Desperat tvilingmamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Har inte hört ett knyst från Hanna på hela natten \:D/ =D> \:D/. Grymtade lite vid 6.40 men somnade om. Meya sov oroligt från ca 4.30 till morgon kl 7. Vaknade, många gånger men somnade alltid om själv, har inte ramsat på hela natten :D . Jag tror problemet ligger i att Meya sover i vardagsrummet och vi har lite problem med att mörklägga där, fick ta till nödlösning och lägga en tavla över sängen för att mörka ner lite nu under kuren på morgonkvisten. Ska försöka åtgärda detta. Har oxå morgonsol så det blir lite varmt tror jag + väldigt ljust. Tjejerna har varsin fläkt för att hjälpa lite. Nu är det olidligt varmt inne, men kan inte vädra för det är varmare ute, pust. Får gå ut när de vaknar för lite frisk luft.

Första läggning dagslur gick super. Gnölade någon minut i vanlig ordning men behövde inte påminna utan bara bekräftax4.

Väntar med spänning och fasa på det stora bakslaget som borde komma för det går ju så bra. Men vi vet vad vi ska göra då så tjejerna kan vara trygga, vi har verktygen :wink: .

Om bara jag kunde komma till ro oxå så jag fick sova någon gång :evil: . Kanske sambon kan ramsa mig... Sover med båda öronen öppna och på helspänn.

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Go Hanna \:D/ , go Meya \:D/ . Vilka tjejer du har. Baslaget behöver inte komma men om det gör det så har du ju vertygen precis som du skriver :wink:
Om bara jag kunde komma till ro oxå så jag fick sova någon gång . Kanske sambon kan ramsa mig... Sover med båda öronen öppna och på helspänn.
Känns igen, men om ett par nätter ska du se att du blir supertrött och kommer sova som en klubbad säl. :sleep:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

inne som hastigast, och vilken rapport! :D

:heart: =D> \:D/

/Fjällmor
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Hej o tack för alla hejarop! Måste hålla med om att de gör det otroligt bra de små trollen :lol: .

Undrar lite om jag ska försöka skilja dagslurarna mer från natten. Nu är det total mörkläggning (så gott det går) och knäpp tyst oftast. Kanske det går så bra på dagen oxå för de tror det är natt :? . Vågar jag ha det lite ljusare under dagtid, ska jag spela musik el dyligt. Oftast passar vi på att vila när tjejerna sover därav tystnaden.

Undrar oxå om tjejerna vaknar under natten och gnölar på, men inte så vi behöver ramsa, ska vi ändå bekräfta när det tystnat, eller bara låta det vara. Det känns ju inte som vi behövt arbetat så mycket med ramsan än.

Båda tjejerna vaknade till under första dagsluren men somnade själva om :D , de är så duktiga.

Läggning dagslur 2 gick lika smidigt, gnölade på ett tag men behövde inte påminna. Kommer det om tex någon månad gå att lägga dem utan att de protesterar tror ni? För lite missnöjda blir de ju även om det är lindrigt.

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äh, kör som ni gör! Varför ändra ett vinnande koncept? Det enda kan vara är ljud, annars kan man ångra det sedan. Det löser man smärtfriast med att börja ha musik på i bakgrunden, sedan vanliga husljud och prat. Barn som vaknar vid varje knäpp är trista att ha... :lol:
De vänjer sig så smått att sova daglur med mer ljus också, när väl dygnsrytmen sitter så sover de gott hursom.

Protester kommer och går, men är det bara gnöl så går det nog snart över. Gnöl är ju också ett sätt att komma till ro.
twins

Inlägg av twins »

:cry:

Jag tror vi har en släng av det berömda bakslaget. Sista luren på dagen blev de jätteledsna när vi la dem. Fick påminna 2 gånger var innan de tillslut blev tysta, men jag tror inte det var på grund av ramsan... Vaknade och skrek efter ca 20 min. Fick inte dem att lugna ner sig så jag öppnade dörren så att det blev ljust, sedan pratade jag glatt innanjag tog upp dem. Var det väldigt fel?

Kvällens läggning= katastrof. Vi busade och skrattade jättebra. La tjejerna och ramsade ut. Direkt skrik och inte som tidigare dagar, utan jätte jätte ledsen. Vi försökte påminna men det tog inte alls, nådde inte fram. Hanna grät så hjärtskärande att jag inte kunde låta bli att gå in. La tillrätta och solfjädrade kort, men blev hysterisk när jag gick. Somnade tillslut och jag bekräftade, gick igång igen några minuter, så jag bekräftade igen när hon tystnat. Det kändes som om det blev en skrikmetod och vi visste inte hur vi skulle agera, är jättearg på mig själv :evil: .

Så hur gör vi inatt om de vaknar och är så här hysteriska igen. Ska vi försöka köra stenhårt med ramsan och inte gå in alls? Är så rädd att det vi har ska gå till spillo. Hur ofta får man ramsa tycker ni? Känner mig helt rådlös. Trodde att jag kände mig förberedd på bakslag men tydligen inte.

Hjälp!
twins

Inlägg av twins »

Här fick jag för att jag sa att allt gick så bra...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Kilar in här efersom jag följer er tråd, tycker ju att det är lite extra roligt med fler västernorrlänningar :wink: :!:

:arrow: Ett tips: läs januarikrönikan nu ikväll, så klarnar nog det mesta, den är SÅ bra!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Och du - ni jobbar på otroligt fint =D>

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
twins

Inlägg av twins »

Här läst januarikrönikan igen och det känns lite bättre. Ska försöka att inte rusa in, men det är väl ok att ramsa lite iaf. Hur ska de annars veta att vi håller vakt? Eller är det att upprätthålla krisläge? Ska vi ta till husljud isf? Vill inte att de ska skrika sig till sömns som det kändes att de gjorde ikväll :( . Vad många frågor jag har plötsligt, måste nog smyga in och försöka hitta SHN-boken i vardagsrummet, men är rädd att störa...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

När barn fastar i en klagan är höga husljud alt klassisk musik super bra, plus att då hör dom verkligen att du faktiskt finns där och vaktar för vargen! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
twins

Inlägg av twins »

En sista fråga: Om de vaknar men sedan lyckas somna om själva utan ramsa ska vi bekräfta ändå när de tystnar?

duggan

Inlägg av duggan »

Nej då bekräftar du inte! :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Håller med Duggan. Men precis som du känner så kan ni ju få ta natt tre ett par gånger till innan ramsan sitter. Men då är det ju tillåtet att ramsa OCH använda husljud!
twins

Inlägg av twins »

Go´morgon! Tjejerna sov hela natten utan ett knyst \:D/ , trots det ledsna insomnandet. Hörde Meya vid 6.45 men hon somnade om själv. Kl 7 började Hanna prata lite glatt från sängen så vi gick in och gjorde godmorgon. Sedan kunde hon knappt koncentrera sig på att äta utan ville bara prata, måste ha drömt något fantastiskt som hon ville berätta :D .

Själv läste jag januarikrönikan, lugnet, säkerkheten och njutningen, lathunden och många gamla trådar innan jag tillslut kunde somna lungt. Släppte in lite varg igår men ska hålla dem borta nu!

Läggning till dagslur nr 1 gick bättre. Lite gråt men inte lika upprört som igår. Försökte påminna Hanna men hon lyssnade inte, tog lite husljud för att få henne att bryta upp. Men det är kanske bättre att bara jobba med ramsan tills den sitter. Det känns som om vi hoppade ett steg i kuren eftersom vi inte behövt ramsa så mycket. Eller brukar det räcka tillslut att de får med sig bekräftelsen och på så sätt tar till sig ramsan?

Och tack för alla svar igår när min attityd sviktade! Vi har ju som sagt haft det väldigt enkelt för oss, så när det kom gråt igår av slag som jag aldrig hört förut så blev jag plötsligt rådlös.

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det känns som om vi hoppade ett steg i kuren eftersom vi inte behövt ramsa så mycket. Eller brukar det räcka tillslut att de får med sig bekräftelsen och på så sätt tar till sig ramsan?
Ja, till viss del. Det som det kan falera på är att om man normalt har lugna och fina läggningar med en bekräftande ramsa så är man ovan att använda den vid trassel, och glömmer hur man gör. Som vanligt handlar det mest om en som förälder, och om attityden. Om man är säkerheten själv så funkar naturligtvis ramsan vid trassel, de vet ju vad den betyder. :D
Äru med på vad jag menar? :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"