Hej!
Min son är nu snart 16 månader och börjar bli väldigt bestämt och målmedveten i det han gör.
Just nu är han t ex besatt av att leka med vattnet i diskhon och hälla från kopp till kopp. Det brukar gå ganska bra men problemet är om man måste avbryta honom av någon anledning. Man ska gå ut, äta eller det blir för blött etc. Då blir han helt ifrån sig och kastar sig handlöst omkring och vrålar och är nästan omöjlig att hålla.
Jag vet att man helst inte ska avbryta koncentrerad lek, men man måste ju ibland. Vissa saker får han ju inte ha helt enkelt.
Men hur mycket ska man låta honom få sin vilja igenom? Jag har förökt sätta gränser och låta honom vråla ut sin ilska helt enkelt, men varit noga med att inte ändra mitt beslut.
Är det någon som har något råd att ge? Jag vill ju inte störa hans lek och utveckling och få honom att tappa lusten, men samtidigt måste jag ju hålla ordningen.
tacksam för hjälp!
vem ska bestämma?
vem ska bestämma?
Mamma till Leo f?dd 040225
Jobbat med kuren sedan han var ca 8 m?nader
Hej!
Har du Barnaboken i din ägo?
Om du har det så kan du där läsa att du inte ska hinda innan trotsåldern!!
Och den kommer killar inte in i innan dom är c:a 3 år.
Det är långt kvar dit! Det kommer en försmak av trotsåldern runt 18 månader, och den varar en eller 2 månader, men jag tror han är för liten för att ha hamnat där än.
Rutinerna ska man inte rucka på. Är det dags för mat, eller dags att gå ut, så ska man hålla på det. (Däremot kan man tycka att "för att det blir för blött" är lite klent...Det får man väl hjälpas åt att städa undan efter leken
) Bara ta ungen från det han gör och gå och ät. Men man behöver inte göra det så brutalt. Man kan före man går inkännande berätta att "-Nu ska vattnet sova middag, hejdå vattnet, vi ses sedan"
"-Kan du vinka till vattnet?"
Kan tyckas lite "löjligt" att prata med vattnet, men har man Barnaboks-tänket i huvudet, så vet man att även SAKER lever för små barn.
Och ska ska man verkligen försöka minimera antalet saker han inte får ha! Bara saker som faktiskt är FARLIGA ska man ta bort. Och då genast ersätta med något annat. Har han fått tag på en sax, ta den lugnt ifrån honom, och säg "-tack tack, nu vill mamma ha den, men DEN HÄR kan du ha istället" och så fort fram med något annat
Tänk ALLTID på att visa en annan väg ut ur hans vanmakt!
Och locka till skratt, kittla och fåna dig, så han glömmer att vara arg!
Sätta gränser SKA du inte göra nu, om det inte är farligt! Det är heller inte ALLS noga med att stå fast vid sitt nej. INTE NU! Det kommer sedan i trotsåldern!
Var ditt barns allra bästa vän som AW brukar säga
Och det är man inte genom att hindra honom!
kram anna
Har du Barnaboken i din ägo?
Om du har det så kan du där läsa att du inte ska hinda innan trotsåldern!!
Och den kommer killar inte in i innan dom är c:a 3 år.
Det är långt kvar dit! Det kommer en försmak av trotsåldern runt 18 månader, och den varar en eller 2 månader, men jag tror han är för liten för att ha hamnat där än.
Rutinerna ska man inte rucka på. Är det dags för mat, eller dags att gå ut, så ska man hålla på det. (Däremot kan man tycka att "för att det blir för blött" är lite klent...Det får man väl hjälpas åt att städa undan efter leken
"-Kan du vinka till vattnet?"
Kan tyckas lite "löjligt" att prata med vattnet, men har man Barnaboks-tänket i huvudet, så vet man att även SAKER lever för små barn.
Och ska ska man verkligen försöka minimera antalet saker han inte får ha! Bara saker som faktiskt är FARLIGA ska man ta bort. Och då genast ersätta med något annat. Har han fått tag på en sax, ta den lugnt ifrån honom, och säg "-tack tack, nu vill mamma ha den, men DEN HÄR kan du ha istället" och så fort fram med något annat
Tänk ALLTID på att visa en annan väg ut ur hans vanmakt!
Och locka till skratt, kittla och fåna dig, så han glömmer att vara arg!
Sätta gränser SKA du inte göra nu, om det inte är farligt! Det är heller inte ALLS noga med att stå fast vid sitt nej. INTE NU! Det kommer sedan i trotsåldern!
Var ditt barns allra bästa vän som AW brukar säga
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej Anna och tack för ditt utförliga svar! Jag ska tänka på allt du sagt och försöka slippa vredesutbrotten. Jag vill ju inte hindra honom som sagt, men trodde att det var viktigt att ta ledning. Men nu vet jag lite mer och det känns skönt.
hejdå!
hejdå!
Mamma till Leo f?dd 040225
Hej igen!
Ja, ta ledning ska du ju göra genom att visa hur det går till här i världen.
Läs om "Beduinlägret" t.ex i Barnaboken.
Läs även om krypbarnet, även om han ju är äldre än så!
Det finns SÅ mycket bra tips där på hur man undanröjer besvikelser
Du ska vara hans redskap och guide.
Men du ska inte hindra...Livet blir så motstävigt och bedrövligt, och en unge i den åldern ska NJUTA av livet!
kram och lycka till!
Ja, ta ledning ska du ju göra genom att visa hur det går till här i världen.
Läs om "Beduinlägret" t.ex i Barnaboken.
Läs även om krypbarnet, även om han ju är äldre än så!
Det finns SÅ mycket bra tips där på hur man undanröjer besvikelser
Du ska vara hans redskap och guide.
Men du ska inte hindra...Livet blir så motstävigt och bedrövligt, och en unge i den åldern ska NJUTA av livet!
kram och lycka till!
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jag har oxå en grabb som är väldigt förtjust i vattenlekar, han är i och för sig lite äldre (21 månader), jag gör så att jag ställer äggklockan på en viss tid och visar det för honom och sen någon minut innan den ska ringa så talar jag om för honom att den snart ska ringa och då är det dags att lägga alla koppar och skedar på diskbänken att torka, sen när klockan ringt tar jag ner honom och vi hjälps åt och torkar golvet.
Det är ju inte alltid han gör det utan att protestera, men då säger att han kan leka igen SENARE, efter att vi gjort det och det
Det är ju inte alltid han gör det utan att protestera, men då säger att han kan leka igen SENARE, efter att vi gjort det och det
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.