nappflaska, dricka annat är vatten i sin pipmugg går inte!! Hon är väldigt misstänksam av sig... Hon började inte äta förän hon var 10 månader. Jag gjorde ett schema med mattider och matlistor från hon var 5,5 månad. Allt för att hon skulle börja äta utan att lyckas. Hon avskyr all barnmat och vill bara ha välkryddad mat!
Jag ammar bara på kvällen och om hon blir otröstlig om natten. Oftast så brukar hon kunna somna om på natten om jag klappar henne i baken, men det tar sin lilla tid....
Eftersom jag oftast är själv nattetid eller när det är dax för sängen så har jag givit efter för att jag är för trött för att orka. Men nu har min man semster och vi har bestämt att vi ska göra något åt hennes sömnvanor.
Min 8 åriga dotter var exemplarisk, sov hela nätterna igenom från det hon föddes.

Jag har beställt boken och den kommer väl säkert när som hälst.

Finns det någon som kan ge mig ett förslag på hur jag ska kunna göra för att sluta amma, eller funkar det att kura ett barn trots att man ammar?

Tacksam för all hjälp och alla råd jag kan få...
Jessica 0006, Malin 0704
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet! :)

Jag tycker absolut du ska kura din dotter, hon är stor nog (med råge :wink: ) att sova 12 tim natt. Om hon inte tycker om välling, som även kan drickas ur vanligt glas, kanske det passar fröken med gröt? Värt att pröva tycker jag.

Läs sedan på ordentligt om kuren, båda två, så att ni är helt på det klara vad ni ska göra och när. Sätt er ner och skissa fram ett schema som passar dottern och övriga familjen. 13,5 tim sömn per dygn behöver hon, är ni väldigt aktiva och ute mycket kan det till och med behövas 14 tim sömn per dygn.

Vad det gäller amningen måste du sjäv bestämma om du är färdig med det eller om du vill fortsätta. Väljer du att fortsätta får amningen ske dagtid för på natten sover man.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
bärgartösen

Inlägg av bärgartösen »

Tack!

Kruxet är ju att hon är sååååå kräsen! Gröt avskyr hon, det smakar inte tillräckligt. Jag har försökt med alla olika sorter av dessa barngröter. Men inget passar min lilla tös i smaken, inte ens med fruktpuré!
Kanske yohurt kan vara någe. Det gillar hon i alla fall....

Jag ska läsa på i boken så fort den kommer och sen ska jag tvinga gubben att läsa. Han tycker inte att vi har så stora problem med sömnen då han sover som en stock och skulle inte ens vakna av en bomb :?
Jessica 0006, Malin 0704
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vissa är ju kräsnare än andra, så är det bara. Men det kan förändras när maten serveras på fasta tider, äter man inte då får man vänta tills nästa måltid. Småttingar måste ofta smaka flera gånger för att lära sig att gilla vissa smaker. Smaken förändras och ibland kan de gilla något som de ratat bara dagarna innan.

Ja du om mannen din inte tycker att tösen har några sömntrubbel så måste du nog få honom att inse hur er verklighet ser ut. Du kanske ska sova borta ett par nätter :?: :wink: Då måste han agera och jag kan lova att han sover lättare när du inte är på plats och håller vakt. :)

Se till att ni är pålästa bägge två för det är mycket lättare om ni stöttar varandra och hjälps åt. Så läs på igen och igen och igen innan ni drar igång kuren för när ni startat gäller det att se framåt mot 12 tim natten, en lång skön sömn för tösabiten.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hur går det med läsningen?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "